Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 10:51

Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Granar 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Granar
Johan Molin skrev:
Men hela diskussionen väcker många funderingar hur vi skapar våra forcerade perspektiv
Det här är en av de roligaste delarna i hobbyn tycker jag. Om man hade utrymme så man kunde bygga allt i skala 1:87 vore det ju egentligen ganska lätt och allt skulle bli rätt. MEN det kanske ändå inte skulle se riktigt ut när det blev färdigt.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 08 16, 18:50
Profil WWW
Kommunikationsminister

Var tvungen att gå och mäta (granarna!!!! Vad trodde ni?). Mina granar som bildar "gavelfond" mäter upp mot 20 cm i höjd, sedan följer en ytterligt snabb perspektivförskjutning inom närmaste 3 decimeterna till Alvastra klosterruin som väl har en bottenplatta på sisådär 5 x 7 cm ...

Upptäckte för övrigt när jag skrev, att det hävdvunna sättet att uttrycka längdmått i bestämd person plural, vilket jag gjort ovan, markeras som språkligt felaktigt av min webb-läsare. Skulle jag däremot skrivit "decimetrarna" hade det blivit godkänt...

Tror det var någon av våra ishockeyreportrar, Lars-Erik Björklund eller Rolle Stoltz, som en gång i världen för alltid kvaddade denna del av svenska språket genom att introducera "minutrarna".

Usch.

Eller ni tycker kanske, analogt, och för att ta ett exempel från vår värld, att det ska heta "stationrarna" också?

2010 08 16, 19:10
Kommunikationsminister

Självklart har vi alla hjälpts åt å det grövsta (jag skrev ju att jag inte var någon anti.OT-röd khmer, det torde väl vara självdeklaration nog!!!)! Men det kanske finns anledning att litet då och då i alla fall försöka återgå till ämnet, eller?...

2010 08 18, 9:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Men det kanske finns anledning att litet då och då i alla fall försöka återgå till ämnet, eller?...
Givetvis! Och då vill jag passa på att berätta att, i likhet med Johan, har jag varit ute vid min anläggning och mätt. De längsta granarna i förgrunden är 21-22 cm höga. vilket ju motsvarar ca 19 meter. Det är en hyfsat hög gran redan det. Visserligen säger Wikipedia att en gran kan bli 60 meter men häromkring finns då inga skogar med 60-metersgranar. Här krävs helt klart ytterligare fältstudier och gärna en extralång tumstock. :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 18, 9:58
Profil WWW
Trafikchef

erutsnelyb skrev:
Johan Molin skrev:
Men det kanske finns anledning att litet då och då i alla fall försöka återgå till ämnet, eller?...
Givetvis! Och då vill jag passa på att berätta att, i likhet med Johan, har jag varit ute vid min anläggning och mätt. De längsta granarna i förgrunden är 21-22 cm höga. vilket ju motsvarar ca 19 meter. Det är en hyfsat hög gran redan det. Visserligen säger Wikipedia att en gran kan bli 60 meter men häromkring finns då inga skogar med 60-metersgranar. Här krävs helt klart ytterligare fältstudier och gärna en extralång tumstock. :-D

När jag sitter på uteplatsen och filosoferar träd så.. jag tror ingen tall på skogstomten är högre än 18 meter, dom flesta är kortare. Dom ger ungefär en kubik staplad ved var. Och om jag visualiserar en täckt godsvagn på tomten så skulle den nå upp till halva trädet känns det som. Fast det är ju det där nerifrån-perspektivet som förrycker känslan.
Granen är lite högre, säg 20 meter och den skulle man inte kunna köra in en bil under, jo en Lotus Elan eller en 500 nuevo.
Men dom granar som byggs här på forumen skulle min Herpa-capri rymmas under.

2010 08 18, 10:23
Profil YIM
Kommunikationsminister

Sture: Det verkar m.a.o. som våra verkar ungefär lika stora...

Allvarligt talat tror jag det blir svårt att placera in så mycket högre granar än så utan att ögat protesterar. Några 5-decimetersgranar kan jag för mitt liv inte se hur man ska placera utan att folk tror att man skojar med dem.

2010 08 18, 10:24
Trafikchef
Användarvisningsbild

Citat från en SLU-publikation:

"Granen är som fullvuxet ett 30-40 meter högt träd. Svensk uppmätt rekord är 51 m, den s.k. Nybrogranen i Västergötland som avverkades på 1880-talet."

Sedan bör man betänka att ett skogsbruk baserat trakthyggen (populärt kallade kalhyggen) innebär att alla granar i ett bestånd har ungefär samma höjd och att det är lika rätt att avbilda ett bestånd med granplantor som ett fullvuxet bestånd. Även granbestånd på igenplanterad åkermark har ungefär samma höjd i hela beståndet.

