Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 19:08

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Behöver hjälp att ansluta LokPilot V3.0 mfx i RC3 1047 
Författare Meddelande
Konduktör

Inlägg Behöver hjälp att ansluta LokPilot V3.0 mfx i RC3 1047
Det är första gången jag gör detta och känner mig därför något osäker på hur kablarna från dekodern skall anslutas och hoppas på hjälp från er som gjort detta.Det är totalt 8 eller 9 kablar och jag tror mig veta följande; den röda skall till det ställe som man väljer släpsko eller kontaktledning, orange och grå till motorn,gul och vit till lysena,violett,grön och blå tillbehör( aux1 och 2 ) och den svarta till mittledaren. Är detta riktigt????? Om ja, betyder att violett,grön och blå kan bli " vilande "??? De båda kablarna till motorn behöver de anslutas till motorn via motstånd,något sådant fanns inte med i den sats jag beställde eller är det ok att ansluta direkt till motorn? Men här är det något som inte stämmer ser jag, jorden från lysena fram och bak. Nej det verkar inte stämma.Kan någon kunnig reda ut detta för mig! Tack!

2011 12 24, 17:00
VD
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Behöver hjälp att ansluta LokPilot V3.0 mfx i RC3 1047
lwb skrev:
Det är första gången jag gör detta och känner mig därför något osäker på hur kablarna från dekodern skall anslutas och hoppas på hjälp från er som gjort detta.Det är totalt 8 eller 9 kablar och jag tror mig veta följande; den röda skall till det ställe som man väljer släpsko eller kontaktledning, orange och grå till motorn,gul och vit till lysena,violett,grön och blå tillbehör( aux1 och 2 ) och den svarta till mittledaren. Är detta riktigt????? Om ja, betyder att violett,grön och blå kan bli " vilande "??? De båda kablarna till motorn behöver de anslutas till motorn via motstånd,något sådant fanns inte med i den sats jag beställde eller är det ok att ansluta direkt till motorn? Men här är det något som inte stämmer ser jag, jorden från lysena fram och bak. Nej det verkar inte stämma.Kan någon kunnig reda ut detta för mig! Tack!

Jag kopplade på följande vis, enlig LokPilot Manualen, i ett Märklin RC-lok, med ombyggd 5-pols motor + HAMO-magnet (LokPiloten fungerar endast med sådan motor!):

OBS! Klipp först av skivkondensator mellan moterpolerna :!:

RÖD: Släpsko,
GRÅ/ORANGE till motorn (två drosslar seriekopplades til vardera motorpol),
VITT/GULT till fram/baklyse och
SVART til chassi.

Använd isolationstejp eller krympslangar för att undvika kortslutingar som kan bränna sönder dekodern :!:

Om jag minns rätt är given (Default) lokaddress "3" som kan enkelt ändras med Mobile Station.

Lycka till :up:

2011 12 24, 19:24
Konduktör

RÖD: Släpsko,
GRÅ/ORANGE till motorn (två drosslar seriekopplades til vardera motorpol),
VITT/GULT till fram/baklyse och
SVART til chassi.
Vad menar du med det du skriver till GRÅ/ORANGE,två drosslar?? Vad är detta?

2011 12 24, 20:08
Konduktör

Vad kan hända om man inte har motstånd för kablarna till motorn?Var köper man dessa motstånd? Förslag???

2011 12 24, 22:40
Konduktör

Jag köpte digitalsats 60921 MFX hos MJ-hobby och i denna sats ingår ej drosslar. Varför inte om det är ett måste? Det är inte lätt att kunna detta om man är helt novis men nu vet jag!

2011 12 24, 22:45
VD
Användarvisningsbild

lwb skrev:
Jag köpte digitalsats 60921 MFX hos MJ-hobby och i denna sats ingår ej drosslar. Varför inte om det är ett måste? Det är inte lätt att kunna detta om man är helt novis men nu vet jag!

Spolar (drosslar) är till för att skydda dekodern, tror jag. Jag hänvisar annars till jonas_sth sida (http://modelltag.se), som är erfaren inom ombyggnad af lok:

Konvertera till högeffektsdrivning:
http://modelltag.se/viewtopic.php?f=9&t=72

2011 12 29, 12:48
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]