Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 19:25

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Bildgåta - relä 
Författare Meddelande
Passagerare

Inlägg Bildgåta - relä
Vi är nybörjare inom modelljärnväg och är i startfasen av ett budgetbygge i H0, den mesta materielen har införskaffats begagnat och delvis i form av "fynd"-lådor... I en av dessa dök något slags spännande relä upp, se bifogad bild, helt utan märkning och vi har inte lyckats klura ut hur vi ska använda det. Är det någon här som kan peka i rätt riktning eller kanske t. o. m. beskriva funktionen? Tack på förhand!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2011 09 19, 20:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Bildgåta - relä
Trikken skrev:
Vi är nybörjare inom modelljärnväg och är i startfasen av ett budgetbygge i H0, den mesta materielen har införskaffats begagnat och delvis i form av "fynd"-lådor... I en av dessa dök något slags spännande relä upp, se bifogad bild, helt utan märkning och vi har inte lyckats klura ut hur vi ska använda det. Är det någon här som kan peka i rätt riktning eller kanske t. o. m. beskriva funktionen? Tack på förhand!

Helt säker kan man inte vara men jag får en känsla av bistabilt relä med två växlande kontakter.

Funktion: Styringångar är den bruna tillsammans med de blå. Prova med låg likspänning exvis 5V... minus (nolla) på den bruna hylsan, plus till någon av de blå. Händer det inget ge en kort puls på den andra blå. Kort puls på någon av de blå bör slå om reläet. Om inte 5V funkar höj till 12V... högre än så bör man inte pyssla med på tillbehörssidan inom MJ.
Funkar inte likspänning så gör du om testet med växelspänning.

Sedan bör de gråa funka ihop med motstående oranga som två växlande kontakter...

SA

2011 09 19, 21:24
Trafikledare

När jag ser det genomskinliga oranga höljet tillsammans med de färgade anslutningskontaktdonen kommer jag att tänka på tillverkaren Faller.

2011 09 20, 15:50
Passagerare

Tack för tipsen! Jag tror vi är på rätt spår nu, det är med största sannolikhet ett Faller 648 (ev. Faller AMS 648) och avsett att användas vid järnvägsövergångar där MJ-spåret korsar Faller AMS "bilbana". Om jag tolkat och gissat rätt utifrån den lilla information jag hittat, refererat i förhållande till tidigare bifogad bild, kan det fungera så här:

* matning med - till brun kabel och + til gul kabel på höger sida
* impuls in på kontakter vänster sida med - till brun i mitten och av/på med + till respektive av de blåa kontakterna
* körström till stoppsträcka på AMS-banan, in resp. ut genom de två gråa kontakterna på ovansidan
* ström till varningsljus vid övergången, växlande/blinkande, genom de brandgula kontakterna på nedsidan

Återstår att experimentera lite för att testa funktion och (helst) hitta en bruksanvisning.

2011 09 20, 21:12
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ]