En röst från BMJK...
Det som jag nu skriver skall tas med en stor nypa salt då jag inte är säker på hela historien.
Vagnen som visades upp levererades av en polsk/"östtysk" firma kallad ADP modellbau och är framtagen som en reklamartikel i samband med leveranserna av motsvarande fullskalevagnar till GC (och kanske någon annan op?).
Vagnarna inköptes på fascination modellbau messe i Bremen och ADP hävdade då att det var dom tre sista vagnarna som tillverkats och att fler icke skulle kunna fås, och ej heller nytillverkas. Rättighetsproblem? Vet ej...?
Varför våra representanter för BMJK visade upp dessa tre vagnar vet jag inte, men det har aldrig varit i närheten av säljstart från vår sida av denna vagnstyp. Visst försökte vi ett tag men med uteblivet resultat.
Vagnen som BMJK skulle komma med var den äldre 2-axl timmervagnen i samarbete med Klein modellbahn, men vi vet ju alla hur det gick med den firman.
Fullskalevagnarna blev som bekant icke godkända i sverige och det var polska team uppe i sverige och gjorde någon form av "makeover" som idag medfört att vagnen går i trafik. Har för mig att spårkrafterna var för stora eller hjulupphängingen för stel. Så nu rullar vagnen i verkligheten och jag tycker mig ha sett någon reklam om dessa vagnar i modell från annan leverantör och kanske då samma gjutform som vi då aldrig "kom över".
Hoppas jag nu inte sagt något dumt eller trampat någon på tårna ang detta utan hoppas på all lycka för den som kommer ut med en mycket vardaglig och svensk vagn i HO.
Mvh Mats G
BMJK