|
|
Bli medlem •
FAQ
• Sök • Logga in
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 6 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
Pe4r
Trafikledare
|
 Då rälsen blir för lång
Om jag nu köper mig en startsats, lägger till lite extra rälsbitar på denna, det går väl bra.
Men då man förlängt med kanske 1 eller 2 meter, då kanske det är dags att koppla in det elektriska på fler ställen utmed rälsen eller hur är det med den saken?
Räcker det en en skena för inkoppling av elen än om rälsen är 1,5 m eller 10 meter?
|
| 2010 06 14, 0:39 |
|
 |
|
nohab
Lokförare
|
 Re: Då rälsen blir för lång
Det beror på ! Olika fabrikat och typer har olika bra elektrisk förbindning mellan skenorna. Själv kör jag Märklin och kan bara konstatera att M-rälsen och K-rälsen bör matas tätt (K-flex behöver matning i varje bit...) medan C-rälsen lätt klarar en 10-meters rundbana på bara en anslutning. Liknande skillnader finns säkert hos andra fabrikat också, men dessa kan jag inte uttala mig om.
_________________ /Nicke
http://www.mj-magasinet.se
|
| 2010 06 14, 13:37 |
|
 |
|
sintra
Trafikchef
|
Precis som "nohab" skriver: Det beror på! Rent generellt är det så att varje skarv och skena ger upphov till en resistans. Den kan variera beroende på rälsen och kan vara väldigt liten, men att resistansen ökar allteftersom är helt klart. Denna resistans gör ju att strömmen får svårare och svårare att komma fram till lokets motor. Jag vill dock påstå att om du håller dig till en enkel rundbana så lär du inte märka av någon större skillnad med en eller kanske två inmatningspunkter.
_________________ http://www.rapidho.se Strängnäs Tåghobbymarknad 25/2
|
| 2010 06 14, 16:16 |
|
 |
|
Pe4r
Trafikledare
|
Så börjar rundbanan att byggas ut bör man ah fler inmatningar, kollade ju tradera igår och såg en hel del kabelhärvor som såldes under Märklin, sen tyckte jag jag såg i boken om nån typ av effekthöjare eller liknande.
Nån som har en bra förklaring ang dessa grejer?
Ska försöka gräva fram den i boken igen också....
Man vill ju inte att loket ska tvärdö utmed banan bara p.g.a. lite okunskap, förresten kanske det blir köp av startsats idag faktiskt, sen blir det lite tradera-köp så jag är på gång!
|
| 2010 06 15, 5:35 |
|
 |
|
faller hansen
Kommunikationsminister
|
jag har bara en strömpungt på min bana lika så även på kontaktlednigen har jag bara en och jag kan lätt köra tre till fyra krävande lok. på min bana. kör c och m
| 2010 06 16, 22:08 |
|
 |
|
Pe4r
Trafikledare
|
Om man behöver fler inmatning, vi pratar då om C-räls, är det speciella matningsräler som gäller eller fungerar det att löda ihop en matningpunkt?
För min del handlar det nog om att köpa färdigt för inkoppling, har lite M-räls men funderar på att lägga dom åt sidan dock.
Ni sa kontaktledning, att även dom var inkopplade, har tills nu trott att dom bara var för utseendets skull men läser här och nu - för 20 sekunder sen att ni belastar kontaktledningar med ström och loken tar ström även den vägen, det känns som lite överkurs för mig att börja montera sånt men det blir det också en vacker dag.
|
| 2010 07 12, 13:39 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 6 inlägg ] |
|