Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 15:01

Svara på tråd  [ 2302 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 116  Nästa
 God föresats 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: God föresats
jan claesson skrev:
Fantastiska bilder från alla här. Själv gjorde jag en god föresats idag genom att skotta ett tak på en kolonistuga belägen vid Skarpnäck. Ingen kamera med mej, tänkte inte på det när jag gick ut på krogen igår kväll... Men jag ska se om det inte går att krama ur en bild ur mobilen, men det tar jag i morgon, då jag har ett flertal bilder från gårdagens föresats kvar från Drottningholm att visa...

Betong! Nu ska jag försöka stava rätt, en arkitekt vid namn Gershwin har som genom ett under lyckats med det som så många andra har gjort i innerstaden... :shock: Undrar vad Gustav III hade gillat denna skapelse?

Kanske syftar du på Ralph Erskine?

jan claesson skrev:
Kanton heter bygatan.

En lätt uppiffad trädallé i photoshopen. Väntar på bussen till...
... Brommaplan för vidare hemfärd med T-banan.

Jan

Kantongatan leder till Kina slott. Kanske därför den heter så?

Allén leder nog till Lovö kyrka. Där har jag varit på mitt livs enda julotta. :roll: Ytterst stämningsfullt!

Fantastiskt fina bilder, Janne!

Hälsningar / Sven

2010 03 07, 22:51
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

En mycket värdefull bildskatt ni alla erbjuder här på flera av stinsen-trådarna!
Ett lyft för BILDen och BILDningen! Den bildmässiga och fotografiska nivån är mycket hög!
Alla dessa vackra bokverk, turist-/presentböcker, almanackor, vykort som förlagen vill ge ut...
- här har de utbudet, om de nu är på hugget - bara att välja och vraka, mejla fotograferna och be om ©-rättigheterna.
Stinsen är inte bara ett modelljärnvägsforum, utan dessutom en kulturbärare av stor betydelse...!
Hoppas också att flera av våra bildmedia, muséer och arkiv värdesätter och inser den oskattbara dokumentationen.
All heder åt alla er bildare!
/ LYR

2010 03 07, 23:49
LYR skriver vackra och fina ord åt oss här. Sug i er alla tappra stegräknare. På tal om steg så blev det ingen god föresats i vanlig bemärkelse igår söndag. Däremot så får det ändock räknas som en god föresats för min del. Att skotta rent ett tak från en djäkla massa snö på en tjejkompis Gunnis kolonistuga krävde en viss ansträngning... Ska säga att det är i Skarpnäck.

Bild
Efteråt så satt vi i den djupa snön och åt en särdeles god lunch som Majvor fixat hemifrån, och en termos med morotssoppa, vilken höjdare. Och riktigt skönt i solen var det också. En mobiltelefon som kamera gick ju också bra. Och när allt var klart så gjorde vi en nostalgisk bilresa genom närområdet bla Sköndal och Stortorp. Hökis och Tallkrogen. Alla vi tre har bott i samma områden som barn. Till middag var det en Asiatisk byffé med några kalla. Fast då förstås på krogen. :)

Jan

2010 03 08, 16:56
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
LYR skriver vackra och fina ord åt oss här. Sug i er alla tappra stegräknare. På tal om steg så blev det ingen god föresats i vanlig bemärkelse igår söndag. Däremot så får det ändock räknas som en god föresats för min del. Att skotta rent ett tak från en djäkla massa snö på en tjejkompis Gunnis kolonistuga krävde en viss ansträngning...

Jodå, jag har sugit i mig av de fagra orden från broder LYR som en svamp!!! Man bugar oich tackar!

Att skotta tak åt andra är en mycket god föresats!!! Själv fick jag hjälp med mitt garagetak av grannen för ett par veckor sedan, vilket jag är honom evigt tacksam för!

Gårdagen ägnades förvisso åt att stega omkring, men då på Malmö-mässan där det var Hem- och Bygg-mässa. Vi (fr a sambon) fick massor av friska idéer och en hel del matnyttig information, är nog dessvärre bara att konstatera att man under överskådlig tid framöver inte behöver bekymra sig om vad pengarna eller fritiden ska spenderas på! Har man en halvgammal kåk så finns det hur mycket som helst att göra ... :roll: Men några goda föresats-promenader ska det väl hinnas med mellan hammarslagen!

2010 03 08, 18:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack för uppskattande omdöme, LYR!

Jag har fått smak för ispromenader sedan igår. Och tog en sväng med en gammal 40-talskompis från Ålsten ut dit vi ofta gick i tonåren, till Brostugan på Kärsö. Efterson Janne gjort två bildberättelser tidigare med Drottningholm som mål, så hoppar jag över hans snygga vinklar.

Alltnog, resan började naturligtvis på Sst.

Bild

Ett stationshåll räcker för att komma till den nya knutpunkten Årstaberg.

Bild

Där man kan byta till 22:an, Tvärbanan.

Bild

Och åka via Stora Essingen med utsikt mot Tranebergsbron...

Bild

... till Alvik, där 12:an, som Janne redan avbildat, går till Nockeby.

Bild

Väl i Nockeby hittar vi en kyrka, där promenadkompisen gifte sig för 48 år sen.

Bild

Sedan börjar promenaden över "nya" Nockebybron. Rakt under gick vår gamla promenadbro. Fästet finns kvar.

Bild

Till vänster skymtar promenadmålet, Brostugan. Ursprungligen låg den alldeles invid Drottningholmsvägen på Kärsösidan. Men inför det nya brobygget "rullade" man undan hela härligheten...

Bild

... bort bland ekarna. Brovaktens blåa kur ses till vänster om eken i bakgrunden.

Bild

Uthyrningskanadensarna fick man med sig.

Bild

En av uteserveringshörnorna har tydligen redan frekventerats. Det var väl en del käcka promenörer här igår på söndan.

Bild

Returen tar vi delvis över isen. Här plogades det för Vikingarännet, men banan är översnöad nu.

Bild

På Nockebys gräddhylla är det blandad bebyggelse, fint bor dom.

Bild

Och i fjärran ser jag Hägersten-Mälarhöjden, på samma sida stan som gårdagens prom företogs.

Bild

Sen tillbaka upp till Nockeby för hemfärd.

Bild

Hm, hur var det nu? Jovisst, högertrafik Nockeby-Alléparken för att passa vägtrafiken, sedan vänstertrafik till Alvik för att passa Tunnelbanan.

Slut för idag.

Hälsningar / Svenne

2010 03 08, 20:44
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
... Till vänster skymtar promenadmålet, Brostugan...

"Ständigt denne Mölle-Mats" för att nu citera broder Bjarne! :mrgreen: Och åter igen så har ni Stockholmare lyckats trampa vidare i mina fotspår - men denna gång så har jag faktiskt en del bilder från ett annat liv/årtusende/årstid/bilinnehav att uppvisa!!!

Vid slutet av förra millenniet var jag bosatt i "Kringelstan", innehavare av en Jaguar och medlem i Svenska Jaguarklubben, vars Stockholmssektion under några sommarmånader "sedan urminnes tider" samlats en afton i månaden just vid Brostugan! Här några bilder från ett sådant event sommaren 1999 (och någonstans där bakom i grönskan skymtar väl även själva Brostugan):

Bild
En röd E-type series 1 Open Two Seater - en dröm!!! Bakom den skymtar en Gun Metal Grey (smaka på den färgbenämningen!!!) Mk II och i fonden ser vi en mörkblå C-type replika som tillhörde en av klubbens grundare, Janne Stenback (som f ö syns som mannen som står som tvåa från höger).

Bild
En räcka Jaguarer. Den silverfärgade vagnen i mitten är min dåvarande -74 års XJ 12 L series 2.

Bild
Mannen i den grönrandiga skjortan är Stockholmssektionens "primus motor" Manfred Klopotek (bosatt i Södertälje) som lagt ned ett enormt jobb med att anordna diverse evenemang under en lång följd av år. Längst till höger ser vi även hans Mk VII av den goda årsmodellen 1954!

Men allt som glimmar är inte Jaguar:

Bild
My name is Bond, James Bond! Och hans bil är förstås en Aston Martin!

Bild
Caterham (Lotus) Super Seven och mina två söner (herrejisses så små de var då - tiden går ...)

Bild
Men även då, som Jaguar-ägare och member of the Swedish Jaguar Club, så missade man inte en fin midnattsblå långnos SAAB 96 tvåtaktare av -65 års modell! 8)

2010 03 09, 1:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Min dagliga förestas är ju av det blygsamma slaget och handlar om promenader mellan bostadshuset och stationshuset. Inte många steg kanske man tror, men eftersom minnet blir sämre med åren tvingas jag hela tiden gå fram och tillbaka efter grejer jag glömt.

I ett annat perspektiv kan man se det så här, att mellan verklighetens Morshyttan och vårt hus i Hedemora är det ca 3.5 mil och då blir det ju lite annat.

Alltnog, vid mina promenader passerar jag varje gång den helt översnöade LGB-banan. Det enda man har sett av den sedan den 11 december är skåpet med köraggregatet. Genom att studera snösituationen på skåpets tak har jag fått en bra bild av vinterns uppgång och fall(?). Se här:

Januari
Bild

14 februari. Här har solen börjat tära lite på högerkanten.
Bild

7 mars
Bild

Eftermiddagen den 8 mars.
Bild

Förmiddagen den 9 mars. Nu har tyngdlagen segrat!
Bild

Ja, då var kontrollskåpet snöfritt – då är det väl bara att köra? Nej, själva järnvägen täcks fortfarande av ett 60 centimeters snölager. Innan vi kan sätta loket på spåret kan vi dock avnjuta en åktur från i somras här: (Favorit i repris!)
http://www.flickr.com/photos/40141015@N07/3958809272/

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 03 09, 12:03
Profil WWW
Kommunikationsminister

Snöplog för LGB-tåget kanske vore något? Tänk vilka spännande filmer det skulle kunna bli!

2010 03 09, 12:08
Trafikchef
Användarvisningsbild

Du ska inte låta verktygen ligga ute i snön Sture, den där limklämman kommer att rosta. (Fråga mej inte hur jag vet :-D )

2010 03 09, 12:39
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Snöplog för LGB-tåget kanske vore något?
Nja, jag tror jag gör som SJ - hoppas på snöfria vintrar.
se38005 skrev:
Du ska inte låta verktygen ligga ute i snön Sture, den där limklämman kommer att rosta. (Fråga mej inte hur jag vet )
Jag hoppades att ingen skulle se den..... Det som göms i snö....
Sture

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 03 09, 13:11
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Svenne skrev:
... Till vänster skymtar promenadmålet, Brostugan...

"Ständigt denne Mölle-Mats" för att nu citera broder Bjarne! :mrgreen: Och åter igen så har ni Stockholmare lyckats trampa vidare i mina fotspår - men denna gång så har jag faktiskt en del bilder från ett annat liv/årtusende/årstid/bilinnehav att uppvisa!!!

Vid slutet av förra millenniet var jag bosatt i "Kringelstan", innehavare av en Jaguar och medlem i Svenska Jaguarklubben, vars Stockholmssektion under några sommarmånader "sedan urminnes tider" samlats en afton i månaden just vid Brostugan! Här några bilder från ett sådant event sommaren 1999 (och någonstans där bakom i grönskan skymtar väl även själva Brostugan):

Härliga kärror! Och fina bilder! Såvitt jag vet fortgår det samlingar än idag, måhända även med andra märken.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new

Hälsningar / Svenne

2010 03 09, 15:13
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

1956 skrev:
Mölle-Mats skrev:
My name is Bond, James Bond! Och hans bil är förstås en Aston Martin!

Tar chansen att ge igen lite för dina ibland syrliga kommentarer om diverse bilar på min anläggning och deras relation till årtalet 1956. :wink:

Bond körde visserligen Aston Martin men aldrig någon DB6:a! Det var endast föregångaren DB5 som förekom i Goldfinger och Åskbollen samt vid några enstaka tillfällen i senare produktioner.

Där lämnade jag målet vidöppet för en välplacerad straffspark! Men det är väl rätt åt mig förmodar jag ... :cry:

Men förvisso visste jag förstås att mr Bond körde DB5 i filmerna (i förlagorna i bokform körde han dock en betydligt äldre Bentley. En Bentley är ju även hans "wheels" i den ursprungliga "Casion Royale"-filmen med David Niven i rollen som 007 - men den filmen räknas ju å andra sidan inte som en "riktig" Bond-rulle).

2010 03 09, 18:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

I går kväll så rullade dimman in över Kullaberg, och i kombination med ett par minusgrader och blygrå himmel så blev vyerna rätt dramatiska idag med de rimfrosttäckta träden. Här några smakprov från dagens inte fullt så goda föresats-tur med bilen runt byn och upp på Berget (tiden tillät ingen promenad men jag kunde bara inte låta bli att fota detta!!!)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

2010 03 09, 21:32
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
I går kväll så rullade dimman in över Kullaberg, och i kombination med ett par minusgrader och blygrå himmel så blev vyerna rätt dramatiska idag med de rimfrosttäckta träden. Här några smakprov från dagens inte fullt så goda föresats-tur med bilen runt byn och upp på Berget (tiden tillät ingen promenad men jag kunde bara inte låta bli att fota detta!!!)

Förstår det. Fantastiskt resultat. Den sortens konstverk, som om det var olja på duk, skulle få omdömet: "Vad överdrivet! Så där ser det ju inte ut i verkligheten!"

Hälsningar / Svenne

2010 03 09, 22:30
Profil WWW
Tågbefällhavare

Även på öarna har vi goda föresatser. Föresatsen idag är att försöka visa lugn, tystnad och ro. En vanlig vardag är det ganska lätt. Värre är det under helgerna, när folk som inte vet vad de skall göra av sina pengar kommer ut. Förmodligen drabbas de av någon form av ljudabstinens. Som yra får far det runt på sina snöskotrar. Inget egentligt mål med sin färd, bara ett åkande fram och tillbaka. Om avsaknaden av motorljud är så besvärande, kan jag inte förstå att de byter ut stugan i skärgården mot en tomt i mittsträngen på E4an.
Bild

Nu till föresatsen. Dagen inleddes med en promenad till brevlådan och affären. På vägen dit passerar vi det hus som storsmugglaren Algot Niska hyrde några år. Dessvärre var huset så nedgånget att den nya ägaren rev hela rasket och byggde nytt. Döm så av min förvåning och glädje när det visade sig att det nya huset nästan blev en kopia av det gamla. De flesta andra nybyggen på minner mer om bensinstationer eller dåliga Mac Donalds kopior.
Bild

Sanningen att säga så har vi en del guldkorn kvar från en svunnen idyll.

Bild

2010 03 10, 14:45
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inte dåligt, Roland! Det nya huset ser så prydligt och nymålat ut att det skulle kunna vara en modell, om det inte var för omgivningarna.

Hälsningar / Svenne

PS / Vaknade vid tretiden inatt av att "man" noggrant skrapade gatan utanför med något skramligt fordon. Det kanske du slipper i alla fall. :wink: Dubbelt OB-tillägg antar jag. / DS

2010 03 10, 20:25
Profil WWW
Roland H skrev:
Även på öarna har vi goda föresatser. Föresatsen idag är att försöka visa lugn, tystnad och ro. En vanlig vardag är det ganska lätt. Värre är det under helgerna, när folk som inte vet vad de skall göra av sina pengar kommer ut. Förmodligen drabbas de av någon form av ljudabstinens. Som yra får far det runt på sina snöskotrar. Inget egentligt mål med sin färd, bara ett åkande fram och tillbaka. Om avsaknaden av motorljud är så besvärande, kan jag inte förstå att de byter ut stugan i skärgården mot en tomt i mittsträngen på E4an.
Bild

Nu till föresatsen. Dagen inleddes med en promenad till brevlådan och affären. På vägen dit passerar vi det hus som storsmugglaren Algot Niska hyrde några år. Dessvärre var huset så nedgånget att den nya ägaren rev hela rasket och byggde nytt. Döm så av min förvåning och glädje när det visade sig att det nya huset nästan blev en kopia av det gamla. De flesta andra nybyggen på minner mer om bensinstationer eller dåliga Mac Donalds kopior.
Bild

Sanningen att säga så har vi en del guldkorn kvar från en svunnen idyll.

Bild

Snygga bilder Roland. Mittsträngen på E4an var ingen dum liknelse...

Jan, som räknar dagarna...

2010 03 10, 20:29
Tågbefällhavare

Jag kan meddela Svenne att min egen trettioåriga snöskyffel kapsejsade. Följaktligen slipper jag även skrapet från skyffelns möte med berghällen också.Det är så tyst och stilla. Bara svävaren med skolbarnen och postmopeden, som jag visat tidigare stör lite. Men då är det frågan om nyttotrafik och det står man ut med.
Min Morfar sade "Åk gärna med snurran. Men du skall ha ett mål."

Roland?

2010 03 10, 20:39
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Dagens uppfyllande av den goda nyårsföresatsen blev en promenad upp på Hammarbyberget. På vägen dit fick jag syn på den här gamla 12:an, tydligen under slakt.

Bild

Väl uppe ser jag att man kunde ha liftat istället. Här råder "alpint" klimat, nästan "mitt i stan".

Bild

Och får syn på skylten som LYR tidigare visade från andra hållet.

Bild

Man kan nästan se ner på Globen.

Bild

Och Hammarbytornet.

Bild

Och bort till föregångaren av konstgjorda "fjäll", Högdalstoppen.

Bild

Och bort mot Sicklasjön och Järlasjön med Nackamasterna till höger.

Bild

Och Fjäderholmarna att längta till för en sillunch när det blir sommar.

Bild

Nu tillbaka hem igen till fots, eftersom jag "glömde" laggarna. :oops: Dagens promenad får nog duga som två.

Hälsningar / Svenne

2010 03 10, 20:56
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Härligt med höga utsiktpunkter som ger vidgade vyer och därtill positiv, mental påfyllning i själen!
/ LYR

2010 03 10, 23:23
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2302 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 116  Nästa