Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 21:53

Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 Historien om Banmarkens industriområde 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Historien om Banmarkens industriområde
Johan Molin skrev:
Efter 30 sekunder går det bra att sätta på ljudet
Den rackaren! Min uppfostran känns helt bortkastad när man inte får något tillbaka. :(
OlleF skrev:
Om ryktet är sant skall Ås-Janne på något sätt vara släkt med ovan nämnda seriefigur.
Ahh.. det borde man ju ha förstått. :idea:

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 08 04, 17:31
Profil WWW
Kommunikationsminister

Jag menade ju bara att med så usel dragspelsmusik finns ju risken att hela genren kan råka i vanrykte om man lyssnar på de 30 första sekunderna, så det var en ren artighet mot dragspelsälskarna... 8)

Men det ska fortfarande bli intressant att studera konsertplatsen när den blir klar! Förutsätter att broder Olle kommer att ljud-illustrera vad sorts musik som då kommer att spelas där!

2010 08 04, 17:35
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Kvällens jobb gick bra, så vi blev utsläppta från sjukhuset :arrow:
Och då blev det lite tid att följa upp med nästa kapitel

Historien om Banmarken – Del 3

Verkstadslängor i typisk småindustrimiljö.

Invid lokstallet börjar verkstadslängorna.
Området är byggt ”fritt efter verkligheten” med förebild i ett område vid Hacksta i Västerås.
Där finns en salig blandning av firmor. bil- och däckfirmor, småverkstäder, servering m.m. inhysta i byggnader av olika form och fason, de flesta är verkstadslängor byggda i korrugerad plåt.

Bild

Länk till enirokarta: http://kartor.eniro.se/m/pGSZs

Modellens område och byggnader blir kraftigt komprimerade för att få plats.
Byggnaderna är precis som lokstallet gjorda i en blandteknik. Fasaderna, som är lite generaliserat ritade, är även de, byggda med datorutskrivna fasader
av papper som limmats i två skikt på en stomme av ”kapaskivor”. Ett exempel på hur fasaderna ritats kommer längre ned i kapitlet.
Taken är däremot gjorda av olika typer av styrenark med takbeläggningsmönster.Allt från trapetsplåt till överfalsplåt.
Uteserveringen vid restaurangen är lite mer detaljerad byggd med räcken av styrenstrips och detaljerad med utemöbler av både etsdelar och tillskurna styrenbitar.

Första gården.

Restaurang Stickspåret.
Längst ut ligger områdets näringsställe. Kommer att ha öppet mellan 07 och 23, minst.
Frukost och dagens lunch. Kvällstid planerar man även sportbar med storbildskärm.
Innehavaren, Luko Luncovic, hoppas mycket på samarbetet med Uffes Ljus & Oljud för att bygga scenen vid Lokstallet.
Om Uffe och Ås-Janne har en del kontakter i det svenska musiklivet, så säger sig Luko ha internationella kontakter
och hoppas kunna dra hit artister som fyller även området utanför modulgränsen med publik.
Framtiden får väl visa om det ligger något i det, eller om det är mer snack än verkstad.

Bild

Det är väl skyltat på området så att man inte skall missa dagens rätt..

Bild

Samtidigt som restaurangen beställde sina utemöbler passade cafeét i brukslängan nere vid ån på att förnya sina utemöbler.
Cafeéts möbler följer väl en mer klassisk cafemöbelstil jämfört med de stabila möbler som går åt i restaurangen.

Bild

Hundägarförening, eller???

Inne på gården är det lite oklart vilken verksamhet som egentligen kommer att bedrivas.
Kontraktet är skrivet med föreningen ”Drambo hundägarförening”, men sedan kontraktet skrivits under har varken hundar eller hundägare varit synliga.
Skylten vid grinden tyder väl inte direkt på att det är en knähundsklubb som huserar i byggnaderna.

Bild

Bild

Inne på gården syns vissa spår efter någon form av röjning som gjorts i lokalerna….

Närheten mellan ”Hundägarföreningens” lokaler och Restaurang Stickspåret har fått både polis och skattemyndigheten att söka
orsaker för att utreda om det finns någon koppling mellan verksamheterna i de båda fastigheterna.
Det ryktas om en lönndörr bakom restaurangens fryslager, men än så länge har man inte hittat några oegentligheter att börja nysta i
och Lukos bokföring är oklanderligt hållen. Vad man fått reda på om Hundägarförenimgen har inte ens läckt ut till lokalpressen, vilket annars brukar vara vanligt.

---------------------------------------------------------------------

Fasaderna till Hundägarföreningens kåk (och dom andra också förstås) har jag ritat med Corel Draw
som är mitt universalverktyg för planering och ritning både för projekt i skala N och i fullskala.
Husen är uppbyggda i olika skikt för att få till lite reliefverkan, skuggning och väderbitning på den platta pappersytan.
Bild
Fasadfärg blekt brun, med upprepade grådaskiga rektanglar som locklister.

Bild
Fönster och dörrar grupperade på eget lager.

Bild
En tonad mörk skuggning under takfoten.

Bild
Väderbitning med tonat vitt nedifrån

Fasaderna går att använda rätt av, men för att få lite mer reliefverkan limmar jag
fönsterlagret närmast stommen, därefter det sista fasadlagret med hål utskurna för fönster
och dörrar.

Fortsättning följer………

2010 08 04, 22:25
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det här gillar jag, Olle! Mycket trevligt och informativt upplägg!

Inser att man skulle ha stor nytta av kunskaper i Corel Draw (mera datakunskaper öht, vore bra).
Nu tror jag mig förstå att du är i databranschen och har fått en del "på köpet" så att säga men för mig så skulle säkert inlärningen av Corel Draw ta minst ett halvår. Då känns det som att byggandet blir lidande och det vill jag inte så jag fnular väl på med mina stenåldersmetoder i så länge.

För övrigt vill jag (som PC-användare) hävda att mycket inom data fortfarande känns outvecklat och illa avpassat för en normalanvändare. De "intuitiva" programmen har då i alla fall inte jag stött på hittills. Detta gör att jag alltid känner motstånd inför att ägna mig åt något nytt. Man hamnar nästan alltid i situationen att i stället för att lösa en uppgift med hjälp av programmet så ägnar man möda åt att försöka tränga in i programutvecklarens dunkla tankegångar. Ja, ja, lite kverulans blev det. (Det här kanske rent av är mera kontroversiellt än dragspel, saxofoner och tösabasar. :-D )

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 08 05, 7:19
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
För övrigt vill jag (som PC-användare) hävda att mycket inom data fortfarande känns outvecklat och illa avpassat för en normalanvändare. De "intuitiva" programmen har då i alla fall inte jag stött på hittills. Detta gör att jag alltid känner motstånd inför att ägna mig åt något nytt. Man hamnar nästan alltid i situationen att i stället för att lösa en uppgift med hjälp av programmet så ägnar man möda åt att försöka tränga in i programutvecklarens dunkla tankegångar.

Sture! Trots många år i branschen (även om jag håller på med nätverk (kablar, routrar och switchar)), håller jag fullständigt med dig.
"Kom-igång-tröskeln" är ofta väldigt hög. Och det handlar mycket om att man behöver komma in i samma "tänk" som de som byggt programmet.
Förutom att man ofta blir tvungen att "pilla" i datorns olika inställningar.
Därför går det t.ex lite trögt för mig att komma vidare och längre än till "nivå0" i Train Controller.
Jag tänker inte som som programutvecklarna ännu..........och jag tycker fortfarande att det är roligare att bygga modeller än att köra med dom.
Jag är ibland (oftast) lite otålig av mig och vill kunna allt, till 100%, på en gång :twisted:

Corel Draw är väl också ett program med hög tröskel, du kan rita i stort sett vad du önskar, men på 1000 olika sätt och du lär dig kanske 5 av dessa.
Men som sagt tidigare, jag är efter många års nyttjande, gravt Corel Draw beroende.
Hustrun brukar lägga till en kommentar när hon lägger ett "uppdrag" på något som behöver fixas, även som att bara justera en stenplatta i trädgården.
" Jo, men det tar väl några veckor, för det skall väl ritas i flera vinklar först" :roll:

2010 08 05, 8:25
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kan bara instämma i resonemanget! Har både Corel Draw och Cubase (musikinspelningsprogram) liggande i burken sedan länge men känner ett alltför starkt motstånd att sätta igång med dem.

Fin anläggning för övrigt, svårt att tro att det är i N! :-D Noterar hur mycket alla skyltar gör för att skapa rätt atmosfär.

Och rapporterar om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/

2010 08 06, 15:15
Kommunikationsminister

... och som gammal macare saknar jag programmet DeskPaint, ett rent pixel-paint-program som rymdes på en vanlig diskett!

Man kunde rita upp husfasader i nästan obegränsat antal färgschatteringar, och ritade då lämpligen i 400 % skala för att printa ut i 25 %. En hel del pill att rita med pixlar förstås, men programmet krånglade å andra sidan ALDRIG, och inlärningen tog c:a 5 minuter...

Ett program som i dag tar 3 GB i utrymme är inte nödvändigtvis 3.000 ggr bättre än ett som tog 1 Mb för 15-20 år sedan – men möjligen 3.000 gånger krångligare...

2010 08 06, 17:14
Tågklarerare

PixelPaint tog mindre än en minut att hitta. Vet inte om det är samma som du saknar, men det verkar vara av samma kategori.

2010 08 06, 19:39
Tågklarerare

aop skrev:
PixelPaint tog mindre än en minut att hitta. Vet inte om det är samma som du saknar, men det verkar vara av samma kategori.

Och här kommer länken som jag glömde infoga i förra inlägget.

http://www.softpedia.com/get/Multimedia ... aint.shtml

2010 08 06, 19:40
Kommunikationsminister

Idén är med största sannolikhet densamma...

2010 08 06, 20:24
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Historien om Banmarken – Del 4

På nästa gård är verksamheten lite mera ordnad jämfört med hur det var hos "Hundägarföreningen".
Bakom de röda dörrarna finns en demonteringsverkstad.

Johnnys Mekaniska.
Johnny är en mästare på att demontera allt som har hjul, motor och pneumatik. På något sätt verkar han kunna leva på att plocka isär och sälja.
Till vem och hur det går runt är det ingen dom fattar.
Efter att ha demonterat hustruns overlocksmaskin för att komma åt några specialdetaljer är han inte längre välkommen hem
utan sover över i verkstaden tills han fått tag i egen bostad.

Bild

Bergslagsotaren.

I lokalen till vänster om Johnny har Bergslagssotarn sitt kontor och sin verkstad.
Företaget har sedan en omtvistad upphandling för ett par år sedan kontrakt på sotning och underhåll av ventilationskanaler
i de flesta av de offentliga byggnaderna i Engelsfors kommun.
Innehavare av firman är Anders Svensson, vanligen kallad Svart-Anders. Han är svåger till tekniska utskottets upphandlare
vilket fick lokalpressen att känna doften av scoop. Historien slutade med att tidningen plötsligt fick de gamla trötta datorerna
på redaktionen utbytta mot betydligt modernare grejer och historien försvann plötsligt i dimmorna.

Bild

Här är ett par av Svart-Anders sotarmurrar på väg upp längs en av skorstenarna på Engelsfors

Fortsättning följer........

2010 08 06, 23:23
Profil WWW
Kommunikationsminister

Det artar sig till riktigt trevliga skrönor, förutom de fina miljöbildernba!

2010 08 06, 23:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Industrimiljöer är jättekul, eftersom man kan "fabulera fritt" i kartong/plasticard/whatever. Precis som på riktigt, företag flyttar in, flyttar ut, gör sina små ombyggnader, river, bygger nytt, och så får man ett gytter av små och stora byggnader m.m.

Vi har replokal i ett sådant område, som ligger mitt i Linköping (längs med Industrigatan). Idag äger byggherren Michael Cocozza rubbet, och området ska rivas. Påminner bitvis om Olle Frykmos område, men det finns också större byggnader där. Inga jättekomplex dock.
Flera skulle nog vara lämpliga som förebilder i MJ-sammanhang. Mig veterligen har området inte haft spåranslutning, men jag kan ha fel, det kan ha funnits i fornstora dagar.

2010 08 07, 13:35
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

INSPIRATIONSBILDER FÖR INDUSTRIOMRÅDESBYGGARE! (Linköping)

F.d Thielmans
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Star-tvätten
Bild
Bild

Igenbommat
Bild

Centralplåt
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Däckhuset
Bild

Rasic Bilelektronik
Bild
Bild
Bild
Bild

F.d Shell-mack
Bild

Haga Cykel
Bild

F.d. tvätt- eller gds-hall tillhörande Shellmacken. Här inne var det folk och jobbade
Bild

Sunkig puts
Bild

Kontorsbyggnad:
Bild

Fr. vänster - Dahls, Gomér & Andersson Auktionshus, Ärlige Tonys Bilmek
Bild

Gammal SHELL-skylt
Bild

Gomér & Andersson auktionskammare, en av de snyggare husen i området
Bild

Dahls
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2010 08 07, 18:27
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Mmmmm. Mycket och inspirationsrikt.
Man får se till att fästa firmaskyltarna med silikonlim, så det går lätt att byta allt eftersom nya uppslag poppar upp och modellfirmorna kursar.
Gensvaret i tråden har gett mig ett antal nya ideér och uppslag som blir användbara när smådetaljerna och Preiserfolket skall på plats.
-------------
Sen gav bilderna viss flash-back
Området fanns där när jag växte upp i Linköping under 60-talet, husen och firmorna har bytts och hur det var med järnvägsanslutning minns jag inte
Bodde själv i andra änden av stan och man var sällan förbi "Abisko" på sina utflykter.
Hängde alltsom oftast i utkanten av ett annat industriområde som gränsade till SAAB:s flygfält och spanade in provflygningarna med Viggen.
Det var vibbar som kändes ända in i märgen på grabbar i 11-12 årsåldern.

2010 08 07, 22:48
Profil WWW
Kommunikationsminister

Ah ännu en öschötte i förskingringen! Konstaterar Johan som blir glad någonstans mittemellan skånepågarna och samojederna i norr...

Uppskattar jättemycket det du håller på att bygga upp! Har hög trovärdighetsfaktor – och underbart att få denna typ av miljöer avbldad, miljöer av ett slag som tyvärr snart är jämnade med marken för att bereda plats åt den moderna världen, där det inte längre finns plats för små mekaniska verkstäder, plåtslagare och bilreparatörer utanför jättarnas domäner..

2010 08 07, 22:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

OlleF skrev:
Hängde alltsom oftast i utkanten av ett annat industriområde som gränsade till SAAB:s flygfält och spanade in provflygningarna med Viggen.

Tannefors? Där bl.a. NAF ligger? Det är större industrier men där finns det spår in till flera av industrierna. Spåren utgår från nuvarande Tannefors hållplats, jag tror inte de används dock.

2010 08 07, 23:14
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
Tannefors? Där bl.a. NAF ligger? Det är större industrier men där finns det spår in till flera av industrierna. Spåren utgår från nuvarande Tannefors hållplats, jag tror inte de används dock.

Jo just det, Tannefors med sina större industrier. Då var det SAAB och ASJ:s verkstäder som dominerade området.

2010 08 07, 23:50
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Om jag kommer ihåg så kan jag fotografera lite där också.
Mig veterligt är det området inte rivningshotat, och det är inte samma gytter av småindustrier som Abisko är. Tannefors ligger rätt fint, med Stångådalsbanan som löper längs kanten, och stora träd som bildar nästan som en allé längs Tanneforsvägen och järnvägen. Flera stora röda tegelbyggnader för industrier och på andra sidan Tanneforsvägen små flerfamiljshus i olika stadier av vård och vanvård.

2010 08 08, 13:19
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
INSPIRATIONSBILDER FÖR INDUSTRIOMRÅDESBYGGARE! (Linköping)

Visst är det Industrigatan det där ?

2010 08 08, 13:30
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa