Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 21:26

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 Liggunderlag för att göra banvall 
Författare Meddelande
Lokförare

Inlägg Liggunderlag för att göra banvall
Eftersom jag inte fått några svar på ämne landskapsbygge flyttar jag tråden hit då metoden är vanlig bland modulbyggarna:
Jag besökte idag Jysk som ett möjligt inköpsställe av liggunderlag för banvall. De hade en grön 6mm tjock och en grå 12mm.
De verkade ha lite olika yta vilket ju kan inverka på möjligheten att limma underlagsmaterialet.
Fråga:
Vilken tjocklek brukar Du använda?
Var köper Du Dina liggunderlag för banvallsbygget?
Övriga erfarenheter och tips om kvalitetsval etc..
Emotser tacksamt svar.
Björn
Nässjö

2009 03 01, 0:47
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag tänkte nån som faktiskt använder liggunderlag skulle ha svarat. Det kanske inte finns nån? (Om det trots allt finns nån så lär de väl poppa upp för att svara på detta...)

Personligen kan jag inte se någon anledning överhuvudtaget att använda liggunderlag som banvall. Under rälsen vill jag ha nåt som är stadigt och absolut inte sviktar. Woodland Scenics skumgummibanvall har jag exv. aldrig sett något positivt komma ut av!

Använd korkplattor, korkbanvall eller Biltemas gummikork för att bygga banvall, hur jag gör kan du se på min hemsida: http://hakang.zmn.se/index/37127.html.

H

2009 03 01, 2:22
Profil WWW
Tågvärd

Jag har använt liggunderlag på mina moduler som jag har byggt hitills.
Det jag har köpt är 10 mm, inköpt på Coop Forum.
Ovanpå detta har jag lagt Tilligs färdiga banvall som man sedan lägger spåret i.
Tycker nog att denna byggmetod har fungerat bra, har inte sett några tendenser till att liggunderlaget skulle luckras upp på något sätt ännu.
Vet om att en del varnar för att använda denna medtoden men som sagt det får väl tiden utvisa.

Mvh
Anders S

2009 03 01, 11:11
Lokförare

...
Använd korkplattor, korkbanvall eller Biltemas gummikork för att bygga banvall, hur jag gör kan du se på min hemsida: http://hakang.zmn.se/index/37127.html.

H
Jag rekommenderar starkt att följa Håkans exempel, åtminstone då det gäller moduler. Jag har sett flera avskräckande exempel där spårunderlaget inte är tillräckligt stabilt för att få till en säker sammankoppling mellan modulerna. Använder man stumma modulskarvar á la Fremo kanske det kan fungera bättre, eftersom rälsändarna då är fästa till stommen på något sätt.

Att använda mjuka underlag i andra sammanhang än moduler har jag ingen erfarenhet av.

/A

2009 03 01, 18:33
Lokförare

Inlägg Banvall och ljudisolering
Det jag vill komma ifrån är stomljudet i bordskonstruktionen (med ramverk av 22x120 och tretex eller plywwod) från "alla" tåg - ofta 6 som rullar hela tiden i växelverkan med lika många till plus lite körning i övrigt.
En ide kan vara ett tunnare liggunderlag och Biltemas gummikork 3mm ovanpå liggunderlaget.
Ser fram mot fler synpunkter.

2009 03 02, 23:44
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag bör kanske moderera mitt kategoriska uttalande, jag syftade uteslutande på just moduler. Erfarenheter säger att bland allt annat (o)ljud man har omkring sig på en modulkörning ger rälsrasslet inget tillskott alls. I hemmamiljö kan det bli skillnad givetvis.

Å andra sidan har jag själv aldrig upplevt att ljudet skulle vara störande ens hemma men jag har aldrig kört 6 tåg samtidigt. Kör man Märklin kan jag också tänka mig att det blir lite livligare, släpskorna bidrar kanske med lite extra spänning...

Jag har för mig att 'tyst' banvall presenterats i nån av 'Allt om Modelltåg', eller om det var AoH, då förevisat av Fleming Örneholm. Nyckeln till den relativa tystnaden var, om jag minns rätt, att isolera banvallen från resten av landskapet, använda 'mjuka' eller stabila material (betongplatta...) och limma med gummiartade limmer.

H

2009 03 03, 0:13
Profil WWW
Lokförare

Jag bör kanske moderera mitt kategoriska uttalande, jag syftade uteslutande på just moduler. Erfarenheter säger att bland allt annat (o)ljud man har omkring sig på en modulkörning ger rälsrasslet inget tillskott alls. I hemmamiljö kan det bli skillnad givetvis.

.................................

Jag har för mig att 'tyst' banvall presenterats i nån av 'Allt om Modelltåg', eller om det var AoH, då förevisat av Fleming Örneholm. Nyckeln till den relativa tystnaden var, om jag minns rätt, att isolera banvallen från resten av landskapet, använda 'mjuka' eller stabila material (betongplatta...) och limma med gummiartade limmer.

H

Allt om Modelltåg 3, sid 16-21.

Alla mina moduler hittills är byggda med denna metod, d.v.s. banunderbyggnaden består av 15 mm liggunderlägg (köpt på Stadium), 4 mm Bitumenmatta (köpt på Mekonomen) och ovanpå detta vanlig 5 mm korkbanvall. Spåret, Peco code 75 flexräls, har alltså limmats på korken som i sin tur är limmad på den "tunga" Bitumen-/asfaltmattan. Liggunderlaget utgör sedan vibrationsdämpningen mot plywoodstommen.

Mina första moduler provades på MMM-banan på Strängnäs Tåghobbymarknad år 2005. Jag tror att UB kan minnas att det var en "viss" ljudskillnad när fordonen passerade mellan min avgreningsmodul och hans linjemodul med korkbanvall direkt på plywooden.

Det är alltså mest tyngden på banvallen och inte så mycket liggunderlaget som ger ljuddämpningen. Korken och "asfaltmattan" ger stabilitet till spåret och liggunderlaget en viss mjukhet som inte alls är så farlig.
Tyvärr hade jag då fortfarande problem med limval m.m. så modulerna blev ganska hårt kritiserade av diverse andra anledningar.

Ämnet var även uppe på Modellrallaren år 2005:
http://www.modellrallaren.com/forum/top ... IC_ID=2300

K

2009 03 03, 1:13
Trafikchef

Visst hörde man en påtaglig skillnad mellan våra moduler, om man störs av ljudet är väl en personlig grej.
Modulerna är byggda som lådor så det blir mycket resonans, till en del kan man minska detta genom att fästa en längsgående regel under spåret.
Eftersom jag inte störs av ljudet så har jag fortsatt med kork och vitlim.

Nu minns jag inte hur länge Fleming hade haft sitt spår, det vore intressant att höra hur det håller i längden. På moduler tror jag att det är svårt att få till det här med flera olika lager med olika hårdhet, på en stationär bana borde det vara enklare.
Fler material som modulbyggare i MMM har testat är Woodlands banvall = kass, kapa-skivor = för mjukt, Tillig banvall = kass. Moduler verkar kräva fasta material, allt som är mjukt ställer till det i längden. Moduler transporteras, utsätts för stötar och varierande temperaturer mm.

Mvh UB

2009 03 03, 10:10
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ]