Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 22:13

Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Nästa
 Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm 
Författare Meddelande
Inlägg Re: Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm
Denna kran är en minnesrelik, ingen duglig kaj att förtöja fartyg vid. Och det har vi dessutom sett att kranar ej behövs längre vid godshanteringen från fartyg. Åtminstone ej i stadens inre delar, annat är det nog vid Värtan. Där finns det några kranar kvar, av ett annat slag. Själv visste jag inte att det stog en kran kvar här. Och den är inte från Beckholmen. De har bara haft två giraffer. Har här ett foto som återigen visar vilket behov vi hade av dessa tingestar bara för ca 25 år sedan...

Bild

Kranar vid södra Hammarbykajen. Luma ser vi här liksom på LYR;s bild.
Jobbar själv på S/S Blidösund och ska slussa ut i Skärgården via Hammarbyslussen. Året var 1976.

Jan

2010 03 13, 10:44
Hittade två foton till fast i färg denna gång...

Bild

Bild
Från juni 1980. Förvisso inga kranar i fokus. Men visar att de fanns kvar ändå. Och jag tror att de hängde med ett tag till efter mina foton. S/S Björkfjärden (Saltsjön) och M/S Storholmen slussar ut i skärgården. Och åter igen plåtat från S/S Blidösund, vi kom från Köping minns jag.

Jan

2010 03 13, 11:01
Vi har sett bild från Riga förut, varför inte visa några bilder betydligt längre bort...

Bild
15/10-08

Bild
16/10-08

Bild
17/10-08
Var är vi? Det handlar om en hel del pålning och förstärkningsarbeten i och runt denna stad...

Bilderna från kamraten Tom Smith som också plåtade.

Jan

2010 03 14, 11:03
Trafikledare
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Vi har sett bild från Riga förut, varför inte visa några bilder betydligt längre bort...

Bild
15/10-08

Var är vi? Det handlar om en hel del pålning och förstärkningsarbeten i och runt denna stad...

Bilderna från kamraten Tom Smith som också plåtade.

Jan

Ingen aning om var det är taget, men en snygg anläggning är det- synd bara att dom glömde en packe blyertspennor framför den röda kranen :-D

2010 03 14, 20:00
Trafikchef

Undrar bara; vilken av flaggorna på pråmed är nationsflaggan?

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 03 14, 20:20
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

LYR skrev:
Bild

Härlig kran, som hämtad ur en gammal Kibrikatalog...

H

2010 03 14, 20:33
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Många fina och trevliga kranar har vi fått se i denna trevliga tråd så här långt - men den snyggaste kranen finns förstås (som sig bör) i Hälsingborg: http://hd.se/helsingborg/2010/03/12/snyggaste-kranen-finns-i/! :-D

PS! Ibland undrar jag om inte chefredaktören för Helsingborgs Dagblad "tjuvläser" på Stinsens Forum för att avgöra vad som är "på gång" för tillfället och sedan väljer artiklar utifrån detta! :mrgreen: I gårdagens tidning fanns förutom denna artikel om hamnkranen även en större artikel med mycket bilder om neonskyltar, se reklamskyltstråden! DS!

Senast redigerad av Mölle-Mats 2010 03 14, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

2010 03 14, 20:54
Kommunikationsminister

... Fast mest imponerande är förstås denna kran!

Bild

http://www.youtube.com/watch?v=ktMt1n3Mwmc

2010 03 14, 21:05
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Ibland undrar jag om inte chefredaktören för Helsingborgs Dagblad "tjuvläser" på Stinsens Forum för att avgöra vad som är "på gång" för tillfället och sedan väljer artiklar utifrån detta!
Morshyttan väntar spänt på reportageteamet från Helsingborgs Dagblad! :-D

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 03 14, 21:09
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Gubben med näsan, ä´ de någon släkting till Johan?? :wink:

2010 03 17, 16:23
Kommunikationsminister

Det är ett ansträngande jobb att vara kranskötare ska jag säga dig!

Klicka på youtube-länken så uppenbaras den hemska sanningen...

2010 03 17, 17:08
Två nya bilder apropå gåtan högre upp...

Bild
14/10-2008

Bild
Förvisso ej en kran...
16/10-2008

Foto: Tom Smith

Jan

2010 03 17, 20:18
Trafikchef
Användarvisningsbild

Venedig?

2010 03 17, 20:36
Rätt Dragos, kanske inte det enklaste, kamraten Tom plåtade sånt som vanliga turister ej förväntas att göra. Gondoler och det berömda torget är ju desto vanligare motiv... Tom har näsa för det udda.

Bild
Kranar i fjärran. 14/10-2008.

Jan

2010 03 17, 21:01
Det visade sej att Museichefen på Sjöhistoriska museet är en sann kranvän, efter att tipsat om denna tråd på stinsen så fick jag ett mejl med en del balla bilder att visa här...

Några kommentarer:

CeGes bild visar malmlossning eller malmlastning i Gävle, i Gävle!! Varifrån skulle den malmen komma, Dannemora? Men gick inte den alltid till Häverö eller Hargshamn. Hade inte en susning om att man hanterade malm i Gävle och undrar just om den däringa trävagnen skulle klara den vikten.

Kan inte goaste goaste goaste CeGe försöka förstora bilden och se vad det står på kranen?

Bilden på en bil som hänger i luften, är inte det en sån där Volvo sportbil som Pinge Lindqvist hade?

Kan inte Du CeGe lägga ut en av bilderna jag hittade på MarketStore, tror det var Holmbergs samling, som visar en underbar liten kran på Strandvägen?

Åsså skickar jag lite bilder som Ni gott kan lägga ut.

Den som heter Juli 08 149 visar två kaolinlerekranar i just Gävle. Två underbara ASEA kranar som lastade rakt in genom taket på lagerbyggnaden. Leran skulle inte bli för blöt antar jag. Hotade idag och kanske inte ens kvar längre.

DSCN0737 visar en äkta Götaverkenkran. Övergiven och ledsen i Göteborgs fd frihamn. Står kvar ännu men hur länge?

Nkp1914.2 en riktig skam! Norrköpings fina tysktillverkade kran från 1914 står och rostar. Nu finns planer på att restaurera och flytta den till bättre plats men det tror jag först när jag ser det.

Åmål5ton1965. Behövs mer info, ett ensamt spår letar sig fram till denna ursnygga modernitet från Aarhus Mekaniska verkstad i Danmark, rest 1965 och god för 5 ton.

Räcker det?
Ses
Puss och KRAN

Hans-Lennart

Bild
11/7-2008 Gävle.

Bild
25/5-2006 Götaverken.

Bild
3/4-2004 Norrköping.

Bild
26/3-2004 Åmål.

Jan och CeGe Tackar så mycket för Hans-Lennarts bidrag till krantråden. :-D

2010 03 18, 18:09
Ibland så dyker det upp lite saker som man inte ens tänker på. Kompisen "Knivsta" skänkte mej en emaljskylt som talar sitt tydliga språk här...

Bild

En ganska stor skylt faktiskt som inte bör saknas vid ett eventuellt modellbygge. Själv stal han två stycken någonstans på Gotland. Varav den ena som jag fick kanske några hade övat prickskytte på med luftgevär.

Jan

2010 03 20, 1:43
Trafikchef

Det är en dum skylt med dagens värderingar, men inte lika självklar på femtiotalet. När Göteborg skulle inhängna hamnen på södra Älvstranden i mitten på 50-talet blev det högljudda protester typ vad ska vi göra nu, det är ju här man promemerar, det är här det händer något osv. På femtiotalet bodde de flesta som jobbade inom industrin i småorter på ett avstånd av högst nån kilometer från arbetsplatsen. Sen kom bilarna och miljonprogrammet men det var en annan fråga och en annan tid.

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 03 20, 2:13
Konduktör

Godmorgon!
Kan inte heller citat Roland!
Men det är inte Ilmatar som lastar en bil,utan Aallotar,en av de tre "Olympiabåtarna".Birger Jarl är ensam kvar nu.
Ilmatar kom 1964 och fick port på sidan.
Roligt med alla kranar,Stockholm var en hamnstad då.Inte mycket kvar av detta längre.
Oj detta kom långt efter inlägget ser jag nu.
Monne.

2010 03 20, 7:20
Ibland kan man bli galen på skannern! Skannade denna stordia ett antal gånger, skannern läser av endast halva bilden. Den övre delen så att säga. Varför? Sonen konsulteras igen, hans fingrar går som den värsta pianisten över tangentbordet och så trollar han fram hela bilden... Suck. Vad skulle man göra utan dessa ungar?

Bild
Tippar på runt 1960? Inte så mycket av kranarna är synliga här, men tycker ändå att bilden platsar. Är det Hötorgsskrapor som byggs bakom Svea Jarl? Fast det känns inte riktigt rätt med placeringen kanske. Telefontornet, när revs det? CeGe, känner du igen bogseraren? Finns på en hel del foton från min farbror.

Foto: Bo Claesson

Edit: Kollade in tråden om reklamskyltar, där skrev Lokstallslasse att teletornet revs redan 1953.

Jan

2010 03 21, 12:37
Tågbefällhavare

Vid Skeppsbron kan man se "Birger Jarl" och "Bore III". Den tredje båten är jag däremot mer osäker på. Men BJ var sist byggd av de här två och började sin trafik 1953. Isbrytaren som ligger vid Stadsgården är mer osäker men jag håller en liten knapp på att det är "Thule".

Det är helt säkert den första Hötorgsskrapan man ser resa sig över bebyggelsen. Det är den närmast Konserthuset som började byggas -55 och stod klar -60. Nummer två startades -57 och var också klar -60. Jag har faktiskt tagit fram en karta och lagt ut siktlinjen med en linjal. Från Fjällgatan stämmer bilden alldeles utmärkt. En gissning på fotoåret skulle då bli si så där -57 eller -58.

2010 03 21, 15:29
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Nästa