|
|
Bli medlem •
FAQ
• Sök • Logga in
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 8 inlägg ] |
|
Hjälp med ett bangårdsdiorama
| Författare |
Meddelande |
|
Rustik
Passagerare
|
 Hjälp med ett bangårdsdiorama
God afton.
Jag kommer från en hobby som är närbesläktad men som likväl sällan möter er, nämligen figurspel, och jag skulle vilja be er om lite tips och hjälp för ett projekt. Det är så att jag tillsammans med några vänner planerar att bygga ett nytt spelbräde/diorama och vi funderar på temat "bangård". Det mesta på brädet, såsom hus och räls m.m. kommer vi att bygga i plasticard och foamboard, men själva tågvagnarna känner vi att vi inte riktigt klarar av att bygga bra nog. Jag har försökt att googla efter tågmodeller men ärligt talat, det är ju en djungel. Så jag tänkte att det kanske är bäst att gå direkt till experterna.
Vad vi är ute efter är framförallt godsvagnar. Optimalt hade varit ca 3" höga när de står på räls, men det är inte jättenoga. Vilken skala är det ungefär? De behöver inte vara funktionella, vi kommer att limma dem på plats på rälsen. Och sist men inte minst så får de inte vara alltför dyra. De får gärna kosta under 200:-/vagn.
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon av er kunde posta en länk till någon lämplig modell.
|
| 2010 02 02, 16:18 |
|
 |
|
sintra
Trafikchef
|
 Re: Hjälp med ett bangårdsdiorama
Vad anser du vara en godsvagn? Tänker du på en öppen vagn, dvs en vagn med ett stort öppet flak? Eller tänker du på en täckt vagn, dvs en vagn med både väggar & tak? Det är ganska avgörande vilket du menar om du vill ha en vagn som mäter en höjd av ca. 3" (7,5cm?) Jag tror att det bästa ni kan göra är att besöka en välsorterad affär där de kan tänkas ha olika skalor till försäljning för att få ett avgörande. Mitt eget antagande är att det blir en vagn i skala 0 eller skala 1.
Jag är däremot skeptisk till att ni får tag på vagnar i dessa skalor under 200:- nya. Hoppet står nog i detta fall till tex. Tradera. Men här får ni vara lite vaksamma eftersom det händer alltsom ofta att grejer hamnar i fel kategorier. Såg precis att det fanns växelmotorer till Märklin i kategorin "Skala 0", vilket då får bli ett exempel.
_________________ http://www.rapidho.se Strängnäs Tåghobbymarknad 25/2
|
| 2010 02 03, 14:42 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Ett alternativ är att välja skala 00 (1:76), dvs engelskt stuk. Dels är engelska modeller mycket billigare, dels motsvarar väl skalan ganska väl den skala som kallas "15 mm scale" i alla fall för "wargamers". Man kan få t ex godsvagnar från Hornby från omkring £ 6.50. I denna och närliggande skala 1:72 finns en uppsjö av figurer, flygplansmodeller, fordonsmodeller mm.
|
| 2010 02 03, 16:51 |
|
 |
|
TKO
Konduktör
|
Johan Molin skrev: Ett alternativ är att välja skala 00 (1:76), dvs engelskt stuk. Dels är engelska modeller mycket billigare, dels motsvarar väl skalan ganska väl den skala som kallas "15 mm scale" i alla fall för "wargamers". Man kan få t ex godsvagnar från Hornby från omkring £ 6.50. I denna och närliggande skala 1:72 finns en uppsjö av figurer, flygplansmodeller, fordonsmodeller mm. Jag tror att "15 mm scale" är närmare 1:120, alltså det vi kallar TT. En annan populär skala för krigsspel är "27 mm scale" - som närmast motsvarar 1:64, dvs skala/spår S. /TKO
|
| 2010 02 03, 19:01 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
'Course dear! Slip of the mind. 25 mm scale ska det vara förstås!
|
| 2010 02 03, 19:10 |
|
 |
|
Rustik
Passagerare
|
Tack för alla svar. Jag gjorde en sökning på Tradera, och hittade ganska många godsvagnar till bra priser. Skala H0 verkar vara den vanligaste? Hur hög skulle ni uppskatta att en sådan här vagn i skala H0 är på ett ungefär? http://www.tradera.com/godsvagn-auktion_106593577
|
| 2010 02 03, 22:56 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
Rustik skrev: Tack för alla svar. Jag gjorde en sökning på Tradera, och hittade ganska många godsvagnar till bra priser. Skala H0 verkar vara den vanligaste? Hur hög skulle ni uppskatta att en sådan här vagn i skala H0 är på ett ungefär? http://www.tradera.com/godsvagn-auktion_106593577Den är ungefär 50mm hög. MVH/D
|
| 2010 02 03, 23:37 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
H0 är väl egentligen en spårvidd (16.5 mm) men i praktiken är det skala 1:87. Normalspårvidden i "världen" (större delen av Europa, främre orienten, amerika och kina) är 1435 mm i fullskala. Där lär du hitta mest modelljärnvägsmaterial i Sverige i alla fall.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 02 05, 8:39 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 8 inlägg ] |
|