|
|
Bli medlem •
FAQ
• Sök • Logga in
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 7 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
 Flytande glas
Ser att det finns något som heter "liquid glass", som skulle vara lämpligt för lok och vagnar.
Är det det? Någon som provat?
Hälsningar / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 01 13, 22:56 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
 Re: Flytande glas
Jag har provat. Min bestämda uppfattning är att det inte bör användas för fönster annat än kanske på bilar i H0, trafikflygplan i 1/144 och slikt. Jag har emellertid använt det med framgång till att fylla 'glas' i vindavvisare, som lyktglas etc.
H
|
| 2010 01 14, 1:53 |
|
 |
|
OlleF
Tågklarerare
|
Har också provat. Samma uppfattning som Håkan.
Går att använda för små fönster i skala N.
Men jag har fått betydligt bättre resultat med vanlig blank vattenbaserad lack. Ocean Super Gloss inköpt på Panduro. Har varit användbart i t.ex frontfönstren i en N-skale Y6:a där det är svårt att få till det med OH-film bakom de böjda ytorna.
Dom fönstrena är c:a 4*5 mm, större fönster bör absolut "glasas" på annat sätt än med lack/Flytande glas
_________________ olleF -- En mellansvensk modelljärnväg och Frykmo Modellbyggeri
|
| 2010 01 14, 11:18 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Tack för erfarenheterna, Bröder! Utan att ha läst någon brux, förstår jag faktiskt inte ens hur man går tillväga. Hälsningar / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 01 14, 22:13 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Cristal Clear är väl i princip samma produkt. Någon slags polymer (polyvinylalkohol, PVA, eller nåt) uppslammad i vatten. "Vitlim" bygger ju på samma princip, men det är ofta fyllmedel i så de blir inte helt glasklara när de torkar. Har använt flytande glas till H0-bilar, bl.a. några vitmetallduetter.
Ytspänningen gör att vätskan "hänger" i öppningen, och där blir den kvar till den torkar och bildar en klar film.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 01 15, 12:33 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Tack Magnus!
Då hajar jag. Det låter ju bekvämt. Betydligt enklare i alla fall än att tillverka skräddarsydda inpressade plexirutor. Men långt ifrån lika snyggt alltså.
Hade hoppats att det skulle vara ett bra alternativ till klarplast innanför vitmetallkarosser, för det ser ju inte så naturtroget ut på grund av tjockleken.
Hälsningar / Svenne
|
| 2010 01 15, 14:23 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
Som sagt så passar Kristal Clear inte så bra till stora rutor, ett ytterligare problem är att det väldigt lät blir luftbubblor i "glaset" när det torkar och blir klart.
Jag använder KK också till att limma fast t ex rutor på bilar i 1/25 och även till att limma fast en del småsaker på plastmodeller. Limmet blir lite segt när det torkar och det fäster bra på målade ytor.
Stefan
_________________ KLEINBAHN, Ein österreichisches Erzeugnis von bleibendem Wert, ausbaufähig-robust-preisgünstig. Ûberzeugen sie Sich selbst!
|
| 2010 01 16, 9:54 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 7 inlägg ] |
|