Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 12, 9:17

Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
 Bensinmacks-nostalgi! 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Som önskat kommer här en bild under arbetets gång på det som ska bli en Koppartransmack så småningom.

Bild

Denna är en kitbash av en Auhagenmodell som också har en verkstad i samma låda. Macken är OK i H0-storlek, men verksta´n känns mera som TT (har inte mätt upp den än).

Vad som justerats hittills är:
- Fönstren har förlorat sin spröjs. Det var ju mera poppis med stora ospröjsade fönster vid den tiden.
- Blev tvungen att fylla ut vid sidan om fönstren då passningen var minst sagt ledig. :shock:
- Dörrnischen blev av med sin bakvägg då jag tänkte göra en dörr med stora glasytor istället.
- De medskickade pumparna får nog stå åt sidan. Här kommer tre Star 87 från Teknobygg att stå istället. :)

Kvar att göra är inredning, färgsättning och montering av belysning.

Färgskalan är ju Koppartrans, d v s Vitt, Svart, Gult med små detaljer i Rött.

Återkommer.

Mvh

/Peter

2009 09 26, 18:34
Kommunikationsminister

Har kommit lite längre på Koppartransmacken. Men det är inte lätt att hitta "bildbec´vis" på hur färgschemat är. Mycket få bilder går att hitta tyvärr. Det bästa jag kommit fram till ser ut som följer:

Bild

Vad säger ni forumiter? Ser detta ut som om det kunde varit såhär en gång för längesedan?

Undrar

/Peter

2009 10 04, 21:04
Trafikchef
Användarvisningsbild

Citat:
Ser detta ut som om det kunde varit såhär en gång för längesedan?

Ja och nej.
Ja, därför att din modell ser fin och trovärdig ut.
Nej, därför att Koppartrans bensinstationer inte fanns förrän ungefär vid mitten av femtiotalet och då fick
de modernare, och i vissa fall rent futuristisk, design.

Jag tycker i vart fall att du skall fortsätta på den inslagna linjen med din mack.
Kanske bolaget i något fall tog över en äldre mack från ett annat bolag, vem vet.

PS. Min källa till kunskap om bensinstationer är boken "Farväl till macken" av Jan Öhberg. Trafik-Nostalgiska Förlaget. DS

2009 10 05, 19:47
Kommunikationsminister

Tack för info beneli!

Bra tips med boken. Ska kommas ihåg vid nästa bibblanbesök :-D

Hittade vid surfning följande bild:

http://1.bp.blogspot.com/_r6B7nSVcxtg/SlyR4tlgFhI/AAAAAAAACLE/i5iuqXlQ6hA/s320/Koppartrans+Ford+Zephyr.PNG

Av den anledningen tänkte jag att man kunde göra en liten Kitbash.

Jag kör på så får vi se vart det landar.

Tack än en gång för boktipset.

Mvh

/Peter

2009 10 05, 20:52
Kommunikationsminister

Hursomhelst ser det ut som en mycket trevlig liten bensinstation!

Beneli pekar på något som flera stora tänkare ( :? ) i den här branschen har hävdat; det är mycket lättare att bygga en modell av något som verkligen funnits än att "frilansa" och hitta på något själv som ska vara trovärdigt.
Så vi som försöker bygga avbilder av verkligheten ( 8) ) har det nog på sitt sätt lättare. Det gäller bara att hitta rätt verklighetsförebild.Ditt upplägg är jobbigare. Jag kan få kritik för att det var ju ingen bra modell jag byggde av det och det huset, medan du löper risken att få veta att "det där har aldrig funnits". Vilket ju kan vara jobbigt, om man inte helt sonika struntar i det och konstaterar att "så här såg det faktiskt ut i min lilla modellstad, och det kan du inte motbevisa för du har aldrig sett några fullskalafotografier därifrån"!

2009 10 05, 20:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Instämmer helt med Johan. Det är mycket lättare att "apa efter" en känd förebild än att skapa själv. De gånger jag försökt "frilansa" har jag alltid velat fram och tillbaka och det har inte blivit någonting av värde.

Du, Peter, som har förmågan att sträcka ut i fantasin ska givetvis fortsätta med det utan ängsliga undringar om vad som är "rätt" eller "fel". Du är ju kung i ditt eget lilla rike!

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2009 10 06, 7:11
Profil WWW
Kommunikationsminister

Tack för glada tillrop och tänkvärda funderingar!

Jag kommer naturligtvis att fortsätta med denna tills den blir klar och jag vänar med fler bilder tills dess.

Sedan var väl kanske valet av just Koppartrans lite olyckligt. Det numera kultförklarade bolaget fanns ju som sagts på olika håll bara en kortare period (om man jämför med övriga bolag) och därmed har det tagits förhållandevis få bilder att använda som underlag.

Har inte sett/läst "mack-boken" nämnd ovan, men har surfat runt en hel del med magert resultat.

Så det får bli lite frilansande den här gången, och det passar egentligen perfekt för min bana då jag bygger med typisk svensk förebild :shock: Vad är då "svensk förebild"??? Jo enligt mig så visar det upp alla de typiska svenska attributen, t ex röda stugor med vita knutar, o s v. Därmed får jag chansen att blanda vilt bara det passar in i helheten - min helhet.

Med andra ord, den här macken passar klockrent in på min anläggning :-D

På återsee... nä läsande!

Mvh

/Peter

2009 10 06, 22:06
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

H0n3 skrev:
Tack för glada tillrop och tänkvärda funderingar!

Jag kommer naturligtvis att fortsätta med denna tills den blir klar och jag vänar med fler bilder tills dess.

Sedan var väl kanske valet av just Koppartrans lite olyckligt. Det numera kultförklarade bolaget fanns ju som sagts på olika håll bara en kortare period (om man jämför med övriga bolag) och därmed har det tagits förhållandevis få bilder att använda som underlag.

Har inte sett/läst "mack-boken" nämnd ovan, men har surfat runt en hel del med magert resultat.

Så det får bli lite frilansande den här gången, och det passar egentligen perfekt för min bana då jag bygger med typisk svensk förebild :shock: Vad är då "svensk förebild"??? Jo enligt mig så visar det upp alla de typiska svenska attributen, t ex röda stugor med vita knutar, o s v. Därmed får jag chansen att blanda vilt bara det passar in i helheten - min helhet.

Med andra ord, den här macken passar klockrent in på min anläggning :-D

På återsee... nä läsande!

Härligt! Ser fram emot fortsatt rapportering av färdigställandet av Koppartrans-macken!

Slog mig när jag såg skylten med "K"-emblemet på bilden av den "verkliga" macken - rent briljant att "klämma in" den flygande hästen i ett "K", man samtidigt är det ju egentligen en rätt oblyg efterapning av Mobils "Pegasus" (för jag antar att Mobil var först ...). :P

2009 10 06, 22:58
Kommunikationsminister

Godkväll mackfantaster!

Jag fortsätter som jag sade att färdigställa Koppartransmacken. Sitter just nu och skissar på inredning (eftersom fönstren ger vettig insyn) och funderar samtidigt på en del smådetaljer som hör till utemiljön. Sådana "utedetaljer" är t ex:

- Öppetskylt på "klumpfot" d v s en liten parasollfot i betong.
- Papperskorg, den där som var gjord i korrugerad plåt och fanns både med och utan lock.
- Moppepump 1, liknande den som Teknobygg har i 1:45
- Moppepump 2, som ser ut som den hakang hade fotograferat i somras (tror jag det var).
- Ställ för oljeburkar (naturligtvis Koptra i det här fallet).

Nu infinner sig frågan; Är det någon av er forumiter som har mått på dylika ting??? Det är svårt att enbart utgå från foton och bara något ledande mått skulle göra det hela lättare.

@Mölle-Mats: Du skrev: "Slog mig när jag såg skylten med "K"-emblemet på bilden av den "verkliga" macken - rent briljant att "klämma in" den flygande hästen i ett "K", man samtidigt är det ju egentligen en rätt oblyg efterapning av Mobils "Pegasus" (för jag antar att Mobil var först ...). :P"

Mobil var nog först med sin pegas, men Koppartransfiguren är inte en häst utan en grip (Lejonörn). Designern "plockat upp" iden med fantasidjur därifrån, att sedan gripen i princip ser ut som ett "K" gör saken bara lättare. Resultatet är nog bland det läckraste jag sett i logotypväg.

Nej, tillbaka till byggbordet :-D

Mvh

/Peter

2009 10 07, 20:44
Kommunikationsminister

Ingen aktivitet på 10 dagar! :shock: Måste undvikas å det bestämdaste.

Byggbordet fortfarande belamrat med mackprylar, men det avancerar trögt då jag forskat lite också.

Att K-trans faktiskt har haft mackar med kepsskärm visar sig vara rätt, antagligen har man tagit över en äldre mack då - precis som sagts tidigare i tråden. Därmed kommer jag att fortsätta med macken som den är tills den blir klar.

Det kommer att ta lite tid då jag samtidigt tänkte experimentera med inbyggd belysning m h a lysdioder och att försöka få till lite inredning på samma gång.

Webbsurfande har resulterat i fragment av inredningar som jag kombinerar med egna kom-ihåg.

Men är det ingen som har något annat mack-märke på G?

Återkommer

/Peter

2009 10 18, 21:46
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

1956 skrev:
I ett fåfängt försök att få Mölle-Mats på fall i en annan tråd :wink: , ramlade jag över den här sidan http://grandprix63.blogspot.com/2009_07_01_archive.html när jag googlade på "panoramaruta".

Nååååå, så lätt får man inte der Messerschmitt på fall!!! :-D

Men det var en helt underbar hemsida du lyckats hitta, den ska jag detaljstudera ordentligt i helgen! Ser fram emot en riktig högtidsstund där!

2009 10 23, 14:42
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Idag avhölls traditionsenligt Mikaeli marknad i Höganäs. Det fanns väl inte så där väldans mycket som var av intresse för oss hopplösa nostalgi-tåg/bil/bensinmacks-romantiker i form av lämpliga "leksaker", men jag fann i alla fall dessa tre små konstverk i ett av marknadsstånden

Bild

Säljaren ville ha 600 kr/styck för dessa trevliga små tavlor, så jag nödgades väl dessvärre att "beigea ur" av finansiella skäl!Men om det hade funnits en tavla med en SAAB tvåtakt framför en gammal Shellmack så hade jag säkert "åkt dit"... :oops:

2009 10 24, 18:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kanske inte en komplett bensinmack, men vid Perssons verkstad hittade jag i alla fall en välhållen Vici-pump.

Bild

2009 10 25, 16:15
Trafikchef
Användarvisningsbild

Detta är en komplett mack i alla fall...

Bild

Johan Stenson

2009 10 25, 19:18
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan S skrev:
Detta är en komplett mack i alla fall...

Komplett, med bil och allt - SNYGGT!

HJP

2009 10 25, 20:28
Trafikchef
Användarvisningsbild

HJP skrev:
Komplett, med bil och allt - SNYGGT!

HJP

Tack igen HJP!

Har som framgår ovan visat macken tidigare på andra forumet men tyckte att den passade i sammanhanget.

Johan Stenson

2009 10 25, 22:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Här kommer Scania-bilar Stockholms anläggningar 1950-60-talet, Lindhagensplan och filialen på söder, där vi ser Tobaksmonopolet i bakgrunden.

/ LYR

2009 10 26, 0:34
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Trevliga bilder från Lindhagensplan! Macken med tre bensinmärken under samma skärmtak är ju extra kul - den måste vara tagen kring skiftet mellan 60- och 70-tal. Jag daterar den med hjälp av den VW Typ 2 "Bay window" pickup som står där och blir tankad, den modellen kom som -68 års modell och såg ut så här t o m -71 års modell (sedan fick den andra främre blinkers och större baklyktor).

Och den glänsande välputsade Porsche 911:an i klassiskt ursprungligt utförande är härlig att skåda - merparten av de bilar som överlevde förstördes ju under yuppie-epoken i slutet av 80-talet med breddade bakskärmar, Turbo-helikopterlandningsplattor under bakrutan mm mm då hypermodern otyg! :evil:

2009 10 26, 9:26
Kommunikationsminister

Vad skönt att se att tråden inte dött.

Riktigt tjusiga mackar visade av Bjarne och Johan S. Attans vad bra ni bygger :-D

Hos mig pågår sakta bygge dock inte klart för visning än :wink:

Mvh

/Peter

2009 10 26, 23:16
Lokförare

Gammal bymack (Esso) i Sörby Värmland, fotades den 29/10.
Ser dock ut att ha varit Uno-X sista tiden.
Satt för övrigt en lapp på dörren att den var till salu...
Skulle vara kul att ha hemma på gården... :-D
Skulle ju kanske kunna flyttas utan att behöva riva den.... :idea:

Bild

Bild

2009 10 31, 18:48
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Nyheter mjhobby.se