Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 21, 19:24

Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 Behöver hjälp av elektronikkunnig 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej!

Jag konstruerar ett signalsystem, och då tyckte jag det verkade lämpligt att använda logiska grindar.

Jag vet hur grindar funkar med ettor och nollor, så jag kan sätta ihop en krets själv, i teorin. Däremot behöver jag lite hjälp med det praktiska när man bygger med grindar. Jag har hört att det är viktigt att inte några ingångar lämnas fria och att matningsspänningen måste ligga på 5 volt.

Och vad är bäst i mitt fall? CMOS eller TTL?

Här är en variant av signal som jag ska bygga:

Bild

Jag har också gjort en sanningstabell.

MVH Anton

http://www.hattifnatt.se/

2007 08 22, 16:32
Profil WWW
Tågbefällhavare

Jag skulle rekommendera dig att använda dig av 74HC-familjen, då den är billig, lätt-tillgänglig och bra egenskaper. 74HC-familjen fungerar mellan 2V och 7V, även om den typiskt används i 5V-system.

En 74HC klarar av att både sänka och driva 20mA på en utgång och det räcker ju för en lysdiod. Totalt får en 74HC-krets inte driva mer än 50mA, i din koppling har du ju fördelat lysdioderna på olika fysiska kretsar så det ska klara sig. Men, skulle du planera annorlunda, t.ex 4st LED drivna från en och samma krets kommer sannolikt max tillåten strömbudget för kretsen spräckas, om fler än 2 tillåts att lysa samtidigt. Men som sagt, din koppling är helt ok ur den aspekten.

Inte sällan brukar jag använda en ULN2803 (t.ex) som buffer och koppla LED-arna mot backe istället. Fördel är att man kan då hämta spänningen för LED från lite vad-som-helst, samt att drivförmågan i LED-sammanhang är "mer än tillräcklig". I ditt fall överkurs, men i annat sammanhang kan det komma väl till pass.

En CMOS-krets, som denna är, får inte få en potential på en ingång överstigande kretsens spänningsmatning, för då går det åt pipan med kretsen. Det man gör är helt enkelt en pull-up på t.ex 10K till VCC så är det frid o fröjd. Kommer en statisk spänningsspik, "följer hela kretsen med" och inget händer.

Nu har du designat några olika kretstyper, som gör att du får 4 fysiska logik-kretsar om jag räknat rätt. Spelar ju ingen större roll, kretsarna är billiga, men vill man kan man jobba vidare med grind-optimering för att få ner antalet kretsar.

I övrigt har jag inget mer att tillägga än lycka till. :)

2007 08 22, 23:43
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se