| Författare |
Meddelande |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
 Re: Bildformatet!
Jag återkommer till att hela resonemanget bygger på vars och ens subjektiva värdering, och det torde vara uppenbart att dessa värderingar inte går att sammanjämka.
I den mån det överhuvudtaget ger någonting att värdera "gallup-undersökningen" så torde en 60-40-majoritet i de flesta sammanhang betraktas som betryggande. Men den säger givetvis ingenting om att den ene har "rätt" och den andre "fel".
Vad jag har reagerat mot är kategoriska påståenden av typ "Alltså skall ..." (ska man vara riktigt riktigt petig är "skall" en gammaldags singularform, "stora bilder skola undvikas" om man nu ska hålla sig till ett föråldrat språkbruk) - man kan inte komma längre än att hävda att "Jag tycker att stora bilder ska undvikas". Annars tar man på sig den förmätna rollen att hävda att man själv har rätt och de som tycker annorlunda fel.
Det här med kommentaren om "skall" låter kanske förmäten den också, men tyvärr används denna verbform (och ofta felaktigt) i myndighetsspråk för att inskärpa att det är ett krav att någonting ska ske, och det gör verbformen ännu mer tveksam i en diskussion om tyckande. Ingen av oss som deltar i diskussionen har någon "myndighetsutövningsrätt" att pådyvla övriga en sanning.
|
| 2011 07 06, 11:33 |
|
 |
|
CalleA
Trafikchef
|
hakang skrev: Det jag gillar är väl att bilderna blir så stora som jag vill att de ska bli när jag tittar på dem. Och jag vill att bilderna är så stora som jag vill när du tittar på dem. Säg att jag skriver en artikel till en tidning, där jag har en steg-för-steg-beskrivning i form av bilder med tillhörande bildtexter. Då vill jag inte att tidningen publicerar bilderna så små att detaljerna inte syns, och jag vill inte heller att de publicerar bilderna i stort format men utan bildtexter. Inte ens om bildtexterna går att hitta någon annanstans i samma nummer.
_________________ Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal
|
| 2011 07 06, 12:00 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
NerdBoy skrev: Och jag vill att bilderna är så stora som jag vill när du tittar på dem. Säg att jag skriver en artikel till en tidning, där jag har en steg-för-steg-beskrivning i form av bilder med tillhörande bildtexter. Då vill jag inte att tidningen publicerar bilderna så små att detaljerna inte syns, och jag vill inte heller att de publicerar bilderna i stort format men utan bildtexter. Inte ens om bildtexterna går att hitta någon annanstans i samma nummer. Egentligen är det väl så att den som visar bilden faktiskt bestämmer hur den visas. Dvs forumägaren! Det finns en emellanåt odlad föreställning att den som använder ett forum för att visa upp sig och sitt skulle ha en absolut bestämmanderätt/äganderätt över hur sakerna hanteras, jag menar att detta är felaktigt. Man har inte 'egna' trådar i vilka man som trådstartare bestämmer vilka regler som ska gälla, det gör forumägaren. Annars köper jag resonemanget och håller med om att man som författare vill styra själv. Dvs när jag skriver vill JAG som författare bestämma, men när jag läser vill JAG som läsare bestämma... När det gäller omröstningen tycks det som om c:a 60% vill 'ha det som det var förr'. Föga överraskande, det motsvarar väl ungefär det svar man skulle få på motsvarande fråga om vilken förändring som helst i samhället. I stort sett utan undantag. Jag tycker den som bestämmer ska bestämma sig för vad han tycker blir bäst, sen försöka samla stöd för sin uppfattning. Leda, snarare än fösas omkring, typ... Men det är väl mer en filosofisk fråga kanske.
|
| 2011 07 06, 13:29 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Citera: Leda, snarare än fösas omkring, typ... För min del tycker jag det är bättre med en fri diskussion där var och en faktiskt få ge uttryck för sina synpunkter, må de stämma överens med mina eller inte. Eftersom forumägaren med moderatorer nu bjuder oss på den möjligheten uppstår förstås också utrymme för den som vill ge uttryck för önskan om mer auktoritärt styre. Det är egentligen intressant att denna fråga kan väcka så väldigt mycket känslor. Vi vet ju inte om bildhanteringen går att åtgärda, och i slutändan får vi ju finna oss i det faktiska slutresultat frågan får. Och jag tror, oavsett hur det blir, inte någon som engagerat sig så ivrigt i denna fråga kommer att avlida av hjärtinfarkt därför. Att det ena eller andra bildvisningssättet skulle innebära en katastrof är väl att ge frågan lite väl hög prioritet jämfört med andra motsvarande, livsavgörande frågor...
|
| 2011 07 06, 15:11 |
|
 |
|
Stefan J
VD
|
Tycker inte riktigt att man kan jämföra frågan om bildstorleken med andra förändringar i samhället. För mig är det enklare och smidigare att hitta ett forum med det upplägg jag föredrar, än att emigrera om nu samhällsutvecklingen skulle upplevas som ett problem.
Stefan
|
| 2011 07 06, 16:26 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Stefan J skrev: Tycker inte riktigt att man kan jämföra frågan om bildstorleken med andra förändringar i samhället. Nä, det är ju helt riktigt, vad jag menar är att människan är av sin natur strikt konservativ. Dvs ALLA förändringar har ALLTID upplevts som ett hot. Och innan man vant sig vid den nya ordningen har man ALLTID krävt/önskat en återgång till det tidigare 'normala' läget. Huruvida förändringen i stort går i positiv eller negativ riktning tycks i sammanhanget vara fullkomligt irrelevant.
|
| 2011 07 06, 17:32 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Johan Molin skrev: Citera: Leda, snarare än fösas omkring, typ... För min del tycker jag det är bättre med en fri diskussion där var och en faktiskt få ge uttryck för sina synpunkter, må de stämma överens med mina eller inte. Eftersom forumägaren med moderatorer nu bjuder oss på den möjligheten uppstår förstås också utrymme för den som vill ge uttryck för önskan om mer auktoritärt styre. Det är inte frågan om auktoritärt styre eller inte. Jag menar att den som ängsligt låter en opinion forma sina ställningstaganden, utan att själv vilja leda, styra, forma opinionen mot något eget mål gör sig själv och omgivningen en otjänst. Jag föredrar att den som har en idé, vision eller klart mål presenterar sin idé för att sen övertyga de samlade och samla de övertygade, framför ett hattifnattigt gallupstyre där ingen har någon annan idé om hur tingen ska ordnas än att så många som möjligt ska vara sams. Men det här har ju varken med forumets nuvarande huvudfråga, dess skötsel, eller med dess mer perifera ämne, modelljärnvägar att göra.
|
| 2011 07 06, 17:43 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Johan Molin skrev: Det är egentligen intressant att denna fråga kan väcka så väldigt mycket känslor. Vi vet ju inte om bildhanteringen går att åtgärda, och i slutändan får vi ju finna oss i det faktiska slutresultat frågan får. Och jag tror, oavsett hur det blir, inte någon som engagerat sig så ivrigt i denna fråga kommer att avlida av hjärtinfarkt därför. Att det ena eller andra bildvisningssättet skulle innebära en katastrof är väl att ge frågan lite väl hög prioritet jämfört med andra motsvarande, livsavgörande frågor... Det här var mycket bra formulerat! Jag håller helt med.
|
| 2011 07 06, 17:45 |
|
 |
|
Stefan J
VD
|
Det är väl knappast något progressivt nytänkande som ligger bakom förändringarna här på Stinsen? Forumledningen vill ha en så billig plattform för sin reklam som möjligt, inget annat.
Stefan
|
| 2011 07 06, 18:29 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Nej, och på motsvarande sätt tycker jag det är att förringa åsikter att hävda att vi som tycker det är bättre med visning av större bilder ängsligt klamrar oss fast vid någon mytisk föreställning att det var bättre förr. Det finns mycket klokskap i de åsikter som hävdar att nuvarande format är bättre. Då tycker jag man ska vara hederlig nog att erkänna att åsikterna hos oss som vill ha större bilder är grundade på eftertanke de också.
Jag uppfattar att båda "sidor" i diskussionen har genomtänkta och ärliga motiv varför de tycker som de gör. Det är ett tveksamt debattrick att då försöka "nedvärdera" den ena sidans argumentation med någon form av kvasi-psykologiserande.
|
| 2011 07 06, 18:36 |
|
 |
|
mjtag
Moderator/Bitr Admin
|
1956 skrev: På bildfronten intet nytt?  Nej tyvärr, inget besked än så länge. Det kunde, som sagt, dröja ett tag. Dröjer det för länge får jag påminna dom om det. Återkommer när jag vet något. /Martin Bitr Admin
_________________ M.v.h Martin. Är jag en dålig människa? Bestäm själv. Besök gärna min blogg eller hemsida
|
| 2011 07 08, 21:17 |
|
 |
|
mjtag
Moderator/Bitr Admin
|
Hejsan!
