Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 15:57

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Lilleputtågen i Furuvik 
Författare Meddelande
Tågvärd

Inlägg Lilleputtågen i Furuvik
Vart hamnade dom små "Lilleputtågen" & rälsen som fanns på Furuvik tills för ett par år sedan? Jag hörde ett rykte att en privatperson i Gävle köpt upp det mesta? Var förbi i parken idag & kvar fanns bara lokstall, perrong samt lite rostiga rälsbitar & slipers uppslängda i en hög (jag lyckades smuggla ut en meter räls som ett minne av banan)
Synd att banan försvann. Även om rälsen var sliten på vissa delar hade man väl kunnat byta ut bitarna & fortsatt kört? Tycker att tågen var ett av dom större dragplåstren på Furuvik & då kunde dom väl ha kunnat kosta på det lite. Har ju funnits där sedan 40-talet!

2010 08 28, 19:46
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Lilleputtågen i Furuvik
Det kan du se här...

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=60922

SA

2010 08 29, 20:38
Kommunikationsminister

Jag minns i Örebro stadsparken som jag brukade åka tåg före 60 talet. Bredvid Döv skolan. tro 2 lok. Flera vagnar. Ett lok typ D men andra lok vet jag inte. Hoppas nån som vet. Jag tror inte finns idag.

2010 08 29, 20:56
Tågvärd

Tack för länken! Roligt att se att den lever. Tydligen finns även ett utav originalloken också bevarade på annan ort. Ett D-lok med träkorg! Förmodligen just det loket man åkte som barn. Dem som byggde Örebrobanan & den på Ölands djurpark är samma som konstruerade Furuviksbanan. Tror jag läste det i ett nr utav "Modelltåg"

2010 08 30, 9:00
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Fridgemaster skrev:
Tack för länken! Roligt att se att den lever. Tydligen finns även ett utav originalloken också bevarade på annan ort. Ett D-lok med träkorg! Förmodligen just det loket man åkte som barn. Dem som byggde Örebrobanan & den på Ölands djurpark är samma som konstruerade Furuviksbanan. Tror jag läste det i ett nr utav "Modelltåg"

"D-loket" är nog tyvärr inte ett sådant. De lok som byggdes för dessa banor med träpanel var fyraxliga boggilok.

SA

2010 08 30, 14:57
Tågvärd

Hej
Det var jag som skrev artikeln, och om jag mins rätt var det i slutet av 80-talet. Då hade jag byggt en bana i Norje Boke. Men den är uppriven sen ett antal år sedan.
Numera vilar den i mitt garage. Planer finns att den skall bli en skogsjärnväg i Hunnamåla (Tingsryd).
Ett par bilder på nya vagnar som jag skall ha för banbygget.
Bild

Bild[/img]
Banan med vagnar köptes från Åke i Kumla och räls köptes till från parken i Västerås.

Idag vet jag att det skall finnas 3 st förutom min, i privat ägo. En på Visingsö och 2 i Stockholms skärgård. Var och åkte på den
ena i somras. Den har en längd av ca 2000 meter.

PS: Hittade en till i Halmstad, dagen efter jag skrev mitt inlägg.

2010 09 12, 20:12
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]