| Författare |
Meddelande |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
 EPA-traktorer jag sett - en inspirationstråd
Precis när jag var på väg hem efter veckohandlingen noterade jag på två EPA-traktorer på parkeringen utanför affär´n så gamla fordon lever än. Fram med mobilkameran! Så här kommer blider: Nr 1 en EPA av en gammal paketbil (lär synas på knicken i taket ovanför vindrutan).  och  Nr 2 var gjord av en gammal 740-volvo:  och  Tänkte detta kunde vara lite inspiration till kommande byggäventyr för alla och envar  Mvh /Peter
_________________ /Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3. http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887
|
| 2010 09 02, 22:33 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
 Re: EPA-traktorer jag sett - en inspirationstråd
Kanonbra idé att starta en egen tråd för EPA-/A-traktorer, de har ju uppmärksammats flitigt i diverse trådar här på Forum på sistone och även resulterat i några fina konverteringar av modellbilar! Och nu hoppas jag att detta initiativ leder till att vi får se bilder på fler konverterade modeller inspirerade av verkliga förebilder på MJ-anläggningar och dioramor i framtiden - de är ju ett stycke unik svensk transportkulturhistoria (t ex har vi ju fått rapporterat att fenomenet inte har någon motsvarighet ens i våra närmaste grannländer). Nå, jag besökte för några dagar sedan självaste hjärtat av det svenska EPA-traktorbältet - dvs Rumpmasriket - och passade då på att ta lite bilder ... Den gamla sortens EPA-traktorer krävde att de baserades på rambyggda bilar, och Volvo Duett var det förhärskande utgångsmaterialet "i modern tid" även om diverse mindre lastbilar typ Bedford, Transit etc också var tämligen vanliga. På gården Jäderholm i By Kyrkby, där jag ofta var på besök i min ungdom då min bäste klasskompis Jäderholms Ulf bodde där (han hade aldrig någon EPA, de hade en Zetor och en Fordson i stället ...) finns idag just en Bedford/Opel Blitz-EPA parkerad. Tyvärr stod den i ganska högt gräs, så det är väl bara hytten som syns på bilden - men å andra sidan så kan man om man detaljstuderar den se att förarstolen kommer från en SAAB 99/900 av cirka årsmodell 1980!!!  Sedan styrdes ju kosan till självaste huvudstaden i EPA-traktorbältet, dvs Hedemora. Bakom min gamla arbetsplats hos SAAB-handlaren därstädes fann jag detta, är det månne ett avstannat EPA-trakorbygge?:   Men vad är (eller snarare var) utgångsmaterialet för något? En Volvo Duett/445- eller 210-chassi var det definitivt inte - det känns snarare som en 30-tals amerikanare eller möjligen en Volvo "Taxisugga". Är det någon som kan identifiera bilmodellen med ledning av de fragment som återstår? Nu i "ännu modernare tid" så har ju reglementet för EPA-trakorerna ersatts av ett för A-traktorer, och då har kravet på separat ram fallit bort. Detta gör att man numera kan bygga en A-traktor baserad på nästan vad som helst, möjligen är dock bakhjulsdrift fortfarande ett krav (har aldrig sett någon framhjulsdriven A-traktor), och Duetten verkar idag huvudsakligen vara ersatt av Volvos "sossecontainer" i 700-/900-serierna som vanligaste utgångsmaterial (och här har ju IMU en modell i skala H0 att utgå ifrån). Men ska man ha en A-traktor med stil så får man gå upp i klass, detta exempel fann jag på självaste Åsgatan i Hedemora (bara några kvarter från självaste Dr-gsp-ls- och EPA-traktorkungens hemvist således!!!  )! Hoppas ni har överseende med bildkvaliteten och kompositionen, jag fick lov att blixtsnabbt ta bilden "on the fly" när jag i sakta mak körde förbi eftersom A-traktorns förare var på väg att backa ut för att köra vidare ...  Och lämpliga modeller att konvertera i skala H0 finns det gott om, på en hylla nära dig i lilla Morshyttan broder Sture, så står det rent av tvenne exemplar. Så vad väntar du på??? 
_________________ Also sprach der
|
| 2010 09 03, 9:00 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Mölle-Mats skrev: Och lämpliga modeller att konvertera i skala H0 finns det gott om, på en hylla nära dig i lilla Morshyttan broder Sture, så står det rent av tvenne exemplar.  Så vad väntar du på??? Jaha.. Det där verkar ju förstås vara ett rätt så hanterbart projekt i tre steg: 1. Hänga på en triangel 2. Sätta dit en dragkrok 3.. Buska till ekipaget en smula Vi får väl se. Just nu är byte av värmepanna prio ett men så småningom..... Trevliga bilder, för övrigt. 
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2010 09 03, 10:43 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
erutsnelyb skrev: Mölle-Mats skrev: Och lämpliga modeller att konvertera i skala H0 finns det gott om, på en hylla nära dig i lilla Morshyttan broder Sture, så står det rent av tvenne exemplar. ... Så vad väntar du på??? Jaha.. Det där verkar ju förstås vara ett rätt så hanterbart projekt i tre steg: 1. Hänga på en triangel 2. Sätta dit en dragkrok 3.. Buska till ekipaget en smula Ja, och glöm för allt i världen nu inte att montera av taxi-bågen! Men å andra sidan så gäller ju att taxi=Mercedes-Benz=taxi på precis samma sätt som att modelltåg=Märklin=modelltåg! Men buska till ska du inte göra, den här A-traktorn var visuellt i ett utmärkt skick exteriört, det framgår dock inte av bilden att den är lackerad i mörkt lila metallic och har väldigt blanka "kromade" fälgar. Snarare borde du jobba lite på att snygga till förlagan i samband med konverteringen ... Me apropå bilar med stil så gäller ju fortfarande gamla floskler som "there are cars - and there are Jaguars" och "when other cars are getting used, a Jaguar becomes classic"! Däremot är ju vare sig devisen "Jaguar - du kommer aldrig att få se dem som taxi" eller "Jaguar - finns ej som diesel", som dåvarande importören Olle Olsson Bilimport i Uppsala försökte lansera i slutet av 80-talet, sanna längre. Men ännu har jag inte sett någon som byggt en A-traktor av en Jagga, men visst borde det vara fullt möjligt att göra det av en XJ6:a (Bjarne, det ryktas att det står en XJ40 i ett uthus nära dig ...  )! Vem blir först med att redovisa en bild på en sådan i skala 1:1? Att förfärdiga en i skala H0 borde ju vara ganska enkelt, t ex så har Herpa tagit fram en lämplig modell av XJ series III:  PS! Sture, man kan kanske få tigga åt sig den överblivna taxibågen från konverteringen av en M-B till A-traktor, så jag kan förfärdiga en Jaguar Taxi åt mig själv?  DS!
|
| 2010 09 03, 12:04 |
|
 |
|
Berra
Tågklarerare
|
Den här Epan ägde jag några år. Köpte den åt min dotter, men det blev moppe istället. Så vi sålde den 2008.  Låter er gissa lite på märket 
_________________ Berra Som är aktiv inom, 16 mm scale 32 mm spårvidd 0-gauge (3räls) US H0 US, svenskt, Tyskt 0n30 Svenskt och US H0e Svenskt H0n3 Svenskt 00 Brittiskt 0 =1/43 Brittiskt
|
| 2010 09 03, 12:34 |
|
 |
|
Arne Lindgren
Trafikchef
|
Berra skrev: Den här Epan ägde jag några år. Köpte den åt min dotter, men det blev moppe istället. Så vi sålde den 2008.  Låter er gissa lite på märket  En traja majblomma! Evigheter sen jag såg en sån. 
_________________ Arne Lindgren arne_lindgren@yahoo.com
|
| 2010 09 03, 13:28 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Arne Lindgren skrev: Berra skrev: Den här Epan ägde jag några år. Köpte den åt min dotter, men det blev moppe istället. Så vi sålde den 2008. ... Låter er gissa lite på märket  En traja majblomma! Evigheter sen jag såg en sån.  Ja där hann Arne före mig ... Själv såg (och fotade) jag en sådan i originalutförande så sent som 2003 i samband med Sofieros slottsrally:  Kul liten bil med omisskännliga drag av den betydligt större samtida Rolls Royce, den här linjeföringen går under beteckningen "razor edge design". EPA:n är det verkligen klass på, sk-tsnygg helt enkelt!
|
| 2010 09 03, 13:34 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Jag brukar väl inte vara så framstående i fordonstråden men när jag ser Mayflowern väcks minnena. Min fasters man hade en sådan på 50:talet. Han var ståkkålmare och de bodde i Vendelsö. Men ofta åkte de hem till Rumpdalarna, "vischan" som han aldrig missade tillfället att säga. Eftersom vår familj på den tiden saknade bil så var det högtidsstunder då vi blev bjudna på åktur i "majjflåååvern" som han sa. Mölle-Mats skrev: PS! Sture, man kan kanske få tigga åt sig den överblivna taxibågen från konverteringen av en M-B till A-traktor, så jag kan förfärdiga en Jaguar Taxi åt mig själv? Visst, om du bara sköter dig vad det gäller dragspelskommentarerna så..... 
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2010 09 03, 14:17 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Och vad hittar vi här då? Permanentparkerad, synlig från mitt fönster i huset med bruna gavelspetsen, till höger om tallen.   Det gäller att ha dyrgripen ordentligt låst!  Visst renoveringsbehov. 
|
| 2010 09 03, 18:27 |
|
 |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
_________________ /Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3. http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887
|
| 2010 09 03, 21:19 |
|
 |
|
mrshadow
Trafikledare
Blev medlem: 2010 01 30, 19:29 Inlägg: 270 Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
|
Har stött på en Epa av lite annan dimension Här parkerad utanför en skola..   Antar att det underlättar om pappa har ett större åkeri 
_________________ http://www.mrshadow.se
|
| 2010 09 09, 22:30 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Scania som EPA-traktor påminner mig om en inte helt purung snubbe i Avesta på 60-talet, som kallades för "Sop-Sivert" av för mig okänd anledning - han hade en orange Scania-Vabis Regent EPA-traktor som privatfordon. Tyvärr så förstod jag inte då att jag borde ha fotodokumenterat den för framtida behov ...
|
| 2010 09 10, 23:06 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Med risk för att Bjarne Petersen ska få vatten på sin kvarn beträffande ”Epa-traktorlandet” visar jag några bilder från Hedemora gymnasiums parkering idag vid middagstid. Oj, då! Det var en diskret triangel!  Och en till!  Och vad står framför den?  Charmiga bröder.  Alltihop övervakat av den här:  (Ber om överseende med de alltför hårt bantade mobil-bilderna.)
|
| 2010 09 14, 12:47 |
|
 |
|
adde_johansson
Trafikchef
|
Bjarnes uttalande borde väl i första hand gälla Hedemora och Säter? 
_________________ Med en schysst plywoodskiva slår man världen med häpnad.
|
| 2010 09 14, 12:58 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
adde_johansson skrev: Bjarnes uttalande borde väl i första hand gälla Hedemora och Säter?  Ja - och så förstås det inre av Kullahalvön!!! Men jag må säga att rätt många av Hedemoraynglingarna valt att färdas med stil, att nynna på Janis Joplins klassiska "Oh Lord, won´t you buy me, a Mercedes-Benz" när man är ute ock kör måste väl kännas bra mycket bättre än att tvingas sjunga Eddie Meduzas "en Volvo, en Volvo, en sattans jaevla Volvo"! Den blå Mercan i mitten är nog den som jag lyckades snappa upp på Åsgatan häromveckan, även om jag då vid en hastig förbipassering nog upplevde den som lila - måste ha varit ljuset som spelade mig ett spratt!
|
| 2010 09 14, 13:11 |
|
 |
|
adde_johansson
Trafikchef
|
Mölle-Mats skrev: adde_johansson skrev: Bjarnes uttalande borde väl i första hand gälla Hedemora och Säter?  Ja - och så förstås det inre av Kullahalvön!!! Men jag må säga att rätt många av Hedemoraynglingarna valt att färdas med stil, att nynna på Janis Joplins klassiska "Oh Lord, won´t you buy me, a Mercedes-Benz" när man är ute ock kör måste väl kännas bra mycket bättre än att tvingas sjunga Eddie Meduzas "en Volvo, en Volvo, en sattans jaevla Volvo"!  Bättre än Volvo 162 a-traktorn med Rolls Royce kylarmaskering som i alla fall förr i tiden fanns i Avesta. 
|
| 2010 09 14, 13:21 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
adde_johansson skrev: Volvo 162 a-traktorn med Rolls Royce kylarmaskering som i alla fall förr i tiden fanns i Avesta 5 poäng till dig, Adde, om du fixar en bild på den. 
|
| 2010 09 14, 14:29 |
|
 |
|
adde_johansson
Trafikchef
|
erutsnelyb skrev: adde_johansson skrev: Volvo 162 a-traktorn med Rolls Royce kylarmaskering som i alla fall förr i tiden fanns i Avesta 5 poäng till dig, Adde, om du fixar en bild på den.  Jag får ta en epasafari nästa gång jag är i Afvesta. Eller i alla fall se till att ha kameran redo om jag skulle få syn på fordonet i fråga. 
|
| 2010 09 14, 14:49 |
|
 |
|
Sid
Konduktör
|
Hej! Om ni gillar epa-traktorer av den gamla modellen, kolla in denna länk: http://www.flickr.com/photos/32687125@N05/sets/72157612340347219/Över 1500 bilder på Epor från hela världen. Mvh/Magnus
|
| 2010 09 19, 7:01 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Sid skrev: Över 1500 bilder på Epor från hela världen Perfekt! Nu har man byggprojekt åtminstone till jul! 
|
| 2010 09 19, 8:46 |
|
 |
|