| Författare |
Meddelande |
|
Jerry
Biljettförsäljare
|
 Du lok från Jeco
|
| 2008 12 23, 12:06 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
Trevlig nyhet.
|
| 2008 12 23, 12:34 |
|
 |
|
343kaka
Trafikledare
|
En fråga som jag ställer mig nu, hur kommer det gå för Brimalms kompositserie nu? Du och Du2 är ju rätt så lika lok. Hoppas marknaden inte svämmar över så att inget kommer ut.
Trevligt pris i alla fall.
_________________ Ferrivia necesse est!
Modellbanicus necesse est!
|
| 2008 12 23, 12:51 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Jag tror lika Du och Du2 korgar. Vet inte om nåt skillnader mellan Du och Du2. Jag kanske kan säga ensam person är Du och dubbel person är Du2? hehehe
|
| 2008 12 23, 12:59 |
|
 |
|
loktok
VD
|
Ser man på prototypbilden så ser man flera lustiga saker som blandade hjul o annat ellok littera skylt på långsidan.Men det viktiga tycker jag för slippa bygga om ,är att plogen nu inte verkar vara fäst vid löphjulen som tidigare Jeco D lok.
| 2008 12 23, 13:19 |
|
 |
|
B-loket
VD
|
Kul nyhet!
Brimalm skriver nu leverans 2009, undrar om Jeco hinner före?
Det är precis som jag "ojjat" mig över flera gånger:
Varför skall många leverantörer ofta göra samma modeller samtidigt som någon annan leverantör istället för att komma med något eget?
Det skulle alla tjäna på.
Tidigare: Flera fabrikat gör Rc-lok, TMX/TMY, T44or, T21-lok, Du-lok ...
Man kan nog inte säga annat än att Jeco har kommit igång ordentligt, eller vad sägs om följande tillverkningsserie på senare tid:
Y6, El-F, T44, Ra, Ma, T43, Du.
Hoppas man klarar av allt man lovar!!!
Snart hoppas jag på X2000 också då Jeco snart omarbetat allt från vitmetalltiden till plastserien (som håller mycket fin standard).
_________________ MVH
B-loket
|
| 2008 12 23, 13:38 |
|
 |
|
GOJ
Lokförare
|
B-loket skrev: Kul nyhet! Brimalm skriver nu leverans 2009, undrar om Jeco hinner före?
Det är precis som jag "ojjat" mig över flera gånger:
Varför skall många leverantörer ofta göra samma modeller samtidigt som någon annan leverantör istället för att komma med något eget? Det skulle alla tjäna på.
Tidigare: Flera fabrikat gör Rc-lok, TMX/TMY, T44or, T21-lok, Du-lok ...
Man kan nog inte säga annat än att Jeco har kommit igång ordentligt, eller vad sägs om följande tillverkningsserie på senare tid:
Y6, El-F, T44, Ra, Ma, T43, Du. Hoppas man klarar av allt man lovar!!! Snart hoppas jag på X2000 också då Jeco snart omarbetat allt från vitmetalltiden till plastserien (som håller mycket fin standard).
Hej!
Skulle inte förvåna mig ett dugg om JECO hinner före. Dessutom ett bra pris, särskilt om man tar hänsyn till finesserna med blixtar.
Men lite tråkigt att flera tillverkare kommer med samma modeller. Det hade varit bättre om Brimalm koncentrerat sig på ånglok - det kan de ju sedan tidigare. När jag är i Västberga brukar jag fråga om inte JECO kommer med ånglok i den "nya" satsningen men får alltid nekande svar - tror Brimalm skulle få en egen nisch om de satsade på de vanligaste svenska ångloken, B, E, E2, J osv,,, .Vi som gillar ånglok ser avundsjukt på dieseldiggarna - här verkar det som varje modell kommer från minst två tillverkare... Nästan samma med ellloken.
För övrigt passar jag på att önska alla stinsenläsare en riktigt God Jul
Gunnar
|
| 2008 12 23, 14:23 |
|
 |
|
lattesweden
Trafikledare
|
Jag skulle inte bli förvånad om underredet är väldigt likt ett Roco Da, men med ekerhjul...
_________________ MVH / Anders

Modeller är modellen! http://www.lattermann.com/mainline
|
| 2008 12 23, 14:44 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Ja det kan hända Da underrede. Kanske Jeco köpt Roco underrede och UGJ kåpan vet man inte. Sen kom D träkorg samma typ underrede vet man inte. Men alla lok med drivekerhjul.
|
| 2008 12 23, 15:03 |
|
 |
|
Gäddmannen
Tågklarerare
|
alsum skrev: Jag tror lika Du och Du2 korgar. Vet inte om nåt skillnader mellan Du och Du2. Jag kanske kan säga ensam person är Du och dubbel person är Du2? hehehe
skillnanden mellan Du och Du2 är väll att Du2 är multipelkopplingsbar eller?
mvh
Gäddmannen
_________________ Det
|
| 2008 12 23, 16:49 |
|
 |
|
Gäddmannen
Tågklarerare
|
343kaka skrev: En fråga som jag ställer mig nu, hur kommer det gå för Brimalms kompositserie nu? Du och Du2 är ju rätt så lika lok. Hoppas marknaden inte svämmar över så att inget kommer ut.
Trevligt pris i alla fall.
det är en fri marknad
konkurens är bara bra = pressade priser
är själv skeptisk till jeco:s 3r lok har blivit lite bränd där så att säga
så för mig blir det ett brimalmlok iaf
mvh
Gäddmannen
_________________ Det
|
| 2008 12 23, 16:51 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
Någon gång i oktober så skrev MJ-Hobbyexperten i ett nyhetsbrev att det "ryktades" om ett D-lok med stålkorg från Roco. Kan det vara detta lok som materialiseras som ett Jeco-lok?
|
| 2008 12 23, 19:35 |
|
 |
|
B-loket
VD
|
Gäddmannen skrev: 343kaka skrev: En fråga som jag ställer mig nu, hur kommer det gå för Brimalms kompositserie nu? Du och Du2 är ju rätt så lika lok. Hoppas marknaden inte svämmar över så att inget kommer ut.
Trevligt pris i alla fall. det är en fri marknad konkurens är bara bra = pressade priser är själv skeptisk till jeco:s 3r lok har blivit lite bränd där så att säga så för mig blir det ett brimalmlok iaf mvh Gäddmannen
Tror inte de gör om några misstag eftersom misstag kostar ju pengar och tid ...
Ja vad är skillnaden egentligen mellan Du och Du2?
Bara märkningar?
Också trevligt att Jeco väljer att göra två olika nummer direkt!
Men Brimalm har lovat metallkorg, Jeco blir väl plastkorg.
Brimalm har också lovat många funktioner (lite nya funktioner som olika ljusstyrning).
Tror också Brimalms lok kommer ha lite mer detaljer.
Priset blir en intressant fråga - tror Jeco måste sänka sitt pris om dessa modeller kommer samtidigt.
_________________ MVH
B-loket
|
| 2008 12 23, 19:55 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
B-loket skrev: [
Men Brimalm har lovat metallkorg, Jeco blir väl plastkorg. Brimalm har också lovat många funktioner (lite nya funktioner som olika ljusstyrning). Tror också Brimalms lok kommer ha lite mer detaljer. Priset blir en intressant fråga - tror Jeco måste sänka sitt pris om dessa modeller kommer samtidigt.
En intressant undran du kommer med ,Brimalm har väl sagt komposit,och är det metall?? Mer detaljer och funktioner ??? ,sen varför ska Jeco sänka priset finns det något spikat pris på vad Brimalm kommer att kosta.???
nidom
|
| 2008 12 23, 20:28 |
|
 |
|
B-loket
VD
|
nidom skrev: B-loket skrev: [
Men Brimalm har lovat metallkorg, Jeco blir väl plastkorg. Brimalm har också lovat många funktioner (lite nya funktioner som olika ljusstyrning). Tror också Brimalms lok kommer ha lite mer detaljer. Priset blir en intressant fråga - tror Jeco måste sänka sitt pris om dessa modeller kommer samtidigt. En intressant undran du kommer med ,Brimalm har väl sagt komposit,och är det metall?? Mer detaljer och funktioner ??? ,sen varför ska Jeco sänka priset finns det något spikat pris på vad Brimalm kommer att kosta.??? nidom
Jo jag bygger mina slutsatser om priset på följande vis:
T ex Jeco 3R ljud för 3695:- och Brimalm säger i sin annons i sista numret av Tåg att "Priset kommer att bli en glad överraskning!"
Vidare riktar sig Brimalm till Märklinister (alltså inte bara folk som kör 3R) "vår första modell som kommer att erbjudas även för Märklin."
Märklinister är inte vana vid lok dyrare än 3700:-, sedan står det "med kåpa i zinkgjutgods", alltså ingen plast vilket ger ett mer gediget intryck.
Därav tror jag Brimalms Du-lok kommer att hamna i pris strax under 3000:- (min gissning - och förhoppning, lite magisk gräns). Vitsen med Kompositserien är tillverkningstekniken och tillverkningsplattformen, troligen här är det som marginalerna skapas.
Vidare är Brimalm känd för sina fina detaljer (tror inte han prutar så mycket på detta) kolla även in bilderna på hans sida om Kompositserien.
Han har tänkt på många detaljer som Jeco förbisett som t ex "Loken kan genom kinematiken tätkopplas vid multipelkörning" etc.
Jag tror härmed helt enkelt att Jeco inte kommer matcha Brimalm här och därmed blir de tvungna att sänka sitt pris. Enda chansen för dem är att hinna före med marginal men jag tror att Jecos utgivning dröjer som alla modeller brukar göra. När Brimalmloken kommer ut blir intressant då han inte velat säga något förrän han är ganska säker och produktionsprocessen blivit stabil. Men nu skriver han 2009 i annonsen så det känns som det finns en god chans för ett "race" här.
Vi kunder vinner säkert en del på att leverantörer konkurrerar, förlorarna blir leverantörerna som får minskade volymer vilket försvårar ekonomin till efterkommande modeller.
_________________ MVH
B-loket
|
| 2008 12 23, 20:48 |
|
 |
|
lattesweden
Trafikledare
|
Hej!
Du skrev: "Han har tänkt på många detaljer som Jeco förbisett som t ex "Loken kan genom kinematiken tätkopplas vid multipelkörning" etc."
Vart har du fått den uppgiften från, dvs att Jecos D-lok inte kommer att ha kortkopplingskuliss?
_________________ MVH / Anders

Modeller är modellen! http://www.lattermann.com/mainline
|
| 2008 12 23, 21:34 |
|
 |
|
B-loket
VD
|
lattesweden skrev: Hej!
Du skrev: "Han har tänkt på många detaljer som Jeco förbisett som t ex "Loken kan genom kinematiken tätkopplas vid multipelkörning" etc."
Vart har du fått den uppgiften från, dvs att Jecos D-lok inte kommer att ha kortkopplingskuliss?
Det är min slutsats efter att ha läst på Brimalms hemsida. Jag tror han tänkt minst ett steg längre än Jeco, han är lokbyggare - Jan Wallin har lite annan inriktning ...
... men om jag har fel så rätta mig gärna 
_________________ MVH
B-loket
|
| 2008 12 23, 21:44 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
B-loket skrev: [Det är min slutsats efter att ha läst på Brimalms hemsida. Jag tror han tänkt minst ett steg längre än Jeco, han är lokbyggare - Jan Wallin har lite annan inriktning ... ... men om jag har fel så rätta mig gärna 
Hoppas att Janne W läser din kommentar,hur vet du det ?
nidom
|
| 2008 12 23, 21:53 |
|
 |
|
loktok
VD
|
Raderat
| 2008 12 23, 21:56 |
|
 |
|
B-loket
VD
|
nidom skrev: B-loket skrev: [Det är min slutsats efter att ha läst på Brimalms hemsida. Jag tror han tänkt minst ett steg längre än Jeco, han är lokbyggare - Jan Wallin har lite annan inriktning ... ... men om jag har fel så rätta mig gärna  Hoppas att Janne W läser din kommentar,hur vet du det ? nidom
Det får han gärna göra, då skärper han säkert till sig så det inte blir samma repris som med El F och T44 loken.
Det jag menade med "annan inrikting" är att hans tid är ändlig, han måste få butiken att gå runt och kan inte lägga hur mycket tid som helst att förädla lokmodeller.
Men jag tycker faktiskt han gör ett mycket mycket gediget jobb och har kommit ut med flera lokmodeller på sistone, som jag skrev i ett inlägg ovan - hans insats finns det ingen annan i Sverige som kan matcha ändå. Däremot tror jag Brimalm är mer inriktad på detaljarbete, han bygger lok på en annan nivå än vad Jeco gör och det finns ju en prislapp på det också.
Hoppas det blev lite tydligare vad jag menade ...
_________________ MVH
B-loket
|
| 2008 12 23, 22:02 |
|
 |
|