Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 19:00

Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 Avsomnade Hobbyaffärer 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Inlägg Avsomnade Hobbyaffärer
Finns det någon som vet lite mer om dom barndomens Hobbyaffärer där vi ungar köpte våra tidigare lok och vagnar.

Jag söker information om några affärer i Stockholmsområdet som jag nyttjade flitigt under 60 0ch 70-talen.

Någon som vet när dessa affärer inledde sin MJ-verkstamhet och när dom avslutande densamma.

Affärerna jag söker är

* LekTjänst i Solna Centrum - ett Mekka på 60-talet med ett brett sortiment av MJ. Det fanns mycket Liliput minns jag.

* Thor Hobby på Skånegatan i Stockholm - Det verkliga MJ-affären som hade nästan allt. Här kunde man hitta ovanliga fabrikat som Posher och Tenshodo

* Baby & Lekcenter i Sundbyberg - en leksaksaffär i Sundbyberg som hade en hel del MJ, mest Märklin. Låg först på Järnvägsgatan och senare på Sturegatan

Slutligen söker jag också en Hobbyaffär som fanns i Botkyrka Centrum troligen på 90-talet. Dom hade mycket amerikanskt material och även Roco.

Anders

2008 12 07, 21:14
VD

Jag hijackar din tråd för att lägga till några till:

*HobbyBorgen (hette den väl?) vid Fridhemsplan.

*Leksaksreparatören i Hässelby, hade mycket Bemo på 80-talet.

*Stor & Liten...

*Tumba Musik & Hobby i Hallunda centrum, ett tag bodde jag 100 m därifrån.

Den ända av dina jag har frekventerat var Thor Hobby, de hade mycket båtgrejer minns jag. Tror att jag köpte landskapsmateriel eller nån plastbyggsats där.

2008 12 07, 21:55
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Med kommentaren att Tumba Musik & Hobby i Hallunda Centrum väl är samma sak som den okända hobbyhandlaren i Botkyrka vill jag lägga till en:

* Claestorpsboden, i hörnet Birger Jarlsgatan/Smålandsgatan.

H

2008 12 07, 22:43
Profil WWW
Tågbefällhavare

Ja, Hallunda Centrum var det den läg i, det stämmer. Jag minns att dom hade musikinstrument också. Köpte en Rocovagn där en gång. Låg i närheten av P-garaget.

Stor & Liten låg först i hörnet Malmskillnadsgatan/Mäster Samuelsgatan innan dom flyttade in i Gallerian vill jag minnas. Någon som vet när den flytten skedde ?
MJ-Hobbyexperten låg väl också på Malmskillnadsgatan (snett över gatan) innan dom flyttade till Hantverkargatan ?

Anders

2008 12 07, 23:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hej

MJ-Hobbyexperten låg väl också på Malmskillnadsgatan (snett över gatan) innan dom flyttade till Hantverkargatan ?

Anders

Stämmer bra men startade på Folkkungagatan 140 på kungl. Söder. :wink: :wink: :wink:
nidom

2008 12 08, 0:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jodå, MJ Hobbyexperten låg på Malmskillnadsgatan en kort stund, dessförinnan på Folkungagatan. Wentzels är f.ö. en annan flyttad guldgruva, låg ju i hörnet Klara Porra Kyrkogata/Mäster Samuelsgatan innan Galleriatiden.

Och så hade vi ju US Hobby på St Eriksgatan (som f.ö. köptes upp av Hobbyexperten). Och ytterligare en annan hobbyaffär låg ju på Hantverkargatan, långt upp vid Fridhemsplan. Mycket Roco om jag minns rätt.

2008 12 08, 0:10
Profil WWW
Tågbefällhavare

Enligt en bolagsordning ska Wentzel Hobby AB ha startat sin verksamhet 1 Januari 1972

MJ-Hobbyexperten registrerades 29 Oktober 1999 och startade sin verksamhet 12 November 1999

Anders

2008 12 08, 1:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

I verkligheten är väl Wentzels ett begrepp för hobbyister sen 30-talet eller nåt...? Och 1999 kan möjligen vara året då MJ-Hobbyexperten flyttade till Malmskillnadsgatan.

Hur många minns förresten Hobbyteknik på Upplandsgatan 41? Eller samma firma på samma gata men nästan uppe vid Tegnerlunden?

H

2008 12 08, 1:58
Profil WWW
Tågbefällhavare

Registreringsdatumen är för den nuvarande firmaformen. Dom kan ju tidigare ha haft ett annat bolagsnamn, eller varit handelsbolag eller någon annan verksamhetsform.

MJ-Hobbyexperten ska ju ha bildats redan 1977 och Wentzels Hobby AB redan 1934

AA

2008 12 08, 2:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Visst alla dessa var guldgruvor - och man ville kolla om det möjligtvis skulle finnas fynd som andra affärer inte hade. De första (elektriska)modelltågen som jag minns, var ofta järnaffärer som till julskyltnigen körde HAAG, med schweizisk förebild, i fönstren, Vill också lägga till BV-city (BarnVagns-city), Barnhusgatan mitt emot Norra Latin, där köpte jag min första Märklin-katalog 1952, den var på tyska och bara i svart-vitt - pris 75 öre. Att jag tog tyska som språktillval några år senare fanns det alltså naturliga förklaringar till.
Wentzels (Apelbergsgatan) var ju den självklara medelpunkten i stan, där man kunde stå och beundra läckerheterna i glasmontrar, fanns ju byggsatser och delar att få till självbyggen. Deras katalog blev ju också läroboken. Strax därifrån runt hörnet låg Teknik för Allas Hobbytjänst med adress Olofsgatan, där gjorde jag den för mig första och största (i den tidens penningmåt) investeringen i mitt mj-liv, nämligen Tenshodos Sb-lok. valde bland 5 ex. och hittade små fel på dem alla, vilket drog ned priset 10:- till 175:-. Vilket klipp!

På Götgatan nära Högbergsgatan låg en Fritidsbutik - en affärskedja, de hade sitt lite udda Mj-fabrikat: WESA - tror det möjligen var TT-skala. Högst upp på Högbergsgatan låg Berras Hobby som sålde lite byggsatser m.m
Nu ut till Farsta centrum runt 1960 och i NK:s hobbyavdelning ner i ett undre plan med rulltrappa - där trodde jag inte mina ögon då butikföreståndaren just packade upp nya Lilliputs P8 tillsammans med Thenshodo och Fulgurex-modeller. Det var en kännare såg man genast. Jag satte i gång facksnacket och hänvisade till artiklar skrivna av Robert Kutschback i Modellhobby (Allt om Hobbys föregångare) - och han sa då - Ja, det är jag de.. Oj nu fick man prata tåg med en vuxen människa som tog detta seriös! OK det blev fler resor till Farsta än in till city, Tyvärr varade avdelningen bara ett par år, och NK:s leksavdelning hade i fortsättningen endast Märklin - robust och lätt att förstå sig på för personal och kunder…
Men idag är det GULDÅLDERN för oss MJ-are – passa på och njut och ta för er! :D
/ LYR

2008 12 08, 2:29
Tågbefällhavare

Ja, visst gjorde man "fynd" på 60-talet även om det var VÄLDIGT dyrt på den tiden. Jag köpte mitt Tenshodo Sb också för 175 kr i januari 1967, fast på Thor Hobby på Skånegatan. Gud vad jag fick tjata på min pappa för att få köpa det. Loket har visserligen aldrig fungerat under dessa 41 år under egen "ånga", men en fin modell är det.
Och Poshers fina svenska godsvagnar kostade mellan 4 och 11 kronor på Thor Hobby, så det blev en del sådana också.

AA

2008 12 08, 2:47
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Och nu kom jag på en till...jämrans vad man var bortskämd en gång i tiden.

- Bröderna Jonssons på Karlavägen.

2008 12 08, 3:04
Profil WWW
VD

Och nu kom jag på en till...jämrans vad man var bortskämd en gång i tiden.

- Bröderna Jonssons på Karlavägen.

Det är väl föregångaren till Harambee på något sätt?

2008 12 08, 10:06
Kommunikationsminister

Glöm del också. Var tog vägen Maskin Larsson? Borta eller??

2008 12 08, 10:29
Trafikchef

Glöm del också. Var tog vägen Maskin Larsson? Borta eller??

Larsons Maskin & Hobby, nära samarbete med PA Lind, båda saligen avsomnade, likaså Svagströämshobby och BeSon Hobby i Angered.

2008 12 08, 12:03
Trafikledare
Användarvisningsbild

En riktig nostalgichock för en gammal modellbyggare denna tråden.
Glöm inte att man på denna tiden kunde köpa MJ i snart sagt varenda Järnhandel fritidsbutik.
Min leverantör av Fleischman i början av 60-talet BEMA sport i Näsbypark.

2008 12 08, 12:48
VD

Larsons Maskin & Hobby, nära samarbete med PA Lind, båda saligen avsomnade, likaså Svagströämshobby och BeSon Hobby i Angered.

Fast Per Lind är fortfarande aktiv i cyberspace! :)

2008 12 08, 13:21
Passagerare

En intressant tråd. Här verkar det finnas en stor minnesbank att ösa ur.Om än ganska Stockholmsorienterat. Vad fanns det ute i landet av butiker och minnen, inte minst postorderfirmor? Finns det någon som äger foton på dom klassiska skyltfönstren eller interiörbilder. Eller hobbybilder från den egna kammaren, inte bara tåg.
Jag har på min hemsida http://wb616757.one.se/ under "historik" antytt att någon gång i framtiden ge en samlad överblick av svensk hobbyverksamhet genom tiderna. Hör av dej om du gömmer på något minne i ord eller bild. Snart är det för sent att fånga det som hände under första halvan av 1900-talet, och vi är bara hänvisade till det lilla som tex TFA och dom tidiga hobbyskrifterna förmedlade. Dom rörde sej inte heller specielt långt från huvudstaden.

2008 12 08, 20:20
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Mj-butiker i Helsingborg/Helsingör
Citera:
Om än ganska Stockholmsorienterat. Vad fanns det ute i landet av butiker och minnen, inte minst postorderfirmor?

Ja, själv har jag varma minnen av tre olika butiker; Hobby Center och Boréus i Helsingborg samt Stengades Hobby i grannstaden Helsingör. Min mj-hobby startade julen 1975 då jag som sjuåring fick Märklins nybörjarsats i julklapp, inköpt på just Hobby Center. Jag minns fortfarande hur omslagspappret såg ut och hur gott det luktade när man öppnade förpackningen. En trevlig butik, även om jag minns att jag tyckte att ägarparet var lite, ähum, annorlunda, om uttrycket tillåts.

På lördagarna var det ofta "tura" (ett välkänt fenomen för alla helsingborgare) då mor och far skulle handla vin, öl, ost och charkvaror i Helsingör. Detta begav sig på sjuttiotalet då vi fortfarande hade en krona som var värd något, så svenskarna vallfärdade till Helsingör för sina inköp. Ibland åkte vi med de blå-vita LB-färjorna, ibland blev det de gungande Sundsbussarna och ibland färdades vi med DSB/SJ-färjorna. Här intog de så kallade "u-båtarna" en särställning. Det var tågfärjorna Hälsingborg och Helsingör som kallades för u-båtar på grund av sina inrökta restauranter som låg under under vattenlinjen. Väl framme styrde jag stegen mot Stengades Hobby, som lämpligt nog låg just på Stengade, Helsingörs gågata.

Boréus var en kombinerad leksaks- och sportbutik som låg på konsul Olssons plats i Helsingborg. På entréplanet fanns leksakerna och modelltågen, på ovanvåningen fanns sportgrejorna. Plockade nog ner skylten någon gång på 1980-talet tror jag. Hobby Center härdade ut något längre.

Och rapporterar om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/

2008 12 08, 21:28
Trafikchef
Användarvisningsbild

Sen har vi den här lilla stökiga butiken, med de dammiga kartongerna, som sålde mest Märklin och militärmodeller, och kändes så gammeldags redan på 70-talet, den kan väl inte finnas kvar idag ? Undrar vad den hette ?

:? :? :?

Jomenvisst, Eskader hette den bestämmt. :D

http://www.nurya.co.uk/Main/Thief/Teahouse/112/?af=&w=gb-world1

2008 12 08, 21:32
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 109 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa