Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 11:42

Svara på tråd  [ 148 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
 Bryggarbilar 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Bryggarbilar
Bild

Vid besök på järnvägsmuseidagen i Gävle den 12 september i år, fann jag denna bil med svensk dekor för ett bryggeri - ovanligt vill jag påstå.
Att det i Tyskland med omnejd är ”Oktober-fest” vid denna årstid är ju bekant och vad gäller tillgång på modeller av bryggerifordon så har vi sett ett mycket rikhaltigt tyskt sortiment under åren. Men i Sverige har vi också druckit öl, svagdricka, must, cider, läsk och bordsvatten i 100-tals år – MEN var finns de svensaka modellerna? Så jag gladde mig åt detta fynd. Här nedan ser vi en förebild till reklammålningen – jag hörde också häromdagen att ekipaget fortfarande går i trafik.

Bild

Bild

Rikedomen vad gäller dekor är mycket omväxlande och en reklammålning - eller snarare ett tejpat reklammontage har en viss begränsad tidsålder, vilket gör att man som dokumentärfotograf får vara påpasslig. Jag har först sedan 90-talet börjat att fotografera dessa bilar, vilket gör att det finns stora luckor i historien bakåt, men i och med internet och inte minst detta Stinsenforum, så har man vänner med liknande ”udda” intressen som kan sprida och dela med sig av kulturskatterna.- Visar här nedan ett antal varianter av bryggarbilar eller som man också brukar uttrycka det; ”drickabilar” (”Pilsneråk” är dock något helt annat).

Bild

Som en vinkling bakåt i historien så lånar jag (eller kör en repris) av Janne Claessons fina Volvo rundnos i Apotekarnes rödvita dekor. Och då blir det Volvo rundnos-tema några bilder ned.

Bild

Bild

Här i den sedan 30-talet typiska gemensamma gröna färgsättningen för Stockholms bryggerier, men 1953 så kom ett nytt färgprogram - i créme (gräddgul) och vinrött.

Bild

Bild

Bild

Bild

Här ser vi den gröna färgen som dominerar i vagnparken, och nedan en avbildad Chevrolet -37 som 1:87-modell tillverkad av en modellbyggarkollega.

Ytterligare bakåt i historien. Fortfarande Stockholmsbryggerier och en imponerande flotta av fordon med hästkrafter av olika slag.

Bild

Men av alla dessa sammanslagna stockholmsbryggerier så blev det även ett samgående med göteborgarna och stordrift var en nödvändighet för att kunna stå emot trycket av importerat utländskt öl . Nu var det Pripps i stora delar av Sverige,

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
VW-buss som servicefordon för resaturanger, pubar.

Bild

Bild

Bild

Bild
Denna bil har en blåmålad Pripps-hytt, men skyltad på taket med Carlsberg, och reklam för Pepsi på skåpet och slutligen försvann de blå PRIPPS-bilarna då allt blev grönt för Carlsberg
Bild

Bild

Bild

Så här lanserades Coca-cola i Sverige, året var 1953 och bilarna var GULA. Från lokala mindre bryggerier hamnade så småningom Coca-colan hos Pripps och slutligen i egen tillverkning i Jordbro.

Bild

Bild

Och nu några andra bryggerier som också förser oss med drycker

Bild

Bild

Bild

Men trots stora nedläggningar, sammanslagningar, och konkurser, så kommer nya små lokala bryggerier igång idag – såsom allting en gång började.

Bild

Bild

Och här den enda serietillverkade modell-bryggeribilen i skala 1:87; Brekinas BOCKEN från Gävle. Men vill vi inte ha fler modeller? Nu har jag visat en del av de bryggarbilar som rör sig i Stockholms närhet, men i hela landet finns mycket mer. Nu gäller det att fylla på denna tråd med dels äldre historiska bilder, men också modernare och dagsaktuella, även från små lokala orter. Och om någon har kontakt med modelltillverkare, så tipsa om att även svenskar samlar bryggeri-modeller och denna tråd ska kunna användas som källa för förebilder till nya modeller och naturligtvis även för dekaltilverkning till självbyggare.
Det finns också olika typer av fordon, dels de som används för närdistribution, oftast vanliga 2-axliga bilar, men numera även något längre bilar med dubbla bakaxlar, om det inte är för trångt på gatorna. För transporter från bryggerier till depåer och stora varulager används bilar med släp eller också dragbilar med trailer. Har sett att Spendrup använts sig av 4-axliga trailers. Vad som är mest önskvärt i modell är väl vilken inriktning och vilka intressen man har - det ska kunna uttryckas här i tråden och av stort intresse för oss alla: lägg in mer bilder! Gärna i olika vinklar; front, skåpsidor och bakparti., även hytt-dekor. Hoppas på att en tillverkare kunde göra ett neutralt omålat ekipage med rätt chassie och påbygnad i rätt längd, här skiljer sig kontinenten från våra standardmått för svensk inrikes trafik. Dessa faktakunskaper kan nog andra mer om än jag. Så hör av er!

Bild

Här ovan en Scania-Vabisveteran och slutligen lånar jag Janne C.s fina hästar (i repris) och avslutar detta inlägg. Nu är det snart läge för fredagsölen- eller annan bryggertransporterd dryck

Bild

/ LYR

2009 10 09, 0:59
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Bryggarbilar
Himla trevlig tråd!! Gulorangea Cola-bilar (lite rött på dem också) har jag sett på riktigt så sent som 1967-68, då borde den färgsättningen ha varit helt utdaterad. Rätt säker på att det var någon mindre jänkarlastbil, storlek Dodge Fargo. Man köpte cola och lämnade tomglas hos "drickabilen".

2009 10 09, 14:23
Profil WWW
Kulig tråd! Jag har inga mer speciella bilder från Svenska Bryggarbilar. Men måste ändå visa något riktigt sexigt...

Bild

En sådan skapelse kan jag inte bara undanhålla...
Ur en bok "Lastbilar igår och idag" av Christer Olsson. 1987.

Janne C

2009 10 09, 18:05
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
Himla trevlig tråd!! Gulorangea Cola-bilar (lite rött på dem också) har jag sett på riktigt så sent som 1967-68, då borde den färgsättningen ha varit helt utdaterad. Rätt säker på att det var någon mindre jänkarlastbil, storlek Dodge Fargo. Man köpte cola och lämnade tomglas hos "drickabilen".

Finns som modell i skala H0 (även om lastbilen är en Ford och inte en Fargo) - från EKO förstås!!! :P

Bild

2009 10 09, 18:11
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

En önskedröm för undertecknad är förstås att få se bilder på bryggarbilen som levererade den här drickabacken:

Bild

Backen "plåtade" jag i samband med att jag besökte Bayersiches Eisenbahn Museum i Nördlingen i gränslandet mellan Bayern och Württemberg/Schwaben i början av oktober 2004.

2009 10 09, 18:17
Konduktör

Mycket nostalgi i denna underbara tråd. Har själv suttit bakom ratten i bryggarbilar sen senare delen 60-talet
Den första var en Volvo Starke för Risingsbo bryggeri. Det blev ju sedermera Spendrups så bil 12 på bilden
har man också rattat. Det var ju alltid vassa armbågar mot storebror Pripps. Kunde inte låta bli och dra näsa
lite för mig själv när man var på ÖB i Bromma i f.d. bryggerijätten Pripps lokaler. Men nu när man passerat 60
går man hemma och är slut i rygg nacke och knän. Då är det kul med lite MJ . När man gjorde debut var det
ju handlasta som gällde på ett vanligt flak. Rena drömmen när man fick skåp och bakgavelhiss.

2009 10 09, 22:17
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ja, det skulle vara kul med en liten genomgång av alla "fallen flags" i bryggeribranschen. I fornstora dagar fanns det små bryggerier och vattenfabriker överallt, processen att göra öl är tämligen simpel. Koldioxid får man på köpet, så någon fick väl snilleblixten att komprimera den, tillsätta den till vatten och sälja det som sodavatten, evetuellt sockrat och smaksatt, som läsk. På Carlsberg i Köpenhamn påstod guiden att det bildades så mycket koldioxid att man använde den till pneumatik på flera ställen.

Risingbo, KF-koncernens eget Wårby (nuvarande Spendrups i Vårby), Falkens och Apotekarnes kommer jag ihåg. Idag är branschen i princip Pripps och Spendrups, tja Coca Cola i Haninge också. Åbro i Vimmerby är "fristående".

De här treaxliga moderna distributionsbilarna brukar innehålla fat till pubar m.m, men jag har ibland sett att de innehåller en tank. Frimurarhotellet och Harrys i Linköping verkar köpa öl på lösvikt, via en slang. Bilen "sitter på bakhasorna" när ölen levereras.

2009 10 10, 8:59
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Jag kan inte bjuda på några bryggarbilar, men väl en del av ett helt bryggeri, som lades ner någon gång runt 1970
Bilden är från 30 talet. fritt fram för gissningar :-D

Bild

Här en interiör från innergården, månne det vara inggredienser till malthaltiga drycker

Bild

Samma bryggeri fast åtskilliga år senare, och är det inte en Simca som står utanför

Bild

2009 10 10, 10:20
Trafikledare
Användarvisningsbild

Kopparbergs bilen ägs av PE Lundgrens åkeri från Insjön. Dom har ett antal bilar som är profilerade för Kopparbergs bland annat den i lastbilsbranschen kända "Ciderlimousinen". Att kalla bilarna idag för bryggarbilar är väl inte helt rätt då många ägs av privata åkerier som även kör annat gods med bilarna. Däremot äger både Pripps och Carlsberg en hel del egna bilar, främst distrubitionsbilar. Lång ifrån alla bilar som går med dricka är profilerade med bryggerireklam, bland andra kan nämnas DHL, Bilfrakt.se och Nordprotekt som kör dricka i många år utan reklam för bryggerierna.

2009 10 10, 14:33
Trafikledare
Användarvisningsbild

Bild
DHL Åkeris ena "Drickabil", två bilar går i linjetrafik åt Spendrups. Skåpen är värmeisolerade för att drickan inte ska frysa men så länge bilen är i rörelse finns det ingen risk att drickan fryser.

2009 10 10, 14:45
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Christer Nilsson skrev:
Jag kan inte bjuda på några bryggarbilar, men väl en del av ett helt bryggeri, som lades ner någon gång runt 1970
Bilden är från 30 talet. fritt fram för gissningar :-D
...
Samma bryggeri fast åtskilliga år senare, och är det inte en Simca som står utanför

Härliga fina bilder från en fin bryggerimiljö.

Bilen är dock inte en Simca utan en engelsman, förmodligen (eftersom de var vanligast) en Morris Oxford/Austin Cambridge/MG Magnette, med det kan även vara en Wolseley eller Riley eller kanske rent av något annat av de lite "finare" märkena som fanns inom BMC:s palett kring skiftet mellan 50- och 60-talen.

Vill minnas att den här modellen, liksom den snarlika Peugeot 404, är formgiven av den italienska bildesignern Pininfarina.

2009 10 10, 17:05
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Och rapporterar om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/

2009 10 10, 19:00
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Roligt att se alla bilderna i denna tråd!

http://www.swedishbrasscar.com

2009 10 10, 19:21
Konduktör

På min bryggeritid i Örebro 70 talet kom det ut en kille ibland till depån och hälsade på. Med sig hade han
flera fotoalbum. Hans hobby var och åka runt till bryggerier och depåer och fota bryggarbilar. Han hade då
en diger samling från hela landet. Udda hobby men idag skulle det vara kul och bläddra i den. Då tyckte man
mest att det var lite udda. Det var väl på 70 talet småbryggerier började köra med Ford custom som
distributionsbilar. Herre min skapare vilket gissel. Tunga last bilar gick på knä och skramla sönder. Som tur
var gick det över. Kul tråd som väcker minnen

2009 10 10, 21:23
Tågbefällhavare

På den här länken finns en bild från 1960 på ovanstående bryggeri

http://bildlinkoping-bilddatabas.linkop ... 00&Recnr=2

och här är en av deras distributionsbilar, en Volvo spetsnos

http://bildlinkoping-bilddatabas.linkop ... 00&Recnr=9

Bryggeriet är alltså Centralbryggeriet i Linköping. Vid tidpunkten för länkbilderna var det övertaget av Stockholms Bryggerier och har blivit Prippifierat, dvs nedlagt, i samband med det i den tidens press så omhuldade mellanölet vilket egentligen var en skymf mot den riktiga svenska Pilsnern som utrotades till förmån för mellanölet och folkölet.

2009 10 12, 11:29
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Bild

Härligt, nu rullar det vidare - tack allihop för bilder, länkar och textfakta som ni bidrar till!
Här visas ytterligare material.
Överst några tunga Volvo Titan - de skulle vi gärna se som kommande modeller...
/ LYR

Bild

Bild

Bild

Bild
/LYR

2009 10 12, 13:45
Trafikledare
Användarvisningsbild

LYR skrev:
Bild

F-serien fick sin facelift 1987, de första kundbilarna borde ha kommit ut kring 1988.

2009 10 12, 16:02
Trafikchef
Användarvisningsbild

Goddag.
Kul med Pripps-volvon,riktig nostalgitripp för mig :-D . Det var P.Behr som ägde rättigheterna till bilden när den blev en dekal i hans sortiment(någon som har en sådan?). Fast det är jag som har tagit den i början på 90-talet i Hummelsta. Jag och en kompis åkte ut dit ganska ofta och tog bilder.
MVH. Calle W

2009 10 12, 16:32
Konduktör

Det här var kul ! Volvo 35an satt jag i senast 2 veckor sen när jag besökte bryggeriet i Wårby. Har
kuskat runt i den för ett reklamjippo i Örebro. Skitkul och köra när man fick in rytmen med och
dubbeltrampa. Allt osynkat. När den gick på tomgång så susade bara lite fint från sidventilaren.
Och bil 13 Stella Artois var "min" under ett par års tid då jag körde Norrtälje och roslagen ofta med
boggikärra. Enda bilen med den loggan . Bilparken var runt 45 bilar vid Wårby senare hälften 90 talet
däribland några Mercedes som var oduglia och komma överens med. Lastbilar kan bara sverige göra
Efter jag blev hemmavarande har det tillkommit några citytrailar men det blev nog fiasko. Dom kom
inte ur fläcken när det visade sig några snöflingor. Även en specialtrailer som pendlar mellan bryggeriet
och distributionlagret i Tumba. Där står lasten färdig på en rullbana på bryggerit sen tar det 3-4 min
och fylla trailern. Det blev för trångt i Wårby så dom flyttade ut hela distribution. Bilparken är inte
så stor heller idag då all distribution till IcA kör dom själva idag Tycker COOP var lite fula också när
dom sålde bryggeriet till spendrupsbröderna . När det var klart så köpte dom inte en flaska från
Spendrups. Hoppas det finns mer matrial för att underhålla tråden,

2009 10 12, 16:52
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Calle W skrev:
Goddag.
Kul med Pripps-volvon,riktig nostalgitripp för mig :-…….. Fast det är jag som har tagit den i början på 90-talet i Hummelsta. Jag och en kompis åkte ut dit ganska ofta och tog bilder.
MVH. Calle W

OK Calle, jag ber om ursäkt om jag missuppfattat att du var fotografen, men jag hade också ett samarbete med Peter och arbetade fram original till bil- och järnvägsdekaler. Fick bilder av honom, men fick uppfattningen att det var han som var upphovsmannen. Hoppas ändå att de nu efteråt kommer till nytta och som inspirationskälla för nya modellprojekt. Tyvärr har jag inte själv Pripps-dekaler från Peter, men däremot "gnuggisar" från Larssons Maskin & Hobby från 80-talet.
Har du kanske andra bilder som har anknytning till bryggeritransporter?
aNders skrev:
Det här var kul ! Volvo 35an satt jag i senast 2 veckor sen…..Hoppas det finns mer matrial för att underhålla tråden,

Jo, visst aNders vill vi väl alla underhålla tråden och komplettera vartefter. Jag hoppas att vi tillsammans kan fylla på med nytt - som bilder, fakta och självupplevda berättelser. Förhoppningsvis vore det kul, om det också kan ge underlag för modeller och/eller dekaler efter svenska förebilder.
/LYR

2009 10 12, 22:32
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 148 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa