Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 16, 15:49



Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 Big Boy åter i trafik 
Författare Meddelande
Konduktör

Blev medlem: 2007 07 12, 22:05
Inlägg: 56
Enligt rykten från det stora landet i väst, alltså USA, så kommer Union Pacifics jätteånglok Big Boy #4014 åter att tas i tjänst och skall därför enligt uppgift renoveras för uppemot en million dollar. Big Boy #4014 som beräknas vara i bäst skick av de sparade och kvarvarande Big Boy lokomotiven skall visst vara stationerad eller uppställd musealt strax öster om Los Angeles i staden Pomona och alltså i södra California. Personligen har jag inte varit där men däremot studerat en av dessa giganter till ånglok i staden Scranton i nordöstra Pennsylvania och då alltså Big Boy #4012.

Storleken på denna typ av ånglokomotiv är av sådana mått och dimensioner att det nästan kändes som att snarare stå bredvid en gammal fabrik på järnvägshjul än något vanligt lokomotiv. Slutligen kanske någon av detta eminenta forums medlemmar känner till mer om ovanstående uppgifter angående Big Boy #4014?

Mvh Peter


2012 12 17, 19:12
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:00
Inlägg: 839
Ort: Солна
Kul nyheter om de stämmer. Däremot kan man nog undra om detta stoppar på bara en miljon dollar...? Nog för att det är mycket pengar i sig för de flesta privatpersoner, men i dessa sammanhang så är det ändå kanske inte så mycket.

Visserligen beror det väl även på vilket skick som # 4014 befinner sig i, men jag föreställer mig att kostnaderna för en renovering till fullt driftdugligt skick nog kan riskera att hamna högre så man får väl hoppas att detta är allvarligt menat... för det är väl mest kostnaderna som stoppat dylika projekt tidigare?

_________________
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman


2012 12 18, 13:11
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2012 12 23, 10:59
Inlägg: 68
Kul att den ångbjässen återligen får rulla på Amerikas järnvägar!!! (jobbigt att vara kolskottare på den). Här kommer lite fakta: 40,5 meter långt, maxhastighet 130 kmh, väger 550 ton, kan dra hela nio kilometer långa tåg, fem meter högt, 3,5 meter bred, kan ta 24,5 ton kol och 94,6 kubikmeter vatten. Det tillverkades 25 exemplar mellan 1941-1944. :-ab


2012 12 30, 19:44
Profil WWW
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2009 05 13, 17:55
Inlägg: 84
fredrik skrev:
Kul att den ångbjässen återligen får rulla på Amerikas järnvägar!!! (jobbigt att vara kolskottare på den). Här kommer lite fakta: 40,5 meter långt, maxhastighet 130 kmh, väger 550 ton, kan dra hela nio kilometer långa tåg, fem meter högt, 3,5 meter bred, kan ta 24,5 ton kol och 94,6 kubikmeter vatten. Det tillverkades 25 exemplar mellan 1941-1944. :-ab

Om det ska vara exakt mått är 4,94 meter högt, men vi säger i alla fall 5 meter högt :)


2013 02 08, 20:32
Profil
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2009 05 13, 17:55
Inlägg: 84
Det pratas många att Big boy är världens största ånglok. Men jag har försökt hitta ett ånglok som är världens starkaste och det står inget.. Så gissar jag att det är Big boy eller hur??.. Tyckte att det stod nåt om att den har 9000 hästar o om det stämmer?


2013 02 08, 20:39
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1512
Ort: On the foothills of the headlines!
Rikard skrev:
Det pratas många att Big boy är världens största ånglok. Men jag har försökt hitta ett ånglok som är världens starkaste och det står inget.. Så gissar jag att det är Big boy eller hur??.. Tyckte att det stod nåt om att den har 9000 hästar o om det stämmer?


Jodå... gräver man lite mer på nätet hittar man ganska mycket om de starkaste och största ångloken i USA.

Störst och strarkast... något som har diskuterats bland USA:s tågentusiaster i många år. Fanns bland annat en forumtråd som höll på några tusental inlägg om detta.

Lite får du här... http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100619184811AA29cIt

Andra kandidater var loken med axelföljd 2-6-6-6, typ Allegheny för C&O och Virginian.

Om dessa och snacket angående BB får du här... http://www.steamlocomotive.com/allegheny/

SA

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2013 02 09, 14:24
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 20, 21:40
Inlägg: 661
Ort: Hässleholm
fredrik skrev:
Kul att den ångbjässen återligen får rulla på Amerikas järnvägar!!! (jobbigt att vara kolskottare på den). Här kommer lite fakta: 40,5 meter långt, maxhastighet 130 kmh, väger 550 ton, kan dra hela nio kilometer långa tåg, fem meter högt, 3,5 meter bred, kan ta 24,5 ton kol och 94,6 kubikmeter vatten. Det tillverkades 25 exemplar mellan 1941-1944. :-ab




BigBoy har stokereldning så det behövs inte skyfflas kol. Tror en del fick oljeeldning också. Sedan ställer jag mig mycket tveksam till tåg som är 9 kilometer långa. Det finns få om inga lok som ensamma kan dra sådana tåg om man ser till bromsens tillsättning och lossning. Skulle säga att normala tågsätt för ett BigBoy var runt 5000 ton eller cirka hundra vagnar. De flesta vagnar var 40-50 fot på den tiden så du kan själv räkna ut tåglängderna.


/Kristian

_________________
Bild


2013 02 09, 16:26
Profil
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2009 05 13, 17:55
Inlägg: 84
Svante Andersson skrev:
Rikard skrev:
Det pratas många att Big boy är världens största ånglok. Men jag har försökt hitta ett ånglok som är världens starkaste och det står inget.. Så gissar jag att det är Big boy eller hur??.. Tyckte att det stod nåt om att den har 9000 hästar o om det stämmer?


Jodå... gräver man lite mer på nätet hittar man ganska mycket om de starkaste och största ångloken i USA.

Störst och strarkast... något som har diskuterats bland USA:s tågentusiaster i många år. Fanns bland annat en forumtråd som höll på några tusental inlägg om detta.

Lite får du här... http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100619184811AA29cIt

Andra kandidater var loken med axelföljd 2-6-6-6, typ Allegheny för C&O och Virginian.

Om dessa och snacket angående BB får du här... http://www.steamlocomotive.com/allegheny/

SA

Tack Svante. Det blir spännande att läsa om länken och ett problem är att jag är inte 100 % bra på Engelska. Men det går säkert bra ändå.. :up:


2013 02 09, 16:34
Profil
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2009 05 13, 17:55
Inlägg: 84
Kristian skrev:
fredrik skrev:
Kul att den ångbjässen återligen får rulla på Amerikas järnvägar!!! (jobbigt att vara kolskottare på den). Här kommer lite fakta: 40,5 meter långt, maxhastighet 130 kmh, väger 550 ton, kan dra hela nio kilometer långa tåg, fem meter högt, 3,5 meter bred, kan ta 24,5 ton kol och 94,6 kubikmeter vatten. Det tillverkades 25 exemplar mellan 1941-1944. :-ab




BigBoy har stokereldning så det behövs inte skyfflas kol. Tror en del fick oljeeldning också. Sedan ställer jag mig mycket tveksam till tåg som är 9 kilometer långa. Det finns få om inga lok som ensamma kan dra sådana tåg om man ser till bromsens tillsättning och lossning. Skulle säga att normala tågsätt för ett BigBoy var runt 5000 ton eller cirka hundra vagnar. De flesta vagnar var 40-50 fot på den tiden så du kan själv räkna ut tåglängderna.


/Kristian

Jag själv tror inte på att ett ånglok "Big boy" klarar sej att dra 9 km med vagnar för då måste 2 st (tror jag) Big boy knuffar i bakändan. Kanske kan den dra 250 vagnar skulle jag tro... Lite svårt att veta hur mycket orkar ett ånglok dra...


2013 02 09, 16:40
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1512
Ort: On the foothills of the headlines!
Rikard skrev:
Jag själv tror inte på att ett ånglok "Big boy" klarar sej att dra 9 km med vagnar för då måste 2 st (tror jag) Big boy knuffar i bakändan. Kanske kan den dra 250 vagnar skulle jag tro... Lite svårt att veta hur mycket orkar ett ånglok dra...


Ja, om man inte tittar på hur tåg körs i verkligheten har man ingen aning om tåglängder.

Begränsande är... bangårdars längd. Och mötesspårs längd om man inte har dubbelspår överallt.

SA

PS: Läs lite i de länkar jag petat in i den här tråden...

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2013 02 10, 12:36
Profil
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2009 05 13, 17:55
Inlägg: 84
Svante Andersson skrev:
Rikard skrev:
Jag själv tror inte på att ett ånglok "Big boy" klarar sej att dra 9 km med vagnar för då måste 2 st (tror jag) Big boy knuffar i bakändan. Kanske kan den dra 250 vagnar skulle jag tro... Lite svårt att veta hur mycket orkar ett ånglok dra...


Ja, om man inte tittar på hur tåg körs i verkligheten har man ingen aning om tåglängder.

Begränsande är... bangårdars längd. Och mötesspårs längd om man inte har dubbelspår överallt.

SA

PS: Läs lite i de länkar jag petat in i den här tråden...

Ja du har rätt i och att det begränsar på bangårdars längd och mötesspårs längd som jag inte tänkte på det från början.

de där länkarna som du gav o jag klickar o läser. Det är kul att kolla :)


2013 02 10, 20:13
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.220s | 13 Queries | GZIP : On ]