Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 17, 0:16

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 adam modellbau 
Författare Meddelande
Konduktör

Hej har någon erfarenhet av deras produkter? Omdömen?
vad är skillnaden på dom vanliga innofreight containrarna och XXXL modellen?
Vilken vagn skall man använda till dom om man vill ha ett Green Cargo fliståg? Vilken container skall man använda?

/Stefan

2009 09 10, 21:21
Trafikledare
Användarvisningsbild

Jag köpte också dessa containrar förra året med löfte om att det skulle komma en passande vagn från Adam, men har inte hört något ytterligare om detta.
Någon som vet?

2009 09 11, 13:36
VD
Användarvisningsbild

Kan det vara dessa vagnar?

http://www.adam-modellbau.com/produkte.php

http://www.adam-modellbau.com/blog/2008 ... d-obb-set/

:?:

2009 09 12, 11:32
Tågvärd

Hej,

Köpte 2st Adam containervagnar i sommras. Jag blev varnad för dess blandade kvalité.
Tyvärr vissade det sig vara sant. Själva vagnkonstruktionen kan jag inte klaga på, men vad det gäller vagnen gångegenskaper så är det katastrof. Kör med Märklin C-skenor och kan bara säga att vagnen klarar inte ens en vanlig växel, en kurva samt att den har en tendens att spåra ur.
Visst, boggien går att ersätta, men ändå... Byte till Roco hjul, men resultatet blev mindre lyckad.

Vet ej om jag just köpte en måndagsexemplar, men det är ialla fall mitt resultat av dessa.

2009 09 28, 15:45
Trafikledare
Användarvisningsbild

Roco tillverkar rätt AEE märkt Sgns vagn för att köra ett Hector tåg. Har Green Cargo kommit igång med sina inno freight containers? När GC körde prov med inno freight år 2007 änvändes Lgjns vagnar. http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... 8713&img=b

2009 09 28, 17:34
Tågvärd

Kom på en sak till vad det gäller Adams vagnar.
Hans containervagnar ska vara skalenliga, enligt honom själv.
Därför kan det uppstå problem ifall man vill sätta en container av ett annat märke.

2009 09 28, 17:54
VD
Användarvisningsbild

Expresso skrev:
Hej,

Köpte 2st Adam containervagnar i sommras. Jag blev varnad för dess blandade kvalité.
Tyvärr vissade det sig vara sant. Själva vagnkonstruktionen kan jag inte klaga på, men vad det gäller vagnen gångegenskaper så är det katastrof. Kör med Märklin C-skenor och kan bara säga att vagnen klarar inte ens en vanlig växel, en kurva samt att den har en tendens att spåra ur.
Visst, boggien går att ersätta, men ändå... Byte till Roco hjul, men resultatet blev mindre lyckad.

Vet ej om jag just köpte en måndagsexemplar, men det är ialla fall mitt resultat av dessa.

Du bytte väl till Rocos växelströmshjul?

/P

2009 09 29, 7:26
Tågvärd

Citat:
Du bytte väl till Rocos växelströmshjul?

/P

Ja, det gjorde jag.

2009 09 30, 14:32
Trafikledare
Användarvisningsbild

Jag köpte dessa vagnar i Gävle den 17 oktober.
Väl hemkommen kunde jag vid prov konstatera att den ena gick väldigt trögt.
Vid demontering av hjulen kunde konstateras att hela vagnen sprutats med färg i ihopsatt skick vilket även fanns i axellagringarna.
Vad värre var var att spetsarna på hjulaxlarna hade kortats d.vs. man hade filat av spetsarna på axlarna med en fil och detta var inte ens rakt utfört.
Jag satte upp axlarna i urmakarsvarven och rundade axeländarna med en svarvstickel så att de blev runda och centriska.
Fjädrarna till koppelåterställnigen var alldeles för hårda vilket förorsakade urspårning genom koppellåsning.
Jag drog försiktigt ut fjädrarna till lagom styrka varefter vagnarna gick ganska bra i spåret.
Jag tycker dock att det är beklagligt att man skall behöva vidtaga ovanstående åtgärder på en vagnssats som jag betalade över 600:- för.

2009 10 23, 15:01
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se