| Författare |
Meddelande |
|
m-jonas
Konduktör
|
Som 60-talist så blir det stockholmsnostalgi från 1970- och 80-talet. Ja, det är ju faktiskt omkr 30 år sedan  .
Hobbyborgen på Hantverkargatan (i gamla apotekslokaler? och senast vad jag minns stadsdelskontor) köpte jag i mitten på 70-talet Rocovagnar.
Annars var det främst hos Bröderna Jonsson på Karlavägen (24?) som jag oftast besökte. Ett par gånger "förirrade" jag mig ut till Hässelby för att besöka Leksaksreparatören. Innehavaren (Ja, jag såg i tråden att han hette Bror) var mycket vänlig. Där köpte jag lite Permot bilmodeller och lite annat "udda".
Varuhusen ja, Pub hade en hobbyavdelning högst upp i ett av husen. Där handlades det lite (mest någon vagn när det var nedsatt pris). Åhlens tror jag aldrig att jag köpte något hos. Wentzels låg ju runt hörnet nere på Mäst.Samuelsg.
Stor och Liten besöktes både när det låg på Regeringsgatan (mitt emot Akademibokhandeln). Numera finns Bokskotten i lokalerna. När Stor och Liten upphörde i Gallerian så köpte jag bl.a. ett Fleischmann BR103 för halvt butikspris. De reade ut allt och jag ångrar att man inte köpte mer.
Thor Hobby besökte jag första gången i mitten (början?) av 1970-talet. Kommer ihåg det då det var lite skrämmande. Jag var i 10-årsåldern och hade ensam rest in från Jakobsberg. För att ta mig till Skånegatan så passerade jag genom ett rivningskvarter som var helt öde med fönster och dörrar "igenspikade" och presseningar och annan bråte fladdrade i vinden.
Mats
|
| 2008 12 12, 15:43 |
|
 |
|
Lenke
Trafikchef
|
I Göteborg hade ju varje varuhus med självakting en del mj. Åhlens, Domus avenyn ,NK och leksakshandlarna i centrum. Femmans lek o hobby hade mycket mj. Pinnochio lek o hobby i Kompassen hade bra sortering med mj. Nils hobby på Prinsgatan. En annan var Kungälvs barnvagnslager. Mycket trevlig butik där man alltid kände sig välkommen och ägaren var mycket trevlig. Det har gått utför med mj avdelningarna. Clas Ohlsson hade märklin grundsatser tills förra året. Wettergrens på Frölunda torg är inte att förglömma. Listan kan nog göras längre, men jag kommer inte på fler nu. Tror det var bättre förr. 
|
| 2008 12 19, 19:53 |
|
 |
|
jan claesson
|
Vad trevligt Lenke att du håller liv i en sån här härligt nostalgisk tråd! Lovade en fortsättning på en B-V City-katalog. Blir det för tjatigt så får ni säga ifrån, men visst dyker det upp minnen efter bilderna?
Åtminstånde minnen för oss som hängt med ett tag.
/Janne C
|
| 2008 12 19, 20:26 |
|
 |
|
jan claesson
|
Och här har vi en fram och baksida från en Limakatalog 1969-70. N-skala. Troligen från en ej avsomnad hobbyaffär, Wentzels. Vem minns inte dessa produkter från katalogens baksida. Dvs om man har nått lite högre ålder, men det har nog en hel del av oss mj-gubbar.
Nostalgiskt så det föreslår. Men vilket alplandskap vi ser här med SJ-tåget i fokus! Köpte på mej en hel del vagnar som kostade 7.50 då. Har prislapparna kvar på kartongerna. Men dess värre hade jag inte råd med loket. Även om det gick illa så hade det varit kul att så här i efterhand att äga ett sådant lok.
Mvh Janne C, som envist förnyar nostalgin 
|
| 2008 12 22, 15:56 |
|
 |
|
Kjell Friberg
Tågbefällhavare
|
Sitter och blir verkligt nostalgisk så här på julaftonskvällen när jag läser om de gamla mj-butikerna. Det har redan nämnts två av mina hovleverantörer, Hobbylagret och Borgs Hobby i Linköping så jag skall komplettera listan med några till. Den allra första jag minns är Knut Johnssons bosättning som hade Märklin redan omkring 1950 men som upphörde med detta bara efter något eller ett par år. De hade en mycket stor (för sin tid) skyltanläggning till jularna. Denna affär låg i hörnet Nygatan/Repslagaregatan och huset är rivet sedan länge. Affären levde dock kvar och lades ned först i år. Därefter började Slöjdmagasinet på Storgatan att sälja Märklin och vi har nu kommit fram till 1953 eller samma år som Märklins bästsäljare ångloket CM 800 började tillverkas. Ungefär samtidigt eller senast 1955 började också Cykelaffären (jo, den hette så) på S:t Larsgatan att sälja Märklin. Båda desa affärer är nu borta liksom de järnaffärer (Hydén & Co på Storgatan och Sundberg & Eriksson på S:t Larsgatan (i samma kvarter som Cykelaffären) som började sälja Fleischmann omkring 1955. Hydén & Co är för övrigt den enda affär där jag sett nya Fleischmannmodeller i 0-skalan. Hobbylagret låg länge på Hamngatan men närhuset skulle rivas flyttade de till Nygatan innan de flyttade in i Gyllenvaruhuset. Borgs Hobby började som Modellsport och lånade butiksyta i en kontorsmaskinaffär på Gustav Adolfsgatan innan affären fick egen lokal i samma hus. Affären flyttade sedan till Torggatan under samma namn och sedan till en ny större lokal i Torggatans andra ände samtidigt som namnet byttes till Borgs Hobby.
Jag gör nu ett uppehåll i memoarerna samtidigt som jag pekar på att modelltåg såldes av fler, i första hand leksaksaffärer, i Linköping från mitten av 1950-talet och en följd av år framåt.
_________________ Låt inte din fantasi hindra dig, den är ändå överträffad av verkligheten
|
| 2008 12 24, 23:50 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Helsingborgs Hobby Center finns kvar, samma ägare som tidigare, Tomas Frost. Finns i en källarlokal på en gata jag inte vet namnet på mittemot Knutpunkten.
|
| 2008 12 25, 16:58 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
TuveB skrev: Helsingborgs Hobby Center finns kvar, samma ägare som tidigare, Tomas Frost. Finns i en källarlokal på en gata jag inte vet namnet på mittemot Knutpunkten.
Drottninggatan bör det i så fall vara, för den löper utanför Knutpunkten. Lustigt att jag missat den butiken totalt, får kolla ordentligt nästa gång jag åker in till stan!!!
Växte ju upp i Avesta i södra Dalarna på 60- och 70-talen, och där var det en butik som hette Lek&Hobby på Malmgatan vid Marcustorget som var det lokala eldoradot för små gossar med leksaksbils- och MJ-intresse. De hade de båda då förhärskande MJ-fabrikaten Märklin och Fleischmann i sitt sortiment, liksom även Faller och Heljan på husbyggsats-sidan (och förde förstås även Dinky och Corgi Toys, Matchbox och även Lego förutom en massa andra trevliga leksaker ...).
Tyvärr så "omkom" alla mina gamla kataloger med Lek&Hobbys logotyp påstämplad i en vattenskada i mitt föräldrahem nån gång på sent 70-tal, så jag kan inte scanna in några exempel på dem.
Även i Falun fanns det en butik som hette Lek&Hobby, möjligen så hade de något samröre med varandra!?! Därifrån har jag nog i alla fall några Wiking-bilar från cirka 70-talet med logotypen påstämplad på "pin-packen", men dem har jag inhandlat från en god vän i "den grufliga staden" nu i "modern" tid ...
|
| 2008 12 26, 1:54 |
|
 |
|
wellstreet
Biljettförsäljare
|
Hej! Nej Hobbycenter ligger inte på Drottninggatan den ligger på gatan parallelt bakom.Wellstreet.
|
| 2008 12 26, 6:13 |
|
 |
|
sommarsol
Lokförare
|
 I Uppsala
Någon nämnde Uppsala här. Jag minns två affärer, som numera är borta. Coddelius Leksaksaffär på Sysslomansgatan, där man bland barnvagnar och annat hittade främst Märklin. Så jularnas högtid, då Vålamagasinets – på Vaksalagatan – samtliga skyltfönster användes för spårläggning av en mycket stor Märklinanläggning med hus, tunnlar och allt. Där stod vi grabbar i slutet av fyrtiotalet i timmar i snögloppet och frös med medhavda limpmackor och mjölkchoklad, men värmdes av åsynen av småtågen. Min mor hade inte råd till mer än en liten boggi åt mig. Den beställdes – tror jag – från Wentzels (kostade runt 3.50) men blev början till mitt järnvägsintresse, som väl genvägen (alltså generna från min morfar) fördes över till mig från min morfar, som eldade första tåget in i Gellivara, som han alltså benämnde staden. sting
|
| 2008 12 26, 10:22 |
|
 |
|
Bjarne Petersen
Kommunikationsminister
|
 HC
Citera: Helsingborgs Hobby Center finns kvar, samma ägare som tidigare, Tomas Frost. Finns i en källarlokal på en gata jag inte vet namnet på mittemot Knutpunkten. Aha! Det var segt virke i den butiken och dess ägare! Där ser man hur dålig koll man har på sin gamla hemstad.  Men Boréus, Stengades Hobby och den där butiken ute på Råå kan väi alla fall inte gömma sig i någon källarlokal? Citera: Drottninggatan bör det i så fall vara, för den löper utanför Knutpunkten. Nja, utanför Knutpunkten heter den väl Järnvägsgatan? Jag har för mig att den byter namn till Drottninggatan, längre norrut, vid Stortorget. Citera: Hej! Nej Hobbycenter ligger inte på Drottninggatan den ligger på gatan parallelt bakom.
Då bör det väl vara på Södra Strandgatan då?
Jodå:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... sult=False
_________________ Uppdaterar med mj-bilder här: http://picasaweb.google.se/Kullasnickaren
Och rapporterar om banan i lugn och ro här: http://kullamannen.blogspot.com/
|
| 2008 12 26, 10:24 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
 Re: HC
Bjarne Petersen skrev: Citera: Drottninggatan bör det i så fall vara, för den löper utanför Knutpunkten. Nja, utanför Knutpunkten heter den väl Järnvägsgatan? Jag har för mig att den byter namn till Drottninggatan, längre norrut, vid Stortorget. Det har du förstås alldeles rätt i!
Ah det förklarar förstås varför jag helt missat butiken - den gatan är ju inte direkt någon som man flanerar på utan att ha ett specifikt ärende dit! Men det blir det väl ändring på nu ...
|
| 2008 12 26, 13:17 |
|
 |
|
Basse
Konduktör
|
 Re: I Uppsala
sommarsol skrev: Någon nämnde Uppsala här. Jag minns två affärer, som numera är borta. Coddelius Leksaksaffär på Sysslomansgatan, där man bland barnvagnar och annat hittade främst Märklin. Så jularnas högtid, då Vålamagasinets – på Vaksalagatan – samtliga skyltfönster användes för spårläggning av en mycket stor Märklinanläggning med hus, tunnlar och allt. Där stod vi grabbar i slutet av fyrtiotalet i timmar i snögloppet och frös med medhavda limpmackor och mjölkchoklad, men värmdes av åsynen av småtågen. Min mor hade inte råd till mer än en liten boggi åt mig. Den beställdes – tror jag – från Wentzels (kostade runt 3.50) men blev början till mitt järnvägsintresse, som väl genvägen (alltså generna från min morfar) fördes över till mig från min morfar, som eldade första tåget in i Gellivara, som han alltså benämnde staden. sting
Åh, Coddelius, den affären kommer man ihåg från när man sprang som liten på Uppsalas gator.
Pappa lämnade in något lok där för reparation någon gång.
Senare fick man gå till Nallens på S:t Persgatan med farmor och tjata till sig någon liten bil.
Även Bästis hade ett roligt sortiment, med bl a uppbyggda modelbilar i glasmonter. Hittade en målning på just Coddelius:
http://www.brobytornet.se/bilder/480/UT ... FAREN.html
Nallens historia:
http://www.nallens.se/public_html/html/about1.html
|
| 2008 12 27, 0:27 |
|
 |
|
jan claesson
|
Ähum, det ringde på dörren och det var en granne under mej som kom med en katalog. Så vad gör man? Sparkar liv i en avsomnad tråd verkar vara en bra början...
Tror inte denna hobbyaffär har varit med.
Ack ja, hur många av dessa byggsatser har jag inte byggt?
De hade inte Märklin eller Fleichman, utan detta för mej okända märke. Ser inte ut att vara någon större kvalitet på tågen. Något av byggsatsloken däremot smällde jag ihop. Ps, grannen gav mej också en serietidning som heter PILOT-22 med Battler Britton också. Från 1966. Undrar varför han tyckte att jag behöver dessa 2 trycksaker? Har han monne läst stinsen på nätet?  Trevligt med goa grannar.
Mvh Janne C
|
| 2009 03 21, 16:04 |
|
 |
|
Jan Frelin
VD
|
Tågbyggsatserna var väl mest de som kom från Kitmaster, åtminstone loken.
Jag är inte säker på att de avbildade vagnarna var Kitmaster-grejer, dock.
Jag tror att bilbyggsaterna på översta bilden var i 1/32 och därmed borde vara intressanta för de som bygger i skala 1.
_________________ http://svenskmjwiki.wikispaces.com/
|
| 2009 03 21, 18:30 |
|
 |
|
von Pluring
Konduktör
|
I 60 talets Kristianstad fanns det en butik som hette Gemlaboden ganska centralt belägen nära Domus som hade en lek/hobbyavdelning på ovanvåningen. Minns hur förtjust jag som liten grabb blev av att där få se en läckert uppbyggd Märklinjärnväg där bl.a. ett tyskt E-03 expresslok (sedermera littera 103) drog det eleganta Tee-tåget med bl.a. utsiktsvagn mm.
I Hässleholm köpte jag på 60-70 talet mina Märklintåg på Nisses Varubod som då låg på Stortorget och var mycket välsorterad vad beträffar Märklin, men låg ju nära Brio i Osby. Jag var stamkund där på den tiden och alla mina tidningsslantar (sålde Sydsvenskan i trakten) och veckopeng hamnade i butikens välfyllda kassa  .
När jag handlade tåg i Malmö långt senare minns jag i början på 80-talet den välsorterade Semo-Hobby som hade en jättestor och välsorterad hobbybutik ett stenkast från S. Förstadsgatan. Det var också i denna affär som jag upptäckte ett för mig nytt modellmärke med kortkoppel och kulisstyrning mellan vagnarna som också hade rött bakljus på loken. Detta märke som hette Roco började också med skalenligt långa personvagnar till skillnad mot Märklin och Fleischman vilket imponerade så stort på mig att jag sålde av i stort sett allt mitt Märklin till olika Köpenhamnsbutiker där det även gick bra att byta mot Roco på den tiden.
Ja på tal om Köpenhamn så har många butiker där under årens lopp försvunnit. Handlade en del på Nyboderhobby trots att affärsinnehavaren nog var den argaste och otrevligaste gubbdjävul som staden på 90-talet kunde ståta med. Gubben som alltid bar en tjock tröja såg ut som en riktigt vresig gammal sjöbjörn, med sin surt doftande pipa i käften. Minns att jag faktiskt fick honom att nästan bjuda på ett danskt smil en gång, åtminstone blev han förvånad. Några veckor tidigare hade vi munhuggits i så pass hårda ordalag att han nog trodde att han blivit av med mig för gott. När han alltså snart fick se mig i butiken igen log han nästan, i vart fall vart han storligen förvånad  . Och jag själv struntade i gubben, var ju bara där för att han sålde ut något av sina Rocolok. Den gamle björnen traggade ofta om att han ville bunta ihop allt sitt Roco och sänka det ner i Öresunds svarta djup. Jag menade naturligtvis att han inte behövde anstränga sig i onödan då jag kunde bespara honnom arbetet genom att ta emot grejorna rakt över disken
Långt ut på Strandvej hadde vi Wulf som tyckte att svenskarna som då nyligen sagt nej i folkomröstningen till EU inte borde få handla i Köpenhamn. Men trots detta var han nog en av de trevligaste handlare och med en stor portion humor. Misstänker att han nog rökte ihjäl sig då han hostade mellan varannat ord varefter han tände en ny cigg. Gamle Wulf, saknar jag än i dag när jag tänker på 90 talets försvunna eller flyttade Köpenhamnsbutiker.
Ute i Buddinge var det en hygglig och förhållandevis ung kille med en stor svart katt i butikens fönster som lät mig byta mitt Märklin mot bl.a. Roco.s Schweiziska krokodil minns jag. Han bjöd dessutom på kaffe.
Numera kan man som svensk inte handla modelltåg i Köpenhamn eller Danmark om ens någonstans Längre eftersom majoriteten har valt att vi skall ha kvar vår skit…ursäkta, skvalpvaluta som bara gör oss fattigare, men det är en annan och mycket tråkig historia.
Finns numera som bekant bara kvar en handfulla modelltågsbutiker i landet som tillsammans med ytterst få nya gör en fantastisk insats för vår kära hobby och kan bara sluta med att önska samtliga ett stort lycka till.
Peter
|
| 2009 03 21, 20:11 |
|
 |
|
clas
Trafikchef
|
Jan Frelin skrev: Tågbyggsatserna var väl mest de som kom från Kitmaster, åtminstone loken.
Jag är inte säker på att de avbildade vagnarna var Kitmaster-grejer, dock. De avbildade Airfix-vagnarna och ytterligare några tvåaxliga godsvagnar med brittisk förebild samt en kranvagn härstammar inte från Kitmaster. Airfix gjorde också en rälsbuss och diverse sceniska tillbehör för 00-skalan - lokstall, stationsbyggnad, vattentorn, boningshus, gubbar & gummor m m. Inget av detta kom från Kitmaster. Det lilla sadeltankloket längst upp till höger på bilden tror jag också är "original-Airfix". Alla dessa byggsatser tillverkas f ö fortfarande, men idag görs de av Dapol:
http://www.dapol.co.uk/index.php?option ... &Itemid=59
| 2009 03 22, 11:44 |
|
 |
|
jan claesson
|
Se vilka minnen det dök upp igen, denna gång från von Pluring. I en nyvaknad tråd. Kul.
Janne C
|
| 2009 03 22, 12:14 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
[quote="jan claesson"]Ähum, det ringde på dörren och det var en granne under mej som kom med en katalog. Så vad gör man? Sparkar liv i en avsomnad tråd verkar vara en bra början...
Tror inte denna hobbyaffär har varit med.
Ack ja, hur många av dessa byggsatser har jag inte byggt?
Finns några rariteter bland dom byggsatserna, prototyp Concorden och den lilla fina modellen av engelska bilfärjan Free Enterprise II. Varje år hoppas jag att den skall komma ut igen.
Stefan
|
| 2009 03 22, 17:50 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
På Hisingen i Göteborg fanns ju järnaffären Folke V Johansson med mycket kul i plastmodell och mj-väg. Träffade föresten Sture Johansson, som hade affären ihop med sin syster, i fredags när jag var på väg hem från jobbet. Han jobbar sen rätt länge på Sjöfartsmuseet. När affären upphörde på 90-talet köpte jag på mej mycket mj-prylar, massa Jouef räls o tillbehör, en Märklin Z-fabriksbyggd bana samt Roco räls för både H0 o N samt tillbehör.
Någon nämnde den stora banan som fanns hos Alida Söderdahl. Det visade sej att den byggdes av pappan till en av mina arbetskamrater. Banan var ju rätt häftig med både Märklin, Fleischmann och Trix express samt en N-skale slinga.
Leksaksavdelningen på Meeths varuhus har jag svaga minne ifrån, ett glasskåp med Märklinlok och så sålde dom Schuco´s Alweegbana.
Stefan
|
| 2009 03 22, 17:59 |
|
 |
|
jan claesson
|
Och nu minns jag en grej här. På bilden med en massa plastbyggsatser så kan vi se en hundkoja. Det var min absolut första byggsats jag fick. Och herregud vad limmiga bilrutorna blev...
/Janne C
|
| 2009 03 22, 21:03 |
|
 |
|