| Författare |
Meddelande |
|
Strumpludd
Passagerare
|
 Lim för plastbyggsatser?
Vad ska man använda för lim numera för att limma plastbyggsatser likande Heljan-hus?
På 80-talet när jag limmade hus senast kunde man köpa plastlim i vilken hobbyaffär som helst. Då var det ju lim som löste upp plasten så det verkligen blev en stark fog när den härdat ut fullt. Nu är jag på gång att beställa lite saker från nån lämplig webbutik och tänkte köpa med lite lim.
Köpte en flaska UHU plast spezial på Teknikmagasinet nyligen, men det brukar var lite olika egenskaper på olika lim så jag kan gärna köpa några andra fabrik också.
|
| 2010 01 20, 17:34 |
|
 |
|
osse
Konduktör
|
 Re: Lim för plastbyggsatser?
Jag brukar använda mig utav Fallers "Super Expert" lim (Artnr 170490) och är riktigt nöjd med den. Smidigt med pipen när de är små trångt, nästintill luktfritt även och snabb torktid. Här är en bild på den  //Robban
_________________ Min lilla anläggning
|
| 2010 01 20, 20:54 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Det skulle jag också rekommendera. Drygt och bra. Om det stelnar i pipen, så rensar man med pianotråd t.ex. Köpte i Västberga.
Hälsningar / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 01 20, 21:36 |
|
 |
|
BIG TWIN
Tågbefällhavare
|
Fallers lim är säkert jättebra, det vore ju sjutton också med den bakgrunden! Själv köper jag Revells lim som jag tycker är jättebra (billigare) och bägge två har ju den fina stålpipen som gör att det blir lätt att lägga limmet exakt där man vill.Som tips vill jag säga att lägg hellre lite lim på bägge delar av det som du vill limma ihop, och låt det verka i typ en halv minut då fäster det bättre.Då kan man justera lite. Plastlim fungerar ju så att dom löser upp plasten så att det vidhäfster! Sedan har jag ju också sekundlim med två olika "härdningstider", finns ännu flera! Men här går det fort så tänk efter före. Har för mig att epoxylim inte löser upp utan gör en limfog. Lycka till med byggandet! Glöm inte som ovanstående sa att ha en pianotråd att pilla bort "pluggar"!
Mvh
|
| 2010 01 20, 22:12 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Xylén, eller möjligen toluén. Finns i färgaffären. Applicera med pensel, det löser upp plasten (polystyrén) och svetsar ihop bitarna. Funkar suveränt plat mot plast. Funkar däremot INTE till PVC eller akrylplast (lexan, plexi m.m.)
OBS! Vädra ordentligt när du pysslar med lösningsmedel. VIKTIGT!
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 01 21, 12:35 |
|
 |
|
jogra
Trafikchef
|
Hej, tänkte fråga er andra som använder Fallers lim om ni har nåt knep att ta till då limmet väller upp av sig själv ur flaskan. Annars tycker jag bra om detta lim, men ibland är det lite irriterande då det på nåt vis bildas övertryck i flaska och limmet väller ut fastän flaskan står upprätt Nåt bra knep mot detta  Må väl
_________________ ....de går fint, å de får nu göra så
|
| 2010 01 28, 19:09 |
|
 |
|
SWB 56
Passagerare
|
Finns det någon som testat Slaters Mek-Pak. Verkar vara mycket enkelt att jobba med och ingen risk att förstöra något om man har på för mycket. Skulle gärna vilja ha synpunkter på denna produkt. Är det lika enkelt att arbeta med som jag sett i info-filmer där man bara tar en pensel och stryker på lite lim och sedan är det klart? Luktar det mycket? Kan jag köpa det i Sverige och vad kostar det? Synpunkter på vilket lim som "är bäst"?
|
| 2010 02 26, 1:11 |
|
 |
|
lattesweden
Trafikledare
|
Plastmodellbyggare brukar köra med Etylacetat och sedan jag lärde mig den metoden för sju år sedan så finns det ingen annan. Penslas på när man har bitarna mot varandra så suger det in i springorna och svetsar plasten. Etylacetat finns i Salubrin bland annat så den är tämligen ofarlig. Finns bland annat här: http://www.rebell.com/flytande-lim-etyl ... 25-ml.htmlOm det är stora ytor som ska limmas mot varandra (typ två skivor) är ett mer traditionellt lim att föredra eller en blandning.
_________________ MVH / Anders

Modeller är modellen! http://www.lattermann.com/mainline
|
| 2010 02 26, 11:39 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
lattesweden skrev: Plastmodellbyggare brukar köra med Etylacetat och sedan jag lärde mig den metoden för sju år sedan så finns det ingen annan. Penslas på när man har bitarna mot varandra så suger det in i springorna och svetsar plasten. Etylacetat finns i Salubrin bland annat så den är tämligen ofarlig. Finns bland annat här: http://www.rebell.com/flytande-lim-etyl ... 25-ml.htmlOm det är stora ytor som ska limmas mot varandra (typ två skivor) är ett mer traditionellt lim att föredra eller en blandning. Applåder. Jag använder xylén på samma sätt, men till skillnad från etylacetat så är det farligt att andas in. Etylacetat blir man möjligtvis bakis av, då det bildas i blodet när etylalkohol bryts ner (etanol -> etylacetat -> ättikssyra). Ämnet är en ester, som bildas av etanol och ättikssyra.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 02 26, 11:48 |
|
 |
|