Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2010 03 10, 4:49

Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 E-bay Tyskland 
av Meddelande
Användarvisningsbild

Om ni går in via en annan ebay-sida, exempelvis den brittiska på www.ebay.co.uk så kan ni ju komma åt tyska saker och handlare ändå. Testa om ni kommer till samma sida då och de frågar efter kortnummer ändå.

2007 11 22, 13:15
Perrongsittare

Nu har jag provat det mesta... Även om jag loggar in på datorn på jobbet - som har ganska bra skydd mot det mesta - kommer jag till sidan som frågar efter kortnummer. Samma sak om jag provar en annan dator i hemmet, samt när jag försöker nåtyska handlare via inloggning på ebay-uk. Skumt... Får väl kontakta (tyska) E-bay och gnälla lite.

2007 11 22, 13:34
Användarvisningsbild

(klipp)

Enda positiva är väl att det förhindrat några dyra impulsköp... :D

Hälsningar

Gunnar

Förvisso, men man har missat mycket kul också...

2007 11 23, 3:21
Användarvisningsbild

Jag har gjort precis som du, nämnligen loggat in på en hel drös ebay-sidor UTAN att få upp någonting alls av det du skriver om. Varför just jag och min dator är förskonade från detta elände har jag dock inte en aning om, men skönt är det att slippa skiten.

/Hans.

2007 11 23, 5:33
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Kan det vara så att de som registrerat ett PayPal-konto i sin profil slipper detta med kreditkortsnummer-sidan?

2007 11 23, 6:14
Användarvisningsbild

Kanske det. Men jag har inte något Pay Pal heller. När jag handlar från utlandet använder jag alltid banköverföring. För dom flesta säljare går med på det efter ett brev från mig, där jag förklarar varför jag inte använder kort. Går inte det, avstår jag från köpet. Var och en gör som den vill, men så gör jag!
/Hans

2007 11 23, 7:55
Profil Skicka e-post

Att blotta sig , hur säkert det än må vara, så skulle Jag nog också avstå ifrån att sätta mig för denna exponering.
Med att ge ut mitt kort nummer.

Bo

2007 11 23, 8:03
Profil Skicka e-post
Perrongsittare

Nu är problemet löst, eller åtminstone avhjälpt...
Jag skapade en ny Ebay-identitet på Ebay.co.uk. Med den nya identiteten var det inga problem att komma vidare i budgivningen - även på Tyska ebay - utan att fastna på en sida som vill avkräva en kontokortsuppgifter "för att säkerställa en säker handel på internet".

Men ni alla som är professionella betvingare av mjukvara, förklara för en fyrtioårig stofil som inte brytt sig så värst mycket om det som finns innanför datorhöljet de senaste tjugo åren: Hur kan problemet sitta i mitt Ebaynamn resp. lösenord? Nu har jag loggat in från samma dator där mitt gamla namn bara fastnade i spoofen? :?:

2007 11 23, 12:48
Användarvisningsbild

Nu är problemet löst, eller åtminstone avhjälpt...
Jag skapade en ny Ebay-identitet på Ebay.co.uk. Med den nya identiteten var det inga problem att komma vidare i budgivningen - även på Tyska ebay - utan att fastna på en sida som vill avkräva en kontokortsuppgifter "för att säkerställa en säker handel på internet".

Men ni alla som är professionella betvingare av mjukvara, förklara för en fyrtioårig stofil som inte brytt sig så värst mycket om det som finns innanför datorhöljet de senaste tjugo åren: Hur kan problemet sitta i mitt Ebaynamn resp. lösenord? Nu har jag loggat in från samma dator där mitt gamla namn bara fastnade i spoofen? :?:

Aha, bra att veta. Pratade med ett Orakel på jobbet idag, han trodde att det är en "Worm" som letat in sej i våra datorer. Får kanske skapa sej ett nytt konto då, men trist att börja om på noll igen. Inte för att man blir nekad att handla kanske, men ändå... Högerklickade på sidan "för att säkerställa en säker handel på internet" och kollade egenskaper. Det finns Certifikat på sidan, men tillhör det ebay, det är frågan.

2007 11 23, 20:27
Användarvisningsbild

En sak att tänka på: Om det är så att ni fått in något skit i systemet via någon osäker sida ni varit på eller roligt mail som ni någon gång fått, kan det inte vara så att ni gått på knepet både på hemmadatorn och jobbdatorn? Någon av era vänner som blivit smittad som haft både era jobb-adresser och hem-adresser i sin mail och sen skickat maskar och trojaner och annat till er?

Fast hur det hänger ihop med ebay-namnet vete sjutton...

2007 11 23, 22:39
Användarvisningsbild

Jag har råkat ut för samma sak på min Mac. Jag vet inte vad orsaken är eller om det är något skumt men det är hursomhelst extremt ovanligt med maskar och virus som biter på MacOS.

2007 11 23, 23:50
Användarvisningsbild

Blir inte klok på detta, har fingranskat help-sidorna på både ebay.de och ebay.co.uk och hittar inget om detta. Verkar som en kapning av något slag. Det verkar ju vara många som är drabbade av detta, och ebay känner inte till denna sida. Tror knappast att jag är den enda som e-mailat dom och frågan? Sen kan det ju vara så att frågesidan i sin tur är kapad och e-mailen inte kommer fram till ebay...
Om det vore så att det skulle ligga i systemet numera så undrar jag varför man inte avkrävs dessa uppgifter om man skapar ett nytt konto på ebay? Nej, tills vidare känns detta alldeles för osäkert för min del.

Edit: OK, nu tror jag att jag hittat någonting:
http://pages.ebay.co.uk/education/spooftutorial/spoof_2.html
Under flik 2, punkt E står det klart och tydligt:

"eBay will also never link you to a sign in page where you will be asked to provide credit card or bank account details"

Då har antivirus eller antispyware jag använder inte klarat av detta. Bra att veta.

2007 12 04, 14:19

Ok vilka givna detaljer har vi här? Npgot som fungerar både på PC och Mac. Hmmmmmmm *tänka* jamen kan det vara ett script av någon slag kanske? Och kan det också vara så att någon illvillig person har det i sin sida för att fånga lättlurade människor och få dem att betala ut pengar till nämnda illvilliga person? Det här vore ju inte första gången lär jag ju säga.

Då tar vi det från början: DET ÄR EN HOAX / SCAM / BLUFF / BÅG / HUSTLE / NIGERIA BREV ETC ETC ETC

Personen i fråga kanske inte ens vet om att hans listning på Ebay har det här scriptet det kan vara någon av de många "quick listers" / snabb listning:s programmen som lägger in den här kod snutten, ett hundratal eller så sådana finns att ladda hem, de flesta gör livet lättare om man vill lista många föremål men verkar ju som någon av dem dessutom verkar vilja tjäna en hacka på sin clientele.

Några frågor?

MVH Frisken

2007 12 04, 15:44
Användarvisningsbild

Inlägg Ebay
Ebay rekommenderar också att aldrig klicka sig in på Ebay via mailet som bekräftar vunna auktioner, second offer m.m För att vara 100% säker logga in på Ebay och titta in "my messages" /"Meine Nachrichten" el. dyl och läs mailen där istället, finns de där så är de äkta mail från Ebay

2007 12 10, 9:57
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Ebay
pareng skrev:
Ebay rekommenderar också att aldrig klicka sig in på Ebay via mailet som bekräftar vunna auktioner, second offer m.m För att vara 100% säker logga in på Ebay och titta in "my messages" /"Meine Nachrichten" el. dyl och läs mailen där istället, finns de där så är de äkta mail från Ebay

Det här svaret har jag fått från ebay.co.uk nu. Det låg även i "meine nachrichten" på ebay.de. Vet inte riktigt vad jag ska tro...

Hello, Thank you for your email.
I understand that you were asked to placed your credit card details whilst bidding. Upon checking our records, I can confirm that you do not have any creditcard on file.
Please understand that to encourage responsible bidding and buying, eBay has introduced a set of buyer activity limits. Having buyer activity limits is one way that eBay is helping sellers to minimise Unpaid Items.

Using eBay can be confusing to some new buyers who may not understand the obligation behind placing a bid or clicking "Buy it Now". The goal of these activity limits is to minimise Unpaid Items while supporting legitimate purchases.

If you encounter activity limits there are two ways to remove them:
- Place a valid credit card on file with eBay.
- Build up positive feedback.

Here's how to place a credit card on file:
1. Click "site map" at the top of the eBay homepage.
2. Click "Place or Update Credit Card on File" under "Selling" and sign in. 3. Enter your information on our secure form.
4. Click "Continue".

Please Note: There are no charges when verifying your account with a credit card, and there are no on-going monthly charges or fees for bidding. Your credit card may have a £1 authorisation hold placed on it to verify the authenticity of your account. However, this hold will be removed from your credit card after seven to ten days. I trust that this information is helpful. Please let us know if we can be of further assistance.

Kind regards, Alec PalmereBay Customer Support

2007 12 13, 22:11
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa