Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 21:55

Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 Historien om Banmarkens industriområde 
Författare Meddelande
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Historien om Banmarkens industriområde
Mölle-Mats skrev:
En seriös fråga om ett mycket seriöst ämne för omväxlings skull:
Den vita SAAB 96:an - är det Nmodells modell? I så fall är mitt intryck att den har en alldeles för lång nos (proportionerna motorhuv-kupé påminner mest om Jaguar E-type) för att vara en kortnos (60-64). Om det däremot är en Artapo så är den väl lite bättre, eftersom deras modell ju är av långnosen (65-). Har ingen av dem (hur konstigt det än kan låta) som referens för egen del.

Det är Nmodells N-skale modell av en kortnos-Saab.l
Saaben på bilden blir ligger ju inte i fokus och är rätt överexponerad så jag tror att det lurar ögat lite.
Jag skall se om jag hittar några bättre bilder på sidovyer på Saab:arna så får vi se hur det är med proportionerna.

2010 08 20, 22:51
Profil WWW
Kommunikationsminister

Mitt klumpiga inlägg var för att visa "Marshalltown Bobcats" i nämnda stad i Iowa och deras skollags symbol, såsom jag minns den från 1972 - 1973 och sådan den tydligen fortfarande är...

2010 08 20, 22:55
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

OlleF skrev:
Mölle-Mats skrev:
En seriös fråga om ett mycket seriöst ämne för omväxlings skull:
Den vita SAAB 96:an - är det Nmodells modell? I så fall är mitt intryck att den har en alldeles för lång nos (proportionerna motorhuv-kupé påminner mest om Jaguar E-type) ...

Det är Nmodells N-skale modell av en kortnos-Saab.l
Saaben på bilden blir ligger ju inte i fokus och är rätt överexponerad så jag tror att det lurar ögat lite.
Jag skall se om jag hittar några bättre bilder på sidovyer på Saab:arna så får vi se hur det är med proportionerna.

Ja det skulle vara intressant att se den modellen ur lite fler vinklar. Tyvärr så "såsade" jag bort tillfället att inhandla ett ex medan de fanns i butiken, men man kan kanske snubbla över nåt exemplar på andrahandsmarknaden nån gång.

2010 08 20, 22:57
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Stickspår SAAB

Här kommer några bilder på Nmodell-Saaben.

Kan nog hålla med om att motorhuvens längd inte riktigt passar till fronten, om man skall vara lite petig.
Men å andra sidan ger även "penseldarret" lite för breda fönsterstolpar när man går så här nära modellen och synar.

Farsan hade en 95:a av 65 års modell, färg sk#tbrun. Tvåtaktare, var det så? Men med nya nosen
Bilen byttes senare mot en orange 95:a strax efter att jag fått mitt körkort.
Den var ingen racer direkt, men alla andra bilar gick åt sidan om man gick ikapp
eftersom de trodde det var en rally-Saab de fått i backspegeln.

Det var kul att se minen på föraren när han fick se kombihäcken passera :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

2010 08 21, 15:22
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

OlleF skrev:
Stickspår SAAB

Här kommer några bilder på Nmodell-Saaben.

Kan nog hålla med om att motorhuvens längd inte riktigt passar till fronten, om man skall vara lite petig.
Men å andra sidan ger även "penseldarret" lite för breda fönsterstolpar när man går så här nära modellen och synar.

Farsan hade en 95:a av 65 års modell, färg sk#tbrun. Tvåtaktare, var det så? Men med nya nosen
...

Tack för bilderna! Och visst är nosen lite för lång för "trubbnos"-modellen. En annan "malör" är att den röda bilen har ett orange fält för blinkers längst uppe på baklyktsglaset, det hade aldrig trubbnos-96:orna i original som alltid hade helröda baklyktsglas (med man kunde ju modifiera i efterhand genom att byta baklyktor, det gjorde t ex jag på EBerhaX Gurka ...)

Brun (minns inte färgbenämningen för den, men ful var den!) -65:a var absolut en tvåtaktare! Det var ju första årsmodellen av "långnosen" som kom till då man förberedde sig för att ge plats till Fords lilla V4-motor.

Dock började man inte montera fyrtaktare förrän i en mindre serie sena -66:or (finns någon sådan att beskåda i SAAB-tråden, känns enklast igen på att de har ett betydligt mindre V4-emblem monterat högt mitt på framskärmen, men även på att de hade "säckvävs-inredningen"). Den första "riktiga" årsmodellen av SAAB V4 var -67.

Den orange 95:an (färgen heter Indiskt gul) måste ha varit av -74 eller -75 års modell, och de åren så var även fabrikens tävlingsbilar lackerade i den kulören - så det var väl inte konstigt att du fick respekt när du kom ikapp en annan bil! :mrgreen:

Sedär, nu fick vi till en SAAB-utvikning även i denna tråden! Nu väntar vi bara på dragspelen ... 8)

2010 08 21, 15:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ja, nu vet jag som bekant inte mycket om bilar men..
Mölle-Mats skrev:
visst är nosen lite för lång

...huvudsaken är väl att man inte lägger den i blöt och...
Mölle-Mats skrev:
Sedär, nu fick vi till en SAAB-utvikning även i denna tråden! Nu väntar vi bara på dragspelen
... misskrediterar ett förnämligt musikinstrument så fort man får tillfälle. :twisted:

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 08 21, 16:01
Profil WWW
Kommunikationsminister

Det är precis lika illa att släpa in detta otyg tlil så kallat musikinstrument i precis alla trådar och skapa en massa metastaser som endast är ägnade att fördärva läsupplevelsen för oss andra, timida och kultiverade personer...

2010 08 21, 20:33
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Olle!
Du har väl inte kroknat vad gäller redovisningen av Banmarkens industriområde?
Jag vet ju från min tråd om Morshyttan hur tungt det kan kännas när de världsberömda OT-marodörerna Mölle-Mats och Johan Molin (och en till :oops: ) dyker upp men vi måste kämpa vidare med våra redovisningar, eller hur? :-D :-D :-D

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 10 16, 8:50
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Olle!
Jag vet ju från min tråd om Morshyttan hur tungt det kan kännas när de världsberömda OT-marodörerna Mölle-Mats och Johan Molin (och en till :oops: ) dyker upp men vi måste kämpa vidare med våra redovisningar, eller hur? :-D :-D :-D

Ja det måste ni!!!

Jag hoppas att allt vårt OT-blurrande inte i alltför hög grad bidragit till tappad sug, utan att det är andra faktorer som resulterat i en tids lägre aktivitet.

2010 10 16, 9:36
Tågklarerare
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Olle!

Det är fler än ni gubbar som väntar på en fortsättning...........

Bild

Stickspårets restaurang skulle ju öppna, och här sitter vi och väntar.
Det har varit dött i flera veckor här på området, men vi har i alla fall tur med vädret. Höstsolen värmer här vid verandan.

------------

Och några tappade sugar är det inte frågan om, bara lite ändrad fokus under ett tag.
Jag är väl lite av en periodare när det gäller aktiviteter i källaren och på webben.

Senaste tiden har varit rätt intensiv. Färdigställandet och lanseringen av byggsatserna till resgodsvagnen och spårrensaren har tagit en del kraft

Bild

Och så var det visst en liten utställning i Gävle som krävde en del förberedelser

Bild

Och här framför Drambo och Banmarken dök broder Sture upp och vi hann växla några ord innan han drogs med publikmassan i nästa nästa hall.
Hoppas att du fick en överblick av läget kring och på Banmarken.
Under helgen i Gävle fick jag kontakt med en liten lokal orkester som så småningom förmodligen kan tänka sig att bli husband på den planerade utescenen vid lokstallet.

Bild

Gubbarna verkar än så länge lite stela och avvaktande, men om man lyckas locka ut dom från sin lite plastiga replokal tror jag att det kan bli lite sväng.
Gruppens namn, givetvis Svenssons kvintett, vad annars.

Och vad gäller urspårningar och OT-bludder är det bara välkommet, det brukar ge andra infallsvinkalr och nya ideér :arrow: :arrow:
Det kanske blir lite lugnt ett tag till framöver, Banmarken står fortfarande nedplockad och emballerad efter Gävle, men det dyker kanske upp några nya skrönor trots trädan, vi får väl se.....

2010 10 16, 20:21
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Bryter in i tråden (har aldrig hänt på stinsen tidigare) för att påtala att här bluddras det verkligen inte & några urspårningar ser man sällan...på tal om urspårningar, minus 3 grader & trots ihärdigt ätande har inte förbränningen ökat nämnvärt... :x

To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/

You win some you lose some
It's all the same to me

2010 10 16, 21:14
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4