| Författare |
Meddelande |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
 Re: Bryggarbilar
Skatteklass IIA har väl återuppstått i.o.m. EUs skatteregler, som disharmonierar mot de svenska, så att vi har folköl med max 3.5 % vikt alkoholhalt och 2.8 % vikt alkoholhalt. Det lär vara svårt att göra såväl svagt som stark öl, eftersom maltsockerhalten i mäsken (stamvörtstyrkan) är vad den är, och det är maltsockret som förjäses till alkohol och kolsyra. Man kan ju för all del späda ut stamvörten med vatten, men då blir ölet blaskigt eftersom man späder ut även andra smakbärande ämnen. Motsatt väg är att "fuska" genom att tillsätta socker i stamvörten, och då får man visserligen upp alkoholhalten, men det blir inte ett smakrikare öl för den skull (tänk amerikanskt piss-öl från Milwaukee eller Lild 4:20 kr/burken-öl här. Malt är dyrt, socker billigt)
Var i Tannefors låg Linköpings bryggeri förresten?
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2009 12 23, 10:04 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Denna Pripps bryggarbil nr 20 med Zingo-reklam har vi sett i början av tråden, vid ett annat tillfälle i sommartid, men eftersom jag tidigare "valde bort" den här bilden, så tycker jag ändå nu i efterhand att den har ett visst värde som dokument - framför allt så ser vi frontreklamen på hytten. Vem vet - kanske någon vill göra ett modellbygge? Och nu är det riktig vinter (här i Stockholm), men denna snöblaskväderlek på bilden är nog det närmaste jag kan komma vad gäller vintermotiv i det egna bildarkivet. / LYR
|
| 2010 01 02, 1:30 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
lastbilarna zoro,legends bland andra juha ristamaa har är det brygg bilar tack på förhand viktor96 
_________________ Sökes Bmjk:s Sns-x vagnar Tågab.......... Tågåkeriet i bergslagen är bäst ingen protest!
|
| 2010 01 05, 20:30 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
viktor96 skrev: lastbilarna zoro,legends bland andra juha ristamaa har är det brygg bilar tack på förhand viktor96  Hej Viktor! Jag har bara sett någon på nätet med motivlack och mycket krom, men inte att det tyder på att det skulle röra sig om bryggeritransporter i någon form, eller har du någon inf. som jag missat? / LYR
|
| 2010 01 07, 18:16 |
|
 |
|
Lenke
Trafikchef
|
Juha Ristimaa kör för det finländska bryggeriet Hartwall. Öl och cider från Torneå till södra Finland. Hartwall har även varit med som sponsor på dessa byggen. Nu när jag skriver i denna tråden, så undrar jag om det finns någon där ute som har bilder på Volvo FL10'an med gas motor som körde för Pripps. Jag byggde denna bil på Volvo LV påbyggnadsverkstad i slutet av 90 talet. Tror det var en boggiebil. Vi monterade gastankar, ett skåp från SKAB och en Z-lyft. Skulle vara kul att se den igen. Hejs.
_________________ Finska sämskskinn! Det sämska som finsk! (Charles Ingvar "Sickan" Jönsson)
|
| 2010 01 08, 22:55 |
|
 |
|
Berra
Tågklarerare
|
[quote="Magnus63"]Motsatt väg är att "fuska" genom att tillsätta socker i stamvörten, och då får man visserligen upp alkoholhalten, men det blir inte ett smakrikare öl för den skull (tänk amerikanskt piss-öl från Milwaukee eller Lild 4:20 kr/burken-öl här. Malt är dyrt, socker billigt) /quote]
Tror nog att Lidl ölen är bryggd på tyskt vis med malt, humle, jäst och vatten. Typisk Ful öl däremot är den mesta danska ölen där man tillsätter "råfrugt" vilket är = det billgaste som går att få tag i som går att få att jäsa, typ ris eller majs.
_________________ Berra Som är aktiv inom, 16 mm scale 32 mm spårvidd 0-gauge (3räls) US H0 US, svenskt, Tyskt 0n30 Svenskt och US H0e Svenskt H0n3 Svenskt 00 Brittiskt 0 =1/43 Brittiskt
|
| 2010 01 08, 23:11 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
tack 
_________________ Sökes Bmjk:s Sns-x vagnar Tågab.......... Tågåkeriet i bergslagen är bäst ingen protest!
|
| 2010 01 09, 20:41 |
|
 |
|
BJ
Trafikchef
|
Hittade i går en för mig helt ny bryggarbil för nytt bryggeri i Göteborg!!!!??? Här kommer bilder. Har inte sökt på firman. BJ  
_________________ MRW. Ny kalender 2012 http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2012.pdf
|
| 2010 01 13, 19:39 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Tack för det bidraget BJ! Här fick vi både förebild och färdig reklammärkning - bara att skriva ut, antingen på bra papperskvalité/plast eller för den som vill göra egna dekaler. DAF CF finns hos Herpa, även som lös hytt under artikelnr. 080408 Detta bryggeri var även för mig helt okänt, men nyetableringar ligger i tiden för exklusiva finsmakar-konsumenter som uppskattar och värderar ölkulturen högt. / LYR
|
| 2010 01 13, 23:56 |
|
 |
|
jan claesson
|
Jaha, nu har man plåtat en ny bryggarbil också. Vad jag sett så är det många Volvo och Scania på bilderna. Denna är en Mercedes...  22/1-10 vid Källhagen. Jan
|
| 2010 01 27, 17:27 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Tack för bild-bidraget Janne! Denna korta merca-hytt kanske lätt kan finnas och ge upphov till ett äkta 1:87-bygge - lite svårare med Volvo och Scanias 1:87-modeller som oftast bara finns som tungklassare med vil/sov-hytter.
Det har varit lite stillestånd i bryggarbilstrafiken en tag nu, så det kändes gott med påfyllning! Har själv en del bilder på lager och planerar fler (modell-)fotograferingar, men tiden bara går...Men ju fler som kommer med bidrag desto mer nostalgiskt blir det för framtiden! / LYR
|
| 2010 01 27, 18:16 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Idag stod denna bryggarbil framför mig i synfältet, och rädd för att den skulle försvinna, tog jag snabbt upp kameran - men borde ha valt bort blixten, så därför får vi även se suddiga snöflingor i luften. Bilen hade Spendrup-loggor på sidorna och i fronten, men ej på bakdörrarna. Om någon känner för att förverkliga den i skala 1:87, så finns den i Rietzes sortiment. / LYR 
|
| 2010 02 16, 0:09 |
|
 |
|
mrshadow
Trafikledare
Blev medlem: 2010 01 30, 19:29 Inlägg: 270 Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
|
LYR skrev: Här kommer ytterligare en representant för en bryggarbil, denna gång en Scania reklamdekorerad för ”Kaltenberg” och av stänkskydden att döma så är det Falcons bryggerier som distribuerar och året då reklamfoldern trycktes var 1990. Idag då jag sökte på nätet så hittar vi Kaltenberg under Krönleins öl-sortiment Utländska öl-sorter importeras av olika bryggerier och livsmedelföretag och vartefter som marknaden förändras så försvinner eller tillkommer nya märken eller också byter de importörer. Vi ser på min bild här ovanför i ett tidigare inlägg, att att Krönleins gröna bryggarbil har texten "Krönleins bryggerier - makers of...." och så är de olika dryckesloggorna representerade på det guldbruna fältet nedanför.
/ LYR
Kaltenberg bryggdes ursprungligen av TILL-bryggerier i Östersund, ja för Svenska marknaden förståss.. 1989 köpte Falcon Tillbryggerier och då flyttades också produktionen  Den tyska bryggmästaren flyttade hem igen och så blev "Kalten" som all annan svensk öl.. TILL-Bryggerier var stora och ägde bl.a. också Bocken i Gävle. Det sägs att det från Gävle och norrut till Luleå, bara fanns två bryggerier TILL och det som KF hade i Sollefteå. Men fler produktionsorter förståss.. Kaltenberg var stort och lättölet Sankt Olof kommer jag ihåg, men slogan "Säg TILL om öl" och mellanölet 3,6 var höjdare:) TILL hade bl.a. en Scania-Vabis LBS76 Trailerdragare med styrbar boggie på trailern. Den skulle jag gärna vilja se både på bild och som modell. Man var lika förundrad varje gång den rundade ett gathörn. Bilder är det ont om på nätet, men hittat en läcker bild på Jamtlis bildarkiv som visar en av TILL,s bilar. http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=Tillbryggeriet&page=1&rader=3&Kolumner=5&numinset=0&FotoId=72682Kanske inte helt omöjlig att få till i H0  En annan intressant bryggarbil har jamtli också bild på http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=Tillbryggeriet&page=1&rader=3&Kolumner=5&numinset=1&FotoId=77157Den kommer jag själv ihåg när den rullade på stadens gator. TILL fick inte distribuera CocaCola på slutet, då det var Pripps som "ägde" den rättigheten. Då uppfann TILL en häxbryggd som döptes till XL-cola. Vilket inte ens var "istället för"...
_________________ http://www.mrshadow.se
|
| 2010 02 16, 21:26 |
|
 |
|
mrshadow
Trafikledare
Blev medlem: 2010 01 30, 19:29 Inlägg: 270 Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
|
Hittade en bryggarbil i liten skala från Carlsberg. Ford 1919 och efsi Holland står det på undersidan. Den stod lite undanskymd i skåpet för sovenirer.. Kanske inte i 1:87, men inte såå långt borta. Tog med på bilden en lämplig utgångspunkt till en modern svensk bryggarbil.  Herpa har en lite mindre hytt som på Scaniaspråk heter CR16, Herpa kallar den M. Den tillsammans med ett vanlig 7,45m skåp blir inte helt fel. Kunde man dessutom hitta en bakgavelhiss i tillbehörslådan, så är ju saken klar 
|
| 2010 02 16, 22:22 |
|
 |
|
mrshadow
Trafikledare
|
Hittade ytterligare en bild på Jamtlis bildarkiv. Detta är troligen en L76 som drar en trailer med samma dekor som den LBS76;an jag minns. http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=Bryggeri&page=1&rader=3&Kolumner=5&numinset=7&FotoId=77755
|
| 2010 02 16, 23:09 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
mrshadow skrev: Herpa har en lite mindre hytt som på Scaniaspråk heter CR16, Herpa kallar den M. Den tillsammans med ett vanlig 7,45m skåp blir inte helt fel. Kunde man dessutom hitta en bakgavelhiss i tillbehörslådan, så är ju saken klar  Tack mrshadow! - för bildlänkar och informationen om TILL, som jag minns som ett gott öl - " spetsat med pors, enbär och angelica" - och här är alltså angelica en krydda - för mer inf. se länken: http://hem.spray.se/e.snygg/Vxtmed/angelika.htmTack också för tipset med den korta Scaniahytten, har själv en äldre Herpa-Scania 112 med hytt i kort, lågt utförande, som jag sneglat på som ev. tillgång för distributionsbil, den hytten finns också på svensk stegvagn för Stockholms brandförsvar, kanske hytten finns som lösdel…? / LYR  
|
| 2010 02 17, 1:03 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Här är tillfälle att studera vissa dataljer på en modern bryggarbil, bakgavelliften, men också att den bakersta stödaxeln endast har enkelhjul och jag tror också att det är en vidokamera för uppsikten bakåt..eller någon som verkligen vet- jag bara gissar. Hur bilen ser ut i fronten kan ni se på denna länk: god-foresats-t5108-465.html/ LYR
|
| 2010 02 28, 2:29 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Du har säkert rätt. Den kanske hann registrera vart all pilsner tog vägen.
Hälsningar / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 02 28, 23:21 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Ja Svenne, man kan undra, men den närmaste öl-utskänkningen/försäljningen inom ett rimligt avstånd med pirra från bilens baklift är McDonalds....kanske ville den bara vädra ur sig öldofterna...och i stället suga in vårluften från blomstertorget strax intill.... / LYR
|
| 2010 02 28, 23:34 |
|
 |
|
mrshadow
Trafikledare
|
 Re: Bryggarbilar Spendrups Volvo FM 9
Med stor säkerhet är också löpaxeln/stödaxeln också styrbar. Detta ger att den 3 axlade bilen blir lika manövrerbar som en kortare 2 axlig. Den får förutom större lastutryme även högre lastförmåga..
|
| 2010 03 01, 0:36 |
|
 |
|