Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 22:11

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Artikel i Helsingborgs Dagblad om Rälsspikarna 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Artikel i Helsingborgs Dagblad om Rälsspikarna
Modelljärnvägsföreningen Rälsspikarna uppmärksammades med en trevlig artikel i Helsingborgs Dagblan den 22 mars 2010, se http://hd.se/helsingborg/2010/03/22/spikar-med-smak-for-sma-tag/

2010 03 23, 15:21
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Artikel i Helsingborgs Dagblad om Rälsspikarna
Jag fick aldrig upp någon textremsa till filmen så jag hade lite svårt att hänga med. :?

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 03 23, 15:59
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Jag fick aldrig upp någon textremsa till filmen så jag hade lite svårt att hänga med. :?

När vi råkas i. r. l. så ska jag hjälpa dig att simultantolka till Grytnäsmål! :lol:

By the way så påminner detta mig om när jag besökte Falu Koppargruva och gick en guidad visning där nere tillsammans med mina söner och bl a ett par från Uppsala. Guiden var från Svärdsjö och den dialekten är ju inte riktigt "att leka med", men eftersom jag bl a bott och jobbat i Falun så förstod jag honom rätt bra till skillnad från det övriga sällskapet - så jag fick helt enkelt översätta vad hann sade till svenska!

En liknande upplevelse hade jag också när jag besökte Bayerisches Eisenbahnmuseum i Nördlingen på gränsen mellan Bayern och Schwaben/Württemberg. Jag har ju tillbringat två somrar i Donauwörth 30 km från Nördlingen och är väl förtrogen med den lokala dialekten (skulle väl vilja påstå att det är tyskans motsvarighet till "Schävämålä" - d v s det dalmål som talas i Stora Skedvi mellan Säter och Borlänge), som förstås guiden där pratade. I sällskapet fanns en tysk- och engelskkunnig holländare, men han fattade inte ett smack, så även där fick jag tolka ...

2010 03 25, 0:18
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Med anledning av Mats insatser som tungomålsuttydare vill jag berätta följande lilla tänkvärda historia:

-En mus var i sakta mak på väg över köksgolvet när den blev upptäckt av katten. En vild jakt blev det, men musen lyckades smita in i ett litet hål i golvsockeln där katten inte kom åt den. Musen upptäckte att hålet var en återvändsgränd och enda vägen ut var tillbaka ut på golvet och där satt katten och väntade och slickade sig om munnen.

Musen beslöt att vänta men det gjorde tyvärr katten också. Musen blev alltmer desperat men till slut kom den på en glimrande idé. Den drog in luft och med sin allra mörkaste musstämma skrek den:
-Vov, vov.

Katten blev vettskrämd för ”hunden” och försvann ut ur köket. Musen kunde komma ut och allt var frid och fröjd.

Sens moral:
- Det är bra att kunna ett främmande språk!

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 03 27, 15:36
Profil WWW
VD

Tack för denna tipset,Mölle-Mats!
Det hade jag inte en aning om,trots att jag bor också i Helsingborg och hade varit med i föreningen då från början av starten.

:-D

2010 03 27, 17:34
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ]