Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 04, 21:06

Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
 Ett polishus i Hedemora 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Ett polishus i Hedemora
I min serie med Hedemora-dioramor har jag nu färdigställt den byggnad där polisen huserade fram till hösten 2009.
För den intresserade kommer här några bilder och lite text, men jag vill börja med att, som en liten service till ”oliktänkande”, utfärda en vänskaplig varning:
- Dioramat innehåller såväl anakronismer som anspelningar på forumbröder, dansband och dragspel. Jag beklagar om det på något sätt skulle dra forumets namn i smutsen och försvåra för mera seriösa forumbröders kontakter med diverse kulturinstitutioner. Som dioramabyggare anser jag mig dock ha friheten att skämta lite med verkligheten och jag råder dem som inte delar mina värderingar att undvika att länka till denna tråd och att sluta läsa här.

Till de som nu eventuellt väljer att fortsätta vill jag säga att som ”tråd-startare” uppskattar jag vilda associationer och glada infall. Om inte forumets moderatorer har några invändningar tänker inte jag heller ha det och då tycker jag inte att några ”frivilliga moderatorer” behöver göra sig besvär med OT-påpekanden.

Välkomna till Hedemora!

Hösten 2009 flyttade polisen i Hedemora till modernare lokaler och sedan dess har gamla polishuset stått tomt. Vad som kommer att hända med huset är än så länge oklart. Så här ser det ut i juni 2010.
Bild

Huset ligger mitt i stan och grönytorna i anslutning till huset är minimala. Någon naturlig avgränsning är svår att göra och helhetsintrycket av dioramat blir tyvärr ganska kalt. En bakgrunskuliss skulle göra susen men den skulle i så fall behöva gå runt om! Svårknäckt nöt!
Bild

Här kan det vara intressant att göra en jämförelse med mitt rådhusdiorama som avgränsas naturligt av staket och häckar,
Bild

Men på ett sätt är polishuset mera ”spännande” än rådhuset. Polishuset är nämligen ett suterränghus
vilket framgår av följande två bilder:
Bild

Bild

Terrängen är skulpterad i markisolering och spacklad med lättviktspackel. Terrängen ser kanske inte så märkvärdig ut men jag tycker att det var ett av de svåraste momenten på bygget. Man sitter med fotografier och färska synintryck men ändå är det svårt att greppa hur det ”egentligen” ser ut med slänten mot huset, gatans sväng och lutning, trappan, gårdsplanen framför entrén, den nedsänkta bänken till vänster om entrén m.m.

Att få till asfaltens färg, struktur och lyster har alltid varit ett problem för mig. Nu trodde jag problemet var löst i och med att jag skaffat Noch Strassenbau-Set 60820 men jag tycker inte det fungerade något vidare. För det första blev asfalten alldeles för mörk och för det andra blev färgen alldeles för ”enformig”. Jag tog och lättade upp det hela med en mycket utspädd ljusgrå färg och då blev det som följande bild visar. Jag är långt ifrån nöjd, men det blev i alla fall något bättre. Woodland lär också ha en typ av asfaltsfärg. Har någon provat den?
Så här blev i alla fall asfalten:
Bild

Själva huset är byggt på ungefär samma sätt som rådhuset vilket jag berättat lite om här:
http://www.bylen.se/23103722?i=29352483

Flera än jag har säkert märkt att olika byggen har olika ”flyt”. Vad gäller polishuset så känns det som jag haft rätt mycket ”oflyt”. Huset får ju en stor del av sin karaktär genom takets utseende och tyvärr täckte ett tjockt snölager denna ”karaktär” i början av byggtiden. Det samma gällde givetvis omgivande terräng och på grund av dessa obstakler tappade jag stundtals rytmen i mitt byggande.
Bild

Men nu kliver vi in i dioramat och studerar det lite närmare,

Oj vad han verkar ha bråttom. Han ska säkert till parken och dansa till musik från någon av traktens stora söner som det klottrats om på väggen.
Bild

Här är Bilskole-Hasse ute med min dotter Anna och tränar ”hänga på kopplingen” i den ökända polisbacken.
Rietzes smäckiga Ford Focus är ”konverterad” till en silvermetallic Volvo V50 med hjälp av penselmålning och ”decoupag-dekaler”. Jag är långt ifrån nöjd med resultatet. Man skulle förstås lära sig spraymålning och dekaltillverkning men det är ju så mycket man skulle..... Den genomsnittlige Hedemorabon som i sin körkortsutbildning plågats i polisbacken hänger nog inte heller upp sig på detaljerna på bilen.
Bild

För att hålla grönskan i schack har gatukontoret skickat ut en gräsklippare som önskar vara anonym.
Bild

Men den där profilen verkar bekant! Är det inte...???
Bild

Jovisst! Saxofonisten som nyligen greps för förargelseväckande beteende i Rossberga misskötte sin samhällstjänst vid Jularbomuseet till den grad att han förflyttades till häktet i Hedemora. En fotograf från ortspressen var på plats då piketstyrkan anlände med den gripne som hördes muttra: ”Ska det gå åt helvete ska det gå med musik”
Bild

Aj, aj, efter morgonvädringen glömde personalen att stänga häktets fönster. Den gripne saxofonisten såg genast möjligheten att, trots sin imposanta kroppshydda, pressa sig ut i frihet. Troligen hade han hört om kvällens begivenheter i parken och såg sin chans till en unik musikupplevelse. Vi önskar honom lycka till med Birger Sjöbergs ord: ”Släpp fångarne loss, det är vår.....”
Bild

Ja, det var en liten rapport från ordningsmaktens högkvarter i Hedemora.
Ett bildspel med flera bilder hittar du här: http://www.flickr.com/photos/40141015@N ... 7778/show/

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 06 20, 15:04
Profil WWW
Kommunikationsminister

Inlägg Re: Ett polishus i Hedemora
Som vanligt fullständigt suveräna husbyggen du visar!

2010 06 20, 15:34
Biljettförsäljare

Fantastisk flot bygget

Tak for kikket :-)

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Sdr. Park Modeljernbaneklub
http://www.jernbanearkiv.dk/spmjk

2010 06 20, 16:43
Profil WWW
Kommunikationsminister

... fast graffitin var ju för hemsk! Lite DDR-stuk över själva arresteringen också... :roll:

2010 06 20, 16:52
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag såg herr Byléns alster i lördags, men herr Bylén själv hittade jag aldrig.

2010 06 20, 19:14
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jo, dioramat med polishuset var fantastiskt vackert. Sedan är det levande på ett sätt som imponerar.

Johan Stenson

2010 06 20, 19:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Väldigt tjusigt diorama som du fått till nu igen broder Sture!

Tyvärr så missar jag dock merparten av bilderna som inte visas här hos mig (antagligen så är det väl mitt programskydd mot obscena bilder där saxofonister haffas av polisen som filtrerar bort dem! :mrgreen: ) Jag hoppas dock att detta är ett tillfälligt problem så att bilderna dyker upp i sinom tid.

2010 06 20, 19:52
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

cfrost skrev:
Tak for kikket
Hej!
Kul att höra från en riktig dansk engång och inte bara halvdanskarna i Skåneland! :-D
Johan Molin skrev:
Lite DDR-stuk över själva arresteringen också...
Jo, men du vet när man arresterar en samhällsfarlig medborgare, så.......
Magnus63 skrev:
Jag såg herr Byléns alster i lördags, men herr Bylén själv hittade jag aldrig.
Nej, det var svårare än jag trott att identifiera forumkamrater. En svävande ballong, fastknuten i mössan nästa gång, kanske??
Mölle-Mats skrev:
Jag hoppas dock att detta är ett tillfälligt problem så att bilderna dyker upp i sinom tid
Du förstår väl Mats, att jag gärna skickar dem på post om det inte ordnar upp sig med filtret! :twisted:

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 06 20, 20:46
Profil WWW
Trafikchef

Nästa gång jag passerar Hedemora måste jag bara ta en titt på verkligheten och se om den är lika bra som modellen. Attans snyggt!

2010 06 20, 21:49
Profil YIM
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Du förstår väl Mats, att jag gärna skickar dem på post om det inte ordnar upp sig med filtret! :twisted:

Den omtanken tackar jag för - dock har alla bilderna nu sluppit igenom filtret så jag ser dem alla!

Det är ju inte utan att man känner sig hedrad av att få förmånen att representeras på detta fina diorama (liksom i "lilla Morshyttan")!

Polisbacken har väl även jag farit upp och ned i några gånger i mina dagar, dock aldrig i körskolebil (jag körde upp som privatist efter att ha övningskört med farsgubben en halvtimme varje morgon under två veckors tid med vår gamla SAAB 96 - 61:a "Majen")!

2010 06 20, 22:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kanonfint, Sture!

Och kul! Tycker din asfalt är verklighetstrogen. När det gäller saxofonisten kan jag inte uttala mig förrän jag träffat originalet, men den tvärrandiga skruden har ju visst Mölle-stuk.

Hälsningar / Svenne

2010 06 20, 22:43
Profil WWW
Kommunikationsminister

Bild
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

2010 06 20, 22:47
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Så fick då äntligen den klassiska badbilden från Mölle sin förklaring:
-Det man trodde var ett sällskap semesterlediga, hedervärda medborgare visar sig vara en hoper förrymda saxofonister. Det är alltså statsverket som bjuder på baddräkterna. :shock:

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 06 21, 8:13
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Så fick då äntligen den klassiska badbilden från Mölle sin förklaring:
-Det man trodde var ett sällskap semesterlediga, hedervärda medborgare visar sig vara en hoper förrymda saxofonister. Det är alltså statsverket som bjuder på baddräkterna. :shock:

Nu fick du till det! :mrgreen:

Om nu någon till äventyrs skulle känna för att "join the band" så ägnar Ellen, som driver caféet i Ransvik, vintrarna åt att sy upp scenkostymer som hon sedan erbjuder till försäljning i caféet:

Bild

Funderar starkt på att handla upp ett ex i tältstorlek ... 8)

2010 06 21, 9:52
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag var sen till Skövde, då jag fick frottera mig med tiotusen cyklister hela vägen från Motala till Karlsborg. Var inte där förrän bortåt 15:40...
Johan Stensson träffade jag i alla fall, och WNJ:arna. Och Kjell Friberg med sin bättre hälft, fast vi brukar ju ses även här i Linköping.

2010 06 21, 13:34
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Välkomna till Hedemora!
Bild

Äh, jag ser bara ett helt ordinärt modellhusbygge från Epa-traktorland långt där uppe i de ändlösa skogarna: dvs snyggt (rappningen, taket, skyltarna sitter som smäckar), själfyllt och framför allt djäkligt roligt! Tack för ett par riktigt goda :mrgreen: !

Och rapporterar om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/

2010 06 21, 18:34
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bjarne Petersen skrev:
Äh, jag ser bara ett helt ordinärt modellhusbygge från Epa-traktorland långt där uppe i de ändlösa skogarna: dvs snyggt (rappningen, taket, skyltarna sitter som smäckar), själfyllt och framför allt djäkligt roligt! Tack för ett par riktigt goda !
Jahaja... Bjarnes inlägg orsakar förstås blandade känslor hos mig som husbyggare. Andra halvan får mig att sträcka på mig eftersom erkännandet kommer från en av de allra skickligaste husbyggarna på forumet.

Vad gäller inledningen så försöker jag av alla krafter att ta illa upp men kapitulerar inför den festliga beskrivningen av min hemtrakt som gav mig (och min dotter) ett hjärtligt skratt. :-D
Tack, Bjarne!

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 06 21, 19:07
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg !!!
erutsnelyb skrev:
Bjarne Petersen skrev:
... från Epa-traktorland långt där uppe i de ändlösa skogarna ...
Jahaja... Bjarnes inlägg ... Vad gäller inledningen ... den festliga beskrivningen av min hemtrakt som gav mig (och min dotter) ett hjärtligt skratt. :-D

Säger som salig Eddie Meduza från (nästan) Bjarnes och mina nuvarande hemtrakter - dvs Åstorp: "en Volvo, en Volvo, en sattans jaevla Volvo"!

Vilket påminner mig om en midsommar för ett antal år sedan strax utanför Fors (som ju som bekant ligger mellan världsmetropolerna Jularbo och Morshyttan), då värden stolt förevisade sin gamla rally-142:a som han sparat i över 2 decennier av nostalgiska skäl. En av fruarna i gänget utbrast då "men faaaan Tooooomas, har du byggt en EPA_traktor till sonen?" Vi andra grabbar i gänget, som väl var grymt avundsjuka på "vinnar-Volvon" ett par decennier tidigare, höll på att garva oss harmynta då vi hörde detta!!! :mrgreen:

Men än idag, ytterligare ett halvt decennium senare, så har "big Tomas" fortfarande Volvon kvar i intakt rallyskick, och hans son har passerat EPA-traktorstadiet ...

2010 06 21, 23:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ibland tar det ett tag innan man inser det uppenbara:
- En EPA-traktor utanför polisstationen skulle förstås accentuera den lokala touchen.

Tack, skånepågar, för att ni öppnar mina ögon! :-D

Ett sådant fordon finns väl knappast att köpa färdigt?
Någon som kan redovisa ett självbygge?

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 06 22, 6:35
Profil WWW
Trafikchef

erutsnelyb skrev:
.... en massa biler och text...
Bild

Nånting såg ut att saknas på Duetten. Fast samtidigt, i H0-skala kan det inte synas/göras, det är bara det att modellen ser ut att vara i en mycket större skala.
På dom statliga bilarna på den här tiden stod ringtrycket målat ovanför hjulhusen. Så bra är alltså modellen att man ser att det saknas. Wow!

2010 06 22, 7:48
Profil YIM
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 191 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa