Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 20:36

Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
 Ett polishus i Hedemora 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Ett polishus i Hedemora
erutsnelyb skrev:
... Vill du ha min specialdesignade SAAB-epa så ska jag be att få skicka den som en gåva till dig.

En sådan gåva känner jag mig ytterst hedrad av att få, så givevis tackar jag ja med stor glädje!

Enda malören är ju att jag inte har några fina dioramor med passande miljöer att placera den i - men jag kan lova att hedersplatsen i min EKO- och svensketågsvitrin är vikt för den! Där kommer den att få husera tillsammans med mina övriga EKO-SAAB:ar (där jag har en liten specialsamling i samlingen med en av var kulör inklusive en helsvart polisbil - passande va?)

B t w så har jag en till liten specialsamling i samlingen av bilar i skala H0 - av polisbilar! Mestadels gröna tyska Polizei-Autos men några svartvita svenska fyllsnappare finns där också, samt förstås en Jaguar Mk II och en helblå Rover P5 British Police. Åsså en blå och vit Alfa Romeo 1750 "Carabinieri" som kronan på verket. Borde fotodokumentera dem alla och redovisa dem i en speciell tråd i avdelningen "min samling" när jag får en stund över ...

2010 07 31, 10:05
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
givevis tackar jag ja med stor glädje
Leverans sker till veckan.
Mölle-Mats skrev:
Enda malören är ju att jag inte har några fina dioramor med passande miljöer att placera den i
Hm.. hur ska jag tolka det??
Mölle-Mats skrev:
Borde fotodokumentera dem alla och redovisa dem i en speciell tråd i avdelningen "min samling" när jag får en stund över ...
Det ser vi fram emot, förstås.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 07 31, 14:19
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Enda malören är ju att jag inte har några fina dioramor med passande miljöer att placera den i
Aha... nu förstår jag - han är ute efter att jag ska skicka med Hedemora polishus på köpet. Detta förstås för att han ska kunna plocka bort en komprometterande preisergubbe med saxofon, men där bet han allt farmor i låret. :twisted:

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 07 31, 18:57
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Mölle-Mats skrev:
Aha... nu förstår jag - han är ute efter att jag ska skicka med Hedemora polishus på köpet. Detta förstås för att kunna plocka bort en komprometterande preisergubbe med saxofon, men där bet han allt farmor i låret. :twisted:

Riktigt så fräck är jag ju inte att jag ber om en sådan "omöjlig" gåva förstås, det är nog mer ett trist konstaterande av att jag själv är helt oduglig att skapa dioramor! :cry:

2010 07 31, 19:57
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Här en bild på en av SAAB-EPA:ns systrar, polis-SAAB:en

Bild

En av mina tidigare arbetskamrater hos SAAB-handlaren i Avesta (som då det begav sig hette Avesta Motor och höll till bredvid järnvägen på Bergsnäsvägen, i samma hus som "fisk-Pelle" där man kunde inhandla såväl färsk som rutten fisk!) drog sig följande historier till minnes då den svarta polis-SAAB:en nu kom på tal:

SAAB-ANA ville ju gärna bli leverantör till polismakterna, precis som Volvo ju redan var (man kom dock inte att lyckas med denna ambition förrän man kom på att Plymouth Valiant skulle bli en utmärkt polisbil, men det är ju en annan historia ...). Våren 1959 så tog man därför beslutet att färdigställa en provvagn, och valde då att basera denna på ett förserieexemplar av modellen 96 (som ju skulle presenteras lite senare under året som 1960 års modell), och lagom till den berömda Ingo-matchen detta år så levererades vagnen till den kommunala polisen i Horndals kommun (och Avesta Motor fick då det ärofyllda uppdraget att leveransserva bilen).

Bilen var speciellt anpassad, bl a så hade den förstärkt fjädring, s k "bältdäck" av Michelins fabrikat men framför allt så hade den drivpaketet från sportmodellen GT 750 under huven med en kraftigare motor med dubbla förgasare samt fyrväxlad låda.

Det första uppdraget för bilen blev att rycka ut till den lilla orten Morshyttan inom kommunen för att slå ned de närmast upploppsartade glädjeyttringar med omfattande fridsstörande skrän och vandalism, som uppstod bland byns gossar i 10-årsåldern då Ingo vann den berömda boxningsmatchen. Eftersom ju vagnen var snabb med sin kraftfulla motor och dessutom i sann SAAB:anda hade utmärkta vägegenskaper som passade den dåvarande grusvägen mellan centralorten och byn ifråga, så fanns polispatrullen så snabbt på plats att man kunde stävja upploppet innan allvarliga följder hann uppstå.

En av polismännen, kallad "Rulle Rödljus", som på sin fritid även var en framgångsrik rallyförare på amatörbasis med sin SAAB GT 750 (senare Sport, Monte Carlo 850 samt V4), kom att fatta ett mycket starkt tycke för vagnen och vägrade att lämna denna ifrån sig då polisväsendet förstatligades. Vagnen kom därför att finnas kvar i tjänst i hela 10 år till våren 1969, då Rulle gick i pension och fick bilen i avskedsgåva av polismakten som belöning för lång och trogen tjänst! Bilen har sedan dess totalrenoverats till ursprungsskicket, och finns idag vid det berömda polisbilsmuséet i Mölle, där den är ett givet dragplåster i samlingarna.

Historien med det våldsamma upploppet bland gossarna i Morshyttan anno 1959 tog dock inte slut i och med bilens första utryckning i tjänst, nejdå! "Rulle Rödljus" fattade inte bara omedelbart och starkt positivt tycke till den nya polisvagnen denna morgon, utan även kraftigt agg till ledaren av pojkgänget som gick under öknamnet "Plastis". Detta ledde till att Rulle såg det som sitt kall att "punktmarkera" denne gosse för att stävja alla eventuella ofog som denne yngling kunde tänkas planera, och det hjälpte inte ens att gossens föräldrar beslutade att flytta in till centralorten för att försöka bryta läget.

När denne gosse så småningom kom upp i de övre tonåren och började intressera sig för att som den lokala seden föreskriver köra trimmad moped och "dricka dunk" så skärptes läget ytterligare - det gick knappt en enda dag utan att "Rulle Rödljus" hittade någon anledning att göra ett ingripande mot honom. Det hjälpte inte ens att han vid 18 års ålder försökte "bryta sig ut" från hemkommunen genom att skaffa en gammal VW för transport till ett jobb på en torvmosse på annan ort, så snart han återkom till hemorten för att besöka föräldrarna så stod "Rulle Rödljus" där och väntade!

Till sist så insåg denne yngling att situationen på hemorten var fullkomligt olidlig, och han valde då att gå till sjöss för att slippa undan Rulles uppvaktning. Först då "Rulle Rödljus" hade gått i pension kunde denne yngling gå i land och återvända till hemtrakterna (han bosatte sig dock i en grannstad för att hålla viss distans till det inträffade).

Men som alla goda historier så har även denna ett lyckligt slut, "Rulle Rödljus" mjuknade med åren och försonades med "Plastis" som mognade i vuxen ålder. "Rulle" sladdade in i SAAB-rallyförarnas himmel vid en ålder av 82 år för ett antal år sedan, och "Plastis" har senare verkat som lärare (dock inte i matematik, eftersom han är fullkomligt obildbar inom detta ämnesområde ...) - men han har fortfarande en viss förmåga att förarga sin omgivning, numera dock mestadels genom att agera som "troll" på en Forumsite på Internet där han fr a retar upp övriga deltagare med att i tid och otid envetet hävda det omöjliga dragspelets förträfflighet!

"Plastis" blev med åren även far till tre stackars döttrar, som han med sin missriktade sarkastiska humor begåvade med underliga tredjenamn - detta upptåg ledde så småningom till att en storhet med musikaliskt påbrå och viss lokal förankring, känd under epitetet "the man in gold", inspirerades att skriva en låt med titeln "a girl named Sven"!

2010 08 01, 8:26
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lasse Holmqvist och Ingvar Oldsberg kan slänga sig i väggen – nästa programledare för ”Här är ditt liv” heter förstås Mölle-Mats!

Jag kan redan se programmet för min inre syn:

Mats:
-Men det förekom väl en del hårda ord ibland på Stinsensforum?
Sture:
- Nja, för det mesta var det trevligt och hövligt men det fanns förstås en riktig gringubbe som hette Johan Molin.........
Mats:
- Han kommer häääär..... :oops:

Hur som helst så var det en fantastisk beskrivning av min hemtrakt och mitt liv.
Ett imponerande researcharbete måste ligga bakom. Doc Emmet har väl varit inne och petat lite grand i kronologin men det struntar vi i – ”kolla aldrig en uppgift, det kan spräcka en hel story”, som bekant.

/ Jag står nu i begrepp att paketera SAAB-EPA:n för export till Östdanmark. Inför denna ”Den sista färden” ställde jag upp mina Epor i förgrunden vid Hedemora polishus för en miljöbild. (Bakgrunden, till vänster, är också ganska intressant!!)
Så här blev det:
Bild

Att bygga EPA-traktorer har varit en helt ny erfarenhet för mig. Jag har alltid haft en väldig respekt för den typen av byggen och utgått ifrån att det skulle vara för svårt för mig. Jag skulle troligtvis aldrig ha vågat mig på detta om jag inte fått inspirationen här på Stinsen. Därför vill jag tacka alla som bidragit med material, tips, gliringar och uppmuntran. (Oj, här lät jag nästan som en Oscar-vinnare, va ´?) :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 01, 10:47
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
... nästa programledare för ”Här är ditt liv” heter förstås Mölle-Mats!

"Ständigt denne ..." :shock:
erutsnelyb skrev:
... Hur som helst så var det en fantastisk beskrivning av min hemtrakt och mitt liv.
Ett imponerande researcharbete måste ligga bakom. Doc Emmet har väl varit inne och petat lite grand i kronologin men det struntar vi i – ”kolla aldrig en uppgift, det kan spräcka en hel story”, som bekant.

Tja, all info finns ju att inhämta här på Forum - även om jag förstås i vanlig ordning inte dubbelkollat källorna (skulle ju kunna spräcka en bra story som bekant ...). Och Doc Emmet Browns ande svävar ju ständigt över oss här på Forum! 8)
erutsnelyb skrev:
... (Bakgrunden, till vänster, är också ganska intressant!!) ...

"Ständigt denne ..." :shock:
erutsnelyb skrev:
... (Oj, här lät jag nästan som en Oscar-vinnare, va ´?) :-D

Om man delade ut en Oscarsstatyett för bästa EPA-traktorbygge i skala H0 så vore ju dessa - och då i synnerhet Risby-SAAB:en, givna vinnare! En eloge för dessa härliga byggen :!:

PS! Som observanta Forumister säkert redan noterat, så klarade jag inte av att vara snäll en hel helg .... :oops: DS!

2010 08 01, 11:03
Kommunikationsminister

Citera:
Sture:
- Nja, för det mesta var det trevligt och hövligt men det fanns förstås en riktig gringubbe som hette Johan Molin.........

Stures föreställning om att vara "snäll"!!!

2010 08 01, 11:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Ja, men det gällde väl bara dragspelstråden?? :shock:
Förresten, yttrandet kommer från ett framtida TV-program så jag har ju inte varit elak ännu! :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 01, 12:09
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Johan Molin skrev:
Ja, men det gällde väl bara dragspelstråden?? :shock:
Förresten, yttrandet kommer från ett framtida TV-program så jag har ju inte varit elak ännu! :-D

Så har då Doc Emmet Brown slagit till igen ... :roll:

2010 08 01, 17:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Mölle-Mats skrev:
givevis tackar jag ja med stor glädje
Leverans sker till veckan.

Risby-SAAB-EPA:n har nu lyckligen anlänt och införlivats i den stora SAAB-samlingen i EKO-bilsmuséet i Mölle, där den beretts hedersplatsen mellan två andra kända storheter, "Rulle Rödljus" polis-SAAB från den kommunala polisen i Horndal samt "EBerhaX Gurka", som var den store saxapetisten "the man in Gold":s första bil. Jag ber i egenskap av museiintendent att få framföra mitt djupa tack till broder Sture för denna schangtila donation!

Bild

Nu ryktas det om att Doc Emmet Brown har bett att få låna den för en resa i tiden till Krökarp anno 1895 ... Museiledningen överväger nu om man vågar låna ut denna raritet för en färd in i hjärtat av det skånska Redneck-bältet, risken för att den inte återbördas bedöms som överhängande! :mrgreen:

2010 08 04, 19:39
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Nu ryktas det om att Doc Emmet Brown har bett att få låna den för en resa i tiden till Krökarp anno 1895 ... Museiledningen överväger nu om man vågar låna ut denna raritet för en färd in i hjärtat av det skånska Redneck-bältet, risken för att den inte återbördas bedöms som överhängande!
Nej, nej, för bövelen, intendenten!! Det är för vanskligt att låna ut sådana exklusiva fordon till en ort där stadsarkitekten inte vet om hans ort heter Mäskarp eller Krökarp. Jag tycker han verkar lite oskarp :?

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 04, 20:10
Profil WWW
Kommunikationsminister

Allra värst blir det om EPA-traktorn hamnar i fel land och får göra samma upplevelse som Gulliver i Brobdingnag (där han måste slåss mot bin och håller på att bli uppäten av råttor...). I värsta fall tycker traktens ungdomar i Mäskarp att det är en liten lattjo leksak med hälsning från framtiden.

2010 08 04, 20:13
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

:lol: Ha, ha! Ni har era ljusa stunder, gubbar!

Och rapporterar om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/

2010 08 04, 20:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

The Doc bad mig att ta fram en navigationskarta över platsen där han kan finna Mäsk/Krökarp, och jag försökte då med Eniros hjälp ta fram en kartbild över hemvisten för stadsarkitektens boning. Resultatet blev följande:

Bild

Därmed så tror jag att vi kan punktera skrönan om slutdeponin (ingjutna i det svenska urberget) av de ökända rosa orkesterkavajerna - det synes mig i stället som att de nyttjats till att skyla denna Kullahalvöns skamfläck för insyn från luften! :mrgreen:

2010 08 04, 21:05
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Allra värst blir det om EPA-traktorn hamnar i fel land och får göra samma upplevelse som Gulliver i Brobdingnag (där han måste slåss mot bin och håller på att bli uppäten av råttor...). I värsta fall tycker traktens ungdomar i Mäskarp att det är en liten lattjo leksak med hälsning från framtiden.
Först förstod jag ingenting utan trodde jag att detta var någon av Johans vanliga dunkla tankegångar men plötsligt i natt gick det upp för mig att han syftade på de olika skalorna i Krökarp och Hedemora/Mölle. Sedan kunde jag inte somna om så nu har han till allt övrigt elände även berövat mig en natts sömn. :(

Mölle-Mats skrev:
The Doc bad mig att ta fram en navigationskarta över platsen där han kan finna Mäsk/Krökarp, och jag försökte då med Eniros hjälp ta fram en kartbild över hemvisten för stadsarkitektens boning. Resultatet blev följande:
Om kartan inte överensstämmer med terrängen.......???? Tack för kartan, Mats, den har besparat mig ett besök i krökarp. :-D
Bjarne Petersen skrev:
Ha, ha! Ni har era ljusa stunder, gubbar!
Vi ser ljusspridning som vår huvuduppgift på detta forum. :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 05, 6:44
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Johan Molin skrev:
Först förstod jag ingenting utan trodde jag att detta var någon av Johans vanliga dunkla tankegångar ...

:-D :-D :-D :-D :-D
erutsnelyb skrev:
... men plötsligt i natt gick det upp för mig att han syftade på de olika skalorna i Krökarp och Hedemora/Mölle.

Om jag förstått allt rätt så är väl Krökarp i samma skala som Risby-SAAB-EPA:n medan Mäskarp är dubbelt så stort (rätta mig gärna om jag har fel, broder Bjarne).

Så därmed ska förstås den lilla stackars traktorn besparas ett besök i den senare orten, så att den slipper slåss med alla jättelika träskmarksmygg, bromsar, spyflugor och annat flygande otyg som hålls där i inlandet (för i Mölle har vi inga slika tingestar, så den är ju numera avvand sedan dess tvångsdeportering till Gulag upphört :P )!

2010 08 05, 8:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Citera:
...som hålls där i inlandet...

Hmmm, inland och inland. Ja, det är väl 3000 m till havet ungefär men allt är ju relativt. Jag hörde förresten att du själv skall lämna turistfällan vid havet för att i stället bosätta dig i en sån däringa modärn fuktgenererande putslåda i inlandet. :wink: Kan det verkligen stämma?

Citera:
Om jag förstått allt rätt så är väl Krökarp i samma skala som Risby-SAAB-EPA:n medan Mäskarp är dubbelt så stort (rätta mig gärna om jag har fel, broder Bjarne).

Så gärna så! :twisted: Nej, du har inte förstått allt rätt. Krökarp är väl ungefär dubbelt så stort skalmässigt som den beryktade Epan. Wrångarp och Fyllarpsläge är däremot uppförda i mer ordinär modelljärnvägsskala.

2010 08 05, 9:48
Kommunikationsminister

Då var det m a o JAG som hade fel från början (???). Krökarp ska det m.a.o. stå istället för Mäskarp, eller?

Men rätt ska vara rätt, ingen annan ska ta åt sig äran av att ha haft fel! :mrgreen:

2010 08 05, 10:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag tar gärna del av den äran då jag för några dagar sedan själv kallade Krökarp för Mäskarp. Men nog om detta, åter till det fängslande polishuset!

2010 08 05, 10:37
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa