Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 16:31

Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 en korvkiosk i Hedemora 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: en korvkiosk i Hedemora
Fick lite vibbar av den utmärkta filmen "the van" när jag såg Matchbox-vagnen.
http://www.imdb.com/title/tt0118064/

2009 11 28, 23:14
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Men "OK-rondellen" - nog sjutton hade väl den korsningen också något riktigt eget namn förr? Kan det ha varit "Gussarvskorset" månne, känns lite halvbekant på något sätt ...

Som vanligt är Mats välunderrättad. Jag har kollat saken med några "infödingar" och den stora rondellen vid 70:an kallas mycket riktigt för Gussarvsrondellen/Gussarvskorsningen. OK-rondellen är den lilla rondellen som ligger ca 50 meter upp på Gussarvsgatan. Jag kan uppenbarligen min stad ganska dåligt. Förklaringen kan möjligtvis vara att jag bara bott här i 21 år!!

Mölle-Mats skrev:
PS! När vi nu var inne på korvmojar i rumpan av Dalom (som ju var ursprunget till denna tråden) så fanns det ju ett par klassiska diton på Marcustorget i Avesta i fordom dagar

De byggnader på Marcustorget i Avesta som du tipsar om vore förstås väl värda att avbilda i modell. Problemet är att ju mer man bygger och ju mer man funderar på läckra byggnader desto längre blir listan över kommande projekt.

Mölle-Mats skrev:
Nu bäste broder Sture så får du spänna fast dig där i högerstolen i den rallyutrustade SAAB Sporten, för nu blir det åka av på smågatorna i Hedemora!!!

Man får tacka för åkturen! Jättekul att se de gamla bilderna. Jag känner igen alla omgivningarna. Hedemora är en stad där inte mycket har förändrats på 43 år. (Tack och lov, om man jämför med Avesta.)

Mölle-Mats skrev:
vår nuvarande svenske kung bedrev åtminstone en del av sina gymnasiestudier i Hedemora

Intressant uppgift! Det här måste jag kolla med mina gamla lärarkolleger.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2009 11 29, 13:14
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Korvkiosk, halvfärdig. Ska målas, det ska vara skräp i papperskorgen, fasadflaggor, lite reklan för Fest-is,
handtag på dörren på baksidan m.m. m.m. men nåt åt det här hållet. Byggde ett stekbord, fritös, kantiner, kylskåp
och kokplattor som inredning, fläkt på taket m.m.. 30*30 mm footprint.

Bild
Bild
Bild
Bild

2009 12 15, 13:56
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
Korvkiosk, halvfärdig. Ska målas, det ska vara skräp i papperskorgen, fasadflaggor, lite reklan för Fest-is,
handtag på dörren på baksidan m.m. m.m. men nåt åt det här hållet. Byggde ett stekbord, fritös, kantiner, kylskåp
och kokplattor som inredning, fläkt på taket m.m.. 30*30 mm footprint.

WOW!

Glöm inte reklamskylten för Pucko bara ... :wink:

2009 12 15, 18:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Fantastiskt, Magnus!
Jättekul detaljering. Vi väntar med spänning på det helfärdiga resultatet.
Mölle-Mats skrev:
Glöm inte reklamskylten för Pucko bara ...

Det var ju aldrig aktuellt på Hökargrillen eftersom vi i Hedemora inte har några puckon. :shock:

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 15, 19:50
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Mölle-Mats skrev:
Glöm inte reklamskylten för Pucko bara ...

Det var ju aldrig aktuellt på Hökargrillen eftersom vi i Hedemora inte har några puckon. :shock:

Såklart! Men Pucko var ju en jättehit i korvmojarna i grannstaden Avesta ... :twisted:

2009 12 15, 23:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nån som har en bild på en gammal Pucko-logga som man kan skriva ut på skrivaren då? Jodå, jag kom ihåg glasflaskorna med aluminiumkapsylen.

Gamla "Festis"-loggan, med bokstäverna lite slumpmässigt på sniskan hittade jag på nätet.

Fanns en Scan-logga på TeknoByggs ark, så jag tog den. Längesedan jag såg Scan och Solna Korv på korvkioskar, nu är det mest Sibylla kvar. De har väl kört gatukök i åtminstone 50 år vid det här laget, loggan är lite "fetare" nuförtiden, annars är den i stort sett likadan som då.

2009 12 16, 0:24
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Gammal korvmoj med gamla Sibyllaloggan och Festis-reklam

Bild

En Scan-kiosk

Bild

2009 12 16, 0:30
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ristat och Skuret har en kiosk i sitt sortiment (kiosk 001) som skulle kunna fungera som utgångspunkt för en gammal Sibyllakiosk som på fotot i inlägge ovanför. Man för komplettra med ventilation för stekbord/kokplatta och ev fixa lite inredning, papperskorg och skyltar.

2009 12 16, 9:38
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
... Längesedan jag såg Scan och Solna Korv på korvkioskar ...

Solna-korv ja, om inte jagg missminner mig så fanns det så sent som vid skiftet mellan 80- och 90-talen någon korvfabrikant i Solna som hette Nestor nånting, är det den du avser.

Jag minnns detta speciellt eftersom min farfar (som dock inte var förknippad med korvtillverkning i Solna utan drev bosättningsaffärer i Falun med omnejd) hette just Nestor i förnamn. Förresten så var han föreståndare för Konsum i Hedemora innan han startade eget, detta var kring början av 1920-talet. Min pappa Rune föddes under denna period - i Hedemora även det (även om han sedan kom att växa upp i Leksand och Falun).

Nu fickjag väl in många Rumpmas-poäng igen, eller hur Sture? :P

2009 12 16, 10:44
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Nu fickjag väl in många Rumpmas-poäng igen, eller hur Sture?

Nu börjar äntligen detta forum likna något! :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2009 12 16, 11:21
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Har Lithells drivit korvmojjar?

2009 12 16, 12:53
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det här är ju knappast någon korvkiosk i Hedemora.
Nej, det är min kompis Pelle Hedberg i Säter som bygger en modell av "Mel´s DriveIn" från filmen "Sista natten med gänget". Modellen blir i skala 1:18 och ska förses med inredning, blinkande neonljus och en ljudmodul som spelar "Rock Around the Clock" när man trycker på en knapp.
Bild

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 03 27, 9:50
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
... min pappas halvsyster Ingalill (f 1946) tog studenten i Hedemora i nådens år 1966. Egentligen så var hon bosatt i Falun, men jag tror att det vid denna tiden var lättare att bli godkänd på studentexamen i Hedemora än på andra ställen - därav valet av lärosäte (vilket hon f ö inte var ensam om, en jämngammal yngling från Stockholm vid namn Carl Gustaf Bernadotte gjorde åtminstone delvis detsamma - vår nuvarande svenske kung bedrev åtminstone en del av sina gymnasiestudier i Hedemora ...

Nu måste jag bara korrigera mig själv fär mina tvärsäkra uttalanden nästan utan substans för ett bra tag sedan!!!

Min faster Ingalill (bosatt i Paris sedan cirka 4 decennier) var förbi häromdagen och hälsade på, och lät mig då förstå följande:

1. Hon har varit klasskamrat med dåvarande kronprinsen Carl Gustaf (de är bägge födda 1946 ...)

2. Hon tog studenten i Hedemora!

3. Men - då hon var klasskamrat med kronprinsen så var det då hon själv gick en termin i Sigtuna - inget annat!!!

Således - vår nuvarande konung har aldrig gått på gymnasiet i Hedemora (sorry, Sture), det var jag som rörde ihop begreppen vilket jag härmed beklagar djupt och å det bestämdaste dessvärre måste dementera de missuppfattningar jag spridit tidigare här på Forum (vilka rätteligen ifrågasatts)! Avbön göres alltså (min status som Messerschmitt fick väl därmed en ordentlig törn)! :oops:

2010 06 19, 23:41
Trafikchef
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Mölle-Mats skrev:
... min pappas halvsyster Ingalill (f 1946) tog studenten i Hedemora i nådens år 1966. Egentligen så var hon bosatt i Falun, men jag tror att det vid denna tiden var lättare att bli godkänd på studentexamen i Hedemora än på andra ställen - därav valet av lärosäte (vilket hon f ö inte var ensam om, en jämngammal yngling från Stockholm vid namn Carl Gustaf Bernadotte gjorde åtminstone delvis detsamma - vår nuvarande svenske kung bedrev åtminstone en del av sina gymnasiestudier i Hedemora ...

Nu måste jag bara korrigera mig själv fär mina tvärsäkra uttalanden nästan utan substans för ett bra tag sedan!!!

Min faster Ingalill (bosatt i Paris sedan cirka 4 decennier) var förbi häromdagen och hälsade på, och lät mig då förstå följande:

1. Hon har varit klasskamrat med dåvarande kronprinsen Carl Gustaf (de är bägge födda 1946 ...)

2. Hon tog studenten i Hedemora!

3. Men - då hon var klasskamrat med kronprinsen så var det då hon själv gick en termin i Sigtuna - inget annat!!!

Således - vår nuvarande konung har aldrig gått på gymnasiet i Hedemora (sorry, Sture), det var jag som rörde ihop begreppen vilket jag härmed beklagar djupt och å det bestämdaste dessvärre måste dementera de missuppfattningar jag spridit tidigare här på Forum (vilka rätteligen ifrågasatts)! Avbön göres alltså (min status som Messerschmitt fick väl därmed en ordentlig törn)! :oops:

Från Messerschmitt till Heinkel Trojan således? :lol:

2010 06 20, 12:08
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Avbön göres alltså (min status som Messerschmitt fick väl därmed en ordentlig törn)!
Här känns det lämpligt att återigen citera den gamla journalistdevisen
- Kolla aldrig en uppgift - det kan spräcka en hel story! :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 06 20, 14:55
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Min kompis Pelle Hedberg i Säter är nu klar till 98% med sin 1:18 modell av Mel´s DriveIn från filmen ”Sista natten med gänget”.
Några ytterligare matgäster ska ta plats och så ska det förstås placeras ut lämpliga bilar, hämtade från filmen.

I morse besökte jag honom (på jakt efter lämpliga hjul till Muschlans EPA) och då fick jag en demonstration.

Här kommer ett litet smakprov:
Bild
Vill du se ett bildspel med ytterligare bilder kan du klicka här:
http://www.flickr.com/photos/40141015@N ... 2058/show/

I den här lilla filmsnutten, tagen av en darrhänt och skumögd äldre herre, presenterar Pelle själv sitt bygge och demonstrerar den ljudmodul som ger lämplig bakgrundsmusik:
http://www.flickr.com/photos/40141015@N07/4763597035/

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 07 05, 17:43
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa