| Författare |
Meddelande |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
 en korvkiosk i Hedemora
Den korvkiosk i Hedemora som man frekventerade efter besök i Hedemoraparken på 60-70-talet låg efter huvudgatan, Åsgatan. (Jag är ganska säker på att Mölle-Mats vid några tillfällen tärt en slang med halka där.) Alltnog, den kiosken försvann för över 20 år sedan och de senaste decennierna har det varit grillen på Hökartorget som ”gällt” för hungriga ensamnattvandrare efter besök på något av stadens nöjesetablissemang. (Vissa tecken tyder på att Mats även bevistat Hökargrillen!) Förra sommaren brann dock Hökargrillen ner. ( http://www.dalademokraten.se/Templates/ ... anguage=sv ) Polismyndigheten sörjde nog inte det inträffade särskilt mycket. Området kring Hökargrillen var nämligen mycket våldsbrottsbelastat. Polisen har därför motsatt sig återuppbyggnad av Hökargrillen och för några veckor sedan revs grillen. Där förr den stolta pagodliknande inrättningen låg finns nu bara en asfalterad fläck. Men oss modellbyggare rår ju inte polisen på, så nu är Hökargrillen uppbyggd igen. Ett gladbygge som tog ca 40 timmar. Jag har fotograferat bygget och konstaterar återigen att kameran ser det som mina gamla skumma ögon inte ser. Skavanker och limfläckar avslöjas obönhörligt, speciellt denna gång då jag kompletterat min vanliga lysrörsbelysning med halogenlampor för att få ljus under takutsprången. Men nu vet jag precis vilka detaljer jag ska attackera med mattlack-penseln. Den som vill se bilder från bygget kan klicka här för ett bildspel. http://www.flickr.com/photos/40141015@N ... 0074/show/
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2009 11 14, 15:03 |
|
 |
|
ubbehuggkubbe
Trafikledare
|
 Re: en korvkiosk i Hedemora
Helt fantastiskt!-Det är första gången jag sett ett slagsmål i skala H0!
|
| 2009 11 14, 16:37 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Hahahaha...helt underbart. Klockrent 1979, punkartjejen i svarta jeans ser precis ut som Kicki Söderberg i Norrköping. Har för mig att en snitsare med bröd låg på 10:- på den tiden, med räksallad 11:50....
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2009 11 15, 16:35 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Hökargrillens betydelse som kulturbyggnad speglas också i den lilla betraktelse som Dalaradions Hedemorabördige Martin Eriksson skrivit. Läs här: http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/progra ... el=3130174
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2009 11 20, 7:23 |
|
 |
|
adde_johansson
Trafikchef
|
Snyggt, som vanligt. När bygger du Lappens? 
_________________ Med en schysst plywoodskiva slår man världen med häpnad.
|
| 2009 11 20, 9:10 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
adde_johansson skrev: När bygger du Lappens? Lappens ligger som nr 4 i kön.
|
| 2009 11 20, 10:31 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
erutsnelyb skrev: Den korvkiosk i Hedemora som man frekventerade efter besök i Hedemoraparken på 60-70-talet låg efter huvudgatan, Åsgatan. (Jag är ganska säker på att Mölle-Mats vid några tillfällen tärt en slang med halka där.) Alltnog, den kiosken försvann för över 20 år sedan och de senaste decennierna har det varit grillen på Hökartorget som ”gällt” för hungriga ensamnattvandrare efter besök på något av stadens nöjesetablissemang. (Vissa tecken tyder på att Mats även bevistat Hökargrillen!) Ja antagligen har jag väl förtärt en och annan wurst på dessa näringsinrättningar, men jag måste tyvärr medge att jag inte har några klara minenn av dem (kanske beror på att det var just på hemväg efter en afton i Hedemora-parken som man hamnade där ...  ). Vad jag däremot minns betydligt klarare är korvmojen i samma byggnad som OK-macken i Tviksta-korset (så hette det väl - korsningen längs riks-70:an där vägen till Långshyttan går ut. Det är väl e rondell idag om min minnesbild inte ssviker mig), där intog jag min första måltid med fast föda efter en 6 veckor lång konvalescent-period med bara flytande föda efter en käkoperation i ungdomen. Måltiden bestod av en pappbricka med pulver-potatismos och stekta köttbullar, och är trots att det inte var någon kulinarisk höjdare bland det godaste jag ätit (vilket förstås endast var beroende av omständigheterna). Och nej - käkoperationen var inte relaterad till att jag hade hamnat i slagsmål ... Slagsmål blev det sånär dock för min kompis en dag när han skule tanka sin BMW 2500 på sagda OK-mack. Före honom stod en raggare och tankade sitt "jänkejärn" och han tog mycket god tid på sig. Till sist så lessnade min kompis, rev igång "Bumsen" och spann runt pumpön med bredsladd och ställde sig på motsatt sida. När han hoppade ur för att tanka sin bil så spände raggaren ögonen i honom och utbrast: "Uppför dig artigt, annars får du en smälljävel"! Så att smocka hänger löst i rumpan av Dalarna är väl väl känt - och det har du fångat bra med grabbarna som gör upp bakom korvmojen på din (som vanligt frestas jag att säga) oerhört fina och väldetaljerade modell! En eloge också för den sunkiga Duetten, den känns väldigt 70-tal (dvs min era i Hedemora)! Den husarblå SAAB 96:an borde väl kanske få en liten vädringsduvning den med för att smälta in perfekt (den speglar ju en 68-69 års modell som modifierats med lite nyare sidodekor och plastgrillen från -74. Detta var ju tämligen vanliga modifieringar - speciellt i rallykretsar - av de här bilarna då det begav sig. Och "Rally-Kallear" fanns den ju gott om i Hedemora med omnejd, SMK Hedemora var ju en av de stora klubbarna i Dalarna) ... Däremot så är väl den moderna röda BMW:n lite mal place i mina nostalgiska ögon! Och affischen med reklam för det lokala dansbandet Sturez - här har vi ju den här modellens "Hitchcock"! När och var spelar ni härnäst? 
_________________ Also sprach der
|
| 2009 11 24, 10:48 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Mats, jag förstod väl nästan att du hade ett eller annat Hedemoraminne att berätta!
Ett par klargöranden:
-I Hedemora fanns två stora avtagsvägar till höger från riksväg 70 om man kom söderifrån. I båda dessa korsningar finns nu i stället rondeller. I den första svänger man av till Långshyttan och Garpenberg. Eftersom OK-macken ligger precis i anslutning kallas rondellen på fyndigt Bergslagsmanér för ”OK-rondellen”. Här ligger det klassiska ”Lappens gatukök” som fick något slags pris i en kvällstidning för sina stora portioner för ett antal år sedan. En korvkiosk fanns också tidigare i själva OK-byggnaden.
Om man fortsätter ytterligare ca 1 km kommer man till Hedemoras nordliga förstad Tviksta. Där kallas rondellen följaktligen ”Tvikstarondellen”. Svänger man till höger där så kommer man till Falun. I denna rondell finns också en mack (Shell, tror jag??). Där ligger också en filial till Lappens som (tidigare) heter/hette Checkers och/eller Route 66. (Jag märker hur dåligt orienterad jag är i min egen stad – egentligen borde jag ha åkt upp och spanat lite innan jag skrev det här inlägget.)
Kul att du upptäckte min cameo med dansbandsaffischen – det blir väl dansbandskampen nästa! Ställer Bobcats upp?
Angående den röda BMV:n så ligger det till så här: - Grillen är byggd som den såg ut strax innan den brann, alltså i modern tid. Nu vill jag emellertid ge modellen en lite ”tidlös” vinkling med Duetten, Saaben och punkarna. Vid BMV:n har jag placerat en välsituerad småsparare som står och betraktar folklivet vid den nutida grillen i ett slags historiskt ljus. Detta tidlösa, inortodoxa synsätt har jag för övrigt använt även i dioramorna med taxistationen och Rådhuset. Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att besudla min Morshytteanläggning med ett stilbrott av den typen. Men här tar jag mig friheten att leka lite och känna glädjen av att vara kung över sin modell och inte slav under den.
|
| 2009 11 24, 16:49 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
erutsnelyb skrev: ...-I Hedemora fanns två stora avtagsvägar till höger från riksväg 70 om man kom söderifrån. I båda dessa korsningar finns nu i stället rondeller. I den första svänger man av till Långshyttan och Garpenberg. Eftersom OK-macken ligger precis i anslutning kallas rondellen på fyndigt Bergslagsmanér för ”OK-rondellen”. Här ligger det klassiska ”Lappens gatukök” som fick något slags pris i en kvällstidning för sina stora portioner för ett antal år sedan. En korvkiosk fanns också tidigare i själva OK-byggnaden.
Om man fortsätter ytterligare ca 1 km kommer man till Hedemoras nordliga förstad Tviksta. Där kallas rondellen följaktligen ”Tvikstarondellen”. Svänger man till höger där så kommer man till Falun. I denna rondell finns också en mack (Shell, tror jag??). Där ligger också en filial till Lappens som (tidigare) heter/hette Checkers och/eller Route 66. (Jag märker hur dåligt orienterad jag är i min egen stad – egentligen borde jag ha åkt upp och spanat lite innan jag skrev det här inlägget.) Ah, jag rörde ihop namnen och korsningarna (numera rondellerna). I Tviksta-korset har jag tagit av åtskilliga gånger, under drygt ett halvår i mitten av 70-talet så pendlade jag mellan Avesta och Falun och passerade då dagligen där. Strax innan gick jag även en kurs på AMU-center i Hedemora, som ju låg mellan dessa båda korsningar (och alldeles bredvid den lokala SAAB-återförsäljaren Dala Bilcentrums filial, där jag även jobbat en del). Shell-macken och Checkers-restaurangen minns jag ganska väl- Route 66 hette väl kedjan som senare tog över Checkers-restaurangerna men även de verkar ha fått bita i gräset numera!?! Det låg längs E4:an mellan Norrköping och Linköping (minst) en Route 66 vägkrog, som jag stannat och käkat på åtskilliga gånger under de år som jag "fritidspendlade" mellan Södertälje och Mölle då det nuvarande millenniet var ungt, men när vi stannade där för en matbit i söndags kväll så var det nytt namn och design på den restaurangen. Förmodar att samma sak hänt i Tviksta-korset. Men "OK-rondellen" - nog sjutton hade väl den korsningen också något riktigt eget namn förr? Kan det ha varit "Gussarvskorset" månne, känns lite halvbekant på något sätt ... erutsnelyb skrev: Kul att du upptäckte min cameo med dansbandsaffischen – det blir väl dansbandskampen nästa! Ställer Bobcats upp? Jamensjälvklart!!! Vi har "storheter" som "Margareta", "Jag ringer på fredag" och "Inget kan stoppa oss nu" på repertoiren - självfallet med saxsolon av undertecknad - så vi är väl preppade! Försökte ett tag att döpa bandet till "Jhojjez med Malin" men det gick inte riktigt hem hos alla bandmedlemmarna ... erutsnelyb skrev: Angående den röda BMV:n så ligger det till så här: - Grillen är byggd som den såg ut strax innan den brann, alltså i modern tid. Nu vill jag emellertid ge modellen en lite ”tidlös” vinkling med Duetten, Saaben och punkarna. Vid BMV:n har jag placerat en välsituerad småsparare som står och betraktar folklivet vid den nutida grillen i ett slags historiskt ljus. Detta tidlösa, inortodoxa synsätt har jag för övrigt använt även i dioramorna med taxistationen och Rådhuset. Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att besudla min Morshytteanläggning med ett stilbrott av den typen. Men här tar jag mig friheten att leka lite och känna glädjen av att vara kung över sin modell och inte slav under den. Aha! Ja självklart så ska du ju följa dina egna idéer på din modell - det är ju du som är (och ska så vara) enväldig härskare i din egen lilla värld!
|
| 2009 11 24, 22:39 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
En korvkiosktråd kanske vore på sin plats? Jag har byggt en liten korvkiosk på NMJ, med betoning på liten. Förebilden stod vid LO-borgen vid Norra Bantorget. Nuförtiden är ju många snabbmatsställen små restauranger med möjlighet att äta inomhus, med bord och stolar, och regelrätta kiosker på 7-8 kvadratmeter är ovanliga. Vore kul att få se lite foton! Länge stod det en korvkiosk vid Kristinaplatsen i Norrköping, en skapelse i aluminium, lite större än den vid Norra Banantorget, det var två luckor på den här, om jag minns rätt. Skulle vara kul om någon förevigat den.    
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2009 11 27, 14:37 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Modernt modulbygge! Lite Plastruct 1 mm kvartsrund profil, slät 1 mm och klar plast... http://krossholmenbygg.com/kuben.htm
|
| 2009 11 27, 16:18 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Mobila snabbmatsställen, ja - får mig osökt att tänka på den brittiska leksaksbilstillverkaren Lesneys lilla modell i Matchbox-serien av en "mobile canteen" (har lyckats bevara 2 ex av denna i min leksakslåda ...):  Den är - trots skalan 1:en tändsticksask - kanske inte helt hopplös på en anläggning i skala H0, den mäter 60 mm exkl draget! Som jämförelse så är Wikings modell i skala H0 av en 1964 års Chevrolet Mailbu knappa 60 mm lång, och att ett mobilt gatukök skulle vara ungefär lika långt som en "medium-size" "jänk" känns väl ganska rätt! För svenske-rallaren kanske det där med "coffe, tea and snacks" känns lite off-track, men man kan nog ganska enkelt omdekalera släpet till "slang mä halka", (k)räksallad och Pucko om man så önskar ...  PS! När vi nu var inne på korvmojar i rumpan av Dalom (som ju var ursprunget till denna tråden) så fanns det ju ett par klassiska diton på Marcustorget i Avesta i fordom dagar (som väl kanske någon lokal modellbyggare av rang skulle kunna känna sig manad att avbilda?  ): http://www.avestabilder.se/bilder/avest ... son/06.htmhttp://www.avestabilder.se/bilder/avest ... son/11.htmDen vänstra av dem (Ollos Gatukök) var gråvit, medan den andra korvmojen var lackerad i två ljusblågröna nyanser som jag minns dem! Och taxi- och busstationerna som flankerar korvmojarna (som väl borde avmodelleras de med - eller hur?) voro bägge ljusgrå till färgen! DS! PPS! Annars kan man väl dra det hela ett steg längre och helt i Owe Thörnquists anda helt enkelt reducera det hela till att "han har en låda på magen"!!!  DDS!
|
| 2009 11 27, 18:48 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Nu bäste broder Sture så får du spänna fast dig där i högerstolen i den rallyutrustade SAAB Sporten, för nu blir det åka av på smågatorna i Hedemora!!! Gjorde en djupdykning i föräldrarnas gamla fotoalbum från 60-talet nyss, och fann då några bilder från då min pappas halvsyster Ingalill (f 1946) tog studenten i Hedemora i nådens år 1966. Egentligen så var hon bosatt i Falun, men jag tror att det vid denna tiden var lättare att bli godkänd på studentexamen i Hedemora än på andra ställen - därav valet av lärosäte (vilket hon f ö inte var ensam om, en jämngammal yngling från Stockholm vid namn Carl Gustaf Bernadotte gjorde åtminstone delvis detsamma - vår nuvarande svenske kung bedrev åtminstone en del av sina gymnasiestudier i Hedemora och inte enbart på Lundsbrunn eller var nu internatskolan i Sigtuna hette, som ju Jan Guillou har gisslat så bra i "Ondskan". Visste ni det gubbar? B t w så var det vid denna tidpunkt som faster Ingalill slog vad med sin två år yngre korkade brorsdotter - alltså min storasyster Lena - att hon inte vågade peta på K. P. - kronprinsen. Men min knäppa syrra vågade det och tjänade en tia på vadet - och fick en armbåge i mellangärdet av en SÄPO-vakt som "bonus"!  ). Nå tillbaks till faster Ingalill och hennes studentexamen, det togs faktiskt hela åtta bilder på detta evenemang och på tre av dem så skymtar det en del Hedemora-mijöer i bakgrunden. Here we go:  Här har vi Ingalill och hennes mor/farfars andra hustru/pappas styvmor Astrid  Här uppvaktas Ingalill av tjocka släkten m fl, den propre ynglingen i ljusgrå terylenebyxor, svart klubblazer, nylonskjorta med slips samt keps är faktiskt undertecknad vid en ålder av 11 höstar och en vår!  Och här ser vi henne skjutas - på en skottkärra fram längs gatorna i Hedemora (vem gentlemannen som kör ekipaget var är mig tyvärr obekant). Här finns kanske lite inspiration till kommande avmodelleringar av Hedemora i en inte alltför avlägsen svunnen tid?
|
| 2009 11 27, 20:07 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Jan Guillou skrev om Solbacka i Stjärnhov, det ligger mellan Gnesta och Flen. Sigtuna och Lundsberg finns kvar, det är privatskolor. Faktum är att jag undersökte dessa som alternativ till dotterns gymnasiestudier. Hon pluggar och bor ensam i Göteborg idag - det hade inte varit speciellt mycket dyrare att skicka henne på internat på Lundsberg, Gränna eller Sigtuna, med facit i hand.
Snygg vagn, Mats.
Blev lite sugen på att bygga en korvkiosk till. Den jag gjorde en gång i tiden saknar inredning, det går nästan åt eftersom det är så mycket "glas" på framsidan.
|
| 2009 11 27, 20:46 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Magnus63 skrev: Jan Guillou skrev om Solbacka i Stjärnhov, det ligger mellan Gnesta och Flen... Jag tackar för den korrigerande infon - här var jag (igen) ute och åkte trampvelociped baklänges på vinden ... 
|
| 2009 11 28, 0:41 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Fick lite vibbar av den utmärkta filmen "the van" när jag såg Matchbox-vagnen. http://www.imdb.com/title/tt0118064/
|
| 2009 11 28, 23:14 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Mölle-Mats skrev: Men "OK-rondellen" - nog sjutton hade väl den korsningen också något riktigt eget namn förr? Kan det ha varit "Gussarvskorset" månne, känns lite halvbekant på något sätt ... Som vanligt är Mats välunderrättad. Jag har kollat saken med några "infödingar" och den stora rondellen vid 70:an kallas mycket riktigt för Gussarvsrondellen/Gussarvskorsningen. OK-rondellen är den lilla rondellen som ligger ca 50 meter upp på Gussarvsgatan. Jag kan uppenbarligen min stad ganska dåligt. Förklaringen kan möjligtvis vara att jag bara bott här i 21 år!! Mölle-Mats skrev: PS! När vi nu var inne på korvmojar i rumpan av Dalom (som ju var ursprunget till denna tråden) så fanns det ju ett par klassiska diton på Marcustorget i Avesta i fordom dagar De byggnader på Marcustorget i Avesta som du tipsar om vore förstås väl värda att avbilda i modell. Problemet är att ju mer man bygger och ju mer man funderar på läckra byggnader desto längre blir listan över kommande projekt. Mölle-Mats skrev: Nu bäste broder Sture så får du spänna fast dig där i högerstolen i den rallyutrustade SAAB Sporten, för nu blir det åka av på smågatorna i Hedemora!!! Man får tacka för åkturen! Jättekul att se de gamla bilderna. Jag känner igen alla omgivningarna. Hedemora är en stad där inte mycket har förändrats på 43 år. (Tack och lov, om man jämför med Avesta.) Mölle-Mats skrev: vår nuvarande svenske kung bedrev åtminstone en del av sina gymnasiestudier i Hedemora Intressant uppgift! Det här måste jag kolla med mina gamla lärarkolleger.
|
| 2009 11 29, 13:14 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Korvkiosk, halvfärdig. Ska målas, det ska vara skräp i papperskorgen, fasadflaggor, lite reklan för Fest-is, handtag på dörren på baksidan m.m. m.m. men nåt åt det här hållet. Byggde ett stekbord, fritös, kantiner, kylskåp och kokplattor som inredning, fläkt på taket m.m.. 30*30 mm footprint.    
|
| 2009 12 15, 13:56 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Magnus63 skrev: Korvkiosk, halvfärdig. Ska målas, det ska vara skräp i papperskorgen, fasadflaggor, lite reklan för Fest-is, handtag på dörren på baksidan m.m. m.m. men nåt åt det här hållet. Byggde ett stekbord, fritös, kantiner, kylskåp och kokplattor som inredning, fläkt på taket m.m.. 30*30 mm footprint. WOW! Glöm inte reklamskylten för Pucko bara ... 
|
| 2009 12 15, 18:43 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Fantastiskt, Magnus! Jättekul detaljering. Vi väntar med spänning på det helfärdiga resultatet. Mölle-Mats skrev: Glöm inte reklamskylten för Pucko bara ... Det var ju aldrig aktuellt på Hökargrillen eftersom vi i Hedemora inte har några puckon. 
|
| 2009 12 15, 19:50 |
|
 |
|