Re: Märklin 74046 anslutningskabel med radiostörningsskydd?
Jag skulle gissa att det finns två primära källor till störningar: dels gnistor från lokens kommutatorer, och dels gnistor från bristande kontakt mellan hjul och räl. Både klassiska Märklinmotorer och likströmsmotorer har borstar och kommutator, så de lär störa i samma grad. Man kan avhjälpa det med avstörning inuti loken, något som gjorts sedan länge, sedan är frågan hur effektiv det störningsskyddet är implementerat. Att det finns en kondensator monterad mellan borstarna är ingen garanti, det behöver vara rätt värde, och korta anslutningsledningar för att få ett effektivt störningsskydd.
Sen är det gnistorna mellan hjul och räl. Det är väl det som de här avstörda anslutningsskenorna skall avhjälpa. Ärligt talat tror jag det är ett spel för gallerierna, ett utspel från tillverkarna för att överhuvudtaget få sälja modelljärnvägar i dessa tider med CE-märkning avseende störningskänslighet och -benägenhet. I Fleischmanns bruksanvisningar eller om det är på kartongerna poängteras vikten av att ha ren räls (och rena hjul) för att undvika störningar, och jag tror det ligger mycket i det. En modelljärnvägsanläggning är elektriskt sätt inget annat än en stor antenn som det kör omkring små gnistgeneratorer på. Att tro att det kan avhjälpas med en kondensator på ett par ställen på anläggningen är önsketänkande, möjligen att det fungerar för små anläggningar typ en nybörjaroval. En viss effekt kan det säkert ha, men rätt så begränsad. Kondensatorn (anslutningsskenan) är i sämsta fall flera meter från gniststället (loket), med följd att rälsens induktans gör att kondensatorn har ingen större effekt. Möjligen skulle det hjälpa om man lade avstörningskondensatorer typ varje decimeter längs spåret. (Man kanske kan motivera det med att det är ATC-baliser...

)
Å andra sidan är frågan hur störningskänslig radio och TV är i dessa dagar. I hyreshus kör de flesta med kabel-TV, där kabel-TV-nätet är tämligen störningsskyddat i sig tack vare användandet av koaxialkabel (och avsaknaden av antenn). FM-radio är tämligen störningsokänslig (speciellt jämfört med 50- och 60-talets mellan- och kortvåg) i sig, dessutom kan man ta radio via kabel-TV-nät idag, och många lyssnar väl på "digital musik" (dvs mp3:or av olika slag) stället så radion har kanske minskad betydelse. Den direkta inverkan från en modelljärnväg på en TV eller radio idag torde vara tämligen begränsad (men många har säkert äldre apparater som inte hade klarat dagens störningskrav), ska det ta sig in så är det via en antenn av något slag.
Är man riktigt hänsynsfull så kan man ju kolla med sina grannar (hyreshus då, i villaområden är avstånden större så att det borde inte bli några större effekter i grannhusen) om de får störningar när det körs tåg, annars är det väl bara att tuta och köra och kanske lyssna extra vaksamt i tvättstugan om någon klagar på att "jag kan inte se på TV mellan 9 och 10 på kvällen, det är så mycket störningar".
/Ricard