Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 21:05

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Hur hålla rent spår i N-skala? 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Inlägg Hur hålla rent spår i N-skala?
Hej!

Är testare av N-skala och bygger på anläggning med Peco C55. So far so good skulle man kunna säga. Har inte byggt över allt som ska vara dolt med tunnlar och annat ännu.
Men efter diverse körningar och tester en längre tid kan jag konstatera att man varje gång får putsa all räls med T-röd (eller liknande) innan körning är möjlig.

Är gammal Märklinist sen tidigare och har som bekant aldrig sett röken av liknande problem på mina gamla banor.

Jo jag vet att tvåräls är annat och N-skala blir ännu värre pga för lätta lok.

Men hur gör ni? Hur gör alla som har tunnlar där man inte kan få in handen.
Jag har försökt göra så man kommer till underfrån anläggningen med handen och ska kunna torka av men det är kenpigt. Risk för att skada banan är stor.
Dessutom kommer man inte till perfekt överallt. Bl a i tunnelportalerna där det blir innerväggar med stenmönster.

Funderar faktiskt på att försöka få plats med Märklinanläggingen igen och skippa N-skale experimentet.

Mvh
U

2009 11 17, 20:29
Tågklarerare

Inlägg Re: Hur hålla rent spår i N-skala?
Låter lite underligt!
Är det ny räls eller gammal väldigt sliten?
Med ny räls så borde det inte vara några problem om du nu menar att du kör nån gång i veckan. Då skulle jag snarare misstänka loket, där kanske strömupptagningen är dålig eller smutsig? Tar loket upp ström på alla hjul?

På våran bana så torkar vi, vid behov, av rälsen med "kemiskt ren bensin" vilket brukar bli om det inte körts på någon månad.
På banan rullar några vagnar som har en torksko hängande under sig: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1579&art=193743.

mvh/anders

2009 11 17, 22:13
Biljettförsäljare

Det är ny oanvänd C55 räls. Kör kanske en eller två gånger i månaden.
Förutom Du loket som jämt verkar ha problem så är det ett T43 (byggt på V100). Alla Fleischmann. Digitalt. Har testat med två olika V100.

Har en 5-6 lok till. Men de har inte fått monterad dekoder ännu så jag har egentligen för lite driftserfarenhet om det är så att det är loktypen som är problemet.

Tack för dina synpunkter. Det kan vara värt att testa lite fler lok.
Har desstom Noch's rengöringsborstar på en vagn monterad och det verkar funka bra. Har man kör 2-3 varv på banan så är ryckigheten borta. Problemet är om man får totalstopp, vilket händer på startvarven, i en tunnel då blir det jobbigt. Men jag får testa vidare.

Mvh
Uffe

2009 11 17, 22:25
Lokförare
Användarvisningsbild

Förutom vad som sagts ovan:
- Håll strömupptagande hjul rena (jag använder bensinindränkt tops).
- En rundbana utan tunnel är bra för varmkörning av lok, efter några varv har ev oxid försvunnit.
- Allra driftsäkrast är boggielok med svänghjul men de flesta skall funka åtminstone hyfsat om de är i god kondition. Min särskilda favorit för skitiga spår är Fleischmanns blytunga kuggstångslok (se nedan).
Bild

2009 11 17, 23:03
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ]