Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 21:46

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Märklins korsväxlar och korta lok (igen) 
Författare Meddelande
Trafikchef

Inlägg Märklins korsväxlar och korta lok (igen)
Fungerar korta lok som Märklins Köf eller Jecos Z65 på Märklins K-räls eller C-räls korsväxlar?

Jag funderar på att operera in en sådan K-räls eller C-räls istället för min M-rälsväxel. Min snäva layout gör dessutom att jag måste kunna byta körriktning mitt i korsväxeln vid rangering. K-rälsen borde bli lite lättare att få dit då rälshöjden är samma som M-rälsens.

Tacksam för erfarenheter och råd hur korta lok klarar att stanna och starta mitt i dessa, så jag inte bryter upp bangården i onödan.

2010 07 21, 21:23
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Märklins korsväxlar och korta lok (igen)
Jag kör Märklins Köf och E 69, Ue och Ub bara för att nämna några få smålok, och de går suveränt i C-räls korsväxlar. Inga problem med att byta körriktning mitt i växeln. Jag har faktiskt inget lok som krånglar i C-räls korsväxlarna.
K-räls har jag ingen erfarenhet av. Det får någon annan svara på. Inte heller Roco's smålok.

mvh/D

2010 07 21, 22:09
Trafikchef

Tack för svaret, då ska jag planera in att transplantera in en C-rälsväxel senare under hösten. När jag tittade på geometrin insåg jag att K-räls inte fungerar eftersom den hade behövt förlängas med 5,5mm i varje ände för att passa. C-rälsväxeln måste istället kapas 4mm, men det är nog lättare - även om rälsprofilhöjden ger lite extrajobb.

2010 07 22, 6:00
Trafikchef

Har testat med Ue och ett annat 3-axligt växellok utan problem. C-skenans korsningsväxel upplever jag som tillförlitlig, till skillnad mot M-rälsens korsväxel som var rätt kass. Jag skulle rekommendera dig att fundera på att byta ut fler växlar till märklin C just pga högre precision i utförandet med individuellt lagrade tungor och korsningar i metall och bättre placerade kontaktpiggar överlag.

2010 07 25, 15:23
Kommunikationsminister

Bra att skriva på och problem. Ni förstå att två axligt ju inte samma tre axligt. 3 axligt hade alla hjul med strömförsel men 2 axligt saknas tredje strömförsel. Tänk på skillnad två och tre axligt. Lika för mig på min lok likström. Om 2 axligt hade 20 mm. axelavstånd så kanske klara sig utan strömavbrott. ju inte lätt att veta. Z43, Z66, hade minst 46 mm.. Så kan man avbrott på växel.
Hoppas att du förstå vad jag menar.

2010 07 25, 16:32
Trafikchef

Jag håller verkligen med om att det är enorm skillnad på precisionen mellan växlarna i C respektive M-serien. Det enda jag kan anmärka på C-rälsen är att den är så gräsligt tråkig i utseendet (jo, jag vet att det går att fixa med en massa arbete). Jag var på väg att bygga min nya bana med C-räls - men ångrade mig för jag ville verkligen ha den gamla nostalgikänslan som M-rälsen ger, så jag rev upp C-rälsen och sålde bort den på Tradera innan trafiken har kom igång. M-rälsen tycker jag dock fungerar bra så länge man kör med korrekta hjulmått och har spårläget ordentligt injusterat, förutom korsväxlarna som är ett elände.

Om någon kan berätta hur K-rälsväxlarna fungerar med korta lok, så lyssnar jag idogt. Jag funderar på att bygga en mikrobana på inlandsbanetema till övernattningslägenheten jag har på annan ort, och då skulle K-rälsen vara ett alternativ eftersom den har industriradie.

2010 07 25, 19:53
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]