Historien om Banmarkens industriområde
| Författare |
Meddelande |
|
OlleF
Tågklarerare
|
 Re: Historien om Banmarkens industriområde
Lankan skrev: Hur har du tillverkat alla bildäck?Lasse Ibland använder även jag köpta prylar Däcken vid gummiverksstaden är en hög med små O-ringar. (Samma typ som jag använder som däck till Flakmopparna i skala H0, så det fanns "några" hemma på lager) 
_________________ olleF -- En mellansvensk modelljärnväg och Frykmo Modellbyggeri
|
| 2010 08 13, 9:40 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Ja, ja, jag vet att jag upprepar mig men detta är en kul och mångskiftande sida, Olle!
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2010 08 14, 8:49 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Christer Nilsson skrev: Magnus63 skrev: INSPIRATIONSBILDER FÖR INDUSTRIOMRÅDESBYGGARE! (Linköping)
Visst är det Industrigatan det där ? Japp
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 08 14, 8:55 |
|
 |
|
OlleF
Tågklarerare
|
När verkligheten kom ikapp saganTidigare i denna historia berättade jag om den tillbommade gården på Banmarken som hyrs av Hundägarföreningen och de misstankar som finns om att det inte är några vanliga hussar och mattar som huserar i lokalerna. Nu i veckan fick den historien en parallell i vår omedelbara närhet. 200 meter från vår bostad, på andra sidan Svartån ligger en gammal sliten tegelbyggnad som en gång har varit ett bryggeri. Lokalen hyrs numera av en transportfirma, men det har inte synts så mycket av transportverksamhet ännu. Däremot har det dykt upp en skylt med märket till en mindre önskvärd MC-klubb på kåken......... Det finns ytterligare en koppling till min historia som jag inte kände till när jag började skriva skrönan: MC-klubben hade faktiskt sina tidgare lokaler just vid det industriområde vid Hacksta i Västerås som är förebilden till modellens område. Diverse mindre lyckade turer inom MC-hierarkin gjorde att klubben behövde nya lokaler. Än så länge har vi inte märkt av våra nya grannar så mycket och det kanske inte är något större problem får vi hoppas. Tidigare höll en annan MC-klubb till i bryggeriet. "Mashed Kidneys MC" Ett lokalt gäng av "bad looking" men väldigt snälla motorcykelfarbröder, som fortfarande ordnar populära onsdagsträffar sina lokaler. Så det tunga motorcykelljuset är vi vana med. (Farbröderna är som sagt snälla, så även riskokare är välkomna till onsdagsträffarna)
_________________ olleF -- En mellansvensk modelljärnväg och Frykmo Modellbyggeri
|
| 2010 08 15, 21:28 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Jo jag har ju sent i livet förstått det, att ser man en snubbe på en HD som 1. är yngre än 60 bast och dessutom 2. inte har långt svallande hår
så ska man dra öronen åt sig och vara försiktig. Men de flesta mc-åkare platsar ju både under punkt 1 och 2, och då är det lugnt...
|
| 2010 08 15, 21:35 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Tilägg: inga personliga HD-byggen heller. Länsman punktbevakar vissa individer och finns det antydan till minsta tveksamhet kring bygget så blir det flygande inspektioner och grejer. De elaka gossarna är hänvisade till fabrikshojar.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 08 18, 11:02 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Du menar m.a.o. Hells Angels – grabbarna med hår på bröstet som inte vågar köra annat än Honda? Hihi...
|
| 2010 08 18, 11:14 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Harley kör de nog, men det är hojar i det skick som de levereras från butiken.
Har man en gammal strut med stelbensram från Moheda, shovelheadmotor, förlängd och rejkad med springergaffel, raka rör och säger "jomen det ÄR en 1948:a, kolla papprena, jag behöver inte ljuddämpare och blinkers" så kommer man inte undan om man åker med suspekta klubbar. Ungefär som att en sjukskrivning granskas betydligt hårdare om det är en känd HA-medlem, än om Kalle i Knasbo MC sjukskriver sig.
Edit: jag kände en del mc-åkare i Peking MC på den tiden det begav sig. De kommenterade mc-kriget nere i Skåne med "I Peking gillar vi att åka och bygga motorcykel." HA och liknande klubbar åker mest bil, fyra i varje. Pekings klubblokal finns kvar än idag, det är inte ens plank eller staket runt huset. Klubben hette Peking Outlaws MC i fornstora dagar, men eftersom man inte har någon koppling till Outlaws (jmförbara med Hells Angels, Rock Machine, Bandidos och Pagans) så strök man helt enkelt efternamnet.
Outlaws, det riktiga alltså, försökte etablera ett chapter i Åtvidaberg, men det gick inte så bra eftersom HA försökte spränga klubbhuset, med det resultatet att dynamitarden bara lyckades ta död på sig själv...
|
| 2010 08 19, 10:56 |
|
 |
|
Bjarne Petersen
Kommunikationsminister
|
_________________ Uppdaterar med mj-bilder här: http://picasaweb.google.se/Kullasnickaren
Och rapporterar om banan i lugn och ro här: http://kullamannen.blogspot.com/
|
| 2010 08 19, 11:24 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Johan Molin skrev: Jo jag har ju sent i livet förstått det, att ser man en snubbe på en HD som 1. är yngre än 60 bast och dessutom 2. inte har långt svallande hår
så ska man dra öronen åt sig och vara försiktig. Men de flesta mc-åkare platsar ju både under punkt 1 och 2, och då är det lugnt... Ja det svänger ju ner en och annan gubbrollator till hamnen i Mölle så här års, framförda av "kapten Gråskägg" (det enda man ser av vad som döljer sig under integralhjälmen är et grått skägg som sticker fram i nederkant. Hår att sticka ut i bakkant har de väl inget kvar ...). Majoriteten är nog riskokar-plagiat, men en och annan äkta Harry Parkinson förekommer dock. Majoriteten är nog definitivt på "rätt" sida om lagens råmärken, har väl jobb som VD nånstans (inte för inte så kallas ju HD för VD-moppe) ... Hade dock en lite kul upplevelse häromåret. En polare som har åkeri/trädgårdsanläggningsfirma och åker HD på fritiden gjorde ett jobb åt mig. När ha skulle inkassera betalningen så kom han med trenne polare på sina Parkinsons iförda svarta skinnpajar (dock utan emblem på ryggtavlan), parkerade utanför och han stegade upp på trappen och där bladade jag över ett antal lusentappar i hans näve. Om någon utomstående hade sett detta hade de nog undrat ... Eller som när jag bodde i Morgongåva i slutet av 80-talet och ett antal av brorsans polare från HD-klubben i Hedemora stannade på en fika på väg hem från en hojträff i Estoccolmo. Grannarna höll sig inomhus ... 
_________________ Also sprach der
|
| 2010 08 19, 12:19 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Jag såg det årets mest humoristiska HD-klubb på Sweden Rock 1998.. Klubbmärket var en dödskalle med ett antal horn på, och klubben hette "Horny Boys MC- Gnosjö" 
|
| 2010 08 20, 9:32 |
|
 |
|
OlleF
Tågklarerare
|
Nåväl, det har varit lugnt på MC-fronten, både på Banmarken och här i Skultuna den senaste tiden. Det närmaste av att likna ett MC-gäng är nog de här motorburna ungdomarna som verkar ha förfest inne på en annan bakgård så här på fredagskvällen  ------------------ Vid anläggningsarbetena i pyttevärlden ordnades el, vatten och avlopp enligt senaste ”gröna” normer vilket var ett av kraven för att kunna få del av EU-bidraget. Men man missade att lägga tomrör för bredbandet, så när företagen beställde sina Internetkopplingar blev det problem. Folket på stadsbyggnadskontoret hade ju hört att "Internet bara var en tillfällig fluga" Dags för upphandling av ett omfattande grävjobb i gatorna…. Kan man gissa att kontraktet går till Firma Svenssons Grävmaskiner.  -------------------------------- För fortsättningen på modulbyggandet finns det hur många smådetaljer som helst som borde petas in på området som extra krydda, skrotbilar och annat skrot, lastpallar, pallkragar, lastlådor, stegar etc. etc. Det är kanske dags att besöka någon MJ-marknad och leta i skrotlådorna. Godsmagasinet intill behöver snyggas upp för att matcha nivån på övriga byggnader och sedan skall arbetet fortsätta på andra sidan järnvägen där husen vid bruksgatan skulle behöva få trädgårdar anlagda. Arbetet med Banmarken fortgår, både i modellens egen pyttehistoria och i byggandet av modulerna men med lite mindre intensitet under en period framåt. Yngste grabben skall flyttas till Gävle för studier, ett par beställningsbyggen har högre prioritet. Så rapporter från Banmarken kommer nu kanske lite mer sporadiskt . När något hänt på byggsidan eller om det dyker upp några nya förvecklingar i historien när Preserfolket gör entré och det börjar närma sig Modelltåg 2010 i Gävle i oktober,  Och så var det visst en utescen som skulle riggas……
|
| 2010 08 20, 16:53 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
OlleF skrev: ... Firma Svenssons Grävmaskiner.  En Bobcat? 
|
| 2010 08 20, 22:39 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
En seriös fråga om ett mycket seriöst ämne för omväxlings skull: Den vita SAAB 96:an - är det Nmodells modell? I så fall är mitt intryck att den har en alldeles för lång nos (proportionerna motorhuv-kupé påminner mest om Jaguar E-type) för att vara en kortnos (60-64). Om det däremot är en Artapo så är den väl lite bättre, eftersom deras modell ju är av långnosen (65-). Har ingen av dem (hur konstigt det än kan låta) som referens för egen del.
|
| 2010 08 20, 22:44 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
 ??????
|
| 2010 08 20, 22:44 |
|
 |
|
OlleF
Tågklarerare
|
Mölle-Mats skrev: En seriös fråga om ett mycket seriöst ämne för omväxlings skull: Den vita SAAB 96:an - är det Nmodells modell? I så fall är mitt intryck att den har en alldeles för lång nos (proportionerna motorhuv-kupé påminner mest om Jaguar E-type) för att vara en kortnos (60-64). Om det däremot är en Artapo så är den väl lite bättre, eftersom deras modell ju är av långnosen (65-). Har ingen av dem (hur konstigt det än kan låta) som referens för egen del. Det är Nmodells N-skale modell av en kortnos-Saab.l Saaben på bilden blir ligger ju inte i fokus och är rätt överexponerad så jag tror att det lurar ögat lite. Jag skall se om jag hittar några bättre bilder på sidovyer på Saab:arna så får vi se hur det är med proportionerna.
|
| 2010 08 20, 22:51 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Mitt klumpiga inlägg var för att visa "Marshalltown Bobcats" i nämnda stad i Iowa och deras skollags symbol, såsom jag minns den från 1972 - 1973 och sådan den tydligen fortfarande är...
|
| 2010 08 20, 22:55 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
OlleF skrev: Mölle-Mats skrev: En seriös fråga om ett mycket seriöst ämne för omväxlings skull: Den vita SAAB 96:an - är det Nmodells modell? I så fall är mitt intryck att den har en alldeles för lång nos (proportionerna motorhuv-kupé påminner mest om Jaguar E-type) ... Det är Nmodells N-skale modell av en kortnos-Saab.l Saaben på bilden blir ligger ju inte i fokus och är rätt överexponerad så jag tror att det lurar ögat lite. Jag skall se om jag hittar några bättre bilder på sidovyer på Saab:arna så får vi se hur det är med proportionerna. Ja det skulle vara intressant att se den modellen ur lite fler vinklar. Tyvärr så "såsade" jag bort tillfället att inhandla ett ex medan de fanns i butiken, men man kan kanske snubbla över nåt exemplar på andrahandsmarknaden nån gång.
|
| 2010 08 20, 22:57 |
|
 |
|
OlleF
Tågklarerare
|
Stickspår SAAB Här kommer några bilder på Nmodell-Saaben. Kan nog hålla med om att motorhuvens längd inte riktigt passar till fronten, om man skall vara lite petig. Men å andra sidan ger även "penseldarret" lite för breda fönsterstolpar när man går så här nära modellen och synar. Farsan hade en 95:a av 65 års modell, färg sk#tbrun. Tvåtaktare, var det så? Men med nya nosen Bilen byttes senare mot en orange 95:a strax efter att jag fått mitt körkort. Den var ingen racer direkt, men alla andra bilar gick åt sidan om man gick ikapp eftersom de trodde det var en rally-Saab de fått i backspegeln. Det var kul att se minen på föraren när han fick se kombihäcken passera   
|
| 2010 08 21, 15:22 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
OlleF skrev: Stickspår SAAB
Här kommer några bilder på Nmodell-Saaben.
Kan nog hålla med om att motorhuvens längd inte riktigt passar till fronten, om man skall vara lite petig. Men å andra sidan ger även "penseldarret" lite för breda fönsterstolpar när man går så här nära modellen och synar.
Farsan hade en 95:a av 65 års modell, färg sk#tbrun. Tvåtaktare, var det så? Men med nya nosen ... Tack för bilderna! Och visst är nosen lite för lång för "trubbnos"-modellen. En annan "malör" är att den röda bilen har ett orange fält för blinkers längst uppe på baklyktsglaset, det hade aldrig trubbnos-96:orna i original som alltid hade helröda baklyktsglas (med man kunde ju modifiera i efterhand genom att byta baklyktor, det gjorde t ex jag på EBerhaX Gurka ...) Brun (minns inte färgbenämningen för den, men ful var den!) -65:a var absolut en tvåtaktare! Det var ju första årsmodellen av "långnosen" som kom till då man förberedde sig för att ge plats till Fords lilla V4-motor. Dock började man inte montera fyrtaktare förrän i en mindre serie sena -66:or (finns någon sådan att beskåda i SAAB-tråden, känns enklast igen på att de har ett betydligt mindre V4-emblem monterat högt mitt på framskärmen, men även på att de hade "säckvävs-inredningen"). Den första "riktiga" årsmodellen av SAAB V4 var -67. Den orange 95:an (färgen heter Indiskt gul) måste ha varit av -74 eller -75 års modell, och de åren så var även fabrikens tävlingsbilar lackerade i den kulören - så det var väl inte konstigt att du fick respekt när du kom ikapp en annan bil!  Sedär, nu fick vi till en SAAB-utvikning även i denna tråden! Nu väntar vi bara på dragspelen ... 
|
| 2010 08 21, 15:41 |
|
 |
|