Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 11:32

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 Koppel igen! 
Författare Meddelande
Tågklarerare

Inlägg Koppel igen!
Hej alla modellrallare!
Jag har tidigare varit medlem på Modellrallarens forum när det begav sig och efter några års uppehåll med hobbyn är tillbaka igen!

Jag klurar lite på vad jag ska använda för koppel på mina vagnar, jag kör Märklin Digitalt på 3-räls med M-skenor samt vissa partier med C-skenor. Vagnparken består mest av Märklin, samt Electrotren , Roco och några Limavagnar.

Jag vill byta alla koppel på de vagnar som har NEM-ficka oavsett fabrikat så att jag får en bra standard men vill förståss att de skall passa även mot mina gamla Märklinvagnar som har fasta "plåtkoppel" av den gamla typen då jag inte vill byta ut dessa.

Jag vill ha ngt koppel som sitter bra och inte släpper i kurvor och stigningar.
Har kollat runt lite i trådarna som skrivits här men vill gärna ha lite mera synpunkter, tips och erfarenheter ?

2010 03 05, 23:54
Profil WWW
Trafikchef

Inlägg Re: Koppel igen!
Min erfarenhet är att det sällan blir bra att blanda olika koppel. Märklins gamla relexkoppel och nya kortkoppel funkar inte jättebra ihop då de har lite olika höjd och de riktigt gamla relexkopplen är i plåt och väldigt sträva och svårkopplade.

Många av de äldre vagnarna har kopplet fästat i boggin vilket lätt leder till urspårning jämfört med koppel fästa i chassit.

Fördelen med märklins nya kortkoppel är att det blir färre tjuvavkopplingar. För att undvika onödiga avkopplingar är det viktigt att rälsen ligger bra. Inga knickar i höjdled utan bara mjuka övergångar.

Det sägs att märklins kortkoppel funkar hyggligt med rocos kortkoppel (som har halv bygel).

Många rocovagnar har buffertar så långt ner att märklins kortkoppel hugger i dem. Vet inte om Roco har missat att sätta NEM-fickan på rätt höjd eller om man missat att sätta buffertar på rätt höjd (dvs en höjd som fungerar, skit i skalan, det viktiga är att saker och ting funkar, vitrinrallare behöver inga koppel).

Relex-koppel i NEM-ficka är okej, men jag tycker man får lite stora avstånd mellan vagnar och mycket spel i längd. Däremot mer lättavkopplat och lättrangerat i kurvor. Bygelkoppel med fjäder tycker jag funkar dåligt om du vill kunna använda avkopplingsskena.

Du får kanske kompromissa och ha vissa tåg som har ett visst koppel?

Det finns även många andra koppel, tex kadee mfl.

2010 03 06, 12:28
Tågklarerare

Inlägg Re: Koppel igen!
Tack för svar!
Jodå relexkoppel i Nem-ficka tycker jag också är helt ok, även Roco´s standardkoppel funkar hyfsat tycker jag.
Kortkoppel är inget nödvändigt för mig då jag kan leva med att det blir lite större avstånd mellan vagnarna om det blir mera lättavkopplat och lättrangerat.

Fast fördelen med Märklins kortkoppel är ju också som du skriver att det blir färre tjuvavkopplingar...!
Ska låta vagnparken rulla på banan i källaren igen och exprimentera lite! :-D

2010 03 06, 21:02
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ]