Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 11:00

Svara på tråd  [ 148 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
 Gångbro 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Gångbro
Ett sätt att åstadkomma nitskallar är att dutta på små kluttar vitlim med en nål, tandpetare e.dyl. beroende på hur stora de ska vara. Men som sagt, det mariga är att få nitraderna raka och jämna...

2010 07 20, 2:05
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
HJP: Jag hittar konstigt nog inte firman i Gula sidorna. :roll:

Hälsningar / Svenne

På så sätt.

Herr Preiser har sitt huvudkontor i Tyskland. Prova "Deutsche Gelbe Seiten" 8) Ähum!

HJP

2010 07 20, 7:54
Kommunikationsminister

Jag har inte provat med sticknål som hade hos Rimbo. Ganska lång verktyg som kan sticka på plåt. Jag vet inte om det går på 0,2 eller 0,3 mm. mässingplåt. Kanske går med nitar på. Efter slå nitar kanske plåten bli ojämn vet jag inte. Skulle vore bra symaskin kan sticka på plåten. Bekväm eller hur. Men nål tål inte på plåten. Symaskin kan sticka hela rad. Varför inte. Skomakern hade kraftigt skomaskin o. kanske kan tåla sticka på plåt. Men jag vet inte om det går. Ju bara drömma. Bättre drömmar än inte alls.

2010 07 20, 8:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

2010 07 21, 13:39
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bröder, tack för ert engagemang i mitt lilla projekt!

Om det inte har framgått klart tidigare, så är jag en lat och bekväm typ. Så jag gör det tillsvidare lätt för mig genom att intala mig att det inte blir så distinkta nitskallar med de föreslagna metoderna utan mera lite utbuktningar i största allmänhet. Jag hade hoppats på att någon hade utvecklat någon liten "nitsprits", som man klickade på nitskallar med där man ville ha dom.

Hälsningar / Svenne

2010 07 22, 22:02
Profil WWW
Kommunikationsminister

Det är bara att titta på din körpanel så inser man ju bums hur lat du är... (eller inte...)

2010 07 22, 22:04
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Det är bara att titta på din körpanel så inser man ju bums hur lat du är... (eller inte...)

Iofs tog den ett bra tag att få till. Men den avslöjar egentligen bara en annan brist; velighet. Jag gjorde panelen innan jag byggde järnvägen för att förhindra alla spontana eller förflugna spårplansändringsinfall som skulle dyka upp under bygget.

Hälsningar / Svenne

2010 07 23, 21:35
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
Jag gjorde panelen innan jag byggde järnvägen för att förhindra alla spontana eller förflugna spårplansändringsinfall som skulle dyka upp under bygget.
Så talar en man med avundsvärd självkännedom!! :-D

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 07 24, 5:44
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

"Fyller" förhoppningsvis 76 inom en månad, så det vore ju märkligt om man inte upptäckt en eller annan karaktärsbrist när projekt ska genomföras. Det finns liksom inte tid för fler urspårningar än de redan iråkade. I synnerhet inte när man tittar på hyllan med obyggda byggsatser. Avundas er ungdomar.

Hälsningar / Svenne

2010 07 24, 21:58
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
Det finns liksom inte tid för fler urspårningar än de redan iråkade. I synnerhet inte när man tittar på hyllan med obyggda byggsatser. Avundas er ungdomar.

Hälsningar / Svenne

Avundas icke ungdomen, Svenne. Med dagen MJ-utbud, så har de säkert ännu fler och större högar med obyggda projekt, när de uppnår "mogen ålder".

Visst är det lite frustrerande att inse att man inte kommer att hinna med alla väntande projekt, men det ligger nog i sakens natur, om man inte är ett under av diciplin.

Gläds åt din fina Ljusnäs!

HJP

Senast redigerad av HJP 2010 07 28, 14:44, redigerad totalt 1 gång.

2010 07 28, 11:20
Trafikchef

alsum skrev:
Jag har inte provat med sticknål som hade hos Rimbo. Ganska lång verktyg som kan sticka på plåt. Jag vet inte om det går på 0,2 eller 0,3 mm. mässingplåt. Kanske går med nitar på. Efter slå nitar kanske plåten bli ojämn vet jag inte. Skulle vore bra symaskin kan sticka på plåten. Bekväm eller hur. Men nål tål inte på plåten. Symaskin kan sticka hela rad. Varför inte. Skomakern hade kraftigt skomaskin o. kanske kan tåla sticka på plåt. Men jag vet inte om det går. Ju bara drömma. Bättre drömmar än inte alls.

Jamen man borde ju kunna mäta in plåttjockleken och en bit plywood som underlag och sen kapa av en symaskinsnål.
Hmm, tvåmilimeters flygplansplywood.. Och lossa den avkapade nålen och droppa ner den så att den touchar mässingsplåten, och dra fast. Sen limmar man en bit tyg på en annan plywoodbit med samma tjocklek så att inte matningen glider.
Sen så, vroom, nit-nit-nit-nit. Man kan tillochmed ställa nitavstånd upp till 5 mm. Tygtjockleken skulle då ge nittjockleken.

2010 07 28, 11:55
Profil YIM
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Arne Lindgren skrev:
Jamen man borde ju kunna mäta in plåttjockleken och en bit plywood som underlag och sen kapa av en symaskinsnål.
Hmm, tvåmilimeters flygplansplywood.. Och lossa den avkapade nålen och droppa ner den så att den touchar mässingsplåten, och dra fast. Sen limmar man en bit tyg på en annan plywoodbit med samma tjocklek så att inte matningen glider.
Sen så, vroom, nit-nit-nit-nit. Man kan tillochmed ställa nitavstånd upp till 5 mm. Tygtjockleken skulle då ge nittjockleken.

Låter häftigt men fattar noll. :( Tror inte jag skulla klara det. Och inte ens hustrun har någon symaskin längre. Men det vore kul att se bilder från dina (eller någon annans) prov av metoden.

Hälsningar / Svenne

2010 07 29, 21:40
Profil WWW
Trafikchef

Svenne skrev:
Arne Lindgren skrev:

Låter häftigt men fattar noll. :( Tror inte jag skulla klara det. Och inte ens hustrun har någon symaskin längre. Men det vore kul att se bilder från dina (eller någon annans) prov av metoden.

Hälsningar / Svenne

Hmm, frun är bortrest nästa helg.. får ta MC-n nån dag och åka till Västberga efter jobbet och köpa 0.32 mässingsplåt. Den kommer jag att behöva framgent hursomhelst. Och 0.15 när jag ändå tittar in i butiken. Vågar jag så kommer det bilder.

2010 07 30, 8:42
Profil YIM
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Arne Lindgren skrev:
Hmm, frun är bortrest nästa helg.. får ta MC-n nån dag och åka till Västberga efter jobbet och köpa 0.32 mässingsplåt. Den kommer jag att behöva framgent hursomhelst. Och 0.15 när jag ändå tittar in i butiken. Vågar jag så kommer det bilder.

Ser fram mot det. Den metoden kommer att sticka ut. Och måhända platsa i något mj-organ. Lycka till!

Hälsningar / Svenne

2010 07 30, 21:59
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu har jag fått mina stolpar. Med 0,5 mm räckeshål i. Men konstruktionsarbetet ligger efter. Och ännu har jag inte fått mina beställda nät. Så det dröjer ett tag innan bygget kommer igång. :mrgreen:

Bild

Hälsningar / Svenne

2010 08 16, 21:25
Profil WWW
Kommunikationsminister

Av de jag har läst, kvällens överlägset intressantaste och trevligaste inslag!

2010 08 16, 21:34
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

hakang skrev:
Ett sätt att åstadkomma nitskallar är att dutta på små kluttar vitlim med en nål, tandpetare e.dyl. beroende på hur stora de ska vara. Men som sagt, det mariga är att få nitraderna raka och jämna...

Jag missade tyvärr att läsa ditt tips när det gavs, Håkan. :oops: Men jag har ju ännu gott om tid att öva in metoden. Och verklighetens nitar sitter lyckligtvis inte i långa raka rader.

Hälsningar / Svenne

2010 08 16, 21:53
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Av de jag har läst, kvällens överlägset intressantaste och trevligaste inslag!

Är det den kvardröjande sommarstiltjen på forumet som sänkt din tröskel till sådan petitessnivå. :wink:

Hälsningar / Svenne

2010 08 16, 21:58
Profil WWW
Kommunikationsminister

Nej, ditt inlägg står för sig själv av egen kraft.

Seda finns det vissa diskussioner ikväll på forumet som mår bättre begravda, och somliga har tydligen redan blivit det. Men det här är absolut en tråd jag vill fortsätta följa med stor nyfikenhet!

2010 08 16, 22:04
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hav tålamod! :mrgreen:

Hälsningar / Svenne

2010 08 16, 22:07
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 148 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa