hakang skrev:
Jag bör kanske moderera mitt kategoriska uttalande, jag syftade uteslutande på just moduler. Erfarenheter säger att bland allt annat (o)ljud man har omkring sig på en modulkörning ger rälsrasslet inget tillskott alls. I hemmamiljö kan det bli skillnad givetvis.
.................................
Jag har för mig att 'tyst' banvall presenterats i nån av 'Allt om Modelltåg', eller om det var AoH, då förevisat av Fleming Örneholm. Nyckeln till den relativa tystnaden var, om jag minns rätt, att isolera banvallen från resten av landskapet, använda 'mjuka' eller stabila material (betongplatta...) och limma med gummiartade limmer.
H
Allt om Modelltåg 3, sid 16-21.
Alla mina moduler hittills är byggda med denna metod, d.v.s. banunderbyggnaden består av 15 mm liggunderlägg (köpt på Stadium), 4 mm Bitumenmatta (köpt på Mekonomen) och ovanpå detta vanlig 5 mm korkbanvall. Spåret, Peco code 75 flexräls, har alltså limmats på korken som i sin tur är limmad på den "tunga" Bitumen-/asfaltmattan. Liggunderlaget utgör sedan vibrationsdämpningen mot plywoodstommen.
Mina första moduler provades på MMM-banan på Strängnäs Tåghobbymarknad år 2005. Jag tror att UB kan minnas att det var en "viss" ljudskillnad när fordonen passerade mellan min avgreningsmodul och hans linjemodul med korkbanvall direkt på plywooden.
Det är alltså mest tyngden på banvallen och inte så mycket liggunderlaget som ger ljuddämpningen. Korken och "asfaltmattan" ger stabilitet till spåret och liggunderlaget en viss mjukhet som inte alls är så farlig.
Tyvärr hade jag då fortfarande problem med limval m.m. så modulerna blev ganska hårt kritiserade av diverse andra anledningar.
Ämnet var även uppe på Modellrallaren år 2005:
http://www.modellrallaren.com/forum/top ... IC_ID=2300