Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 19:09

Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
 Behöver vi en egen byggtrådskategori eller inte? 

Behöver vi en ny byggtrådskategori?
Omröstningen slutade 2011 11 10, 23:56
Ja 58%  58%  [ 19 ]
Nej 42%  42%  [ 14 ]
Antal röster : 33

Behöver vi en egen byggtrådskategori eller inte? 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Inlägg Behöver vi en egen byggtrådskategori eller inte?
Första frågan söker svar på om forumet tycker att det behövs en ny byggtrådskategori eller om det räcker med att göra rubrikerna tydligare och lättare att söka på?

Varje läsare har en röst och röstningen pågår i tre (3) dagar.

Mvh

/Peter

2011 11 07, 23:56
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Behöver vi en egen byggtrådskategori eller inte?
Svarade "ja"..

...av uppenbara skäl.

Sweden - The One... And Only.

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

2011 11 08, 0:18
Profil ICQ
Trafikchef
Användarvisningsbild

H0n3 skrev:
söker svar på om forumet tycker att det behövs en ny byggtrådskategori eller om det räcker med att göra rubrikerna tydligare och lättare att söka på?
Innan röstning rekommenderas läsning av åtminstone det första inlägget i denna tråd för förklaring av vad som avses med "att göra rubrikerna tydligare och lättare att söka på".

Röstade själv efter viss tvekan Nej av skäl som anges i slutet av andra inlägget i nämnda tråd.

2011 11 08, 11:11
Kommunikationsminister

Jag har funderat lite kring denna omröstning. Hittills har 31 personer röstat, vilket är tämligen få för att vara en omröstning på Stinsen (har kollat en massa gamla trådar, det var en intressant arkeologi), och definitivt alldeles för få för att kunna dra några slutsatser ifrån.

Vad jag inte riktigt förstår är vad ett resultat skulle kunna användas till? Tydligen finns det ingen djupgående konflikt i önskan att se folk som bygger modeller (kanske t.o.m. från scratch). Ett viktigt förhållningssätt är nog då att låta dem som vill visa vad de byggt kunna göra det där de själva tycker det passar bäst (det vore en oerhört tråkig rubrik, "vagnar", om den ENBART bestod av inlägg typ "den här vagnen har jag köpt senast".)

Och så länge inga drakoniska åtgärder vidtas att flytta byggare och deras trådar till sin egen inhängnad på Stinsen (den tvångsförflyttningen tror jag inte skulle upplevas som särskilt populär, i varje fall inte av byggarna på forumet, och skulle med all säkerhet inte betyda fler framtida byggtrådar) så tycks ju verkligheten tala sitt tydliga språk avseende var byggtrådar finns och utvecklas. Mot den bakgrunden ter sig ju H0n3:s idé ändå som konstruktiv i positiv anda: Hur man rubriksätter byggtrådar så att de är lättare att hitta varhelst de nu återfinns.

Personligen tycker jag t.ex. i vagntrådarna att det är mycket inspirerande att kunna i en och samma tråd läsa om en specifik vagn, som nu t.ex. om Kö-vagnarna, där förlaga blandas med egna byggen och tankar om färdigmodeller, För mig känns skrankorna mellan "fullskala-vagn", "köpevagn" och "scratchbyggd vagn" som begränsande i förståelsen av en specifik vagn och vad den användes till. Jag tänker nu mest på godsvagnar, men kan tycka att resonemanget är generellt användbart.

De bästa trådarna på Stinsen handlar bl.a. om timmertransporter, mjölktransporter och Kbps-vagnar, och de blandar fullskala, köpemodeller, kitbashade vagnar, egenbyggda dito, egenbyggda lastbilar och transportupplägg till underbara sammanställningar som borde vara jätteinspirerande för vem som helst som i modell vill försöka avbilda verkligheten i modell. Där frodas sann glädje i att vilja sprida kunskap.

Detta inte skrivit som något negativt mot själva intitiativet som sådant, men kreativitet är svår att dirigera och trivs nog bäst när den kommer från gräsrötterna.

2011 11 09, 23:31
Moderator
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Vad jag inte riktigt förstår är vad ett resultat skulle kunna användas till?

Möjligen att de som är tveksamma till den nya kategorin ser att "efterfrågan" finns och kanske har förståelse för att Stinsen provkör något vi tror på. Vi kan precis som andra bara gissa hur det kommer fungera, dock har vi lite fler verktyg som t.ex. statistik och önskemål att basera det på.

Johan Molin skrev:
Och så länge inga drakoniska åtgärder vidtas att flytta byggare och deras trådar till sin egen inhängnad på Stinsen

Har aldrig varit tal om att flytta några gamla trådar, däremot lägga "ankare" som pekar mot dem ifrån den nya kategorin vad tiden lider.

Johan Molin skrev:
Detta inte skrivit som något negativt mot själva intitiativet som sådant, men kreativitet är svår att dirigera och trivs nog bäst när den kommer från gräsrötterna.

Om kreativiteten hämmas av att vi erbjuder en helt egen kategori att presentera ett bygge i (eller tänka på sökorden) så ställer jag mig frågande till om det inte finns någon ytterligare problematik också.

2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25

The smaller the train - the more concentrated the fun!

2011 11 09, 23:54
Kommunikationsminister

Nja, nu såg du inte vad jag skrev. Jag skrev inte att kreativiteten hämmas av en ny byggtråd, men att kreativitet gynnas bäst om den får frodas där den får för sig att slå rot, alltså att den är svår att dirigera in i speciella fållor, skilda från sin omvärld. Kan den nya rubriken stimulera kreativitet är det väl jättebra, men det är nog rätt svårt att rösta om var andra, och kanske man själv, ska visa upp sin kreativitet någonstans.

2011 11 10, 0:07
Kommunikationsminister

Det har ju gått en tid efter att omröstningen slutat och jag antar att många undrar vad jag tycker om resultatet. Om än lite långrandigt så tycker jag som följer:

Den här omröstningen gav ju tyvärr inte någonting. Bara 33 röstande! Om vi antar att siffran 2300 som sägs motsvara antalet medlemmar så är det bara 1,5 PROMILLE som har tyckt något. Inte ens ett användbart beslutsunderlag! Det tycker jag är tråkigt.

Man blir ju trots allt lite bekymrad över var det har tagit vägen. När jag för ett antal år sedan började läsa/skriva här så var det ett lysande ställe och enligt min uppfattning är det det fortfarande. Det är faktiskt så att p g a den diskussion och övriga stämning som härskade så fick det mig att bygga och (be-)skriva mycket mer än vad jag annars skulle ha gjort, och mycket mer varierat. Som ni förstår bryr jag mig inte värst om utvikningar och "nojs" för det får man räkna med på ett internetforum det är ett slags bakgrundsbrus. Numera har bruset i stort sett försvunnit och det är verkligen tyst, alltför tyst även om det tagit sig en aning den sista tiden.

Jag är och försöker vara så positiv jag kan eftersom jag har fått ut mycket av Stinsen under en lång tid och faktiskt och ärligt saknar det som var. Något hände som fick diskussionen och samtalet att dö ut. Som vanligt finns det väl lika många uppfattningar om varför som det finns forumister och alla innehåller väl sin del av sanningen antar jag, det brukar vara så. Därför är vi alla också lite grann medskyldiga till varför det är som det är just nu.

Finge jag komma med förslag till hur det här ska lösas skulle jag säga det ni redan hört mig säga:

1 - Låt byggtrådar vara relativt rena från alltför stora utvikningar och lägg gärna in något eller båda orden "verkstad" och "bygger" då kan vi lätt hitta en byggtråd varhelst den är inlagd. Dessa byggtrådar blir forumets kunskapsbank efter hand, en bank vi alla hjälpts åt att skapa.

2 - Försök inte få sista ordet i diskussioner för det är per definition inte möjligt i ett internetforum och det är direkt pinsamt att se/läsa (för att inte tala om hur många okända man visar upp sin obetänksamhet för). Skulle så ske har våra moderatorer en naturlig uppgift att säga till oss att sluta.

3 - Försök inte hålla isär begreppen diskussionsforum och byggforum! De är varandras komplement och diskussioner uppstår ur och föder nya byggideer oavsett vad det handlar om. Vår MJ-hobby är så mångfacetterad att det knappt går att ens göra en lista över alla "fack" man skulle kunna dela in det i. Däremot kan man hålla sig från att spåra ur vid fel tillfällen, för mycket, och i fel trådar. Trådägaren har sista ordet här (tillsammans med moderator).

4 - Eftersom ett bra forum drar till sig många medlemmar så är det medlemmarna som gör forumet. Därmed är också diskussioner om och kring forumet en medlemsangelägenhet TILLSAMMANS med forumägaren och SKA kunna göras öppet så att alla får komma till tals. Allas åsikter är här lika giltiga och SKA tas hänsyn till! (Jo jag är naiv nog att tro på demokrati.) Från min erfarenhet utgår de flesta missförstånd och problem från dålig kommunikation och dålig information. Det kan vi bara lösa om vi får fråga, få svar och sedan komma fram till en vettig kompromiss. (Som gamle utrikesministern i USA, Henry Kissinger sade, "Den perfekta kompromissen är när bägge parter är lika missnöjda").

My 2 cents.

Ber om ursäkt för att det här blev lite långt, men det här är min slutsats av en enkel omröstning. Jag hoppas att övriga forumiter också kan stå ut med mina tyck och förslag för jag skriver det här med en önskan om att Stinsen ska bli ett ännu steg bättre än det var före semestern till allas vår trevnad.

Mvh

/Peter

2011 11 13, 21:05
Moderator
Användarvisningsbild

H0n3 skrev:
Finge jag komma med förslag till hur det här ska lösas skulle jag säga det ni redan hört mig säga:

1 - Låt byggtrådar vara relativt rena från alltför stora utvikningar och lägg gärna in något eller båda orden "verkstad" och "bygger" då kan vi lätt hitta en byggtråd varhelst den är inlagd. Dessa byggtrådar blir forumets kunskapsbank efter hand, en bank vi alla hjälpts åt att skapa.

2 - Försök inte få sista ordet i diskussioner för det är per definition inte möjligt i ett internetforum och det är direkt pinsamt att se/läsa (för att inte tala om hur många okända man visar upp sin obetänksamhet för). Skulle så ske har våra moderatorer en naturlig uppgift att säga till oss att sluta.

3 - Försök inte hålla isär begreppen diskussionsforum och byggforum! De är varandras komplement och diskussioner uppstår ur och föder nya byggideer oavsett vad det handlar om. Vår MJ-hobby är så mångfacetterad att det knappt går att ens göra en lista över alla "fack" man skulle kunna dela in det i. Däremot kan man hålla sig från att spåra ur vid fel tillfällen, för mycket, och i fel trådar. Trådägaren har sista ordet här (tillsammans med moderator).

4 - Eftersom ett bra forum drar till sig många medlemmar så är det medlemmarna som gör forumet. Därmed är också diskussioner om och kring forumet en medlemsangelägenhet TILLSAMMANS med forumägaren och SKA kunna göras öppet så att alla får komma till tals. Allas åsikter är här lika giltiga och SKA tas hänsyn till! (Jo jag är naiv nog att tro på demokrati.) Från min erfarenhet utgår de flesta missförstånd och problem från dålig kommunikation och dålig information. Det kan vi bara lösa om vi får fråga, få svar och sedan komma fram till en vettig kompromiss. (Som gamle utrikesministern i USA, Henry Kissinger sade, "Den perfekta kompromissen är när bägge parter är lika missnöjda").

Mvh

/Peter

Tycker det var fyra klockrena punkter.
Såhär ska tips och åsikter som vi moderatorer kan ta åt oss se ut, handfasta och klara.

Det viktigaste är att tillåta att alla har en åsikt, tyvärr fastnar många i att försöka ändra någon annans åsikt till deras egen, eller få den andre att framstå som en felaktig åsikt och trådar med tips brukar braka rakt ner i diket efter 3-4 inlägg.
Punkt 4 fungerar tyvärr inte idag p.g.a. det jag nyss skrev, vi hinner helt enkelt inte med att moderera när sådana trådar släpps fria, men vi försöker ibland släppa lös dem och se hur de hanteras och kanske att det kan föras en vettig diskussion. Ju fler gånger det fungerar, ju fler trådar kommer hållas öppna, i slutändan kanske vi moderatorer blir arbetslösa och kan peta på lite MJ vi också :)

Denna tråden är relativt gott exempel med vissa undantag att det går att diskutera utan att fumla iväg utanför ämnet, fortsätt så!

2011 11 13, 21:13
Moderator
Användarvisningsbild

Kan flika in med att till punkt 1 håller jag på att kolla upp ett tillägg som gör det möjligt att "tagga" trådar med förbestämda tags, t.ex. bygglogg, bantråd, husbygge o.s.v.
En tråd kan då få en eller flera tags, eller ingen alls och genom att klicka olika tags vid sökning får man då resultat utefter de som är taggade.

Resultat med denna undersökning återkommer jag till i egen tråd när det finns lite mer information hur och om det kan göras.

2011 11 13, 21:17
Kommunikationsminister

Citera:

En vad jag uppfattar väldigt klok synpunkt. Att ha åsikter om forumet är inte liktydigt med att vilja skapa negativ stämning eller svärta ned forumet. Oftast har det väl sin utgångspunkt i att man är genuint engagerad i forumets bästa. Sedan sitter ingen av oss inne med den stora Sanningen med stort S. Därför är det bra om man låter tusen blommor blomma (ja, ursäkta, de av er som tycker sig ha läst denna min synpunkt till leda!), givetvis med ansning när känslan tar alltför mycket överhand över förnuftet, eller när som H0n3 beskriver någon försöker tvinga en annan medmänniska att anpassa sig till ens egen världsbild. Att människor har olika åsikter måste man i all ödmjukhet betrakta som beroende på att det inte finns EN allmängiltig sanning.

Därmed åter till funderingarna hur man lockar "byggfolk" att åter vilja visa sina alster. Där tror jag fortfarande på att ingångspunkterna är så många att det inte finns ett enkelt svar på var man vill presentera detta, och var en byggbeskrivning eller bilder på ett byggt fordon eller hus passar bäst. Om sedan den nya byggkategorin lägger ut länkar till byggtrådarna är detta väl helt ok.

2011 11 13, 22:33
Kommunikationsminister

så här ser projekttrådarna ut på ett bilbyggarforum som jag är medlem av.

http://skallerackers.se/forum/viewforum.php?f=2

Användaren 71 är jag med mina byggtrådar. Och när byggena är klara lägger man bilderna på de färdigbyggda bilarna under kategorin bilder.

http://skallerackers.se/forum/index.php

Fungerar utmärkt, f ö har det under åren jag varit med kanske varit ett forumbråk, men så känner många av deltagarna varandra och träffas regelbundet på modelltävlingar mm. Undrar varför det fungerar så bra där :roll:

Stefan

2011 11 14, 0:43
VD
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Citera:

En vad jag uppfattar väldigt klok synpunkt. Att ha åsikter om forumet är inte liktydigt med att vilja skapa negativ stämning eller svärta ned forumet. Oftast har det väl sin utgångspunkt i att man är genuint engagerad i forumets bästa. Sedan sitter ingen av oss inne med den stora Sanningen med stort S. Därför är det bra om man låter tusen blommor blomma (ja, ursäkta, de av er som tycker sig ha läst denna min synpunkt till leda!), givetvis med ansning när känslan tar alltför mycket överhand över förnuftet, eller när som H0n3 beskriver någon försöker tvinga en annan medmänniska att anpassa sig till ens egen världsbild. Att människor har olika åsikter måste man i all ödmjukhet betrakta som beroende på att det inte finns EN allmängiltig sanning.

Därmed åter till funderingarna hur man lockar "byggfolk" att åter vilja visa sina alster. Där tror jag fortfarande på att ingångspunkterna är så många att det inte finns ett enkelt svar på var man vill presentera detta, och var en byggbeskrivning eller bilder på ett byggt fordon eller hus passar bäst. Om sedan den nya byggkategorin lägger ut länkar till byggtrådarna är detta väl helt ok.

Håller fullständigt med, att ibland radera inlägg "godtyckligt" gör att man bara ser glimtar av åsikter/kritik/intriger etc. Detta forum ska vara något vid gör tillsammans (inkl. moderatorer) eller hur?

2011 11 14, 1:28
Moderator

Passar på att påpeka att denna tråd handlar om Byggloggar, byggtrådar och möjligheter/tips/förslag till hur detta kan förbättras, i enlighet med rubriken från trådskaparen!

Bara för att en person kliver utanför ämnet gör inte det att det är fritt fram att fortsätta för andra.
Vill ni diskutera andra avarter av liknande frågeställningar kan detta göras i en egen tråd.

2011 11 14, 2:26
Profil WWW
Kommunikationsminister

Stefan S skrev:
så här ser projekttrådarna ut på ett bilbyggarforum som jag är medlem av.

http://skallerackers.se/forum/viewforum.php?f=2

Användaren 71 är jag med mina byggtrådar. Och när byggena är klara lägger man bilderna på de färdigbyggda bilarna under kategorin bilder.

http://skallerackers.se/forum/index.php

Fungerar utmärkt, f ö har det under åren jag varit med kanske varit ett forumbråk, men så känner många av deltagarna varandra och träffas regelbundet på modelltävlingar mm. Undrar varför det fungerar så bra där :roll:

Stefan

Ett alldeles utmärkt exempel Stefan! Jag har läst ett antal av trådarna och får känslan av en genuint trevlig ton ÄVEN om inläggen ibland är av typen "vad snyggt". De liksom passar in bara och hur ska man annars uttrycka sig för att komplimentera byggaren.

Jag tittade också på det forumets struktur och den är mycket mindre än Stinsens! Därmed passar det bra med en kategori för byggtrådar där alla byggen kan vara med. På Stinsen har vi fler avdelningar/kategorier vilket gör att materialet blir mera utspritt s a s. Mitt förslag - jag upprepar det inte här - skulle dock göra det möjligt att lätt hitta byggtrådar ändå, bara vi forumdeltagare var en liten aning disciplinerade vad gäller rubriker å sån't. Får också en stark känsla av att just det här är en av de saker som orsakat turbulens då det har varit svårt att hitta just byggtrådarna.

Jag tittade också på det forumets OT-gruppstrådar och där är man väl så OT som någonsin vi på Stinsen. Å det utan att man råkar i luven på varandra - mycket trevligt!

I det stora hela visade ditt exempel upp ett väl fungerande och moget forum. Tack för exemplet!

Mvh

/Peter

2011 11 15, 0:33
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svar NEJ.

Byggtrådar om bilar, båtar, höskrindor och motorcyklar ska vara i Fordonsforumet, byggtrådar om lok i Lok, byggtrådar om vagnar i Vagnar, byggtrådar om hus, gärdesgårdar, ekdungar och sportkepsar på hr. Preiser-Merten i Landskapsforumet.
Att man lägger in bilder på förebilder m.m. är väl närmast en självklarhet.

Alltså behöver vi inget separat byggforum.

2011 12 19, 12:42
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 15 inlägg ]