Har man för stor andel bestånd med fullvuxna träd på sin modelljärnväg tyder detta på att H0-skogsägarna har dåligt sinne för ekonomi.

Johan Stenson

2010 08 18, 10:27
VD
Användarvisningsbild

Sture skrev att BoIS:aren får utstå mycket. Ingen fara, man är luttrad. Bara roligt när ni "grabbar" kommer loss med era diskussioner. Man vet aldrig vart det "barkar hän" :-D . Sen är det väl lite så att om man kollar en gran gentmot ett fast föremål, såsom ett hus så har man "längre tid" att se proportionerna, kontra granar efter linjen då ett tåg rör sig. Då hinner man inte jämföra granstorleken på samma sätt. Det där blev det krångligt, eller hoppas alla fattar......
/Janne

2010 08 20, 19:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
... och inte har man en kotte att fråga till råds...

Nä, vi befinner oss väl i fel landsände för det! 8) Men norr om Göinge ...

2010 08 20, 22:37
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jaha, man lämnar tangentbordet för några timmar och upptäcker att det har varit som en explosion i en fyrverkerifabrik vad gäller vitsandet under frånvaron.
BoIS:aren skrev:
Sen är det väl lite så att om man kollar en gran gentmot ett fast föremål, såsom ett hus så har man "längre tid" att se proportionerna, kontra granar efter linjen då ett tåg rör sig. Då hinner man inte jämföra granstorleken på samma sätt. Det där blev det krångligt, eller hoppas alla fattar......
Jag fattar precis vad du menar. (Saknar fortfarande en uppnäst smiley.) :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 21, 16:05
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Och sen har höstens första gransångare anlänt norrifrån till våra breddgrader:-D . Sådana har man ringmärkt många av i Hovran. Det du Sture!
(Hovran är en fågelsjö i Hedemora för er som inte vet. Och det finns nog en och annan misstänker jag.)
/Janne

2010 08 21, 18:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kom plötsligt på att jag borde betraktas som en auktoritet när det gäller granar. Se bara här: :-D http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Hedemora_vapen.svg

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 26, 17:02
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Visst, jag ser att Hedemoras heraldiker inte heller vet hur granar ser ut
Jag ser att du aldrig varit i Hedemora! 8)
Vad gäller bokskogar är förstås östdanskarna auktoriteter. :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 26, 17:22
Profil WWW
Tågvärd
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Det här med granars höjd på en mj-anläggning är intressant.
Enligt Wikipedia kan en gran bli upp till 60 meter hög. Det skulle motsvara ca 66 centimeter i skala H0.

Johans exempel, tidigare i denna tråd, med en gran på 35 centimeter är alltså helt rimligt.

Nå, hur blir då detta på en anläggning?
min anläggning tycker i alla fall jag, att sådana granar blir för höga. Detta gäller även om granarna står närmast betraktaren.

Hur kan jag då ha en så ”skala-vidrig” åsikt?

Jo, min anläggning avbildar på 5 meter en sträcka som i verkligheten är 1300m. Jag har alltså tryckt ihop landskapet till en tredjedel. Alla avstånd på min anläggning är hoptryckta, även de i djupled. Jag misstänker att många andra modellrallare gjort på samma sätt.

Om jag då trycker ihop allting utom höjden på träden tycker jag att det ser konstigt ut. Jag ska här visa några exempel från min bana med en gran-atrapp som är 35 cm. Att notera är att kameran i detta fall förlåter en hel del – när man ser anläggningen i verkligheten blir effekten faktiskt ännu ”värre”.

Vi börjar med en bild med granen i fonden. Här använder jag mig av ett sorts ”avtagande-storlek-perspektiv” så effekten blir givetvis förstärkt.
Bild

Bild

Bilden visar mitt diorama med Wahlmanska varmbadhuset i Hedemora.
När jag visade modellen för en bekant sa hon:
- Men så där stora är ju inte träden!

Jag måste ge henne rätt, på sätt och vis.
Träden är inte alls så där stora i verkligheten i förhållande till huset – de är MYCKET större och grönskan är mycket, mycket mäktigare.

Trots det så tyckte hon träden var för stora. Detta kan möjligen bero på att hon (givetvis) bara sett huset och träden från marken och då blir ju intrycket ett annat.

Jag tror att du satt fingret på en viktig punkt med den sista iakttagelsen. När vi betraktar en modelljärnväg ser vi den för det mesta som om vi stod på en avlägsen utkiksplats.

Jag har inte funderat färdigt över hur det påverkar perspektivet, mer än att förgrundsträd säkert ser kortare ut än vad de är (sedd från en utkikspunkt i verkligheten alltså). Trycker vi ihop djupet följer att vi, givet betraktelsevinkeln lite från ovan, måste göra förgrundsträdet kortare.

Kan vi tvinga betraktelsevinkeln till rälshöjd är det rentav möjligt att vi bör överdriva förgrundsträdens längd. Så på en mycket högt monterad bana (typ tredje planet på en multiplansanläggning)... :)

Problemet är väl besläktat med den gamla klassiska frågan om vad som är passande fart på tågen (skalenlig eller 40% fortare, som jag sett föreslaget i en 40 år gammal utgåva av Fleischmann tips).

SI

2010 09 05, 14:35
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

12 meter är småträden bakom mitt hus (oxlar). Sådär 14 cm i 1:87. Men som sagt, perspektivet gör en hel del.
Tittar man ovanifrån, på t.ex. Google Maps, så ser oxlarna ut som ekar.

2010 09 05, 18:48
Profil WWW
Konduktör

Underhållande och bitvis också intressant läsning! Jag har också noterat att modellträd ofta är för "små" - men å andra sidan är ju granar väldigt olika stora beroende på ålder... och framför allt får man fråga sig vad som ska menas med "realistiskt" i mj-sammanhang; vi jobbar ju ändå på något sätt med att skapa illusioner; man ska få intrycket av att det ser "verkligt" ut - och det betyder kanske inte alltid exakt skalenlighet?

Några granar jag byggde för en tid sedan: fotot är sådär men i alla fall

J

http://jarnvagsbloggen.blogspot.com/search?updated-max=2010-07-25T21%3A40%3A00%2B02%3A00&max-results=7

http://www.jarnvagsbloggen.blogspot.com

2010 11 02, 20:12
Lokförare

Erutsnelyb!Som svar på Din undran i en annan tråd när jag frågade om Dina granhöjder så skall jag helt rakt svara så här.
Dina granar på bild, utseendemässigt och höjdmässigt, är helt perfekta. Alltså har jag ditt svar med c:a största höjd 20-22cm.
I övrigt om Din undran på tråden så efter att ha läst alla 6 sidorna kan jag konstatera som krass ren informationssökare att tråden innehåller väl mycket OT utöver sakfrågan även om forumens sociala bit kan vara trevlig. För mig blir det dock ofta lite väl mycket OT som gör trådarna onödigt långa. OT kan väl köras som PM eller vill man synas? Nu stack jag väl ut hakan :roll: och vet nästan vilka som jag får spö av :) Such is life.
//Björn

2011 05 21, 21:30
Kommunikationsminister

Jag håller med Sture här. Det OT-kör som finns här har en viss ålder, och jag tror vi alla i viss mån dragit undan tentaklerna från de trådar som inte är våra "hem-trådar" om man så vill när det gäller alltför vilda associationer. Med det sagt kanske vi ska återgå till granarna i denna tråd.

2011 05 23, 10:12
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Ursäkta att jag bryter in. Nu har denna tråd haft tillräckligt med urspårningar och jag har därför försökt städa den lite grann och det var inte lätt ska ni veta. Flera inlägg har raderats och något enstaka har modererats.
Nu får ni ta och återgå till grandebatten.
För OT-frågor kan ni gärna starta en ny tråd i lämplig avdelning och personligare ärenden tas främst via PM, mejl eller annat kontaktsätt.
Ha det bra.

/mjtag
Jourhavande moderator

2011 05 25, 11:14
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Det har varit mycket snack, men lite granverkstad…
För att inte skogvaktarn ska dyka upp igen, vill jag hjälpa till att få er OT-snackisar att förvandlas till skogsmullar och att ” återgå till naturen”, som Råssåå, så träffande uttryckte det. Sålunda rekomdenderar jag friluftsliv med oöm klädsel och ränsel försedd, plastpåsar för insamlande av byggmaterial, mackor, med gott och nyttigt pålägg, därtill termos med varm dryck.
Då är ni klara att strax ge er ut, men läs först handledningen på sid 1 i denna tråd:

(Nu har jag tydligen i min iver att ställa allt till rätta och dessutom ersätta gamla raderade bildinlägg i den äldre historiska tråden, och då råkat dubbla granskogen här på stinsen...Men...so vått! - hur vad nu ministern Adlesson uttryckte sig på sin järnvägresa i norrland: vilkan dj---la massa gran (fritt citerat ur minnet).
Klicka på bilderna, så ni får se hur stor skogen är - och angående storlek/höjd på granar - Hur många älgar kan man stapla på varandra innan man når grantopparna- testa gärna både i H0-skala - och lycka till med metoden även i fullskala - om ni har möjligheter....

Nej då, angående min här ovan nämnda iver... två GRAN-trådar har nu blivit endast en och allt är samlat till en lång gemensam tråd.
Tack moderatorn - eller som jag nyss högaktningsfullt kallade "skogvaktarn"! Det blev en bra pedagogisk tråd.

Bild
/ LYR

Senast redigerad av LYR 2011 05 25, 21:06, redigerad totalt 2 gånger.

2011 05 25, 12:51
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa