Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 19:25

Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 Bildformatet! 

Gillar du det nuvarande bildformatet med små klickbara bilder?
Ja 44%  44%  [ 31 ]
Vet ej 0%  0%  [ 0 ]
Nej 56%  56%  [ 39 ]
Antal röster : 70

Bildformatet! 
Författare Meddelande
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Inlägg Bildformatet!
Hejsan!

Det har framförts ett antal negativa synpunkter på det bildformat som tillkom efter den senaste uppgraderingen.
Alltså liten bild som blir större när man klickar på den och som då också blir ett bildspel om det finns flera bilder.

Dock så går det ju inte att avgöra hur många som verkligen gillar detta efter bara dessa synpunkter så därför gör jag en liten undersökning nu.

Jag är tacksam om så många som möjligt röstar så man får en bättre bild av vad folk tycker.

/mjtag
Vikarieadmin

2011 06 27, 12:46
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Bildformatet!
Det ser ut som att bilden laddas ner i fullformat varje gång man öppnar en tråd för att sedan visas i frimärkesstorlek, vilket är lite tokigt...man sparar ju ingen bandbredd på det viset :evil:

2011 06 27, 14:04
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

torsten skrev:
Det ser ut som att bilden laddas ner i fullformat varje gång man öppnar en tråd för att sedan visas i frimärkesstorlek, vilket är lite tokigt...man sparar ju ingen bandbredd på det viset :evil:

Så brukar det väl vara när det gäller stora bilder, på dom flesta sidor.

På många sidor jag besöker där det finns stora bilder så brukar dom oftast först laddas ner i fullformat för att sedan bli lite mindre så man får klicka på dom för att se bilderna i originalformatet.

Så systemet i sig är ju inte nytt, men visst kan det upplevas som irriterande av vissa.

Ha det bra.

2011 06 27, 14:54
Profil WWW
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Lägger in detta här också.

Jag har nu fått besked från supporten angående det nuvarande bildformatet.

Det hörde till den senaste uppgraderingen och gäller alla forum och är dessutom svårt att slå av.

Så ni får leva med detta bildformat helt enkelt.

/mjtag
Vikarieadmin

2011 06 27, 16:35
Profil WWW
Kommunikationsminister

Förstår att problemet ligger på en annan nivå än forumadministratör kan hantera. Men uttrycket "svårt att slå av" låter för mig som "inte omöjligt att fixa men vill inte" (webbhotellägarens synpunkt alltså). Och skulle vi kunnat ändra på det hade det nog behövts 350 forumanvändare till din omröstning som bums klickat för "gillar inte" för att det skulle få någon effekt på webbhotellägaren...

2011 06 27, 16:41
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Förstår att problemet ligger på en annan nivå än forumadministratör kan hantera. Men uttrycket "svårt att slå av" låter för mig som "inte omöjligt att fixa men vill inte" (webbhotellägarens synpunkt alltså). Och skulle vi kunnat ändra på det hade det nog behövts 350 forumanvändare till din omröstning som bums klickat för "gillar inte" för att det skulle få någon effekt på webbhotellägaren...

Jag har precis skrivit en motfråga om detta på supportforumet så vi får se vad dom svarar på det.

/mjtag
Vikarieadmin

2011 06 27, 16:50
Profil WWW
Kommunikationsminister

Bild format. Lika bra normal bild som vi kan se. Om små bild kan vi inte hur ser utförande. Men man behöver inte största eller för stora. Beror på hur ser ut detaljer kan ta lite större bild. Men jag är ju inte proffs bilder.

2011 06 28, 9:00
VD
Användarvisningsbild

Handlar det som sagt bara om frimärksstora bilder etc. som sedan visas i sin originalstorlek (nedlddade storlek) när man klickar upp dem så har inte jag något problem med det hela. Är ju som påpekats inte alltför ovanligt utan förekommer på flera andra håll/forum.

Skulle det däremot inte fungera utan att de små bilderna förblir små trots att man försöker att klicka upp dem, ja då är det något som är fel och som behöver åtgärdas. Stinsens bildvisning verkar dock ligga i kategori 1 så det är nog bara att s.a.s. gilla läget.

2011 06 28, 9:06
Kommunikationsminister

Beror på om små bild som frimärke och om man vill större bild så bli oskarp bild.

2011 06 28, 9:14
Moderator
Användarvisningsbild

Jag tycker nog att ett visningsformat på dryga 600 pixlar på bredden är lagom, och vid klick får man den i dess uppladdade storlek.
Kör själv sådan begränsning på de forum jag driver, oavsett hur stor bilden är så visas den aldrig större än 600.

Jag irriteras ofantligt av att inte kunna se helheten i bilden direkt när man scrollar förbi utan måste klicka för att se dem, hellre än storlek så innehållet kan tydas och ev. locka intresset för klick.
Som nybörjare försöker jag insupa så mycket inspiration och information som möjligt på kort tid, det går inte om varje bild måste klickas på :)

2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25

The smaller the train - the more concentrated the fun!

2011 06 28, 10:03
Lokförare
Användarvisningsbild

Hej !

Själv tycker jag att bildfrågan är ganska viktig. Jag tycker att det oftast är trevligt med lite större
bilder, jag tycker bilderna nedskalade till 450px breda är för små. Jag tror de flesta har skärmar som
kan hantera bredare bilder än så. Jag tycker också att olika bilder kan vinna på att vara olika stora
och jag tycker att författaren borde kunna få friheten att bedömma detta även om de flesta av oss
inte är proffs. I så fall kan jag som ganska grav dyslektiker sluta att skriva direkt.

Någon bandbredd sparas ju heller inte då bilderna laddas ner i full storlek. En sak som går förlorad
när man klickar på en bild för att få den större är samanhanget med texten, vilket jag finner ganska
irriterande. Det är också ett extra, i min mening onödigt, moment som man måste utföra för att läsa
en tråd.

Jag har verkligen uppskattat att läsa alla författares trådar med många gånger jätte fina bilder
jag tycker lite av det går förlorat nu med de små bilderna.

Det var min åsikt i alla fall :-)

MvH
Pär

2011 06 28, 12:12
VD
Användarvisningsbild

Evt vore bäst att visa bilder inne i trådarna som tumnaglar som man sedan kunde klicka på för att ladda ner fullformatsbilden.... :roll:

2011 06 28, 13:05
Trafikledare

P Ekstrand skrev:
Hej !

Själv tycker jag att bildfrågan är ganska viktig. Jag tycker att det oftast är trevligt med lite större
bilder, jag tycker bilderna nedskalade till 450px breda är för små. Jag tror de flesta har skärmar som
kan hantera bredare bilder än så. Jag tycker också att olika bilder kan vinna på att vara olika stora
och jag tycker att författaren borde kunna få friheten att bedömma detta även om de flesta av oss
inte är proffs. I så fall kan jag som ganska grav dyslektiker sluta att skriva direkt.

Någon bandbredd sparas ju heller inte då bilderna laddas ner i full storlek. En sak som går förlorad
när man klickar på en bild för att få den större är samanhanget med texten, vilket jag finner ganska
irriterande. Det är också ett extra, i min mening onödigt, moment som man måste utföra för att läsa
en tråd.

Jag har verkligen uppskattat att läsa alla författares trådar med många gånger jätte fina bilder
jag tycker lite av det går förlorat nu med de små bilderna.

Det var min åsikt i alla fall :-)

MvH
Pär

Tack för ett riktigt bra inlägg Pär. Jag tror att alla vi som inte gillar nyordningen vad gäller bildvisningen håller med dig på alla punkter.

Jan

2011 06 28, 13:07
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Nu har det börjat gå lite överstyr här men jag har inte tid att reda ut detta nu så jag låser tråden tills vidare.

/mjtag
Vikarieadmin

2011 06 28, 13:10
Profil WWW
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Nu har jag städat i denna tråd och öppnar den därför igen.

Ni får gärna fortsätta prata bildformat nu.

/mjtag
Vikarieadmin

2011 06 28, 17:54
Profil WWW
Kommunikationsminister

Ursäkta små fel skrivit ovan. Jag menar storlek som frimärke och vill förstora, så bli oskarp bild. Beror på hur mycket px i skärmen. Jag tyckte lika bra som vanligt bilder. Om för många bilder så kan ta mindre bilder. Hoppas att ni förstå. Om inte förstå så gärna jag skriva 10 sidor till.

2011 06 28, 18:04
Kommunikationsminister

Är också tacksam för modereringens utveckling.

Jag sällar mig för övrigt till Pär Ekstrand som jag tycker skrev ett inlägg som jag i allt väsentligt kan skriva under på. Men det är som sagt min personliga åsikt och det är ju uppenbarligen c:a en tredjedel av alla som röstat hittills som tycker det är bra som det är. Det är förstås helt ok att tycka så.

2011 06 28, 18:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Fint med en arbetande moderator. :-D Det känns som ett närvarande intresse för att forumkommunikationen ska flyta bra och att de tekniska förutsättningarna ska ha hög kvalitet.

Att bildbredden reducerats känns därför ganska fånigt i ett modernt bildorienterat medium. Som om tidningarna bara skulle utnyttja halva sidbredden där bilder infogas. Och lämna stora tomma ytor. "Ledigt annonsutrymme?!". (Hoppas att jag inte väckte någon björn. :oops: ) Och dessutom t.ex. så snart bokstavsföljden dn dök upp i texten skulle blåsa på med hela fetstilsloggan. Nördigt. :mrgreen:

Så det vore en kvalitativ välgärning om vi kan se det hela ur användarsynpunkt och återgå till full bildbredd.

Lycka till mjtag!

Svenne

2011 06 28, 21:01
Profil WWW
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
Fint med en arbetande moderator. :-D Det känns som ett närvarande intresse för att forumkommunikationen ska flyta bra och att de tekniska förutsättningarna ska ha hög kvalitet.

Att bildbredden reducerats känns därför ganska fånigt i ett modernt bildorienterat medium. Som om tidningarna bara skulle utnyttja halva sidbredden där bilder infogas. Och lämna stora tomma ytor. "Ledigt annonsutrymme?!". (Hoppas att jag inte väckte någon björn. :oops: ) Och dessutom t.ex. så snart bokstavsföljden dn dök upp i texten skulle blåsa på med hela fetstilsloggan. Nördigt. :mrgreen:

Så det vore en kvalitativ välgärning om vi kan se det hela ur användarsynpunkt och återgå till full bildbredd.

Lycka till mjtag!

Svenne

Som sagt, så uppskattar jag alla positiva ord. Jag gör vad jag kan men jag kommer nog klanta mig vid vissa tillfällen framöver. Allt jag gör blir inte alltid rätt men jag är glad för den nytta jag kan göra.

Jag har ännu inte fått besked från supporten om man kan återgå till gamla bildformatet igen utan vi får vänta lite till.

/mjtag, moderator
och vikarieadmin

2011 06 28, 21:20
Profil WWW
Kommunikationsminister

Klantar oss gör vi alla av och till. Det viktiga är det positiva engagemanget, jag tror du redan märkt uppskattningen av det.
Håller tummarna för återgång till modern bildvisning!

2011 06 28, 21:25
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 101 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa