Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 06 18, 19:38



Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
 Bachmann 
Författare Meddelande
Konduktör

Blev medlem: 2012 12 23, 11:59
Inlägg: 68
Hej!!! Jag undrar om någon här på forumet har någon erfarenhet av trädgårdsjärnväg från bachmann... Efter som att det är så billigt så undrar jag om det ändå på nåt sätt är hög kvalite, eller om man ´´får vad man betalar för.´´ :?:


2013 06 21, 22:40
Profil WWW
Trafikledare

Blev medlem: 2008 12 20, 20:25
Inlägg: 224
Ort: Nässjö
Din fråga Fredrik kan bevsaras (av vad jag lärt mig denna sommar som ny i skala G Trädgårdsjärnväg) att allt är relativt.
1. Skala G ingen enhetlig skala som vi annars är vana vid vid skala 1, 0, 00, H0, TT, N, Z och M(?). Skalorna varierar - även ibland hos en och samma tillverkare. Skalan varierar mellan 1:20 till 1:29. Det sista alltså nästan skala 1 (1:32). Vad jag "tycker mig se" är också att vagnarnas längd är än mer förkortade än "gamla" och även många av dagens H0-vagnar hos bl.a. Märklin.
2. Vad vill man åstadkomma med sin trädgårdsbana och vilka möjligheter har man på sin tomtmark och inte minst vad får det kosta. Väder och vind, dvs. banans utsatthet, även människor (barn) påverkar också vilket fabrikat som bör bli minst jobbig att hålla funktionsduglig. Är man "rik" kanske Märklin skala 1 är roligast men det kostar - spårvidd också 45mm som skala G.
3. Enligt min och en del jag talat med så är många tillverkares grundutbud mer leksaksmässiga till utseendet och mer lika smalspår när det gäller spårradier bl.a..
4. Sedan kommer frågan hur man vill driva banan dvs. med el från spåren eller radiostyrt. Jag tittar på att köra radiostyrt och "knycka" driftssätt från RC-bilsfronten. Andra trådlösa sätt finns med iPad och app, har jag förstått. Det finns ochså dyra sofistikerade radiostyrning för trädgårdsbanor. Driftsäkerheten i vårt klimat med el från spåren är varierande enligt folk med skala G. Vi vanliga kan kanske inte jämföra oss med de banor som visas upp för allmännheten när det gäller att underhålla elsäkerheten hela tiden - därför tror jag på radiostyrt.
5. Kvaliteten modellmässigt varierar. En del är mer leksaker utseendemässigt. Rälhöjden varierar en del. Plasthjul är standard på flera fabrikat på vagnarna, vilket förvånar mig eftersom en marklagd bana med oundvikligt damm och sand-/jordpartiklar bör slita på hjulen en hel del.
6. Vilken förebild vill man ha. Amerikansk förebild är vanligast vad jag kunnat se - även hos europeiska tillverkare. Jag har då tittat på LGB (1:22,5), Piko (1:25-27), Liliput (1:?), Aristocraft (1:29).
7. Vilka krav har man på spåren dvs. spårens modellmässighet. Aristocrafts räl är lägre och snyggare men fungerar den med alla andra fabrikat av rullande materiel.
8. Manuella eller elektriska växlar. Växelunderhållet får inte glömmas. Kvaliteten på växeltungornas exakthet/ funktion med den fasta rälen varierar.
9. Vill Du ha "snygga grejer"/ mer modellenliga så är nog AristoCraft ett starkt val har jag förstått. prisbild??
- Detta var lite synpunkter efter vad jag lärt under ett par månaders tid i ämnet skala G - Trädgårdsbana.
- Själv har jag inhandlat på eBay Piko´s lok Taurus Hectorail (finns också i H0 och kan ses i Sverige) och använder LGB-spår radie 3 (=Piko R5). De små radierna blir väldigt underliga bortset från de enkla startsatserna
Det skulle också vara trevligt att få "lite mothugg" och synpunkter från andra eftersom svaren på mina trådar i ämnet varit tunnsådda.
//Björn


2013 06 22, 0:35
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:00
Inlägg: 840
Ort: Солна
Mothugg lär du nog inte få, snarare tvärtom. Däremot kan man nog tyvärr konstatera att det är lite tunnsått på denna kant. Kanske främst beroende på att detta ändå är en av de mindre nischerna inom denna hobby samtidigt som det kräver en mängd utrymme och även är relativt väderberoende. Visst kan man köra mycket även vintertid, men i grund är det ändå ganska säsongsbetonat för så många vackra vinterdagar finns det ändå inte samtidigt som det även beror på vilken sorts yta man har till förfogande. Är det t.ex. mera vindskyddat så blir det ju lättare att vara utomhus även när det är kallt.

Vad gäller val av tillverkare osv. så får man nog sedan vara beredd att blanda. Bistod en äldre släkting med goda råd för några år sedan. Han var sugen just på en järnväg i trädgården och jag vet inte hur mycket jag bidrog för mitt samlade intryck av utbudet var att det var ganska rörigt och gärna blir lite 'cirkuståg' över det hela. Mycket handlar om att tillverkarna försöker att spotta ut sådant som de tror att de får avsättning för snarare än att man tillverkar för att folk ska kunna bygga efter förebild i denna skala. En annan orsak till att det är så pass mycket smalspår är att modeller i denna storlek är ganska dyra i grund. Skulle man börja erbjuda diverse superdetaljerade autentiska modeller av t.ex. DB Br 44 eller liknande så skulle det sannolikt vara än färre som skulle ha råd. Här får man nog därför sedan själv vara ganska aktiv och leta och jämföra vad som passar ihop storleksmässigt, utseendemässigt osv. I min släktings fall så var han lite i valet och kvalet då de flesta tillverkarna som går att få tag på här rent kvalitetsmässigt är ganska likvärdiga. Han fastnade slutligen ändå för LGB. Dels för att det är ganska lätt att få tag i och har ett ganska bra grundutbud. Sedan då dels för att just variationen tilltalade honom såväl som barnbarn m.fl. inblandade. Lite handlar det även om vad man är ute efter själv. Är det att man vill efterlikna något visst, typ en amerikansk smalspårsjärnväg i Arizona så fungerar det och många använder nog även dessa modeller som bas för egna konverteringar. På det stora hela handlar det dock nog ändå mera om att köra tåg för tågens egen skull. Då spelar det kanske heller ingen roll om det inte ser helt autentiskt ut, men det är som sagt en smaksak.

Sedan är detta med ’skalor’ i mj-världen relativt även om det givetvis är mycket mera enhetligt i de mindre inomhusvarianterna. I grund handlar det om både skala och spårvidd, men det finns tyvärr inget ord för den gemensamma kombinationen utan vi använder begreppet ’skala’ rent översiktligt. Rent praktiskt är annars t.ex. H0, H0n3 och H0m samma skala [1:87] medan spårvidden är det som skiljer dem åt. Kringtillbehör som bilar, byggnader mm. som inte påverkas av spårvidd blir dock fortfarande något som är i enbart skala 1:87. Att då t.ex. säga att en bilmodell är i skala H0 blir därför egentligen fel då den i så fall är lika mycket i skala H0m osv. Det är dock den distinktionen som helt verkar försvinna i G där allt blandas. G ska nog därför mera ses som ett slags samlingsbegrepp på alla större mj-koncept som går att använda utomhus vilket då kan bli ett problem. I synnerhet i början. Vet sedan inte om det stämmer, men en förklaring till att man använt just bokstaven G ska vara att det ska stå för det tyska Gelände (i betydelsen terräng) vilket är nog så plausibelt om man ser till bl.a. Mercedes G-klass där G:et betecknar just Geländewagen, dvs. terrängbil rätt och slätt.

_________________
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman


2013 06 22, 10:24
Profil
VD

Blev medlem: 2007 08 10, 16:54
Inlägg: 697
Ort: Göteborg
Coppas skrev:
Vet sedan inte om det stämmer, men en förklaring till att man använt just bokstaven G ska vara att det ska stå för det tyska Gelände (i betydelsen terräng) vilket är nog så plausibelt om man ser till bl.a. Mercedes G-klass där G:et betecknar just Geländewagen, dvs. terrängbil rätt och slätt.


Nja.. G i detta fallet står nog för Grossbahn, jmf. LGB = Lehmann Gross Bahnen och det var Lehmann som "skapade" G som skalabeteckning nån gång för länge sedan, LGB är enligt NEM skala IIm (smalspår 1:22,5).

/stefan


2013 06 22, 17:52
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:00
Inlägg: 840
Ort: Солна
Nu är ju detta lite OT, men jag skrev som sagt att jag inte visste om det stämmer och att det kan vara en förklaring till beteckningen som jag har hört. Dessa kan dock nog vara avsevärt flera beroende på vem man frågar. Har hört ett antal, bl.a. då även att det bara ska betyda Grosse (redan där iofs. en koppling till Gross Bahn) eller att det är ett derivat av Garden trains, en omskrivning av Gauge One osv. Lite beror det nog även på om man utgår från tysk- eller engelskspråkig horisont.

Frågan är sedan om detta med G:ets ursprung går att slå fast med 100 % säkerhet eller om det ens är värt besväret att försöka? Visst kallas sen G i vissa fall även för IIm, men det finns mängder med andra skalor inom samlingsbegreppet G som har samma spårvidd men är i en annan skala. Samtidigt så finns det även sådant som inte stämmer alls med IIm. Visst var det däremot sedan LGB som så att säga introducerade och först använde G som samlingsbegrepp för modeller i denna skala/spårvidd, men samtidigt så fanns det ändå föregångare... så frågan om vad G:et verkligen står för är nog åtminstone halvöppen och i sig mest en kuriositet.



_________________
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman


2013 06 22, 22:24
Profil
VD

Blev medlem: 2007 08 10, 16:54
Inlägg: 697
Ort: Göteborg
G och IIm är inte samma sak, även om IIm (1:22.5) kan räknas in under G.
Enligt amerikansk definition är G mellan 1:20.3 och 1.32 dvs även skala 1 räknas enligt amerikanarna in under G.

/stefan


2013 06 23, 19:23
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:00
Inlägg: 840
Ort: Солна
Varvet runt som sagt... en riktig röra där G blir ett slags samlingsbegrepp... eller slaskskala om man så vill. Att hitta 'rätt' blir alltså lite relativt och beror även på vilket land man utgår ifrån. :mrgreen:

_________________
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman


2013 06 24, 3:17
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2012 12 23, 11:59
Inlägg: 68
Ojdå... G är tydligen många skalor... Men är det någon som vet om bachmann är bra rent kvalitetsmässigt? För jag bryr mig inte så mycket om modellen inte är skalenlig, jag tycker bara det är kul och köra... 8) Men visst, det är såklart även kul om modellerna är väldetaljerade...
Än så länge har jag bara två lok, båda från PIKO. Ett rött v60 och ett br80. Dessa modeller är jag mycket nöjd över, speciellt v60 loket
pga dess bra gångegenskaper... ( väger ca 5 kilo 8) )


2013 07 20, 10:17
Profil WWW
Biljettförsäljare

Blev medlem: 2010 02 16, 23:05
Inlägg: 10
fredrik skrev:
Ojdå... G är tydligen många skalor... Men är det någon som vet om bachmann är bra rent kvalitetsmässigt? För jag bryr mig inte så mycket om modellen inte är skalenlig, jag tycker bara det är kul och köra... 8) Men visst, det är såklart även kul om modellerna är väldetaljerade...
Än så länge har jag bara två lok, båda från PIKO. Ett rött v60 och ett br80. Dessa modeller är jag mycket nöjd över, speciellt v60 loket
pga dess bra gångegenskaper... ( väger ca 5 kilo 8) )


Fredrik
Kanske lite sent med detta svar men i alla fall var jag var på Modelljärnvägens hus för två år sedan. (nu till sommaren.)
Dom har en trädgårds bana och jag frågade varför dom bara körde Amerikanskt och inte t.ex Piko. Som svar fick jag att Piko inte håller särskilt länge
varför dom endast kör med Bachman. Har själv ett BR199 från Piko som jag ofta använder som rengöringslok och får då dra rengöringsvagn.
Plockade nu i vintras isär hjuldrivningen på mitt BR199 och kan bara konstatera att den inte pallar för detta eftersom det var ganska slitet vid axellagringar m.m.
Får fixa en annan slitvarg från LGB.

Ingemar


2014 02 27, 22:54
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2012 12 23, 11:59
Inlägg: 68
Jo, jag har också märkt att PIKO är mer eller mindre sopor... :down:
När man väl kört med loken ett tag, så nöts den strömförande ``legeringen``på lokens hjul bort, vilket leder till att det bara är de små släpskorna som tar upp ström, och om det är ett lok med en släpsko på var sida, så blir detta ett problem då man måste ta sats för att komma igenom växlarna... :evil:
Men om jag förstår rätt, så har inte Bachmann några släpskor på sina lok... :?
Vilket gör mig lite förundersam på hur pass bra dessa tar upp ström... :roll:
Fast de är kanske tyngre och har bättre hjul än PIKO´s lok. :up:


2014 03 07, 16:05
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 10 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.159s | 15 Queries | GZIP : On ]