| Författare |
Meddelande |
|
viktor96
Trafikchef
|
 hur ska jag göra ???
jag kör med märklin 3r ac digitalt och analogt har en pytte liten banna om man kalla det så på ett bord har ingen by eller landskap men planerar bygga en någon gång... och vill att landskapet ska kunna se ut så här med rälsen som visas i denna tråd verklighets-baserat-med-c-rals-marklin-ac-t5234.htmloch så som a01hpi har med rälsen så snyggt asså men min fråga är går det att köra digitalt med m-skenor/räls och funkar växlarna bra jag menar den gammal räls som synes på a01hpi fet snygga banna syns ju inte att hans räls såg ut så mycket bra jobbat kanon snyggt kör med c-räls och kollar på tradera och m rälsen är ju billigare så funderar bygga med m räls . vad ska man satsa på för räls om man väljer c eller m räls vad tycker ni är bäst ............. please help me 
_________________ Sökes Bmjk:s Sns-x vagnar Tågab.......... Tågåkeriet i bergslagen är bäst ingen protest!
|
| 2010 02 10, 16:02 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
 Re: hur ska jag göra ???
Hej, du ska naturligtvis satsa på C-räls. Om du ändå ska gömma rälsen i en banvall så spelar det ju utseendemässigt ingen roll om det plast- eller metallskenor. C-räls är det ju som finns i handeln i dag, och du är inte hänvisad till beg.-marknaden. Driftmässigt har jag ingen erfarenhet av M-räls, men C-rälsen är kanon. Om du vill ha nytt så är ju K-räls ett alternativ.
|
| 2010 02 10, 17:13 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
hur funkar m växlarna och hur kan koppla ihop m rälsen med digitalt 
_________________ Sökes Bmjk:s Sns-x vagnar Tågab.......... Tågåkeriet i bergslagen är bäst ingen protest!
|
| 2010 02 11, 15:02 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
men funkar det att kör digitalt till m rälsen 
|
| 2010 02 12, 16:39 |
|
 |
|
ubbehuggkubbe
Trafikledare
|
Det går alldeles utmärkt!Jag håller på att revidera min 60-talsanläggning och kör allt rullande matrial digitalt.Jag har justerat hela spårmatrialet för att problemfritt kunna köra med andra fabrikat(Jeco,Roco, NMJ m.m)Just nu pågår ett jättejobb med att bygga in banvallen till autentiskt utseende(M-rälsen ser fruktansvärt fula ut i orginal)De enda fysiska ingreppen som jag tvingats göra är att montera bort växelsemaforerna för att inte underredsdetaljerna på skalariktiga boggievagnar ska haka i.Hålen är täckta av en varmformad tunn plastskiva som bara lämnar utrymme för semaforens styrpinne.Det är mycket diskret med ballast ovanpå.Sen är väl den stora frågan hur mycket(lite?)räls Du har.Har Du bara lite grann-"pytteliten bana på ett bord"-så är det väl enligt min mening lika bra att satsa på ny modern räls om Du nu tänker satsa på ett rejält anläggningsbygge.-Lycka till
|
| 2010 02 12, 18:12 |
|
 |
|
a01hpi
Biljettförsäljare
|
Hej igen viktor96. ubbehuggkubbe har rätt. Det första jag gjorde vad att ta bort växellycktorna. Roco vagnarna är för långa för Märklinväxlar. Fast skanenliga. Och dessutom så ser det inte bra ut med växellycktor. En tejpbit över hålet och sedan en skåra i tejpen så att pinnen kan röra sig. Var försiktig med jecos lok på M-räls . Det verkar som om hjulflänsarna inte riktigt passar på M-räls. Ekonomiskt så är M-räls att föredra , men C-räls fungerar bättre elektriskt. Men om du ändå skall baka in rälsen i landskapet som jag har gjort så skulle jag välja M-räls. Framför allt om man som jag har en stor anläggning.Finns mycket pengar att spara där. Kan läggas på rullande material istället.
Mvh Håkan
|
| 2010 02 12, 19:56 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
tack finns det triangel växel till m rälsen 
|
| 2010 02 16, 13:57 |
|
 |
|
ubbehuggkubbe
Trafikledare
|
Om Du med triangelväxel menar att den delar sig i tre spår är svaret ja det har funnits en sådan.Men tänk på en sak:M-skenor är idag ett utgånget sortiment och det kan i värsta fall bli jätteproblem att få tag i prylar till ett helt anläggningsbygge.Firma Eskader i Stockholm har t.ex en kartong på golvet med allehanda passbitar för M-räls där man själv får rota fram vad man behöver(Om det överhuvudtaget finns)Själv lyckades jag där få tag i en växel att ersätta en som ena spolen olyckligtvis hade brunnit på(195kr)Men på det stora hela är det svårt att få tag i M-sortimentet
|
| 2010 02 16, 18:52 |
|
 |
|
a01hpi
Biljettförsäljare
|
Hej i gen viktor96 Du skall naturligtvis bli medlem hos tradera.com Där finns allt du behöver både för m-räls och c-räls. Har handlat allt till min modelljärnväg dom sista 8 åren från tradera. Räls, lok vagnar hus, tillbehör m.m. Och till det pris som du själv bestämmer, eftersom det är auktioner det gäller. 
|
| 2010 02 19, 18:23 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
tack är redan medlem på tradera fast det är pappa som är det 
|
| 2010 02 20, 12:14 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
kan koppla ihop k räls med m räls eller är detta inte möjligt undrar bara för om man kanske ska bygga en banna kan det vara bra att veta 
|
| 2010 02 27, 17:31 |
|
 |
|
emelpe
Tågbefällhavare
|
Det finns 180 millimeter långa övergångsskenor att köpa för att kunna blanda M- och K-räls, artikelnummer 2291 tror jag att den har.
|
| 2010 02 27, 19:19 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
ok tack intressant 
|
| 2010 02 28, 15:28 |
|
 |
|