Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 20:36

Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
 Ett polishus i Hedemora 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Ett polishus i Hedemora
Johan Molin skrev:
Allra värst blir det om EPA-traktorn hamnar i fel land och får göra samma upplevelse som Gulliver i Brobdingnag (där han måste slåss mot bin och håller på att bli uppäten av råttor...). I värsta fall tycker traktens ungdomar i Mäskarp att det är en liten lattjo leksak med hälsning från framtiden.
Först förstod jag ingenting utan trodde jag att detta var någon av Johans vanliga dunkla tankegångar men plötsligt i natt gick det upp för mig att han syftade på de olika skalorna i Krökarp och Hedemora/Mölle. Sedan kunde jag inte somna om så nu har han till allt övrigt elände även berövat mig en natts sömn. :(

Mölle-Mats skrev:
The Doc bad mig att ta fram en navigationskarta över platsen där han kan finna Mäsk/Krökarp, och jag försökte då med Eniros hjälp ta fram en kartbild över hemvisten för stadsarkitektens boning. Resultatet blev följande:
Om kartan inte överensstämmer med terrängen.......???? Tack för kartan, Mats, den har besparat mig ett besök i krökarp. :-D
Bjarne Petersen skrev:
Ha, ha! Ni har era ljusa stunder, gubbar!
Vi ser ljusspridning som vår huvuduppgift på detta forum. :-D

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 08 05, 6:44
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Johan Molin skrev:
Allra värst blir det om EPA-traktorn hamnar i fel land och får göra samma upplevelse som Gulliver i Brobdingnag (där han måste slåss mot bin och håller på att bli uppäten av råttor...). I värsta fall tycker traktens ungdomar i Mäskarp att det är en liten lattjo leksak med hälsning från framtiden.
Först förstod jag ingenting utan trodde jag att detta var någon av Johans vanliga dunkla tankegångar ...

:-D :-D :-D :-D :-D
erutsnelyb skrev:
... men plötsligt i natt gick det upp för mig att han syftade på de olika skalorna i Krökarp och Hedemora/Mölle.

Om jag förstått allt rätt så är väl Krökarp i samma skala som Risby-SAAB-EPA:n medan Mäskarp är dubbelt så stort (rätta mig gärna om jag har fel, broder Bjarne).

Så därmed ska förstås den lilla stackars traktorn besparas ett besök i den senare orten, så att den slipper slåss med alla jättelika träskmarksmygg, bromsar, spyflugor och annat flygande otyg som hålls där i inlandet (för i Mölle har vi inga slika tingestar, så den är ju numera avvand sedan dess tvångsdeportering till Gulag upphört :P )!

2010 08 05, 8:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Citera:
...som hålls där i inlandet...

Hmmm, inland och inland. Ja, det är väl 3000 m till havet ungefär men allt är ju relativt. Jag hörde förresten att du själv skall lämna turistfällan vid havet för att i stället bosätta dig i en sån däringa modärn fuktgenererande putslåda i inlandet. :wink: Kan det verkligen stämma?

Citera:
Om jag förstått allt rätt så är väl Krökarp i samma skala som Risby-SAAB-EPA:n medan Mäskarp är dubbelt så stort (rätta mig gärna om jag har fel, broder Bjarne).

Så gärna så! :twisted: Nej, du har inte förstått allt rätt. Krökarp är väl ungefär dubbelt så stort skalmässigt som den beryktade Epan. Wrångarp och Fyllarpsläge är däremot uppförda i mer ordinär modelljärnvägsskala.

Och rapporterar om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/

2010 08 05, 9:48
Kommunikationsminister

Då var det m a o JAG som hade fel från början (???). Krökarp ska det m.a.o. stå istället för Mäskarp, eller?

Men rätt ska vara rätt, ingen annan ska ta åt sig äran av att ha haft fel! :mrgreen:

2010 08 05, 10:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag tar gärna del av den äran då jag för några dagar sedan själv kallade Krökarp för Mäskarp. Men nog om detta, åter till det fängslande polishuset!

Och rapporterar om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/

2010 08 05, 10:37
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bjarne Petersen skrev:
Citera:
...som hålls där i inlandet...

Hmmm, inland och inland. Ja, det är väl 3000 m till havet ungefär men allt är ju relativt. Jag hörde förresten att du själv skall lämna turistfällan vid havet för att i stället bosätta dig i en sån däringa modärn fuktgenererande putslåda i inlandet. :wink: Kan det verkligen stämma?

Om 400 meter från havet ska betraktas som inland, så - ja! Jag är dock rädd för att det fortfarande räknas som turistfälla ...

Bjarne Petersen skrev:
Citera:

Så gärna så! :twisted: Nej, du har inte förstått allt rätt. Krökarp är väl ungefär dubbelt så stort skalmässigt som den beryktade Epan. Wrångarp och Fyllarpsläge är däremot uppförda i mer ordinär modelljärnvägsskala.

OK, då vet jag bättre. Inte lätt att hålla rätt på alla Arp:ar (väl att skilja från EPO:r, som det ju också vimlar av därstädes :P ) där inne i Kullahalvöns inland. :mrgreen:
Bjarne Petersen skrev:
... åter till det fängslande polishuset!

Oooooooh, den var dålig! :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

2010 08 05, 11:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Börjar det inte klia i fingrarna för att bygga en A-traktor igen, Sture? :-D

Här kommer ett litet tips för nästa bygge (förvisso är den fångad i Tidaholm och inte i Dalom, men den platsar säkert vid Hökargrillen i alla fall!):

Bild

Bygget är baserat på en Peugeot 404, det är alltså inte bara våra svenska märken Volvo och SAAB som kan användas som bas för traktorbyggen. Lämpligt utgångsmaterial i skala H0 finns att inhandla från Brekina, som gjort en fin modell av denna vagn!

Så vad väntar du på? :-D

2010 08 11, 22:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack för tipset!
Vad jag väntar på?
Jo, lite mera byggtid. Sommaren är en förfärlig årstid med massor av ovidkommande irritationsmoment som stjäl tid från det som är viktigt, t.ex. EPA-byggen. :(

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 12, 6:29
Profil WWW
Trafikchef

Mölle-Mats skrev:
Börjar det inte klia i fingrarna för att bygga en A-traktor igen, Sture? :-D

Här kommer ett litet tips för nästa bygge (förvisso är den fångad i Tidaholm och inte i Dalom, men den platsar säkert vid Hökargrillen i alla fall!):

Bild

Bygget är baserat på en Peugeot 404, det är alltså inte bara våra svenska märken Volvo och SAAB som kan användas som bas för traktorbyggen. Lämpligt utgångsmaterial i skala H0 finns att inhandla från Brekina, som gjort en fin modell av denna vagn!

Så vad väntar du på? :-D

Ja JAG väntar på att Suzi blir klar (kommer bild i verkstadstråden på söndag), sen vill jag hitta en pre -77 404, 504 eller Ranchero att banpreppa som drag- och busbil parallellt med mjbygge.

2010 08 12, 7:45
Profil YIM
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Arne Lindgren skrev:
sen vill jag hitta en pre -77 404, 504 eller Ranchero att banpreppa som drag- och busbil parallellt med mjbygge.
Livsfarligt att använda ett sådant här ord på forumet. Får Johan Molin syn på detta fastnar vi i OT-bälgen för lång tid framöver. Tur att det är "min" tråd där tålamodet är oändligt. 8)

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 12, 7:50
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Arne Lindgren skrev:
Ja JAG väntar på att Suzi blir klar (kommer bild i verkstadstråden på söndag), sen vill jag hitta en pre -77 404, 504 eller Ranchero att banpreppa som drag- och busbil parallellt med mjbygge.

Ingen idétorka där (inte i vanlig ordning)! :mrgreen:

Ser fram emot fortsatt redovisning av dina byggen här på Forum!!! Låter som att du har ett schysste "dragsvin" på g ...

Apropå dragsvin så terroriserade jag en f d arbetskamrat å det grövsta då han skaffade sig en Jaguar XJ 6 series III med dragkrok som entusiast- och finbruksbil - gissa vad den fick heta :?:

2010 08 12, 8:02
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10