| Författare |
Meddelande |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Sultanen var ju for go!
Jag spelar en låt om honom, Osman Aga. Sant!
http://www.myspace.com/brodernatupp
|
| 2009 07 19, 10:28 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Nej, nu har jag grubblat tillräckligt länge över din länk, Magnus!
Vad är nu detta?
Är du själv möjligtvis en tuppbroder?
Har musiken något samband med den huvudbonad du visar dig i på din bild?
Tacksam för svar!
En som aldrig frågat förr. 
|
| 2009 07 24, 16:08 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
 Re: LGB i litet format
Den sista färden! Vintern närmar sig här uppe i Bergslagen och snart är det dags att plocka in de lösa delarna på LGB-banan. Så här skrev allas vår Mölle-Mats till mina stillbilder i somras: Mölle-Mats skrev: Tänk att få ringa sina nära och kära och avisera sin snara ankomst från en British Telecom-telefonkiosk vid Morshyttans station, stiga på tåget och ånga förbi det faluröda lokstallet via den amerikanska mid West för att avsluta resan vid foten av det lutande tornet i Pisa! Den resan vill jag göra! Nu, Mats och övriga intresserade har ni chansen. Den nya tekniken, alltså min dotters födelsedagspresent, gör det möjligt att stiga ombord och avnjuta(?) en färd genom det risiga höstlandskapet mellan Morshyttan och Pisa. Tyvärr slutar färden lite abrupt p.g.a. en urspårning. Hög tyngdpunkt i kombination med ett tåg som backar gjorde färden så pass osäker att jag inte ytterligare vågade riskera att det skulle bli ”Den sista färden” för min dotters videokamera. Eftersom anläggningen innehåller ett vattendrag har jag lagt på lite lämplig bakgrundsmusik. Det blir dock inte Bossen med ”The River” utan här växlar vi upp en nivå vad gäller musikalisk kvalitet. Hur som helst - ”Tag plats – dörrarna stängs! http://www.flickr.com/photos/40141015@N07/3958809272/
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2009 09 27, 14:19 |
|
 |
|
Bjarne Petersen
Kommunikationsminister
|
_________________ Uppdaterar med mj-bilder här: http://picasaweb.google.se/Kullasnickaren
Och rapporterar om banan i lugn och ro här: http://kullamannen.blogspot.com/
|
| 2009 09 27, 15:07 |
|
 |
|
Graffen
Kommunikationsminister
|
Aaaaarrghhh!! Inte så, snälla. 
_________________ Ars pro pecunia Min MJ-sida: RR Information central Min Hemsida: Airbrush FX Min Blog: M-K & E
|
| 2009 09 27, 15:35 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Hahahaha! Ja, bortsett från den s k musiken (tack och lov så går det ju att stänga av ljudet ...  ) så var ju färden riktigt njutbar - speciellt gillar jag förstås att återse Morshyttans station och det lutande tornet i Pisa! Men är det redan slut på LGB-säsongen i Rumpmasriket? Du får gärna vinterförvara din bana här i min trädgård i Mölle och komma hit och leka med den hur mycket du vill om du så önskar (givetvis under förutsättning att du lämnar dragspelsmusiken hemma!!!  ), här går det nog att köra året runt bortsett från någon vecka i början av februari då vi oftast brukar få något konstigt vitt på marken några dagar (dock inte alla år, t ex slapp vi helt den gångna vintern). Har något svagt men nästan helt förträngt minne av att det nog var rätt mycket sådant där konstigt kallt vitt på marken under en stor del av året när jag bodde i Dalom ... 
_________________ Also sprach der
|
| 2009 09 27, 16:47 |
|
 |
|
Graffen
Kommunikationsminister
|
Jo du M-M det är mycket sånt där vitt skräp på marken i norrland, d.v.s. allt norr om Ljungby! 
_________________ Ars pro pecunia Min MJ-sida: RR Information central Min Hemsida: Airbrush FX Min Blog: M-K & E
|
| 2009 09 27, 16:56 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Graffen skrev: Jo du M-M det är mycket sånt där vitt skräp på marken i norrland, d.v.s. allt norr om Ljungby!  Ljungby? Jag trodde stora Norrland började redan i Örkelljunga! Men än har ni väl inte drabbats av frusen nederbörd, va?
|
| 2009 09 28, 0:03 |
|
 |
|
Graffen
Kommunikationsminister
|
Österlen har fortfarande varmt väder  , men de varnar ju för frost i mellersta götaland i morgon  .
|
| 2009 09 28, 10:57 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Mölle-Mats skrev: Du får gärna vinterförvara din bana här i min trädgård i Mölle och komma hit och leka med den hur mycket du vill om du så önskar (givetvis under förutsättning att du lämnar dragspelsmusiken hemma!!! ), Ett erbjudande som är svårt att motstå - vi skulle säkert ha jättekul! Men tyvärr, Mats, slår ju dragspelet in en kil emellan oss. ( Du vill väl helst också slå in en kil i dragspelet, antar jag?) Säkerhetsavståndet i det här fallet bör nog förbli en 60-70 mil.
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2009 09 28, 13:00 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
erutsnelyb skrev: ... Men tyvärr, Mats, slår ju dragspelet in en kil emellan oss. ( Du vill väl helst också slå in en kil i dragspelet, antar jag?) Säkerhetsavståndet i det här fallet bör nog förbli en 60-70 mil. Nu måste jag bekänna en riktigt pinsam hemlighet - titta vad som döljer sig bland alla flyttkartonger med gammalt Märklin och annan MJ-materiel i djupet av min källare!  Den här "Jularbomaskinen" nyttjades av min morfar Gustaf Berg (1891-1947), som bl a kom tvåa i dragspels-SM tillsammans med sin bror Erik någon gång när förra seklet var ungt. Men sedan morfars alltför tidiga bortgång för över 60 år sedan så är det nog ingen som trakterat detta instrument ... PS! Morfar var skorstensfejarmästare i Höganäs, men han var bördig från Sala - som ju nästan ligger i Rumpmasriket! Hans far i sin tur, Carl Berg kallad Berga-Calle, var en av de gubbar som stängde Sala silvergruva för gott - och idag så står en byst av honom utanför gruvmuséet i Sala som åminnelse av denna gärning. DS!
|
| 2009 09 28, 13:38 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Mölle-Mats skrev: Nu måste jag bekänna en riktigt pinsam hemlighet - titta vad som döljer sig bland alla flyttkartonger med gammalt Märklin och annan MJ-materiel i djupet av min källare! Ah, Mölle-Mats - mannen som gett begreppet "Lik i garderoben" ett ansikte! Mölle-Mats skrev: Carl Berg kallad Berga-Calle, var en av de gubbar som stängde Sala silvergruva för gott - och idag så står en byst av honom utanför gruvmuséet i Sala som åminnelse av denna gärning Det måste man ju svänga in och beskåda nästa gång man har vägarna förbi Sala.
|
| 2009 09 28, 14:27 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
erutsnelyb skrev: Mölle-Mats skrev: Nu måste jag bekänna en riktigt pinsam hemlighet - titta vad som döljer sig bland alla flyttkartonger med gammalt Märklin och annan MJ-materiel i djupet av min källare! Ah, Mölle-Mats - mannen som gett begreppet "Lik i garderoben" ett ansikte! Träff sänkt! 
|
| 2009 09 28, 14:34 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Graffen skrev: Österlen har fortfarande varmt väder , men de varnar ju för frost i mellersta götaland i morgon Vill bara, för att glädja alla skåningar som forumet tycks vara nedlusat med, meddela att jag nyss varit ute och skrapat min bilruta och plockat fram motorvärmarsladden. Hälsningar från Hedemora där skidföret står för dörren!
|
| 2009 09 29, 6:49 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
erutsnelyb skrev: Graffen skrev: Österlen har fortfarande varmt väder , men de varnar ju för frost i mellersta götaland i morgon Vill bara, för att glädja alla skåningar som forumet tycks vara nedlusat med, meddela att jag nyss varit ute och skrapat min bilruta och plockat fram motorvärmarsladden. Hälsningar från Hedemora där skidföret står för dörren! Motorvärmarsladd - vad är det? Jag kan väl kontra med att här är det +13 grader i skuggan, starkt solsken och nästan vindstilla. Jag ska strax fälla suffletten på Golf Cabrion, slänga in golfbagen i baksätet och ta en tur upp på Berget för att gå en runda! 
|
| 2009 09 29, 11:23 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Mölle-Mats skrev: här är det +13 grader i skuggan, starkt solsken och nästan vindstilla. Jag ska strax fälla suffletten på Golf Cabrion, slänga in golfbagen i baksätet och ta en tur upp på Berget för att gå en runda! Letar febrilt efter en bra replik, men tyvärr............. Jag har i alla fall inte satt på dubbdäcken ännu.
|
| 2009 09 29, 19:37 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Jag kan trösta dig med att det visserligen varit sol i Malmö i dag, men SVINKALLT! 13 grader i skuggan möjligen med infravärmen på...
|
| 2009 09 29, 20:14 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Johan Molin skrev: Jag kan trösta dig med att det visserligen varit sol i Malmö i dag, men SVINKALLT! 13 grader i skuggan möjligen med infravärmen på... Men i Mölle så var det helt underbart - gick fem hål (mer pallade inte fotleden) tillsammans med ett mycket trevligt slovenskt par! 
|
| 2009 09 29, 21:24 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Good for you! Det unnar jag dig efter allt jävelskap du haft med din fot under året. Och jag har ju alltid tyckt att det är berikande att träffa människor med annan bakgrund än ens egen, så hittade du ett par trevliga människor på banan så desto bättre!
|
| 2009 09 29, 21:35 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Johan Molin skrev: Good for you! Det unnar jag dig efter allt jävelskap du haft med din fot under året. Och jag har ju alltid tyckt att det är berikande att träffa människor med annan bakgrund än ens egen, så hittade du ett par trevliga människor på banan så desto bättre! Tack broder!
|
| 2009 09 29, 22:33 |
|
 |
|