Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 22:12

Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Nästa
 Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Inlägg Re: Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm
jan claesson skrev:
Är det några av de här du menar Donkeyman?

Det är ett ganska ovanligt perspektiv men jag tror det. Masthamnen var ju den sista styckegodshamnen på Söder och överlevde mycket längre än till exempel Stadsgården eller Hammarbyhamnen. Men till sist tog färjorna över även där. Och hamnmagasinet jag snackar om var inte så våldsamt högt men jag har ett tydligt minne av att ena kranspåret gick nere på kajen och det andra på taket av hamnmagasinet. Som inte var speciellt högt utan bara ett helt vanligt hamnmagasin. Men kanske jag har fel. Det är ju trots allt 25 år sedan.

2010 03 09, 22:42
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Och på tal om Fåfängan - när vi ändå är där, kan vi se kranarna sticka upp i bakgrunden när jag och lillbrorsan plåtades på familjepromenaden.
Går vi sedan med kameran lite längre ut till höger syns vida vattendrag ut mot världen.
/ LYR

Bild

2010 03 09, 23:51
Balla foton. Likheten är slående LYR. Här ser jag också en bana för kranarnas hjul som löper närmast landsidan, faktiskt så tror jag att jag har ännu en dia från Bosse som visar detsamma. Donkeymans minne är det nog inget fel på. Ska leta efter bilden vid hemkomsten. För övrigt en väldigt läcker sightseeingbåt på andra fotot...

Jan

2010 03 10, 8:30
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

LYR skrev:
... jag och lillbrorsan plåtades på familjepromenaden.

Vilka stiliga unga män ni var! Tänk att man klädde upp även ganska unga personer så oerhört snyggt för att ta en söndagspromenad för cirka halvseklet sedan! Sådana där tjusiga persedlar skulle jag inte kunna tvinga på mina söner ens med vapenhot!

2010 03 10, 13:12
Trafikchef

Även undertecknad betvingades dylik klädnad, plus en liten löjlig fluga,

Så kom inte å säg att det var bättre förr...

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 03 10, 23:08
Kommunikationsminister

Vilka hemska minnen du väcker!

2010 03 10, 23:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag känner väl igen de härligt arrangerade motiven från min barndom. Jag och mina två syskon anmodades ständigt att ställa upp oss 'tripp, trapp, trull'. Sen, för att bilderna inte skulle se arrangerade ut ,föregicks klicket alltid av kommandot "se ut som ni går...".

Världsklass...

H

2010 03 11, 1:03
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Härliga minnen av nostalgiska höjdpunkter!
Men måste nog erkänna att jag kände mig rätt stilig i denna vinröda manchesterblazer och skor i modefärgen "oxblod" (vilket makabert trend-mode-ord - skapat av skorådet?).
/ LYR

2010 03 11, 9:30
Masthamnens kranar på LYR:s foto som barn. Här är ett till på kranarna bakom "gossarna".

Bild
Här ser vi med tydlig önskvärdhet en bana för de närmast land placerade kranbenen. Mitt i bild över Stockholms ström ser vi Beckholmen med sitt varv och en kran modell större vid den stora dockan. Inte nog med det en ännu större kran på bildens vänstra sida, ligger Stockholms hamns kran Lodbrok.

Foto Bo Claesson, ska jag gissa på tidigt 60-tal?

Jan

2010 03 11, 20:30
Och när jag ändå nämner Beckholmen i mitt förra inlägg så hoppar jag raskt över dit och till nutid...

Bild

De sk "girafferna" har stått här ett gäng år nu. Men kranen till vänster undrar jag inte om det är den sista som kom från fd Finnboda varv? På Finnboda finns nämligen inget som påminner om den gamla varvsepoken kvar. Men naturligtvis så plåtade jag en del under mina vistelser där med olika fartyg.

Jan, som tog bilden den 29/1 i år.

2010 03 11, 20:43
Tågbefällhavare

jan claesson skrev:
Här ser vi med tydlig önskvärdhet en bana för de närmast land placerade kranbenen.

Och banan är placerad på magasinets tak. Alltså är Donkeyman ännu inte senil. VSB.

2010 03 11, 21:53
Trafikledare
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Och när jag ändå nämner Beckholmen i mitt förra inlägg så hoppar jag raskt över dit och till nutid...

Bild

De sk "girafferna" har stått här ett gäng år nu. Men kranen till vänster undrar jag inte om det är den sista som kom från fd Finnboda varv? På Finnboda finns nämligen inget som påminner om den gamla varvsepoken kvar. Men naturligtvis så plåtade jag en del under mina vistelser där med olika fartyg.

Jan, som tog bilden den 29/1 i år.

Hmm, om bilden är tagen i år... Det ser onekligen ut som en Örlogsman i dockan, var det kanske Visborg som låg där?

2010 03 12, 20:11
Trafikchef

Bara i Stockholm skulle man måla en kran som em giraff :-D

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 03 12, 20:16
Jovisst är det HMS Visborg, Beeblebrox. Får visa en reprisbild här från tråden om en "god föresats" här...

Bild

Och passar på att även visa en repris på en kran som vi sett på håll några inlägg tillbaks.

Bild
Kranen är belägen allra längst in där torrdockan slutar. Länge sedan man använde denna kran. Den är verkligen maffig.

Ja det här med giraffmålningen stog varvet vid namn GV-varv för. Ett privat konsortium som nu har bytt namn, minns ej till vad... Väcker onekligen en viss förtjusning hos båtburna turister har jag märkt. Kranarna kom hit 1988 från Hammarbykajen. Dock ej giraffmålade då. Den idén fick någon vid namn Tor Svae.

Jan, som plåtade den 29/1 i år.

2010 03 12, 20:42
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

jan claesson skrev:
...Kranarna kom hit 1988 från Hammarbykajen. Dock ej giraffmålade då.. ..

Då återvänder vi till Hammarbykajen, och jag undrar om denna kran ursprungligen alltid varit uppmonterad här och kanske den också ingick i Giraffgänget?
Är den fortfarande i driftduglig eller bevarad som minnesrelik över den svunna tidsepoken, kanske K-märkt?
/ LYR

2010 03 13, 0:01
Denna kran är en minnesrelik, ingen duglig kaj att förtöja fartyg vid. Och det har vi dessutom sett att kranar ej behövs längre vid godshanteringen från fartyg. Åtminstone ej i stadens inre delar, annat är det nog vid Värtan. Där finns det några kranar kvar, av ett annat slag. Själv visste jag inte att det stog en kran kvar här. Och den är inte från Beckholmen. De har bara haft två giraffer. Har här ett foto som återigen visar vilket behov vi hade av dessa tingestar bara för ca 25 år sedan...

Bild

Kranar vid södra Hammarbykajen. Luma ser vi här liksom på LYR;s bild.
Jobbar själv på S/S Blidösund och ska slussa ut i Skärgården via Hammarbyslussen. Året var 1976.

Jan

2010 03 13, 10:44
Hittade två foton till fast i färg denna gång...

Bild

Bild
Från juni 1980. Förvisso inga kranar i fokus. Men visar att de fanns kvar ändå. Och jag tror att de hängde med ett tag till efter mina foton. S/S Björkfjärden (Saltsjön) och M/S Storholmen slussar ut i skärgården. Och åter igen plåtat från S/S Blidösund, vi kom från Köping minns jag.

Jan

2010 03 13, 11:01
Vi har sett bild från Riga förut, varför inte visa några bilder betydligt längre bort...

Bild
15/10-08

Bild
16/10-08

Bild
17/10-08
Var är vi? Det handlar om en hel del pålning och förstärkningsarbeten i och runt denna stad...

Bilderna från kamraten Tom Smith som också plåtade.

Jan

2010 03 14, 11:03
Trafikledare
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Vi har sett bild från Riga förut, varför inte visa några bilder betydligt längre bort...

Bild
15/10-08

Var är vi? Det handlar om en hel del pålning och förstärkningsarbeten i och runt denna stad...

Bilderna från kamraten Tom Smith som också plåtade.

Jan

Ingen aning om var det är taget, men en snygg anläggning är det- synd bara att dom glömde en packe blyertspennor framför den röda kranen :-D

2010 03 14, 20:00
Trafikchef

Undrar bara; vilken av flaggorna på pråmed är nationsflaggan?

2010 03 14, 20:20
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Nästa