Besked om bildformatet kommer dröja ett tag till. Supporten har lite semester nu under juli men dom kommer titta på detta i samband med nästa uppgraderingsrunda. Detta arbete ska starta i augusti så någon gång därefter får vi, förhoppningsvis, besked.
Tills vidare får vi alltså ha det som det är.
Ha det bra.
/mjtag Bitr Admin
_________________ M.v.h Martin. Är jag en dålig människa? Bestäm själv. Besök gärna min blogg eller hemsida
|
| 2011 07 17, 12:14 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Undrar om det tagits några nya steg på formatområdet?
Det tycks som om Smalspårsfrämjandet har lyckats behålla helsidesformatet. Det är ju till deras forum man numera får ta sig för att få se de fina bilderna från bl.a. 1956 MMJ. Inte för att det är något problem att ta sig dit, det är också ett trevligt forum, men nog skulle det vara en kvalitetsåterställning för Stinsen, om man kunde återgå till fullbreddsbilder utan att behöva klicka upp och av i ett kör.
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2011 09 22, 21:54 |
|
 |
|
mjtag
Moderator/Bitr Admin
|
Tyvärr, inget nytt i dagsläget.
Det kommer ske en uppdatering av programvaran inom kort så vi får se om något händer då.
Ha det bra.
|
| 2011 09 22, 22:01 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Smalspårsfrämjandet: Powered by phpBB © 2002, 2006 phpBB Group Swedish translation 0.0.4 (3.0.RC1) by Virtuality & phpBB Sweden © 2006, 2007 [ Time : 0.286s | 7 Queries | GZIP : Off ]
Stinsen: Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Forum style by ST Software. Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008 Swedish Portal translation by Raben © 2008
|
| 2011 09 22, 22:15 |
|
 |
|
cgn1954
Trafikledare
Blev medlem: 2009 10 15, 16:40 Inlägg: 289 Ort: Tyresö, Stockholm
|
HEJ HEJ Hoppas inte... Att se en mindre bild och bedöma om den är värd ett extra klick är väl bra. Sen kan man klicka en gång till för Fullt Format och så har klickkvoten ökat med 2. När klickkvoten är uppe i X miljarder så får man en stjärna hos Google. Jobba på - var inte så lat! 
_________________ Bästa Hälsningar /CGN

|
| 2011 09 22, 22:17 |
|
 |
|
Gromitt
VD
|
cgn1954 skrev: HEJ HEJ Hoppas inte... Att se en mindre bild och bedöma om den är värd ett extra klick är väl bra. Sen kan man klicka en gång till för Fullt Format och så har klickkvoten ökat med 2. När klickkvoten är uppe i X miljarder så får man en stjärna hos Google. Jobba på - var inte så lat!  Jag håller med dig, bättre att se hela bilden än att behöva skrolla sidledes för att bilduppladdaren inte orkar anpassa bilden till forumet. /stefan
|
| 2011 09 22, 22:41 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Men som en nivelleringsfaktor är det ju bra med ett konsekvent bildformat. Lika dåligt för alla.
|
| 2011 09 22, 22:43 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Citera: Sen kan man klicka en gång till för Fullt Format och så har klickkvoten ökat med 2 Ja, har jag tolkat cgn1954 rätt så har han en del synpunkter kring den åsikten att det viktigaste värdet med livet är att klicka många gånger! Ironi är svårt...
|
| 2011 09 22, 22:57 |
|
 |
|
cgn1954
Trafikledare
Blev medlem: 2009 10 15, 16:40 Inlägg: 289 Ort: Tyresö, Stockholm
|
HEJ HEJ
Klicka är bra, mest berömda är kungens och han fick en drottning han. Vi andra kan möjligen se fram mot en Google-stjärna.
Snart dax klicka ner kroppen i sängen. Ska räkna nya vagnar först...
_________________ Bästa Hälsningar /CGN

|
| 2011 09 22, 23:03 |
|
 |
|