Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 19:38

Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
 Heljan-extreme makeover. 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Heljan-extreme makeover.
Metamorfos från dansk plast till skånskt tegel.
När man nu kan köpa Heljanhus till en billig peng tänkte jag att de kanske kunde passa som råmaterial till min skånska sekelskiftesbana, så jag slog till på några byggsatser. Igår anlände ett stort paket till min gård och jag kastade mig genast över Heljans lanthandel för att se om det kunde bli till något. Så här ser den ut:
Bild
Jag tyckte att den såg ganska liten ut så jag tog några mått. Dörren blir i fullskala 183 cm. Kanske i minsta laget men å andra sidan har jag på mitt hus från 1830-talet en 1700-tals dörr som inte är högre än 175 cm. Ett par av bjälkarna i vårt hus kan jag inte heller gå rak under (jag är 185 cm lång) så höjden får passera. Bredden på huset blir 5,2 meter. Stämmer ganska bra med ett skånskt 1800-tals hus. De rör sig oftast mellan 5-6 meter då det var den längd som fanns att tillgå på takbjälkar i det skogfattiga jordbrukslandskapet. De lantligare husen byggdes aldrig heller med bärande hjärtvägg. Så här blev det i alla fall:
Bild
Heljans orginaltak, som med lite god vilja, kan passera som spåntak (eller "pärt" som jag också hört det kallas norr om Åsen) bytte jag ut mot Vollmers taktegel. Proportionerna är riktigt bra på modellen och taket har de klassiska 45-55 graders takvinkel som de gamla halm- och vasstaken krävde.

Bild
Hänrännorna är högst rudimentära om man jämför med tex Kibri-byggsatser men jag använde dem ändå.

Bild
Jag var lite modig och försökte mig på kromoxidgröna fönster. En vanlig kulör på 1800-talet. Annars var fönstren som regel grå, bruna, engelskt röda eller ockragula. Kromoxidgrönt är ganska svårt att få till även med linoljefärg i fullskala; ibland blir den vackert grågrön och ibland blir den ilsket ärggrön.
De små knubbiga skorstenarna i byggsatsen såg mest ut som parodier på 1800-talets höga slanka skorstenar så de åkte i soptunnan. Nya täljde jag ut ur ett gammalt suddgummi sedan slammades de då jag inte orkade rista tegelfogar. I Kullabygden har äldre hus ofta skorstenpipor av glaserade lerrör från Bruket så det fick min kåk också. I modell består de av ett par bitar kabel.
Återstår gör, som vanligt, nockpannor. Kan ingen tillverka färdiga nockpannor? Jag vet inte hur jag skall tillverka dem. De metoder jag sett i mj-litteraturen (tälja i trä, sy trådar i en stång etc) har alla det gemensamt att de verkar vara riktigt tråkiga. Skall man ha åtskilliga dm pannor kroknar i alla fall jag tämligen fort. Gjuta kanske? Har någon här gjort det? Ingen som har några löpmeter nockpannor att avyttra till en lat byggare?

Nu skall jag plantera huset i Wrångarp och sedan skall jag kika på Heljans Det gamle mejeri som ligger i sin låda på köksbordet. Väldigt dansk/skånsk arkitektur. Men jag misstänker att tillverkaren har prutat mer på skalriktigheten på denna modell. Nåväl, något skoj skall det väl kunna bli av den. Sedan väntar HC Andersens hus och sedan...

Och rapporterar om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/

2008 01 08, 15:08
VD

Snyggt. Tycker du lyckats bra med den kromoxidgröna. Det ser verkligen ut som blekt kromoxidgrön. Hur blandade du till den?

/Jonas (som inte gett sig på att blanda nämnda nyans ens för 1:1-måleri. Den går ju att köpa färdigblandad...)

2008 01 08, 17:43
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Nockpannor
Bjarne skrev:

Citera:
Återstår gör, som vanligt, nockpannor. Kan ingen tillverka färdiga nockpannor? Jag vet inte hur jag skall tillverka dem.

Svar:

En metod som jag själv klurar över, men som nog inte är helt enkel i praktiken är att baka/rulla fram en lagom stor sträng av cernitlera (ett slags hobbylera, något fastare i konsistensen än modellera och som kan härdas vid förhållandevis låg temperatur i en vanlig hushållsugn) som man, när den är lagom jämnstor, bearbetar medelst ytterligare rullning med något lämpligt slag av räfflad plåt eller liknande.

2008 01 08, 19:05
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Heljan-extreme makeover.
Mycket trevligt!
Där ser man vad det kan göra mycket, bara att ändra en byggsats, så att den får en egen karaktär.

HJP

2008 01 08, 19:38
Trafikchef
Användarvisningsbild

Fantastiskt snyggt det kan bli när man vet hur det ska vara...

Auhagen har nockpannor. Dock har jag aldrig provat dem.

http://www.auhagen.de/katneuip/artikelout.php3?Abschicken=querverweis&querverweis=48649

Johan Stenson

2008 01 08, 20:44
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Köpte dom från Eurohobby i Helsingborg. Ser ganska bra ut.

Hälsningar / Svenne

2008 01 09, 0:57
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Visst underlättar det att få till ett trovärdigt resultat om man har vissa kunskaper om förebilden. Det gäller ju även i allra högsta grad om man bygger järnvägsfordon. Bygger man sedan historiskt finns det oändligt många fällor att gå i. Jag slipper i alla fall bekymra mig om årsmodell på bilar. På HWJ är det andra hästkrafter på gatorna.

Kåken är målad med akrylfärger. (En nybörjarsats för en femtilapp eller så...) Kromoxidkulören fick jag till genom att först blanda vitt och lite svart till en mild grå nyans. Sedan bröt jag med smaragdgrön, tror jag det var.

Här går man och grunnar på dessa eviga nockpannor (Jo, lera har också föresvävat mig, man bor ju i en keramikbygd) och så finns de alldeles runt husknuten i Helsingborg. Wrångarps bäste takläggare har redan begärt in offert på några löpmeter pannor!

2008 01 09, 10:02
Trafikchef
Användarvisningsbild

Redan igår grävde jag fram min gamla plastmodell av samma typ och nu sitter jag och sneglar på den. Vi får se hur länge den överlever i nuvarande skick... :wink:

2008 01 09, 10:44
Trafikchef
Användarvisningsbild

Citera:
Auhagen har nockpannor. Dock har jag aldrig provat dem.

http://www.auhagen.de/katneuip/artikelo ... weis=48649

Svenne skrev:

Citera:
Köpte dom från Eurohobby i Helsingborg. Ser ganska bra ut.

Bjarne skrev:

Citera:
Här går man och grunnar på dessa eviga nockpannor (Jo, lera har också föresvävat mig, man bor ju i en keramikbygd) och så finns de alldeles runt husknuten i Helsingborg.

Modul-Nisse säger:

Varje gång som jag har varit på Eurohobby i Helsingborg så har jag sneglat på den här satsen med nockpannor för att det är en sådan detalj som känns svår att fixa till på egen hand. Ändå tycker jag att de känns alldeles för mycket "tysk-dansk TT-skaleH0" för att jag skall känna någon större lockelse att köpa dem. Sådant härnt material är ju trots allt tämligen kostsamt och då vill man ju gärna att slutresultatet skall kännas "100".

Därför skall det bli spännande att se vad du kan tänkas göra för resultat ifall du köper dem och monterar dem på din handelsbod. Nu är det ju i och för sig så - som du själv också antyder i din beskrivande text - att du ju rör dig i ett slags gränsrum mellan H0 och TT i och med att du ger dig på att bygga en byggsats ifrån Heljan. Men, missförstå mig nu inte och tro att jag har något emot själva det här projektet som sådant. Alla bygg- och konverteringstrådar som kan utgöra inspiration till oss andra som bygger är guld värda (vädra höll det på att bli här i bara farten :lol: ).

Det skulle också vara kul att se flera bidrag ifrån andra byggare som har lyckats få till sina byggen med hjälp av dessa nockpannor ifrån Auhagen - i lite grann mera äkta H0-skala alltså.

2008 01 09, 13:49
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Modul-Nisse säger:

Det skulle också vara kul att se flera bidrag ifrån andra byggare som har lyckats få till sina byggen med hjälp av dessa nockpannor ifrån Auhagen - i lite grann mera äkta H0-skala alltså.

Kommer så småningom, när jag har monterat stuprännor och målat vindskivor och vattbrädor och vädrat tegeltaket och fått upp stationsskylten etc etc

Apropå stuprännor, hur gör ni svep och fästen?

Hälsningar / Svenne

2008 01 10, 0:19
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Apropå stuprännor, hur gör ni svep och fästen?

Jag brukar limma två små och tunna plastbitar på rörens baksida så att dessa kommer ut lite från fasaden samt passar till rännan upptill. Sedan kletar jag lim på bitarna samt i rörets övre ända och fäster i fasaden och i underkant på rännan. Svepen struntar jag i...

Bitarnas storlek och utformning syns på bilden nedan.

Bild

Johan Stenson

2008 01 10, 9:26
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Heljan make over, del två.
HC Andersens hus ?
Bild
:wink:

2008 01 11, 11:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Nockpannor.
Har nu monterat de ovan nämnda nockpannorna från Auhagen på Heljans lanthandel:
Bild

Ett par hembyggda hus i "äkta" HO-skala har också fått likadana nockpannor:
Bild

Pannorna mäter, var och en för sig, ca 4,5 mm vilket blir lite drygt 39 cm om jag räknat rätt. Hur lång är en nockpanna? I skrivande stund har jag ingen panna framför mig men det låter i alla fall inte för lite, tycker jag.

2008 01 15, 18:14
VD

Inlägg Re: Nockpannor.
Bjarne Petersen skrev:
Pannorna mäter, var och en för sig, ca 4,5 mm vilket blir lite drygt 39 cm om jag räknat rätt. Hur lång är en nockpanna? I skrivande stund har jag ingen panna framför mig men det låter i alla fall inte för lite, tycker jag.

Låter snarare lite för långt. Vittinge tegel har nockpannor som går åt 3,5 st/m. Det ger 29 cm per panna + överlapp. Fast så värst mycket fel var det ju inte, och det har funnits många tegelbruk i Sverige.

/Jonas

2008 01 15, 18:24
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Skåne är alltid trevligt. Törs man hoppas på lite skånska dioramor kanske?
Urmakarens länga är verkligen en liten diamant.

För mig, som upplänning, är den skånska/danska arkitekturen lite smått exotisk. Röda tegelkyrkor, längor, sparsamt med trä.

2008 02 03, 20:04
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det blir förhoppningsvis lite mer än bara ett diorama vad det lider. Jag har en liten tråd här: http://www.stinsensforum.se/forum/viewtopic.php?t=1186 Tycker själv bäst om de anläggningar som har en röd tråd geografiskt, tidsmässigt, arkitektoniskt et cetera. Om man sedan modellerar Skåne, Östergötland, Småland, Stockholm, Västerbotten eller vad det nu månde vara spelar ingen större roll, tycker jag.

Potentiella byggprojekt håller man alltid utkik efter. Närmast till hands nu ligger kanske en modell av det egna korsvirkeshuset från 1830-talet och det gamla (numera rivna) Owenska pumphuset i Höganäs. Själva pumpen står förresten på Tekniska muséet i Stockholm om jag inte har helt fel för mig. Ingelsträde station har jag knallat runt och tittat på flera gånger utan att komma till skott än. I gömmorna ligger en modell av Kulla-Gunnarstorps mölla (väderkvarn) strax norr om Helsingborg som jag byggde för många år sedan. Tyvärr har den blivit lite misshandlad av ett par flyttningar men snart så...

Visst är det skåneländska annorlunda mot det uppsvenska och i ännu högre grad var det det för hundra år sedan innan Myresjöhus, Älvsbyhus och allt vad de heter koloniserade och likriktade hela Sverige!

2008 02 04, 23:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag har faktiskt byggt några Myresjöhus, modell 1950 tror jag.
M-Hobby gav ut dem som pappbyggsatser för 10-15 år sedan, skalenliga dessutom. Jag har haft en sådan här 1-plans folkhemslåda med källare och flackt tak i 1:1 en gång i tiden, i grund och botten en liten 4-rok:are.
På grund av sina små dimensioner är den synnerligen lämplig som 1:87 nybörjarprojekt. Enkel, liten (nåja, Heljanister lär väl få en smärre chock när de ser en 1:87-kåk) och allmänt förekommande i hela landet.

Footprint blir 120*85 mm i 1:87, runt 75 m2. En liten kåk alltså...

2008 02 06, 14:45
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 17 inlägg ]