Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 16, 13:43

Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
 Bensinmacks-nostalgi! 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

På grund av min gamla mors bortgång för en tid sedan har det inte blivit tid över för bygge på ett tag.

Dock har det tillverkats lite "mackgodis" i form av macktillbehör.

Bild

Från vänster; ett par oljebarer och bakom dem en brevlåda modell Posten Större. Tre stycken oljetunnor då det alltid finns tunnor runt en mack. Därefter ett ex av Ljungmans Selfometer - den klassiska moppepumpen :-D Vem kommer inte ihåg däckreklamen i form av ett ställ med däck. Sedan fyra Star 76 som förberetts för belysning. De fyra pinnarna till höger ska föreställa de ventilatorer och tankanslutningar för de nergrävda förrådstankarna, här fyra stycken = Bensin, Premium, Super, samt Diesel. Framför pumparna står en soptunna och en gammaldags 50-liters mjölkflaska, vad den nu har på macken att göra :shock: ,nåväl det avslöjas väl senare. Så längst till höger alla dörrar till pumparna som ska målas helgula så fort det går.

Det är en hel del kvar att göra och testa. Belysningen är en sak, inredning i macken en annan.

Återkommer :-D

Mvh

/Peter

2009 11 14, 20:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Först ber jag att få beklaga din mors bortgång!

Mackdetaljerna ser helschuckra ut - ser med spänning fram emot din redovisning av fortsättningen på bygget!

2009 11 14, 22:28
Kommunikationsminister

Tack Mats!

Kul att grejorna ser någotsånär rätt ut. Det kommer mera :P

Sedan måste jag få ställa en fråga till er forumiter.

Att hitta ritning eller bilder på en Koppartransmack är inte lätt. Det finns bara ett litet antal och dem tror jag att jag har surfat upp redan. Dessvärre inga man kan mäta efter för att luska ut storlekar.

Därför undrar jag om någon av er skulle råka ha ett ex av en gammal Koppartrans bilkarta av den typ som visar var närmaste K-transmack finns? Eftersom Shell tog över K-trans så finns väl chansen att någon av de mackarna finns kvar men i Shellskrud och då finns plötsligen ett mät- och fotograferbart föremål. Södra Sverige runt Göteborg/Kungsbacka vore guld.

Anledningen är att, som sagts av andra, att det är lättare att kopiera något man kan mäta än att gissa hela tiden. Kopian, hur dålig den än är, blir ändå mer verklighetstrogen. Jag fortsätter under tiden med den jag börjat på.

Mvh

/Peter

2009 11 18, 20:35
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ro0tade runt ett snäpp djupare på siten med gamla Avesta-bilder i afton, och hittade då ett par bilder på "min" Shell-mack (som dock är tagna långt före min tid där):

http://www.avestabilder.se/bilder/avesta/50/07.htm

http://www.avestabilder.se/bilder/avesta/50/22.htm

2009 11 27, 20:14
Kommunikationsminister

Så har det gått ett lååååååångt tag utan aktivitet i den här tråden.

Det har varit riktigt svårt att hitta underlag nog för en Koppartransmack så att modellen har en verklig förebild. Trodde att det skulle gå att hitta en gammal K-transkarta över södra Sverige och den vägen hitta en som numera nog heter Shell. Nix, det lyckades inte :(

Det som dock blivit tydligt är att K-trans mackar var typiska 50-talare och där sprang jag på en Faller-modell som nog kan fungera tillräckligt bra som K-transmack :-D Modellen nar nummer 130296 och ser ut som på (den tyvärr dåliga) bilden nedan:

Bild

Just nu i "bara mässingen". En stunds pillande och detaljerande innan den blir klar, men så här tror jag att de kunde sett ut på sin tid. Vad tror ni????

Mvh

/Peter

2010 01 18, 0:13
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Den här tråden verkar ju ha somnat in ...

Försöker väcka liv i den igen med denna länk, det finns fler än bröderna på detta forum som uppmärksammar gamla trafikkultur-byggnader! http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34863.0

2010 05 01, 13:15
Kommunikationsminister

Nej Mölle-Mats den har inte somnat, det är bara lite långt mellan inläggen :mrgreen:

Min tid för bygge äer starkt begränsad men jag har lyckats få lite gjort på macken ovan. Byggsatsens väggar avser att föreställa kakelplattor vilket var vanligt hos bl a Mobil, Caltex och Gulf (om jag minns rätt) därför har de blivit utbytta mot vanliga tegelplattor som dessutom fått ljusgrå murfog i form av avtorkad färg.

Det låga partiet under fönstret har blivit gult och fönster"ramarna" har blivit svarta. Kommer att se över inredningen också eftersom man kan se in via det rätt stora fönsterpartiet.

Har ett litet bekymmer med att få till dekaler till detta. Koppartrans är ju inte ett bensinmärke som varken var eller är det vanligaste i Europa. Har hört att det finns dekalfilm till bläckstråleskrivare och att man ska skyddslacka dem innan man blöter loss dem. Ska testa detta.

Inga bilder denna gång alltså. Bara lite tjôt :mrgreen:

Återkommer

/Peter

2010 05 01, 23:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

H0n3 skrev:
Nej Mölle-Mats den har inte somnat, det är bara lite långt mellan inläggen :mrgreen:
...
Inga bilder denna gång alltså. Bara lite tjôt :mrgreen:

Återkommer

Härligt att höra Peter, vi ser fram emot fortsättningen på redovisningen av ditt intressanta bensinmacksbygge!

2010 05 02, 9:33
I mitt botaniserande bland negativ så hittade jag denna lustiga pump...

Bild
Bosse C plåtade från sitt fönster. Sandsborg, Enskede. St Gungans väg till höger. (Sthlm) 50-talets slut.

Jan

2010 05 08, 11:27
VD

Pumpen är väl en Star 710? Teknobygg har den i sortimentet.

Stefan

2010 05 08, 13:14
Visst, jag kollade in idag på Tekno-bygg. En snarlik finnes, en sådan eller ett par kanske inköps... Vet bara att när man sätter igång och beställer grejer därifrån så brukar inköpslistan bli väldigt lång...

Jan

2010 05 09, 13:27
VD

Listan kan bli lång och det kan ta lite tid innan man har grejorna. I gengäld får man fina prylar till mycket bra priser.

Stefan

2010 05 09, 15:17
Du har helt rätt knallhatten, en gång råkade jag dubbelklicka på en beställning, och mycket riktigt jag fick två paket efter varandra. :-D men vad gjorde det då allt kom till användning ändå. Även om jag inte har påbörjat en ny modelljärnväg än. Grejerna står färdigbyggda och bara väntar... :wink: Och visst är det mycket fina saker i hans sortiment.

Jan

2010 05 09, 15:35
Trafikchef
Användarvisningsbild

Eftersom jag bor i närheten tyckte jag att det kunde vara kul med en aktuell bild från samma hörn, dock inte uppifrån som orginalet.
Bild
Jag har inget minne av att det stod en pump här förr, vilket kan bero på att det var en tobaksaffär där urmakaren håller till nu.
Denna tobaksaffär var den godisförsäljaren som var närmast skolan jag gick i så den tog väl uppmärksamheten från pumpen.
Jag gick en extra sväng förbi i kväll för att se om bilen var borta men det var den tyvärr inte.
Rune.

2010 05 19, 19:41
Jag minns ej heller någon pump utan bara godiset, jag bodde från och till här där Bosse plåtade. Hos farmor och farfar redan på 50-talet, minns en idag hur trapphuset luktade och Konsum i samma kåk hade också en speciell lukt. En ball bakgård med kullersten och en lastbrygga till nämnda affär. Kul att Rune plåtar nu en sådär 50 år senare...

Jan

2010 05 19, 20:06
Trafikchef
Användarvisningsbild

Stora Gungans väg, oj så långt bort, nästan lika långt bort som ödledammarna. Dessa "dammar" som mest var leriga gropar, låg där Globen ligger idag, lockade mej oerhört när jag var i 10-12 års åldern. Där kunde man köra cykelcross, men som sagt, det var ganska långt bort från där jag bodde, i nuvarande Björkhagen.

http://www.nurya.co.uk/Main/Thief/Teahouse/112/?af=&w=gb-world1

2010 05 19, 21:14
Profil WWW
Cykelcrossen han tom jag med, fast det var en bit från Hökis så var det ett favoritställe att hoja på. Ödledammarna har det skrivits en del om i olika böcker och andra skrifter. Nu har vi kommit från mackarna, jag har redan visat en Gulf-mack från området men på reklamskyltstråden tyvärr.

Jan

2010 05 19, 21:37
Kommunikationsminister

Tips: Tidningen Byggnadsvård, nr 2:

http://www.tidningskungen.se/prenumerera-pa-tidningen-byggnadskultur.asp?gclid=CLe64ZCXr6ICFQSRZgodxmEUDQ

Handlar om bensinmackar, motell, järnvägsstationer (!), parkeringshus, turiststationer och garage.
Och någon konstig bil på omslaget också...

"Ett måste för varje seriöst utflippad medlem av Stinsen!" :mrgreen:

2010 06 20, 19:29
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Tips: Tidningen Byggnadsvård, nr 2:

http://www.tidningskungen.se/prenumerera-pa-tidningen-byggnadskultur.asp?gclid=CLe64ZCXr6ICFQSRZgodxmEUDQ

Handlar om bensinmackar, motell, järnvägsstationer (!), parkeringshus, turiststationer och garage.
Och någon konstig bil på omslaget också...

"Ett måste för varje seriöst utflippad medlem av Stinsen!" :mrgreen:

Flipp flipp! :mrgreen:

En maroonröd (hette färgen hos Volvo i alla fall, SAAB:s benämning vet jag faktiskt inte) SAAB 92 B, årgång 1953-1955, är det vi ser på omslaget (om nu någon undrar ...).

Går det att få tag på bara juninumret nånstans?

2010 06 20, 20:47
Kommunikationsminister

Lösnummerpris 75 kronor. Prova Svensk Byggnadsvårdsförenings kanslinr: tel 08 - 30 37 85 eller 08 - 30 67 85.

2010 06 20, 20:58
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Nyheter mjhobby.se