Hej Freke! Jag var i så att säga samma sits som du ang utrymme när jag hade H0 och bytte "upp mig" till N-skala, ja jag tycker faktiskt det! Nu har grabben flyttat hem till morsan så nu har jag ett rum över som jag bygger min anläggning i och det skall bli en anläggning med 4,5 m längd uppdelad på tre olika bord med olika djup. Du förstår ju själv att här kan jag lätt köra in med ett ekipage med 7-8 långa personvagnar på stationen. Nog om detta, jag reagerade bara lite när du sa att man kanske har blivit lite "bortskämd" med H0-skalan. Jag fattar inget ting! Idag har du lok i N-skalan med helmetall chassin (M-trix) klockankar motorer, perfekta detaljer, 5-poliga motorer, perfekta tampongtryck, nemficka för dekodrar plus koppel, växlande rött/vitt ljus mm. Likaledes är vagnarna i samma kvalitet, innerbelysning med led och olika slutljus i rött och vitt. Och med ett enormt utbud om man som jag kör tysk förebild era III-IV plus att det mesta är standartdiserat, det finns även ett hyfsat utbud med svenska modeller (kika i på N-modells hemsida) och mera kommer säkert. Den enda kopplingen till H0 är väl priserna som inte är att leka med. Så till din fråga om ljud i loken: jag var hos min handlare förra veckan och han visade mig Fleischmanns dubblellkopplade V-200( N-skala) med ljud och jag kan väl säga att jag inte blev ett dugg imponerad, jag hörde ju för bövulen inte mycket för dom extra pengarna (jag är 53 bast) som det kostar. Sedan vill jag bara berätta att samme handlare hade ett H0 ekipage som gick runt runt med ljud och jag ruttnade efter fem minuter, jag orkar bara inte höra på`t(

oljudet)! Men allting är subjektivt så vill du höra på ljud så stanna kvar med H0, men vill du köra med långa snygga tåg med alla finesser, satsa på N-skala. Du är riktigt välkommen till oss N-rallare!
Mvh