|
Sida 1 av 1
|
[ 10 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
 Ånglok litt J - VVA
Efter att ha surnat till på ett antal 'nästan färdiga' projekt bestämde jag mig för att få klart mitt J-lok. Slutspurten kan man väl följa bäst på hemsidan, det som skett senast är att jag provkört drivningen med godkänt resultat. En liten film finns på Youtube (om nån kan förklara hur jag kan fixa till det konstiga bildformatet vore jag tacksam). H 
|
| 2009 12 05, 2:25 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
 Re: Ånglok litt J - VVA
Några oväntade och lite kluriga utmaningar återstår nu innan det är dags att avsluta det här. Vilka utmaningar skriver jag mer om på hemsidan, en föraning om hur det kommer att se ut färdigt fick jag idag i alla fall. 
|
| 2009 12 06, 3:11 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
... och återigen hänger tungan som en slips. Ånglok litt J – jättehög dräggelfaktor när det gäller att gestalta MHJ i modernare tappning (tja modern, 1950-/60-tal!...)
|
| 2009 12 06, 22:02 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Jo, visst är det ett charmigt lok, och i mitt tycke i perfekt storlek för en modelljärnväg. Nu har jag faktiskt lyckats få bukt med det här loket, återstår gör bara att sätta dit domkrafter och bättra på färgen lite här och där. Det rör på sig (bevisas med en filmsnutt på hemsidan) och det klarar nu radier en bra bit under 3 meter (hur det åstadkoms visas på hemsidan). H 
|
| 2009 12 07, 10:35 |
|
 |
|
Lasse M
VD
|
hakang skrev: Jo, visst är det ett charmigt lok, och i mitt tycke i perfekt storlek för en modelljärnväg. Nu har jag faktiskt lyckats få bukt med det här loket, återstår gör bara att sätta dit domkrafter och bättra på färgen lite här och där. Det rör på sig (bevisas med en filmsnutt på hemsidan) och det klarar nu radier en bra bit under 3 meter (hur det åstadkoms visas på hemsidan). H  Vad är det för fabrikat på rullbocken? Har själv tittat lite på MRW's men denna ser stadigare ut.
|
| 2009 12 08, 1:25 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Lasse M skrev: Vad är det för fabrikat på rullbocken? Har själv tittat lite på MRW's men denna ser stadigare ut. Den kommer från Bachrus och säljs av Nmodell/MJmodell. Ser den speciellt stadig ut är det nog en synvilla, inte för att den är speciellt ostadig men det är ju inte en sammanhållen bock utan ett antal rullstöd man helt enkelt ställer på rälsen. Det finns fasta stöd (för löpaxlar, -boggir, tendrar och sånt) och så hjulstöden man sätter under de drivna axlarna. Spårvidden är justerbar inom vidare gränser än vad som anges, de jag har (satserna MED50A, MED50B och MED51S) klarar åtminstone ner till 9mm. Bredare än 16,5 har jag inte testat. H
|
| 2009 12 08, 1:44 |
|
 |
|
Stefan J
VD
|
Trevlig filmsnutt och ännu trevligare lok!
Om loket beter sig bra på rullstället, kan man då förvänta sig samma uppträdande på rälsen?
Stefan
|
| 2009 12 08, 18:05 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
knallhatten skrev: Om loket beter sig bra på rullstället, kan man då förvänta sig samma uppträdande på rälsen? Nja, det tror jag vore vågat att påstå. Rälsen har hyss som svängar och backar, skarvar och andra konstigheter för sig som rullstället ju oftast undviker. För min del är det en praktisk hjälp för att se om det finns några underligheter i själva drivlinan. Och så är det ju praktiskt vid inkörning. Jag tror däremot att man rätt säkert kan säga att om loket INTE beter sig väl på rullstället är det garanterat att det uppför sig illa även på räls. H Ps. Tack alla för vänliga och uppskattande ord. Jag uppskattar dem högeligen, oavsett när och varifrån de kommer, även om jag oftast fokuserar svaren på de frågor som uppkommer.
|
| 2009 12 08, 19:17 |
|
 |
|
Stefan J
VD
|
Tack Hakang!
Bra att veta då jag förmodligen kommer att ha ett rullställ innan min anläggning är klar (just nu är den inte ens påbörjad)
Stefan
|
| 2009 12 08, 19:32 |
|
 |
|
Lasse M
VD
|
hakang skrev: Lasse M skrev: Vad är det för fabrikat på rullbocken? Har själv tittat lite på MRW's men denna ser stadigare ut. Den kommer från Bachrus och säljs av Nmodell/MJmodell. Ser den speciellt stadig ut är det nog en synvilla, inte för att den är speciellt ostadig men det är ju inte en sammanhållen bock utan ett antal rullstöd man helt enkelt ställer på rälsen. Det finns fasta stöd (för löpaxlar, -boggir, tendrar och sånt) och så hjulstöden man sätter under de drivna axlarna. Spårvidden är justerbar inom vidare gränser än vad som anges, de jag har (satserna MED50A, MED50B och MED51S) klarar åtminstone ner till 9mm. Bredare än 16,5 har jag inte testat. H Tack för hjälpen. Ska kollas upp. Ser att det på står "avsedd för spårvidder mellan 11-23 mm", men du har alltså lyckats köra 9 mm lok i bocken. Perfekt då ju då jag har någon H0n2 byggsats liggande men framförallt för att den ju då kan användas till mina H0n3 byggen. Blev först besviken när jag såg vad där stog om spårvidderna för då föll ju H0n3 med en ynka halv millimeter, men så kom jag på att du skrev något om 9 mm. Så det får bli en Bachrus-bock. Stadig kanske inte var rätt ord, stabil kanske är mer rätt, eller gedigen. Strunt samma, när du nu säger att den har justerbar spårvidd så vinner den oavsett om den är stabilare/stadigare än MRW's eller ej.
|
| 2009 12 09, 2:14 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 10 inlägg ] |
|