I min serie med Hedemora-dioramor har jag nu färdigställt den byggnad där polisen huserade fram till hösten 2009.
För den intresserade kommer här några bilder och lite text, men jag vill börja med att, som en liten service till ”oliktänkande”, utfärda en vänskaplig varning:
- Dioramat innehåller såväl anakronismer som anspelningar på forumbröder, dansband och dragspel. Jag beklagar om det på något sätt skulle dra forumets namn i smutsen och försvåra för mera seriösa forumbröders kontakter med diverse kulturinstitutioner. Som dioramabyggare anser jag mig dock ha friheten att skämta lite med verkligheten och jag råder dem som inte delar mina värderingar att undvika att länka till denna tråd och att sluta läsa här.
Till de som nu eventuellt väljer att fortsätta vill jag säga att som ”tråd-startare” uppskattar jag vilda associationer och glada infall. Om inte forumets moderatorer har några invändningar tänker inte jag heller ha det och då tycker jag inte att några ”frivilliga moderatorer” behöver göra sig besvär med OT-påpekanden.
Välkomna till Hedemora!
Hösten 2009 flyttade polisen i Hedemora till modernare lokaler och sedan dess har gamla polishuset stått tomt. Vad som kommer att hända med huset är än så länge oklart. Så här ser det ut i juni 2010.

Huset ligger mitt i stan och grönytorna i anslutning till huset är minimala. Någon naturlig avgränsning är svår att göra och helhetsintrycket av dioramat blir tyvärr ganska kalt. En bakgrunskuliss skulle göra susen men den skulle i så fall behöva gå runt om! Svårknäckt nöt!

Här kan det vara intressant att göra en jämförelse med mitt rådhusdiorama som avgränsas naturligt av staket och häckar,

Men på ett sätt är polishuset mera ”spännande” än rådhuset. Polishuset är nämligen ett suterränghus
vilket framgår av följande två bilder:

Terrängen är skulpterad i markisolering och spacklad med lättviktspackel. Terrängen ser kanske inte så märkvärdig ut men jag tycker att det var ett av de svåraste momenten på bygget. Man sitter med fotografier och färska synintryck men ändå är det svårt att greppa hur det ”egentligen” ser ut med slänten mot huset, gatans sväng och lutning, trappan, gårdsplanen framför entrén, den nedsänkta bänken till vänster om entrén m.m.
Att få till asfaltens färg, struktur och lyster har alltid varit ett problem för mig. Nu trodde jag problemet var löst i och med att jag skaffat Noch Strassenbau-Set 60820 men jag tycker inte det fungerade något vidare. För det första blev asfalten alldeles för mörk och för det andra blev färgen alldeles för ”enformig”. Jag tog och lättade upp det hela med en mycket utspädd ljusgrå färg och då blev det som följande bild visar. Jag är långt ifrån nöjd, men det blev i alla fall något bättre. Woodland lär också ha en typ av asfaltsfärg. Har någon provat den?
Så här blev i alla fall asfalten:

Själva huset är byggt på ungefär samma sätt som rådhuset vilket jag berättat lite om här:
http://www.bylen.se/23103722?i=29352483Flera än jag har säkert märkt att olika byggen har olika ”flyt”. Vad gäller polishuset så känns det som jag haft rätt mycket ”oflyt”. Huset får ju en stor del av sin karaktär genom takets utseende och tyvärr täckte ett tjockt snölager denna ”karaktär” i början av byggtiden. Det samma gällde givetvis omgivande terräng och på grund av dessa obstakler tappade jag stundtals rytmen i mitt byggande.

Men nu kliver vi in i dioramat och studerar det lite närmare,
Oj vad han verkar ha bråttom. Han ska säkert till parken och dansa till musik från någon av traktens stora söner som det klottrats om på väggen.

Här är Bilskole-Hasse ute med min dotter Anna och tränar ”hänga på kopplingen” i den ökända polisbacken.
Rietzes smäckiga Ford Focus är ”konverterad” till en silvermetallic Volvo V50 med hjälp av penselmålning och ”decoupag-dekaler”. Jag är långt ifrån nöjd med resultatet. Man skulle förstås lära sig spraymålning och dekaltillverkning men det är ju så mycket man skulle..... Den genomsnittlige Hedemorabon som i sin körkortsutbildning plågats i polisbacken hänger nog inte heller upp sig på detaljerna på bilen.

För att hålla grönskan i schack har gatukontoret skickat ut en gräsklippare som önskar vara anonym.

Men den där profilen verkar bekant! Är det inte...???

Jovisst! Saxofonisten som nyligen greps för förargelseväckande beteende i Rossberga misskötte sin samhällstjänst vid Jularbomuseet till den grad att han förflyttades till häktet i Hedemora. En fotograf från ortspressen var på plats då piketstyrkan anlände med den gripne som hördes muttra: ”Ska det gå åt helvete ska det gå med musik”

Aj, aj, efter morgonvädringen glömde personalen att stänga häktets fönster. Den gripne saxofonisten såg genast möjligheten att, trots sin imposanta kroppshydda, pressa sig ut i frihet. Troligen hade han hört om kvällens begivenheter i parken och såg sin chans till en unik musikupplevelse. Vi önskar honom lycka till med Birger Sjöbergs ord: ”Släpp fångarne loss, det är vår.....”

Ja, det var en liten rapport från ordningsmaktens högkvarter i Hedemora.
Ett bildspel med flera bilder hittar du här:
http://www.flickr.com/photos/40141015@N ... 7778/show/