| Författare |
Meddelande |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
 Re: Hobbytrade Hbis
Som sagt, har man varit med på den tiden höjden av framåtskridande när det gäller svenska godsvagnar var Lima, så är det, trots eventuella brister, svårt att vara annat än glad för det utbud vi nu får genom Hobby-Trade, NMJ m fl.
|
| 2010 01 30, 13:11 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Johan Molin skrev: Som sagt, har man varit med på den tiden höjden av framåtskridande när det gäller svenska godsvagnar var Lima, så är det, trots eventuella brister, svårt att vara annat än glad för det utbud vi nu får genom Hobby-Trade, NMJ m fl. Absolut! Även om jag fortfarande tycker Lima håller måttet. Nu har jag ju inte ännu accepterat att jag inte passar in i kategorin 'yngre män' men några år har jag ju faktiskt varit med. Med risk för att låta som Monty Python har jag svårt att ta alla klagovisor på fullt allvar. H
|
| 2010 01 30, 13:57 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
En av deras bästa! Men även Monty Python har jag till min förskräckelse upptäckt vara en vägdelare. Mina numera mer eller mindre vuxna barn begriper ingenting. Om Monty Python skapar en nostalgisk blick hos en blir man omedelbart bortsorterad från gruppen "ung". Tyvärr...
Detta apropå trilskande hjul. Vilket väl verkligen är en av de saker man måste byta på sina Limavagnar...
|
| 2010 01 30, 14:25 |
|
 |
|
343kaka
Trafikledare
|
Johan Molin skrev: En av deras bästa! Men även Monty Python har jag till min förskräckelse upptäckt vara en vägdelare. Mina numera mer eller mindre vuxna barn begriper ingenting. Om Monty Python skapar en nostalgisk blick hos en blir man omedelbart bortsorterad från gruppen "ung". Tyvärr...
Detta apropå trilskande hjul. Vilket väl verkligen är en av de saker man måste byta på sina Limavagnar... Med risk att säga en ot-anmärkning har jag upplevt en annorlunda vinkling med Monty python, där unga älskar den pga. humorn eller hatar den då de är vana vid amerikanska sitcoms med tydliga skämt. Tillbaka till ämnet, vagnarna ser mycket fina ut, får nog provrulla dem i butik innan jag köper mig ett lager...
_________________ Ferrivia necesse est!
Modellbanicus necesse est!
|
| 2010 01 30, 21:42 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Kände för en super fredag så jag åkte ner till Hobbycenter och köpte 2 st dubbelvagn satser. Provrullade vagnarna i butik och av allt man läst i denna tråd nu så blev jag "inte" förvånad att samtliga 4 vagnar går att vicka på. Rullade fint gjorde dom, inget vaggande. Men när de står still kan man gunga dom lite. Visst kunde man få 1 hjul i luften. känns som problemet var att lagringen för hjulaxlarna var glapp eller för stor, kalla det vad man vill och därav kunde man få vagnen att gunga lite. Men då de rullar bra så tycker jag att det funkar tillräckligt bra för mig och köpte vagnarna. Dock kan jag tänka mig att byta hjulen om det skulle visa sig att de uppför sig konstigt i ett tågsett rullandes på banan. Hjulen kan man som visades tidigare användas som last  Trevlig helg....
_________________ "Rickard93" på Tradera
|
| 2010 02 05, 20:20 |
|
 |
|
beneli
Trafikchef
|
Citera: Visst kunde man få 1 hjul i luften Detta fenomen kan bero på att vagnens underrede inte blivit ordentligt monterat mot överdelen. Vänd på vagnen och kontrollera noga samtliga de små hakar som skall snäppa fast underredet, särskilt de närmast kortsidorna. Min egen vagn lyfte ena hjulet ca 1mm före korrigering. Efter åtgärd blev det betydligt mindre.
_________________ M v h / Bengt
|
| 2010 02 05, 21:18 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Rullat vagnarna lite på räls och kan säga att samtliga hjul är skeva. Men det går bra ändå... Vaggar ibland. Helhetsintrycket är klart godkänt... Mycket fina vagnar... (Men det är för jävligt att vi accepterar den här jävla skiten gång på gång.  )
|
| 2010 02 05, 22:49 |
|
 |
|
Fernis
VD
|
Rickard95 skrev: (Men det är för jävligt att vi accepterar den här jävla skiten gång på gång.  ) Har köpt en till. Samma fel på den med Vagnen låg även i fel kartong så man kan undra hur man är funtad när man har sex stycken vagnar som är skeva & ändå köper en till 
_________________ Anders CS 1 V3,3 MM DCC TC
|
| 2010 02 06, 8:15 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Fernis skrev: Rickard95 skrev: (Men det är för jävligt att vi accepterar den här jävla skiten gång på gång.  ) Har köpt en till. Samma fel på den med Vagnen låg även i fel kartong så man kan undra hur man är funtad när man har sex stycken vagnar som är skeva & ändå köper en till  Eller när man står i butiken och provrullar vagnarna och ser att det är något som är galet och köper 4 Jag har väntat i evigheter på att denna modell skulle dyka upp. Så enkelt är det bara. det är bara att gilla läget. Känns som de flesta modeller från Danmark/kina behöver lite handpåläggning.
|
| 2010 02 06, 8:31 |
|
 |
|
JSSE
Biljettförsäljare
|
Jag har bytt till märklins kortkoppel på mina två vagnar inte allt för lyckat. Dom spårar nämligen ut i kurvor nu pga trycket av kulisskoppel fjädern. Nån som vet hur man öppnar dom utan att ha sönder nått så jag kan töja lite på fjädern så dom inte blir lika spännda i kurvor?
|
| 2010 02 16, 21:29 |
|
 |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
|
| 2010 02 17, 0:02 |
|
 |
|
Trainfreak
VD
|
Köpte tre sådana vagnar, och kan konstatera så här när jag nu lämnat tillbaka dessa att de enbart funkar som vitrinmodeller. Tog sig knappt igenom växlarna från Roco geoline. Hjulen var alldeles för skeva och vagnarna för lätta. Vagnarna "lyfte" i växlarna och spårade på så vis ur när man hade lite högre farter än krypfart. Så tyvärr får jag säga, så blir det inga Hbis vagnar för mig.  Har inte så stora krav på att måtten ska vara exakta, men jag vill att de ska gå bra i spåret. Sedan undrar jag, jag köpte satsen med GC/NordWaggon vagnarna. Dessa hade bara vagnsnummer på ena sidan och en "silveraktig" skylt på andra. Är det verkligen så det är i skala 1/1? Sedan hade bägge vagnarna samma nummer, rätt konstigt att ha samma nummer i en sats kan jag tycka. Så nu har jag gnällt klart. De var ju fina att se på åtminstone.  Håller tummarna för att Hobbtrade fixar till hjulproblemen så att jag kan köpa mig ett par vagnar någon gång i framtiden.
_________________ Förare av diverse motorvagnar av nya och äldre modeller
|
| 2010 02 17, 10:21 |
|
 |
|
Gyllis
Tågvärd
|
Trainfreak skrev: Sedan undrar jag, jag köpte satsen med GC/NordWaggon vagnarna. Dessa hade bara vagnsnummer på ena sidan och en "silveraktig" skylt på andra. Är det verkligen så det är i skala 1/1? Sedan hade bägge vagnarna samma nummer, rätt konstigt att ha samma nummer i en sats kan jag tycka.
Det är helt i sin ordning. I själva verket är det två Hbins eller Hbillns som blivit permanentkopplade och blivit en "dubbelvagn" med litterat Hirrs. Mer info på länken. http://www.lokman.se/NW/NW.htm Man får skrolla ner en bit.
|
| 2010 02 17, 12:27 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Trainfreak skrev: Köpte tre sådana vagnar, och kan konstatera så här när jag nu lämnat tillbaka dessa att de enbart funkar som vitrinmodeller. Tog sig knappt igenom växlarna från Roco geoline. Hjulen var alldeles för skeva och vagnarna för lätta. Vagnarna "lyfte" i växlarna och spårade på så vis ur när man hade lite högre farter än krypfart. Så tyvärr får jag säga, så blir det inga Hbis vagnar för mig.  Har inte så stora krav på att måtten ska vara exakta, men jag vill att de ska gå bra i spåret. Sedan undrar jag, jag köpte satsen med GC/NordWaggon vagnarna. Dessa hade bara vagnsnummer på ena sidan och en "silveraktig" skylt på andra. Är det verkligen så det är i skala 1/1? Sedan hade bägge vagnarna samma nummer, rätt konstigt att ha samma nummer i en sats kan jag tycka. Så nu har jag gnällt klart. De var ju fina att se på åtminstone.  Håller tummarna för att Hobbtrade fixar till hjulproblemen så att jag kan köpa mig ett par vagnar någon gång i framtiden. Det där lät ju lite oroväckande. Får ta och prova mina vagnar i växlar också. Jag kan köpa att vagnarna hoppar i ur i 200Km/h som vissa gillar köra sina modelltåg i men i krypfart/normalfart skall de fan i mej stanna kvar på spåret. Kan vi får lite mer kommentarer på detta berörande växlar. Mvh Rickard
|
| 2010 02 17, 12:41 |
|
 |
|
JSSE
Biljettförsäljare
|
Mina vagnar går bra på rälsen hur fort jag än kör. 
|
| 2010 02 17, 16:27 |
|
 |
|
JSSE
Biljettförsäljare
|
JSSE skrev: Jag har bytt till märklins kortkoppel på mina två vagnar inte allt för lyckat. Dom spårar nämligen ut i kurvor nu pga trycket av kulisskoppel fjädern. Nån som vet hur man öppnar dom utan att ha sönder nått så jag kan töja lite på fjädern så dom inte blir lika spännda i kurvor? Nu är det klart och det blev välldigt bra måste jag säga. 
|
| 2010 02 18, 19:33 |
|
 |
|
Trainfreak
VD
|
Gyllis skrev: Det är helt i sin ordning. I själva verket är det två Hbins eller Hbillns som blivit permanentkopplade och blivit en "dubbelvagn" med litterat Hirrs. Mer info på länken. http://www.lokman.se/NW/NW.htm Man får skrolla ner en bit. Åhå. Det var mycket intressant. Det tänkte jag inte alls på att det finns sådana vagnar. Men det har du givetvis rätt i. :D
|
| 2010 02 19, 9:39 |
|
 |
|
Trainfreak
VD
|
Rickard95 skrev: Det där lät ju lite oroväckande. Får ta och prova mina vagnar i växlar också. Jag kan köpa att vagnarna hoppar i ur i 200Km/h som vissa gillar köra sina modelltåg i men i krypfart/normalfart skall de fan i mej stanna kvar på spåret. Kan vi får lite mer kommentarer på detta berörande växlar. Mvh Rickard Den första vagnen jag lämnade tillbaka var otroligt skev. Det syntes när du la den upp och ner och kollade på hjulen att hjulen satt helt olika i höjd/sidled. Det andra vagnparet gick bättre. Inte bra, men bättre. Fram tills jag kopplade in den i ett tåg och gasade på. Visst, nu har jag kanske rätt snäva kurvor (kör på en liten geolineoval som är min testbana). Men dessa vagnar tog sig inte igenom från kurva till växel. Jag misstänker att det har att göra med axlarna + lätthet. Vagnarna är väldigt lätta tycker jag. Skulle nog gå att få en finare gång med tyngd i vagnen. 
|
| 2010 02 19, 9:44 |
|
 |
|
Uncurbed
VD
|
Nyvädrad med pollyscale färger och krita. 
_________________ http://lok.blogg.se/
|
| 2010 02 19, 13:36 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Vill gärna bidra med bilder till Hbis/Hbikks-tråden. Hittade två dia och skannade in dessa. Lägg märke till att det knappast hunnit bli någon väderbitning eller "svartmålning" av vagnarna. Finns en hel del mer material, men får återkomma senare. Obs att den undre vagnen har littskyltsmärkningen på dörr nr 2 och att litterat har en liten vit prick framför H:et i Hbis, se närbilden. / LYR  
|
| 2010 02 25, 1:41 |
|
 |
|