Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 12:15

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Ljud i skala N? 
Författare Meddelande
Passagerare

Inlägg Ljud i skala N?
Hej på er N:are!

Jag har en Märklin H0-anläggning, men tyvärr lite för lite plats att tillgå hemma. Det är svårt att få med resten av familjen på mina utbyggnadsplaner... Utrymmet för banan är 2,25m x 1,1m och den är minst sagt överbelamrad. Ett alternativ är ju då att sälja allt och börja om i en mindre skala. Efter att ha kollat runt lite på N-marknaden har jag inte hittat vad jag är ute efter, man kanske är bortskämd som H0-rallare. (Jag avser att köra digitalt, med tyskt 1960-tal som förebild)

- Finns det N-lok med ljudmoduler? Vilka märken i så fall?
- Finns det något rälssystem med färdig banvall, typ Märklin C-räls?
- Är de stora märkena (minitrix, roco, fleischman etc) komplatibla vad gäller digitalt driftsystem, typ DCC-standard?
- Är hjul och koppel standard? Rälsprofil?

mvh
Fredrik

2010 01 26, 9:41
Tågvärd
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Ljud i skala N?
Freke skrev:
- Finns det N-lok med ljudmoduler? Vilka märken i så fall?
- Finns det något rälssystem med färdig banvall, typ Märklin C-räls?
- Är de stora märkena (minitrix, roco, fleischman etc) komplatibla vad gäller digitalt driftsystem, typ DCC-standard?
- Är hjul och koppel standard? Rälsprofil?

-Både Fleischmann och Minitrix har enstaka lok/motorvagnar med ljudmodul.
-Fleischmann har banvall (Japanska Kato har oxå banvall).
-Ja alla N-märken kör idag med Standard DCC.
-En av fördelarna med N-skala är att alla (med vissa undatag för USA) har samma koppel. Du kan blanda alla märken!

Välkommen som N-skalerallare!

2010 01 26, 17:13
Passagerare

När det gäller ljud finns även lösa dekodrar med ljud från t.ex. Tran och ESU.
Dessa kräver i de flesta fall dock en del mekande för att få plats med högtalaren i europeiska fordon.

Hade du valt att köra amerikanskt hade utbudet varit betydligt större.
Där finns det dekodrar med ljud som enkelt monteras utan en massa mekande.
En viss fördel är att amerikanska fordon är större och därmed gör det enklare att få plats med högtalare.

/Lars

2010 11 19, 18:22
Tågbefällhavare

Hej Freke! Jag var i så att säga samma sits som du ang utrymme när jag hade H0 och bytte "upp mig" till N-skala, ja jag tycker faktiskt det! Nu har grabben flyttat hem till morsan så nu har jag ett rum över som jag bygger min anläggning i och det skall bli en anläggning med 4,5 m längd uppdelad på tre olika bord med olika djup. Du förstår ju själv att här kan jag lätt köra in med ett ekipage med 7-8 långa personvagnar på stationen. Nog om detta, jag reagerade bara lite när du sa att man kanske har blivit lite "bortskämd" med H0-skalan. Jag fattar inget ting! Idag har du lok i N-skalan med helmetall chassin (M-trix) klockankar motorer, perfekta detaljer, 5-poliga motorer, perfekta tampongtryck, nemficka för dekodrar plus koppel, växlande rött/vitt ljus mm. Likaledes är vagnarna i samma kvalitet, innerbelysning med led och olika slutljus i rött och vitt. Och med ett enormt utbud om man som jag kör tysk förebild era III-IV plus att det mesta är standartdiserat, det finns även ett hyfsat utbud med svenska modeller (kika i på N-modells hemsida) och mera kommer säkert. Den enda kopplingen till H0 är väl priserna som inte är att leka med. Så till din fråga om ljud i loken: jag var hos min handlare förra veckan och han visade mig Fleischmanns dubblellkopplade V-200( N-skala) med ljud och jag kan väl säga att jag inte blev ett dugg imponerad, jag hörde ju för bövulen inte mycket för dom extra pengarna (jag är 53 bast) som det kostar. Sedan vill jag bara berätta att samme handlare hade ett H0 ekipage som gick runt runt med ljud och jag ruttnade efter fem minuter, jag orkar bara inte höra på`t( :evil: oljudet)! Men allting är subjektivt så vill du höra på ljud så stanna kvar med H0, men vill du köra med långa snygga tåg med alla finesser, satsa på N-skala. Du är riktigt välkommen till oss N-rallare!

Mvh

2010 11 19, 19:13
Tågbefällhavare

Glömde säga att jag har fått köpa starkare läsglasögon :-D ,det är ju mindre och pilligare och det är väl en nackdel,

Mvh

2010 11 20, 15:07
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ]