Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 22:11

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Funderingar kring Traderas alla - rälsauktioner 
Författare Meddelande
Trafikledare

Inlägg Funderingar kring Traderas alla - rälsauktioner
http://www.stinsensforum.se/board/persviks-jarnvag-ab-pjab-t5943.html

Som ni ser håller jag på att bygga mig en anläggning på datorn - i en skarp version av Anyrail, jag har koncentrerat mig på Märklin C-räls, har ett antal bitar att välja på för att få ihop en räls, men då kommer en tanke, kan man blanda C med K o.s.v.?

Sen är frågan, om jag ska satsa på begagnat, då finns en hel del att köpa löst på tradera, kanske man kan komma undan med halva priset på iallafall rälsen.

Vad ska jag satsa på för att kunna ha så stort urval som möjligt?

I Anyrail som sagt jobbar jag med Märklin C 24-serie, och, kan jag lägga till flera rälssorter och ändå kunna bygga detta i verkligheten?

2010 06 13, 0:24
Profil WWW
Trafikledare

Inlägg Re: Funderingar kring Traderas alla - rälsauktioner
Jag har kollat ltie i märklin-årsboken jag har där det står att på Märklin-C-räls kan man köra
alla typer av märklins järnvägsfordon, men sedan finns det övergångar:

K-K2291-M

C-C24951-M

K-C24922-C

Katalogens och Anyrails uppgifter verkar inte stämma då det gäller K-C övergången
C24922 tror jag Any sade och Katalogen C24992 eller viseverca.

Men om jag nu hittar nått väldig bra i M-delen t.ex. eller kanske K - kan jag fortfarande köra alla fordon även där

eller är det bara vissa fordon som får "beträda" M och K räls?

2010 06 13, 3:23
Profil WWW
Konduktör

Pe4r skrev:
Men om jag nu hittar nått väldig bra i M-delen t.ex. eller kanske K - kan jag fortfarande köra alla fordon även där eller är det bara vissa fordon som får "beträda" M och K räls?

Om du håller dig till Märklin-lok och -vagnar är svaret enkelt: De klarar alla tre rälstyperna.

Men övergångsskenor brukar vara rätt dyra och de minskar möjligheterna att ändra om spårplanen ganska mycket, så om man inte redan har en investering i t ex M-räls man vill utnyttja till dolda spår och sånt skulle jag inte rekommendera att blanda. Håll dig till 100% C.

2010 06 13, 8:52
Profil WWW
Trafikledare

Ja just ja, jag har inte kollat övergångarna hos försäljarna dock är väl dom lite dyrare, tack för tipset!

2010 06 13, 19:10
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Pe4r skrev:
Ja just ja, jag har inte kollat övergångarna hos försäljarna dock är väl dom lite dyrare, tack för tipset!

Men hur många övergångar behöver du??Det kan ju inte vara något astronomsikt belopp det handlar om om du tänker köra med en viss typ av Märklin räls
nidom

2010 06 13, 19:34
Trafikledare

Inte många faktiskt - 2-3 stycken, så på så sätt blir det ju inte dyrt men däremot har jag hittat en vändskiva i M och till den behövs 6 st raka M och en övergång.

Så, nej men man får väl prova sig fram, tror jag ska bygga vidare nu faktiskt i Anyrail.

2010 06 13, 21:17
Profil WWW
Trafikledare

Tradera var verkligen att rekommendera, hittar många bra auktioner där med bra priser - om folk inte bjuder över mig så klart,
Tradera kommer jag nog ha mycket nytta av framöver.

2010 06 14, 0:37
Profil WWW
Trafikchef

Pe4r skrev:
Inte många faktiskt - 2-3 stycken, så på så sätt blir det ju inte dyrt men däremot har jag hittat en vändskiva i M och till den behövs 6 st raka M och en övergång.

Så, nej men man får väl prova sig fram, tror jag ska bygga vidare nu faktiskt i Anyrail.

Oftast så ansluter du bara vändskivan i en eller två punkter till resten av banan och då behövs bara 1-2 övergångsskenor. De övriga uppställningsspåren kan du låta vara M-skena.

2010 06 17, 22:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

LeoArietis skrev:
Pe4r skrev:

Oftast så ansluter du bara vändskivan i en eller två punkter till resten av banan och då behövs bara 1-2 övergångsskenor. De övriga uppställningsspåren kan du låta vara M-skena.

helt rätt så gjorde jag när jag byggde ut med min vändskiva. i mitt fall märker man än då ingen skillnad sen jag än då grusar in allt

THE SHOW MUST GO ON

2010 06 17, 23:07
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ]